JewEmm schreef:Wie met DNA werkt weet dat een foutje best snel gemaakt is, ook al werk je zorgvuldig en heb je het protocol al honderd keer uitgevoerd...
@Rocamor: het is een heel simpel genetisch sommetje. Wanneer hij drager is (dus op 1 van de twee genen het gen aanwezig is), nakomelingen 50% kans hebben op het gen van hem, dus als er veel gedekt worden zul je ook zien dat 50% (met een kleine variatie erop) dat gen ook van hem heeft gekregen.
Met de moeder meegerekend. Is de moeder geen drager van het gen, dan is dus de helft van de veulens wel drager. Is de moeder ook drager van het gen, dan heeft 25% geen afwijkende genen, 50% is drager en 25% krijgt het dubbele gen.
Daar hoef je niet de hele populatie voor te testen.
Zo denk ik ook hoor. Er is bij drager * niet drager theoretisch 50% kans op drager. Maaarr is dat in de praktijk ook zo? Zijn er naast dat ene gen nog andere zaken van invloed op het al dan niet geboren worden van een drager.
Populatie man / vrouw zit ook om en nabij de 50 / 50. De volledige populatie in acht genomen.
Maar op individueel niveau gebeurt het wel vaker dat een koppel tig kinderen van 1 geslacht krijgt en pas na weet ik hoeveel komt er toch nog een van het andere geslacht. Op individueel niveau kan zo'n verhouding anders liggen.
Ik ben niet snugger genoeg om daar fatsoenlijke verklaringen voor te vinden. Vandaar mijn vraag, is het percentage drager uit een drager altijd om en nabij 50%? Theoretisch is dat een ja. Mbt tot populatie ook wel? Maar ook op individueel niveau of spelen stiekem naast dat ene gen ook nog andere zaken mee?