Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Voorwaardelijke straf voor 78-jarige paardenhandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 16:35

Persoonlijk zie ik de impact totaal los van de straf.

Ik heb niet de indruk dat dit wordt onderschat. (Al is het geen 'trauma voor je gele leven'.)

Een trauma moet je als mens verwerken - erkenning helpt daarbij. Lengte, zwaarte etc van de straf niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:49

Ik ken de man persoonlijk, ik woonde in dezelfde straat en de manege was schuin tegenover hem.
Ik kwam daar vroeger ook wel eens en ken verschillende meiden die toen voor hem de paarden reden.
Echt nooit gedacht....aardige man en heb nooit slechte verhalen gehoord over hem.
Erg naar voor het meisje, maar ik denk dat dit veel vaker gebeurd in de paarden wereld.

We hadden wel zo iemand in het dorp met pony's en dat was wel algemeen bekend.
Die man heeft zich aan meerdere meiden vergrepen en heeft daar ook lang voor gezeten.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:03

Janneke2 schreef:

Ik heb niet de indruk dat dit wordt onderschat. (Al is het geen 'trauma voor je gele leven'.)

Een trauma moet je als mens verwerken - erkenning helpt daarbij. Lengte, zwaarte etc van de straf niet.

Wie zegt dat dit voor haar geen trauma voor haar hele leven is ?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 00:24

Janneke2 schreef:

Dat is jammer, want dat is precies het vergeldingsaspect dat in een straf zou horen te zitten, en dat helaas steeds meer op de achtergrond lijkt te raken in ons huidige strafrecht. 'Oog om oog' is een voor iedereen te begrijpen principe, en hoewel we dat niet meer met lijfstraffen uitvoeren, zou de geest daarvan toch echt terug te zien moeten zijn in de opgelegde straffen.
In wezen komt het erop neer dat degene die moedwillig iets naars heeft aangericht, iets naars moet overkomen. Met claustrofobie een cel in, zou prima passen in dat geval.

Tegenwoordig lijkt het er echter op of het enige wat telt, het voorkomen van recidive is. Is zorgen dat iemand nooit meer doet wat hij gedaan heeft dan het enige wat telt? Moet alleen een tweede misdrijf voorkomen worden, of zou het misschien een goed idee zijn als het wreken van het eerste ook een plaats heeft?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 08:20

KM_Ris schreef:
Janneke2 schreef:

Wie zegt dat dit voor haar geen trauma voor haar hele leven is ?

+2 dat is niet voor een buitenstaander om te beoordelen of het wel of geen trauma voor het hele leven is. Ieder mens is anders en reageert anders.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 10:26

Janneke2 schreef:

Of het een trauma is voor de rest van het leven kan je voor een ander niet beoordelen ! De een gaat er zo mee om de ander zo.
Vindt dat altijd best triest als de een er mee om kan gaan moet de ander er ook maar geen last meer van hebben?? Ieder mens is een individue en gaat met gebeurtenissen op zijn eigen manier om en daar kan een ander niet over oordelen