Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:39

Ik heb het 2 kanten op. Heb 4 paardjes waarvan er 3 te dik zijn en 1 te dun. Ze lopen bij elkaar en dat maakt het erg lastig met voeren.
1 van de dikke pony`s staat apart ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid en krijgt overdag hooi als de anderen gras krijgen (strookbegrazing). In de middag/avond gaat hij weer terug bij de rest als het gras op is en gaat de dunne pony apart en krijgt daar extra kuilvoer zodat ze wat voller word.

Skippy01

Re: Eigenaren realiseren zich niet dat hun paarden te dik zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:11

Lastig is dat altijd! Mijn haf staat op de wei overdag. En krijgt s avonds en 's nachts graszaaihooi. Dan houd ik haar op gewicht. Ze krijgt dus echt wel genoeg eten, maar geen rijk eten, want dan zou ze dicht groeien. 'Héél zielig' natuurlijk volgens sommigen, dat sprieterige, saaie hooi dat ze nu krijgt.... ;) Nee, wat zielig is, is moddervet zijn, IR worden, HB raken, EMS ontwikkelen.... 'saai hooi' eten is écht écht écht niet zielig mensen...

En dan zie ik het resultaat van rijke voeding op sommige andere koudbloeden bij ons, en dan weet ik weer héél zeker waarom ik op deze manier voer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:31

Tuurlijk zien de meeste eigenaren het wel. Het is bij sommige paarden gewoon echt een probleem waar, door mensen die dit probleem niet kennen, te luchtig over wordt gedaan. Hier ook hele sobere te dikke paarden en ik vind het een ramp en zelfs een verdrietig onderwerp.
Toen ik onze dierenarts liet zien wat ze aten elke dag viel zijn mond open van verbazing. Zo arm en weinig. Mineralen en vitamines uit een emmer om tekorten aan te vullen. Toen ik om tips vroeg werd het heel stil, want ze kregen toch wel weinig.
Tja pees blessure, weinig daardoor mogen bewegen met alle problemen van dien is dus de oorzaak en niet het teveel krijgen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:33

verbaast mij ook niet, deze uitkomst. Zeker niet nadat ik 3 weken geleden een paar foto's postte op fb en ik van iemand de opmerking kreeg; hij is wel wat schraal. Ik nog vragen waarom diegene hem schraal vond. Kreeg ik als antwoord; je ziet zn ribben.
Nou dat was heel knap dat diegene dat op die foto's zag, aangezien ze vanuit een hoek waren genomen waardoor je ze niet zag (niet bewust zo gemaakt overigens). Nu kun je idd wat rib zien; welgeteld van 3 a 4 ribben kun je een klein stukje zien. Eigenlijk precies zoals het hoort.
Schraal is hij dan ook zeker niet.
Was diegene het niet mee eens...tsja jammer dan, er gaat toch echt geen gewicht bij op komen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:34

pien_2010 schreef:
Tuurlijk zien de meeste eigenaren het wel. Het is bij sommige paarden gewoon echt een probleem waar, door mensen die dit probleem niet kennen, te luchtig over wordt gedaan. Hier ook hele sobere te dikke paarden en ik vind het een ramp en zelfs een verdrietig onderwerp.
Toen ik onze dierenarts liet zien wat ze aten elke dag viel zijn mond open van verbazing. Zo arm en weinig. Mineralen en vitamines uit een emmer om tekorten aan te vullen. Toen ik om tips vroeg werd het heel stil, want ze kregen toch wel weinig.
Tja pees blessure, weinig daardoor mogen bewegen met alle problemen van dien is dus het gevolg.

Het lastige is dat ook door tekorten paarden dik kunnen blijven. Denk vooral aan magnesium tekort, chroom tekort... En dat hoeft geen absoluut tekort te zijn: ook een ijzeroverschot kan een relatief tekort aan een ander mineraal of sporenelement in de hand werken. Heb je wel eens met een voercalculator gewerkt? Je wil weinig energie voeren, maar wel zeker voldoende aan mineralen, sporenelementen en vitamines.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 08:35

Ken het euvel. 2 paarden nieuw op stal. En zo ontzettend dik. Vorige eigenaren maar zeggen dat ze lekker gespierd zijn. Tuurlijk. Daarom kan ik een hart zien in hun kont van achteraf gezien....

Ook een keer een fjord gezien waarbij je de vetklappen gewoon zag schudden en hij niet eens meer normaal kon lopen. En de eigenaar maar zeggen dat ik zeur en dat die mooi op gewicht is. Pas toen hij bevangen stond en dierenarts nummer 3 keihard zei dat het aan zijn gewicht lag geloofde ze het. (nummer 1 en 2 waren de laan uit gezet want het lag niet aan het gewicht

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:04

Hier helaas ook 2 die ik niet zomaar dun houdt. De hoeveelheid eten die ze krijgen gaat mijn hart van huilen. En ze vinden het zelf ook echt te weinig maar zelfs op graszaadhooi blijven ze groeien. In de zomer doe ik ze wel het land in. Leven kan niet alleen maar lijden zijn. Goed in de gaten houden en bij twijfel gaat er weer wat af

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:20

Oh jaa.. En altijd de smoes: ja maar deze rasssen horen boller te zijn. Nee hoor, ze worden mákkelijker bol maar moeten het zeker niet zijn :P
Bij mijn verzorgpaardjes ook. Eerst schudde het vet helemaal, bij de billen, op de schouders en de hals. Nu bijna niet meer... De hartjeskonten zijn weg en ze hebben nu goed onderscheidbare spiergroepen op de hals. Bij de grote kan je de achterste ribben vinden als je met je vinger er recht in prikt. Als hij inbuigt kan je die achterste zelfs zien. Bij de mini shet kan je alleen ribben vinden met prikken als hij ingebogen staat. Veel mensen vinden ze goed zo. Ik nog niet :=

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:39

Dit onderzoek verbaasd me niks. Bij honden zijn mensen al gigantisch in de ontkenning hierover, en bij paarden zal dat niet anders zijn :=

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:08

Ik besef heel goed dat hij te dik is. Dit jaar kan ik het nog redelijk goed in bedwang houden. Maar het is zo vermoeiend die strijd tegen overgewicht. Bij elke grasspriet plopt er een kilo bij bij wijze van spreken. Hier overdag op een uitgebloeide wei en s avonds enkel vitamine korrel met een handje zemelen voor zijn magnesium. En dan arm hooi en in de winter enkel op arm hooi en vitamine korrel en hij blijft dik. Ondanks hard werken. Als hij op gewicht moest staan betekent het ook dat hij uitgehongerd is in mijn ogen . Dan mag hij amper hooi en eten hebbe en dan kan je hem op gewicht houden. Maar dan honger je hem echt wel uit in mijn ogen. Zelfs van een schrale wei slaagt hij erin om dik te blijven

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:15

Het is ook lastig als je je dier iedere dat ziet. Ik zag vroeger wel dat mn shet stevig was en heb haar op dieet gezet. Later is ze alsnog bevangen geworden. Toen ik me ben gaan inlezen over bodyscore toen zag ik pas hoe een gezond paard eruit ziet. Het is ook lastig als veel paarden in je omgeving dik zijn. Dan denk je dat dat normaal is. Als ik nu foto's terug zie van grietje op haar dikst dan schrik ik er van. Dat ik dat toen niet door had. Maar het gaat zo geleidelijk.

Op dit moment is grietje op goed gewicht. Amber te dun en Hans is wel wat te rond. Lastig omdat ze dus op een kale wei staan met hooi. Ik wil ze ook liever niet uit elkaar halen maar ik moet er wel wat voor verzinnen

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:20

"Het oog van de meester,maakt het paard vet " !

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:50

Mijn IR ruin is jaren te dik geweest. Ik was me daar juist heel erg bewust van, maar ik kon er niet meer aan doen doordat ik het voerbeleid met andere paardeneigenaren moest delen. En het gros wil ruim tot onbeperkt ruwvoer. Godzijdank heb ik eindelijk mijn eigen plek en bepaal ik alles zelf. Niks onbeperkt meer, maar 4 a 5x per dag een portie hooi vermengd met stro. Mijn ruin is nu slank en ziet er echt super uit. Mijn Shetlander mag nog wel iets slanker, maar die kleine meid eet graag gezellig mee met mijn grote ruin, zodra ik de hoek om ben. Dus dat is wat lastiger.... Hoe dan ook, het is soms best lastig, ondanks veel beweging. Ik heb geluk met mijn plek. Een paddock met pad naar de schuilstal en waterbak. En zeer beperkt het land op. Verder zoveel mogelijk trainen. Ze zijn gezond en happy. Ik wil nooit meer te dikke paarden!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:17

Skippy01 schreef:
pien_2010 schreef:
Tja pees blessure, weinig daardoor mogen bewegen met alle problemen van dien is dus het gevolg.

Het lastige is dat ook door tekorten paarden dik kunnen blijven. Denk vooral aan magnesium tekort, chroom tekort... En dat hoeft geen absoluut tekort te zijn: ook een ijzeroverschot kan een relatief tekort aan een ander mineraal of sporenelement in de hand werken. Heb je wel eens met een voercalculator gewerkt? Je wil weinig energie voeren, maar wel zeker voldoende aan mineralen, sporenelementen en vitamines.

De paarden hebben een emmer waar ze vitamine en mineralen kunnen likken. De te dikke merrie krijgt elke dag magnesium citraat. Zij beweegt te weinig vanwege blessure. Zij was altijd normaal en zelfs mager te noemen toen ze nog in het werk stond. Het niet bewegen is de oorzaak.
Bij bloed prikken was alles ok, ijzer,.mineralen, vitamine etc. Bewegen is niet tof voor haar, dus doet ze dat te weinig. Maar ze is al veel beter maar de revalidatie moet heel voorzichtig opgebouwd worden.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:20

Is dit ook niet zo met katten, honden, konijnen en mensen zelf :o ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:57

Ik heb het zelf vaak andersom..... ik vind dieren, mensen, honden, paarden alles snel te dik..... ik ben panisch voor dik, hahaha! Zelfs bij mezelf.
En nu ik door een akelige situatie iets minder kan doen en e.e.a. uit handen moet geven zie ik ze groeien, het is me een doorn in het oog.... maar soms sta je even met je handen op je rug.

Ik zie graag fitte dieren en mensen, maar helaas eet mens en dier tegenwoordig teveel en beweegt te weinig... want die 2 simpele zaken in balans brengen met elkaar is nog steeds de oplossing.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:03

KahluaB schreef:
"Het oog van de meester,maakt het paard vet " !

Lukt slank kijken ook? Mijn Haflinger is ondanks een schrale wei, arm hooi en maar een handje voer moddervet. Ze heeft een aantal weken kreupel gelopen en zonder beweging is ze nog dikker dan normaal. Ik probeer regelmatig te rijden, maar zit soms met de handen in het haar hoe ik haar kan laten afvallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:21

Charaz verdrietig is dat en zo herkenbaar. Onze paarden staan nu aan huis met hooi van 2016. Dat vinden ze niet lekker dus alleen met honger eten ze. Elke dag gaan Hoefschoenen aan en wandelen we. Dan 1 uurtje op de wei en dat was het dan weer. Zo sneu vind ik het. Maar laat ik ze nu op de wei dan is dat zeer gezond voor de ruin maar de merrie die al te dik is wordt dan hoefbevangen en daar zit ik echt niet op te wachten.
Ik herken je machteloosheid gevoel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:45

Ik weet heel goed dat die van mij aan de stevige kant is. Hij is de laatste maand of 2 al ruim 6 cm omvang kwijt, maar hij blijft behoorlijk fors. Maar ja - wat kan ik nog meer doen dan een graasmasker (met speciale dieet-inlegplaat) en voldoende beweging? Hij staat gewoon met zijn vriendjes op de wei, afzonderen is niet echt een optie. Nu ken ik hem niet slanker, toen ik hem kocht was hij nog vetter en hij doet het er verder prima op, dus we doen het er maar mee. Hij heeft energie voor 10 (nou ja, niet als het 30 graden is. Maar dat is voor mijzelf niet anders :P ).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:32

Ik leerde ooit van een professor dat mensen en dieren het beste gedijen in schaarste. Wij als mens hebben keuzestress als we in de supermarkt komen. En wat doen we dan? We nemen dat waar het minste in zit aan elementen die ons in potentie dik kunnen maken maar omdat we dan de light-versie kiezen, denken we er meer van te kunnen nemen omdat we anders weer een tekort hebben. En zo denken wij ook voor onze dieren.
Het is frustrerend om te moeten horen of zien dat ondanks alle inspanningen je paard nog te dik is. Maar wie zegt dat nu eigenlijk? Wie zegt nu dat je paard te dik (of te dun) is? In de meeste gevallen zijn dat niet die objectieve wetenschappers maar jan en alleman om ons heen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:34

Afbeelding

Ze is nu ietsje slanker dan deze foto maar dit lijkt me echt duidelijk te dik.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 16:40

Minder als dat ze nu krijgen kan er niet in en ze zijn nog te vet.
Sommige paarden hebben nu eenmaal dat ze bij het zien van een appel al 2 kilo zijn aangekomen. Frustrend genoeg.
Mijn warmbloeden zijn dan weer snel mager, maar die moeten zich ook overal druk om maken. :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:00

Charaz schreef:
[ [url=m/IswuqT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is nu ietsje slanker dan deze foto maar dit lijkt me echt duidelijk te dik.

Die is niks te smal indd.

Dit is Mick nu (met dochterlief, die heeft geen grammetje vet :D ).

Afbeelding

Een paar maanden geleden zag hij er iets anders uit:

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:55

Afbeelding
Mijn dikkie dik.

En deze dame moet ook opletten
Afbeelding

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:20

Twee jaar geleden (onbespierd en aan de schrale kant):