Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Clasical schreef:Mensen gaan zo’n paardje ook behandelen als een hond.
En het is nou eenmaal geen hond, hoe klein ook, het is een paard, met paardenbehoeftes.
Soortgenoten, ruimte, etc.
Overigens vraag ik mij af als je met zo’n diertje door de stad loopt het dier zich nog wel kan focussen op zijn taak, aangezien het hoge aaibaarheidsfactor en de bijzonderheid van de verschijning.
Shiloh schreef:Ik vind dit net zoiets als roepen dat een grote drukke hond niet in een kleine flat kan. Tuurlijk kan dat wel. Nee. Niet als die het moet doen met twee wandelingetjes van een kwartiertje. Maar met voldoende aandacht en beweging is er gewoon geen enkel probleem.
Clasical schreef:Mensen gaan zo’n paardje ook behandelen als een hond.
En het is nou eenmaal geen hond, hoe klein ook, het is een paard, met paardenbehoeftes.
Oliiviia schreef:monnikenburg schreef:Geen idee wie ze hier in europa traint dus daar kan ik niets van zeggen.
Vind het wel grappig dat er zo over gedacht word van een paardje van 80 cm wat dus werkt in dit geval op 10 x 15 m is ieuw maar een rijpaard van 1.70 in een stal van 3 x 3 m en een uurtje per dag onder het zadel is blijkbaar heel normaal?
Ik mag toch wel aannemen dat er over dingen zoals voer goed nagedacht wordt, maar een gemiddeld manegepaard wat zeg 6 uur per dag in een manege rondhobbeld met jan en alle man op z'n rug kan ook niet een hele dag knabbelen.
Ken genoeg paarden die 2 keer per dag krachtvoer krijgen en een plak hoor en zoek het verder maar uit op je stalletje.
Je begrijpt mijn punt van de tuin van 10 op 15 duidelijk niet zo goed.
Op die ruimte zou dan sowieso al een vriendje er bij moeten. Daarnaast is zo'n grasveldje het slechtste wat je ze kan geven, gazongras dat elke keer millimeters kort wordt gegraasd in combinatie met een sobere pony, dat is gewoon vragen om problemen.
Het gaat mij allesbehalve over bewegingsvrijheid (en nergens staat dat ik het normaal vind om paarden heel de dag op stal te zetten, mijne staan 24 op 7 buiten)
Manegepaarden zijn overigens ook geen rolmodel natuurlijk, het is niet omdat dit nog elders gebeurt, dat het dan maar goed is...
Dus omdat er ergens anders nog mensen worden vermoord is afgeslacht, zou het niet erg zijn moest ik dit hier ook een keer doen?
Shiloh schreef:Clasical schreef:Mensen gaan zo’n paardje ook behandelen als een hond.
Sorry hoor. Maar wat een kul. Een hond is ook geen hond geworden omdat we hem als wolf zijn blijven behandelen.
Hoezo zou je niet aan de paardenbehoeftes kunnen voldoen en toch zon pony meer als huisdier dan als stal dier kunnen houden? Ik zou niet weten aan welke behoeftes je niet zou kunnen voldoen.
Clasical schreef:Shiloh schreef:Ik vind dit net zoiets als roepen dat een grote drukke hond niet in een kleine flat kan. Tuurlijk kan dat wel. Nee. Niet als die het moet doen met twee wandelingetjes van een kwartiertje. Maar met voldoende aandacht en beweging is er gewoon geen enkel probleem.
Ja tuurlijk, en een aap kan ook wel in een huis, als je m maar paar keer per dag in t bos laat slingeren
Fenrir schreef:Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen er over vallen dat zo'n paardje misschien alleen gehouden gaat worden zonder soortgenoten, maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.
Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.
[ Video ]
anjali schreef:Fenrir schreef:Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen er over vallen dat zo'n paardje misschien alleen gehouden gaat worden zonder soortgenoten, maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.
Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.
[ Video ]
Nou,dat blijkt dus te gaan. Maar ik blijf zitten met de vraag of het vluchtinstinct van een paard niet voor gevaarlijke situaties zou kunnen gaan zorgen?Want dat probleem heb je zelfs als je zelf niet blind bent!
Clasical schreef:Shiloh schreef:
Sorry hoor. Maar wat een kul. Een hond is ook geen hond geworden omdat we hem als wolf zijn blijven behandelen.
Hoezo zou je niet aan de paardenbehoeftes kunnen voldoen en toch zon pony meer als huisdier dan als stal dier kunnen houden? Ik zou niet weten aan welke behoeftes je niet zou kunnen voldoen.
Alleen al het feit dat een hond veel en veel verder gedomesticeerd is als huisdier, in duizenden jaren.
Een hond ziet een mens als roedeldier en het gezin als roedel.
Een paard is veel minder gedomesticeerd en al helemaal niet als een in huis levend dier.
Zijn we eindelijk op een keerpunt beland waarop het bewustzijn komt dat een stal eigenlijk al niet diervriendelijk is voor een paard, gaan we nu discussiëren of een paard Mischien wel gewoon in huis kan worden gehouden?! Really?
anjali schreef:Fenrir schreef:Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen er over vallen dat zo'n paardje misschien alleen gehouden gaat worden zonder soortgenoten, maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.
[ Video ]
Nou,dat blijkt dus te gaan. Maar ik blijf zitten met de vraag of het vluchtinstinct van een paard niet voor gevaarlijke situaties zou kunnen gaan zorgen?Want dat probleem heb je zelfs als je zelf niet blind bent!
Clasical schreef:Een paard hoort buiten, bij soortgenoten.
In de zon, in de regen, in de frisse lucht, zo veel mogelijk.
Fenrir schreef:maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.
Clasical schreef:Kennelijk heeft iedereen een andere gedachte over wat de behoefte is van een paard.
Ik kan geen situatie noemen waarin het voor een minipaardje prima is om in een huis te wonen, als is het een villa.
Een paard hoort buiten, bij soortgenoten.
Als we paarden gaan toestaan als huisdier, wie gaat dan controleren of er in voldoende in zijn behoefte kan worden voorzien?
Dat is nu al een probleem
Shiloh schreef:Clasical schreef:Een paard hoort buiten, bij soortgenoten.
Waarom moet het één het ander uitsluiten? Waarom als een paard naar binnen mág, betekend dat per definitie dat die te weinig buiten komt? Zou me niks verbazen als er genoeg paarden zijn die als ze zelf constant de keuze krijgen liever binnen dan buiten zijn. Zeker als het klote weer is buiten.
Naar mijn idee is de behoefte van een paard dat wat hij kiest als hij de keuze krijgt. Niet wat door de mens geïnterpreteerd wordt als “dat hoort”.
Shiloh schreef:Als je een paard onbeperkt suikerklontjes en hooi aan biedt, eet die echt niet alleen maar suikerklontjes hoor! De eerste keer dat die teveel suiker eet voelt die zich stront misselijk en dan leert die dat ook wel af. Dieren zijn prima in staat om op basis van ervaring zelf te besluiten of iets voor herhaling vatbaar is.
Ik eet ook regelmatig dingen doen niet goed boor me zijn. Ik eet ook voldoende dingen die wel goed voor me zijn en ben daardoor prima gezond.
Als dat de argumenten zijn kan ik het nog filosofischer trekken. Maar we raken langzaam wel erg off-topic.
Wat is erger?
Vrijheid om te kiezen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je ook dingen kiest die niet het allerbeste zijn.
Of slavernij en een leven die tot in detail beheerst en controleerd wordt door een ander?
Ik vind uberhaubt de mate waarin de mens verondersteld de natuur te snappen en conclusies te trekken over wat goed is en wat niet goed is compleet bizar. De mens heeft wat de natuur betreft echt niet de waarheid in pacht. Verre van zelfs. Al die illusies over gezond vs ongezond, slecht vs goed. Terwijl we waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg weten.
Dus “dat hoort” ... nou dat weet ik zo net nog niet.