Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:38

Precies Dingogirl, jij omschrijft het perfect in mijn ogen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:43

In Amerika doen ze dit alleen op het platteland, voor zover ik weet.
Brugge is dat volgens mij niet. De huisvesting en verzorging in een stad lijkt me bijna niet paardvriendelijk te regelen. Maar ja, ik zie ook wel voordelen.

Deze paardjes worden veel en veel ouder dan een hond. Een pony heeft zo goed als rondom zicht en is er van nature beter toe in staat gevaren te zien aankomen. Er zijn mensen die geen hond kunnen hebben vanwege allergieën/ geloof etc..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:10

Ik zie het probleem niet zo. 10x15 lijkt me zat. Beeske gaat constant mee op pad. Wie zegt dat het beest alleen gehouden wordt? Wie zegt ook trouwens dat het beeske 10 bij 15 krijgt. Wie zegt dat die tuin 10 bij 15 is? Er staat alleen dat het beeske een huis in de tuin heeft. Ik heb genoeg tuinen gezien die vele mate groter zijn en misschien kan het beeske verder wel gewoon vrij overal op het erf/in huis komen. Brugge heeft als iedere andere stad een op elkaar gepakt centrum en buitenwijken met grote tuinen. Er liggen zelfs complete boerderij erven binnen de stadsgrens.

En ook die twee jaar zie ik niet zo als probleem. Wie zegt dat zon training jaren duurt. De opleiding van een hulp hond duurt ook maar 3-8 maanden en start als de hond 1 jaar is. Zo te horen duurt de opleiding van het paardje ook nog zeker tot het einde van het jaar en is dit een proef periode in de weekenden waarin ze waarschijnlijk nog allerlei begeleiding krijgen. Wie zegt ook dat he beeske pas nét twee jaar is. Mijn hond was een week voor hij 3 werd ook nog steeds 2 jaar.

Het is niet alsof je erop gaat zitten en het beeske dus al volledig volgroeid moet zijn om aan de training te beginnen of aan het werk te kunnen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-08-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:11

Mensen gaan zo’n paardje ook behandelen als een hond.
En het is nou eenmaal geen hond, hoe klein ook, het is een paard, met paardenbehoeftes.
Soortgenoten, ruimte, etc.
Overigens vraag ik mij af als je met zo’n diertje door de stad loopt het dier zich nog wel kan focussen op zijn taak, aangezien het hoge aaibaarheidsfactor en de bijzonderheid van de verschijning.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:13

Clasical schreef:
En het is nou eenmaal geen hond, hoe klein ook, het is een paard, met paardenbehoeftes.
Overigens vraag ik mij af als je met zo’n diertje door de stad loopt het dier zich nog wel kan focussen op zijn taak, aangezien het hoge aaibaarheidsfactor en de bijzonderheid van de verschijning.

Gewoon een dekje op zoals de geleidehonden hebben

Ianthe

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:16

Grappig, die trainer Jules heeft Britain´s got talent gewonnen met haar honden;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:17

Ik vind dit net zoiets als roepen dat een grote drukke hond niet in een kleine flat kan. Tuurlijk kan dat wel. Nee. Niet als die het moet doen met twee wandelingetjes van een kwartiertje. Maar met voldoende aandacht en beweging is er gewoon geen enkel probleem.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:20

Shiloh schreef:
Ik vind dit net zoiets als roepen dat een grote drukke hond niet in een kleine flat kan. Tuurlijk kan dat wel. Nee. Niet als die het moet doen met twee wandelingetjes van een kwartiertje. Maar met voldoende aandacht en beweging is er gewoon geen enkel probleem.

Ja tuurlijk, en een aap kan ook wel in een huis, als je m maar paar keer per dag in t bos laat slingeren

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:22

Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen er over vallen dat zo'n paardje misschien alleen gehouden gaat worden zonder soortgenoten, maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.

Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:23

Clasical schreef:

Sorry hoor. Maar wat een kul. Een hond is ook geen hond geworden omdat we hem als wolf zijn blijven behandelen.

Hoezo zou je niet aan de paardenbehoeftes kunnen voldoen en toch zon pony meer als huisdier dan als stal dier kunnen houden? Ik zou niet weten aan welke behoeftes je niet zou kunnen voldoen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:29

Oliiviia schreef:
monnikenburg schreef:
Geen idee wie ze hier in europa traint dus daar kan ik niets van zeggen.
Vind het wel grappig dat er zo over gedacht word van een paardje van 80 cm wat dus werkt in dit geval op 10 x 15 m is ieuw maar een rijpaard van 1.70 in een stal van 3 x 3 m en een uurtje per dag onder het zadel is blijkbaar heel normaal?

Ik mag toch wel aannemen dat er over dingen zoals voer goed nagedacht wordt, maar een gemiddeld manegepaard wat zeg 6 uur per dag in een manege rondhobbeld met jan en alle man op z'n rug kan ook niet een hele dag knabbelen.
Ken genoeg paarden die 2 keer per dag krachtvoer krijgen en een plak hoor en zoek het verder maar uit op je stalletje.

Je begrijpt mijn punt van de tuin van 10 op 15 duidelijk niet zo goed.
Op die ruimte zou dan sowieso al een vriendje er bij moeten. Daarnaast is zo'n grasveldje het slechtste wat je ze kan geven, gazongras dat elke keer millimeters kort wordt gegraasd in combinatie met een sobere pony, dat is gewoon vragen om problemen.
Het gaat mij allesbehalve over bewegingsvrijheid (en nergens staat dat ik het normaal vind om paarden heel de dag op stal te zetten, mijne staan 24 op 7 buiten)

Manegepaarden zijn overigens ook geen rolmodel natuurlijk, het is niet omdat dit nog elders gebeurt, dat het dan maar goed is...
Dus omdat er ergens anders nog mensen worden vermoord is afgeslacht, zou het niet erg zijn moest ik dit hier ook een keer doen? :+

Oliiviia, ben het helemaal met je eens. Ook met je vorige post.

Arm pony'tje.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:34

Shiloh schreef:
Clasical schreef:

Sorry hoor. Maar wat een kul. Een hond is ook geen hond geworden omdat we hem als wolf zijn blijven behandelen.

Hoezo zou je niet aan de paardenbehoeftes kunnen voldoen en toch zon pony meer als huisdier dan als stal dier kunnen houden? Ik zou niet weten aan welke behoeftes je niet zou kunnen voldoen.

Alleen al het feit dat een hond veel en veel verder gedomesticeerd is als huisdier, in duizenden jaren.
Een hond ziet een mens als roedeldier en het gezin als roedel.
Een paard is veel minder gedomesticeerd en al helemaal niet als een in huis levend dier.
Zijn we eindelijk op een keerpunt beland waarop het bewustzijn komt dat een stal eigenlijk al niet diervriendelijk is voor een paard, gaan we nu discussiëren of een paard Mischien wel gewoon in huis kan worden gehouden?! Really?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:36

Clasical schreef:
Shiloh schreef:

Ja tuurlijk, en een aap kan ook wel in een huis, als je m maar paar keer per dag in t bos laat slingeren

Nee dat kan niet, want je voldoet dan niet in de behoefte van een aap en het is bijzonder lastig om een huiselijke situatie te creeeren waarin dat voor een aap wel kan.

Ik zie die beperking niet voor een minipaardje. Niet in een flat nee. Maar in/bij een huis met een flink grote tuin, voldoende contact met soort genoten en de hele dag aandacht. Ik zie het probleem echt niet.

Honden slapen 12-14 uur per dag en de overige 10 uur zijn ze echt niet altijd actief. Zwerfhonden liggen ook grote delen van de dag te luieren als ze aan hun etens behoefte hebben gedaan.

Als een grote drukke hond meerdere uren per dag lekker mee op pad kan, lekker flink kan rennen, dan ligt die thuis lekker te slapen en te luieren en dan dondert het echt geen zak hoeveel vierkante meter je huis is en of je wel of niet een tuin hebt. Dus ja. Met voldoende tijd, aandacht en beweging zie ik geen enkel probleem voor een grote drukke hond in een klein appartement.

Uiteindelijk gaat het om 1 sleutel ding. Kun je aan zijn behoefte voldoen. En als het antwoord ja is, is wat mij betreft elke niet doorsnee alternatief prima.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:43

Kennelijk heeft iedereen een andere gedachte over wat de behoefte is van een paard.
Ik kan geen situatie noemen waarin het voor een minipaardje prima is om in een huis te wonen, als is het een villa.
Een paard hoort buiten, bij soortgenoten.
In de zon, in de regen, in de frisse lucht, zo veel mogelijk.
Als we paarden gaan toestaan als huisdier, wie gaat dan controleren of er in voldoende in zijn behoefte kan worden voorzien?
Dat is nu al een probleem

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:44

Fenrir schreef:
Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen er over vallen dat zo'n paardje misschien alleen gehouden gaat worden zonder soortgenoten, maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.

Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.

[ Video ]

Nou,dat blijkt dus te gaan. Maar ik blijf zitten met de vraag of het vluchtinstinct van een paard niet voor gevaarlijke situaties zou kunnen gaan zorgen?Want dat probleem heb je zelfs als je zelf niet blind bent!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:46

anjali schreef:
Fenrir schreef:

[ Video ]

Nou,dat blijkt dus te gaan. Maar ik blijf zitten met de vraag of het vluchtinstinct van een paard niet voor gevaarlijke situaties zou kunnen gaan zorgen?Want dat probleem heb je zelfs als je zelf niet blind bent!

Maar zoals in dit filmpje te zien staat het paardje dus niet ideaal...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:49

Clasical schreef:
Shiloh schreef:

Alleen al het feit dat een hond veel en veel verder gedomesticeerd is als huisdier, in duizenden jaren.
Een hond ziet een mens als roedeldier en het gezin als roedel.
Een paard is veel minder gedomesticeerd en al helemaal niet als een in huis levend dier.
Zijn we eindelijk op een keerpunt beland waarop het bewustzijn komt dat een stal eigenlijk al niet diervriendelijk is voor een paard, gaan we nu discussiëren of een paard Mischien wel gewoon in huis kan worden gehouden?! Really?

Ten eerste is het helemaal niet waar dat de hond de mens als roedel ziet. Een hond is ook helemaal niet zo zeker uberhaubt nog steeds een roedel dier. Maar dat terzijde.

Ten tweede. Ik ben er helemaal niet zo van overtuigd dat een paard minder gedomesticeerd is als een hond. En al helemaal niet dat een paard te weinig gedomesticeerd is om in en om het huis te houden. Het is ook niet alsof mate van domesticeren een stilstaand iets is.

Ten derde. Nee. Een paard het grootste deel van de tijd op stal houden is niet diervriendelijk. Maar een mini pony die gedurende de dag vrij in huis en over een groot erf/ tuin kan scharrelen... schiet mij maar lek, maar ik zie het probleem echt niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:51

anjali schreef:
Fenrir schreef:

[ Video ]

Politie paarden worden toch ook bom proof gemaakt. Er zijn ook genoeg honden die eerder flight dan fight kiezen. Ook lang niet elke hond kan geschikt. Net als dat niet elk minipaardje geschikt zou zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:55

Clasical schreef:

Waarom moet het één het ander uitsluiten? Waarom als een paard naar binnen mág, betekend dat per definitie dat die te weinig buiten komt? Zou me niks verbazen als er genoeg paarden zijn die als ze zelf constant de keuze krijgen liever binnen dan buiten zijn. Zeker als het klote weer is buiten.

Naar mijn idee is de behoefte van een paard dat wat hij kiest als hij de keuze krijgt. Niet wat door de mens geïnterpreteerd wordt als “dat hoort”.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:01

Fenrir schreef:
maar een hond houden zonder soortgenoten is wel oké? Vind ik persoonlijk eigenlijk ook geen ideale situatie, maar omdat we dat gewend zijn vinden we dat niet erg.

Lang niet elke hond heeft behoefte aan een soortgenoot in huis. Genoeg honden die daar duidelijk ongelukkiger van worden. Daarnaast ben ik van mening dat de behoefte tot omgang met soortgenoten niet perse hoeft te betekenen dat er meerdere van een soort in 1 huis gehouden moeten worden.

Ik zou ook dood ongelukkig worden als ik de rest van mijn leven alleen maar van een afstandje naar andere mensen mag kijken en er geen contact mee mag maken. Maar dat betekend niet dat ik ongelukkig ben dat ik alleen in een huis woon en veel tijd zonder andere mensen doorbreng. Dat contact kan ik ook buitenshuis halen en dat is meer dan voldoende. Maar ook bij de mens zijn er uitschieters die tegen de gemiddelde sociale behoefte van een mens ingaan en die liever als kluizenaar leven.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 15-08-18 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:07

Clasical schreef:
Kennelijk heeft iedereen een andere gedachte over wat de behoefte is van een paard.
Ik kan geen situatie noemen waarin het voor een minipaardje prima is om in een huis te wonen, als is het een villa.
Als we paarden gaan toestaan als huisdier, wie gaat dan controleren of er in voldoende in zijn behoefte kan worden voorzien?
Dat is nu al een probleem

Je begrijpt dat zo’n paardje niet in huis komt te wonen?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:33

Shiloh schreef:
Clasical schreef:

Waarom moet het één het ander uitsluiten? Waarom als een paard naar binnen mág, betekend dat per definitie dat die te weinig buiten komt? Zou me niks verbazen als er genoeg paarden zijn die als ze zelf constant de keuze krijgen liever binnen dan buiten zijn. Zeker als het klote weer is buiten.

Naar mijn idee is de behoefte van een paard dat wat hij kiest als hij de keuze krijgt. Niet wat door de mens geïnterpreteerd wordt als “dat hoort”.

Als je een paard een doos suikerklontjes aanbied dan eet hij die op.
Is dat zijn keuze? JA.
Is het goed voor een paard? NEE

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:43

Voer is voor zo'n klein paardje over het algemeen prima mee te nemen. Zo'n minishetje (75-100kg) eet zo'n 1.5-2kg hooi op een dag. Daarvan moet hij minimaal een derde overdag. Als je ieder 3 uur een eetmoment inpland en zorgt dat je een halve kg grove grasbrok mee hebt (en ja, deze maat paarden kunnen prima uit een kleine hondenvoerbak eten) en je geeft daar 100g van per keer, wordt er beter voldaan aan de voerbehoefte dan bij veel paarden op pensionstallen. Dus 's nachts 1-1.5kg hooi en dan om 7-10-13-16(-ev. 19) uur 100-150g grasbrok. Een soort alternatieve rokerspauze. Kunnen ze direct ook poepen/plassen of de poepzak legen, want paarden zijn behoorlijk zinderlijk te krijgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:45

Als je een paard onbeperkt suikerklontjes en hooi aan biedt, eet die echt niet alleen maar suikerklontjes hoor! De eerste keer dat die teveel suiker eet voelt die zich stront misselijk en dan leert die dat ook wel af. Dieren zijn prima in staat om op basis van ervaring zelf te besluiten of iets voor herhaling vatbaar is.

Ik eet ook regelmatig dingen doen niet goed boor me zijn. Ik eet ook voldoende dingen die wel goed voor me zijn en ben daardoor prima gezond.

Als dat de argumenten zijn kan ik het nog filosofischer trekken. Maar we raken langzaam wel erg off-topic.

Wat is erger?

Vrijheid om te kiezen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je ook dingen kiest die niet het allerbeste zijn.
Of slavernij en een leven die tot in detail beheerst en controleerd wordt door een ander?

Ik vind uberhaubt de mate waarin de mens verondersteld de natuur te snappen en conclusies te trekken over wat goed is en wat niet goed is compleet bizar. De mens heeft wat de natuur betreft echt niet de waarheid in pacht. Verre van zelfs. Al die illusies over gezond vs ongezond, slecht vs goed. Terwijl we waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg weten.

Dus “dat hoort” ... nou dat weet ik zo net nog niet.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:52

Shiloh schreef:
Als je een paard onbeperkt suikerklontjes en hooi aan biedt, eet die echt niet alleen maar suikerklontjes hoor! De eerste keer dat die teveel suiker eet voelt die zich stront misselijk en dan leert die dat ook wel af. Dieren zijn prima in staat om op basis van ervaring zelf te besluiten of iets voor herhaling vatbaar is.

Ik eet ook regelmatig dingen doen niet goed boor me zijn. Ik eet ook voldoende dingen die wel goed voor me zijn en ben daardoor prima gezond.

Als dat de argumenten zijn kan ik het nog filosofischer trekken. Maar we raken langzaam wel erg off-topic.

Wat is erger?

Vrijheid om te kiezen, waarbij de mogelijkheid bestaat dat je ook dingen kiest die niet het allerbeste zijn.
Of slavernij en een leven die tot in detail beheerst en controleerd wordt door een ander?

Ik vind uberhaubt de mate waarin de mens verondersteld de natuur te snappen en conclusies te trekken over wat goed is en wat niet goed is compleet bizar. De mens heeft wat de natuur betreft echt niet de waarheid in pacht. Verre van zelfs. Al die illusies over gezond vs ongezond, slecht vs goed. Terwijl we waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg weten.

Dus “dat hoort” ... nou dat weet ik zo net nog niet.

Wat goed is voor een paard ( fysiek en mentaal)
is hetgene waar hij door de natuur voor ontworpen is.
Als wij als mens iets anders verlangen van dieren en ze gevangen gaan nemen en andere omstandigheden gaan aanbieden waar ze van nature voor ontworpen zijn dan gaan daar duizenden jaren overheen voor een dier zichzelf daar aan kan aanpassen.
Dat heet domesticeren en is ook de reden dat we op paarden rijden en niet op koeien, en dat we met katten en honden in een huis wonen en niet met apen en beren.