Brandweer bevrijdt pony uit wildrooster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anniekskie

Re: Brandweer bevrijdt pony uit wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:32

Als je de foto zie is het ook een kleine pony. Of je dan wel of niet in kan schatten hoe ver de spijlen uit elkaar zitten. Je weet ook dat het kleine voetjes zijn!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:38

Ik denk het gaat om een (trek)paard. Maar dan zie ik de foto's en het gaat om een welshje A ofzoiets? Ja, die kunnen met die smalle pootjes toch niet over zo'n rooster.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:32

Ik heb ook een pony van die maat aangespannen lopen en zijn hoefjes zijn maar heel klein.
Smaller dan de ruimte tussen de spijlen en dat blijkt hier dan ook uit.

Dat moet je toch zien, ook vanaf de bok.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:45

Of je wel of niet bekend bent in een gebied, je moet ten allen tijden je verstand gebruiken en dan hoor je toch met beetje inzicht wel te kunnen begrijpen dat je hier NIET met je pony overheen kunt.
Zelfs met een groot paard zou ik het niet proberen.
Die roosters liggen er vaak om grote grazers binnen te houden, dus je kunt dan toch wel zelf bedenken, ook al heb je ze nog nooit van je leven gezien, dat je daar niet met een pony overheen kunt.

Hier in het natuurgebied zijn speciale doorgangen gemaakt voor paard en ruiter/wagen, maar ook wandelaars met honden (grote honden til je ook niet zomaar op).

Hopelijk komt het goed met die pony en hoop nog meer dat die menner deze fout nooit meer maakt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:32

Wild of veeroosters mij niet gezien dat ik mijn span/pony daar over heen zal sturen, al niet eens met een trekpaard aan grote hoeven.
Uitgaan vanuit het verhaal wat gepubliceerd is zeg ik die heeft mogelijk een zonnesteek opgelopen en kon niet meer helder nadenken.
Of je nu wel of niet bekend in het gebied bent dan kijk je toch vooruit? Je ziet zoiets wel vanaf de wagen.

Maar gelukkig boven alles een hele brave pony <3 en is het goed afgelopen dankzij de hulp van de brandweer mannen.
(Moet er niet aan dénken als de pony in paniek zou schieten)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:20

Hoop dat ze hem even hebben laten blazen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:33

Zo die staan ver uit elkaar alle geluk dat ze niet verderop er in stonden. Beetje paniekerig paard trekt zo zijn benen stuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:49

Als die meneer in dat geruite overhemd de menner is, dan lijkt hij me geen groentje in het mennen. Als ik naar het rooster kijk, ziet het er spiksplinternieuw uit. Misschien was deze meneer weer eens aan het mennen op een route die hij vaker heeft genomen en werd hij verrast door dit rooster. Misschien betekende omkeren 2 uur terug rijden. Ik bedenk maar wat. Of misschien was het een uitgeleend span.

Die meneer of menner had echter op dat moment toch moeten besluiten om te keren. Een akelige inschattingsfout.

En wat een ontzettend geluk dat hij zulke brave dieren heeft dat dit verhoudingsgewijs zo goed heeft kunnen aflopen. Een gebroken been had maar zo gekund.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 22:30

corine1981 schreef:
Wat een.... van een menner. Koetsierbewijs maar intrekken.

Ook zonder koetsiersbewijs mag je gewoon mennen.
Het heeft geen wettelijke waarde en niet in te trekken zoals bij een B-rijbewijs zodat je geen auto/brommer meer mag besturen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:37

Brainless schreef:
corine1981 schreef:
Wat een.... van een menner. Koetsierbewijs maar intrekken.

Het heeft geen wettelijke waarde en niet in te trekken zoals bij een B-rijbewijs zodat je geen auto/brommer meer mag besturen.

Écht? Oké. Ik was al jaren in de veronderstelling dat je voor mennen toch verplicht was dat te hebben.

Heeft het ook wanneer je schade aan derden toebrengt geen meerwaarde?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:08

Daar heb je (als het goed is; het is nl niet verplicht) je eigen AVP voor.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:51

Onbegrijpelijk als hij dat echt over wilde steken, arm dier :( Maar moet zeggen, Omroep Gelderland heeft wel vaker nieuwsberichten waar niets van klopt. Wellicht reed hij er langs en ging het span aan de kletter?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:40

gabyfedde schreef:
Onbegrijpelijk als hij dat echt over wilde steken, arm dier :( Maar moet zeggen, Omroep Gelderland heeft wel vaker nieuwsberichten waar niets van klopt. Wellicht reed hij er langs en ging het span aan de kletter?

inderdaad, we weten niet wat er echt gebeurd is. Aan de kletter denk ik echter niet, dan zouden de paardjes misschien hun beentjes wel gebroken hebben. Er moet echt een bizarre oorzaak zijn. Het is ook geen goedkoop aanspanninkje, mooie welshjes, mooie kar. Dus het moet iemand zijn die toch wel weet wat hij doet, zou je zeggen. Er moet een logische verklaring voor zijn en die paardjes hebben een engeltje op hun schouder dat het zo goed is afgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:56

Hopelijk is de pony oke!

corine1981 schreef:
Brainless schreef:

Écht? Oké. Ik was al jaren in de veronderstelling dat je voor mennen toch verplicht was dat te hebben.

Heeft het ook wanneer je schade aan derden toebrengt geen meerwaarde?

Hier een menner zonder menbewijs. Ik heb maandenlang mogen mennen met mijn, inmiddels overleden, verzorgpony.

In NL is een menbewijs niet verplicht, m.u.v. enkele natuurgebieden. De eventuele schade die je maakt kan inderdaad uit je verzekering gehaald worden ;)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:04

Monique1963 schreef:
gabyfedde schreef:

inderdaad, we weten niet wat er echt gebeurd is. Aan de kletter denk ik echter niet, dan zouden de paardjes misschien hun beentjes wel gebroken hebben. Er moet echt een bizarre oorzaak zijn. Het is ook geen goedkoop aanspanninkje, mooie welshjes, mooie kar. Dus het moet iemand zijn die toch wel weet wat hij doet, zou je zeggen. Er moet een logische verklaring voor zijn en die paardjes hebben een engeltje op hun schouder dat het zo goed is afgelopen.

Het betreft idd een ervaren span, veerooster was nieuw echter is meneer meermaals door een dame ter plaatse gewaarschuwd dat het niet ging lukken en hij heeft ze er toch overheen gestuurd. Enorme *** is het dus!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:09

En dan te bedenken dat je bij de opleiding duidelijk te horen krijgt nooit over een wildrooster te rijden met je paard!!
Ik noem dit niet dom maar ronduit achterlijk! 8)7

Stirrup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:21

Hoe dan? Hoe bedenk je je van te voren niet dat dit 'm niet gaat worden? Bijzonder onnozel. :') Gelukkig hebben we de brandweer.. _/-\o_

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:37

WAT dom! Jullie hebben het over een foto, waar is deze te vinden? Staat niet in de openingspost bij mij...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:41

Man heeft geluk gehad. Wat anders te doen als je aan eind van je tocht bent, ponys te moe om om te keren? Ik zou het niet gegokt hebben

. Wij hebben geleerd met mennen zorg voor rubber mat of stuk tapijt als je geen andere keus hebt dan er overheen. Dan afstappen, mat over het rooster en voorzichtig er overheen gaan.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:27

SweetVanille schreef:
WAT dom! Jullie hebben het over een foto, waar is deze te vinden? Staat niet in de openingspost bij mij...

Als je omroep Gelderland aanklikt kom je bij de foto

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:24

karuna schreef:
. Wij hebben geleerd met mennen zorg voor rubber mat of stuk tapijt als je geen andere keus hebt dan er overheen. Dan afstappen, mat over het rooster en voorzichtig er overheen gaan.

Dat heb ik zo niet geleerd, want ik denk dat dit ook niet werkt over zo'n groot rooster. Het tapijt zakt in en je hebt misschien minder schade, maar net zo goed een probleem. Gewoon dit soort rooster niet nemen met je paard, of hij nu grote of kleine voeten heeft, ingespannen is of onder de man.

Happy1oor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:09

OMG -O- _-:(