Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Re: Hoge temperaturen op komst, protocol extreme temperaturen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:52

Ik probeer die van mij waar kan ook in de avond te rijden, maar heb ook al een paar keer op een warme middag gereden en dat ging prima, alleen paste ik de training aan. Ik verwachtte dan niet dat ze extreem op mijn hulpen was.. ging lekker oefeningen rijden en meer bezig met mijn eigen houding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:44

mavantos schreef:
CharmingS schreef:
Helemaal mee eens met je mavantos, en inderdaad iedereen moet het voor zichzelf weten.. Maar ik vind wel dat er vaak iets te licht over word gedacht. Maar owee als iemand een hond in de auto laat zitten (wat ook echt stom is natuurlijk).. Maar je paard in de trailer laten staan bij 30 graden kan dan wel.. 8)7

Nouja, als je zorgt dat je trailer in de schaduw staat en de klep en het voordeurtje open is. Dan is het haast koeler in de trailer dan dat hij buiten op de wei in de zon staat. Je moet inderdaad rekening houden met het warme weer, maar als je dat doet kan je prima op wedstrijd. Als je intensief lest met 20 graden is het ook erg warm, maar daar zegt niemand wat van.

Wat doe je als alle schaduwplekjes op het parkeerterrein al bezet zijn? Ga je dan naar huis?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:46

CharmingS schreef:
mavantos schreef:

Nouja, als je zorgt dat je trailer in de schaduw staat en de klep en het voordeurtje open is. Dan is het haast koeler in de trailer dan dat hij buiten op de wei in de zon staat. Je moet inderdaad rekening houden met het warme weer, maar als je dat doet kan je prima op wedstrijd. Als je intensief lest met 20 graden is het ook erg warm, maar daar zegt niemand wat van.

Wat doe je als alle schaduwplekjes op het parkeerterrein al bezet zijn? Ga je dan naar huis?

Dan haal je je paard uit de trailer en ga je ergens staan waar het wat koeler is? Je kan overal wel een probleem van maken, maar er zijn oplossingen zat. Zolang je maar wilt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:56

Wordt 27 graden nou werkelijk als extreem gezien :o?
Het is zomer.......

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:24

Ik vind dat je als eigenaar gewoon zelf je gezonde verstand moet gebruiken, maar je beslissing niet af laten hangen vanwege het feit dat je het startgeld kwijt bent.
Jammer maar helaas, liever dat kwijt dan een hoge da rekening.

Dat de organisatie de verantwoording bij de ruiters legt vind ik niet raar. Ze kunnen het toch nooit goed doen, je hebt nog altijd de groep die koste wat kost door wil gaan.
Tevens vind het logisch dat ze het niet terug betalen omdat het te warm is. Al eens bedacht wat voor kosten hun op voorhand allemaal al hebben moeten maken?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:39

Mijn paard toen ik vanmiddag bedacht om te gaan rijden:

Afbeelding

Nee zonder gekheid, zolang je je training erop aanpast kan het prima. Vaak past een organisatie wel aan door bijv eerder te beginnen. En anders wat korter losrijden of desnoods 1 proefje doen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 22:53

27 graden is niet snikheet, maar desalniettemin overweeg ik om morgen toch maar niet te starten.
Ik heb mijn wedstrijddebuut morgen (Z1) en mijn paard is nogal gestressed in de vrachtwagen, de vorige keer met onze oefenwedstrijd leek de vrachtwagen wel een sauna! Alles was nat, de vloer, de wanden... Om maar te zwijgen over mijn paard, die was drijf- en drijfnat.
Het lijkt mij niet verantwoord om hem aan deze hitte bloot te stellen in zijn situatie. Ik ben echt bang dat hij zoveel vocht verliest dat hij dat niet kan 'bijdrinken'.
En inderdaad, wat als alle schaduwplekken bezet zijn... Wat als je onder de bomen staat en hij helemaal lekgeprikt wordt door de dazen.... Nee, dan verkies ik toch een wedstrijddebuut met betere omstandigheden. En natuurlijk betaal ik gewoon mijn startgeld. Geen probleem, ik kies ervoor om niet te starten met hem, met een ander paard had ik het misschien wel gedaan.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:25

Voor mijn pony is 30 graden nog prima te doen. Ze loopt er niet minder op en zweet bijna niet. Voor mijn Barock pinto merrie is 25 graden al warm. Ze heeft en lastig en zwaar lijf en wordt snel moe. Gaat ook struikelen ( met soms echt vallen )

Bontje gaat dus ook niet gereden worden met warm weer en zon. Pony trekt zich het niet aan.

Denk dat het per dier ( en mens ) heel verschillend is. Als je je paard kent weet je naar mijn idee wel wat je kunt doen en wat niet. Heb het voor mijzelf heel duidelijk.

Bonte loopt vaak savonds en de pony eind van de middag. Dan heb ik geen problemen. Paard krijgt ivm het zweten elektrolyten en voelt zich zo ook fijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:32

Zaterdag kringkampioenschap. Pony in topconditie dus gewoon starten. Na de proef wat slobber met wat extra zout erdoor.

Maak me meer zorgen over de steekbeesten en hoe die op afstand te houden van een zwetende pony.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 01:03

Vanavond heb ik nog gewoon normaal getraind, ging hardstikke goed.. Zaterdag hebben we wedstrijd, ik heb vroeger vaak genoeg met 27 graden gereden, dus dat zal nu ook wel goed gaan.. Voordeel is wel dat ik direct 's morgens moet en direct na tijd weer weg kan.. Ik zou het hem nu niet aandoen om nog een paar uur op de trailer te moeten wachten..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 01:20

mavantos schreef:
CharmingS schreef:

Ik had voor mijn zwarte paard op warme dagen een wit laken mee.
Dat hielp prima als 'zonnescherm' als hij toch een tijdje in de zon moest staan.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:21

Ook hier wordt er gewoon gestart komend weekend. Paard kan er goed tegen, beter dan de ruiter ben ik bang. Ik rij wat korter los, zorg voor koeling, water en elecktrolyten. Ik train de dagen ervoor juist ook op wat warmere momenten zodat hij het beter gewend raakt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:35

Neem een fles ranja (en jerrycan water) mee op wedstrijd als je paard moeilijk drinkt onderweg. Zoet water drinken ze toch vaak makkelijker.

Bietenpulp met flink water aangelengd is ook een mooie vochtreserve en heel makkelijk zelf mee te nemen en klaar te maken onderweg.

Zo'n plantenspuit is ook wel handig. Daarmee kun je met heel weinig water ook heel goed koelen. Handig als je nog even staat te wachten bij de wasplaats oid.Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:47

pol013 schreef:
Neem een fles ranja (en jerrycan water) mee op wedstrijd als je paard moeilijk drinkt onderweg. Zoet water drinken ze toch vaak makkelijker.

Bietenpulp met flink water aangelengd is ook een mooie vochtreserve en heel makkelijk zelf mee te nemen en klaar te maken onderweg.

Zo'n plantenspuit is ook wel handig. Daarmee kun je met heel weinig water ook heel goed koelen. Handig als je nog even staat te wachten bij de wasplaats oid.[ Afbeelding ]

Bietenpulp onderweg klaarmaken? Dat moet eerst uren weken voordat je het kan geven....
Slobber die je ook droog kan voeren met extra water aanmaken hebben wij ook wel eens gedaan om extra vocht te geven, maar bietenpulp zou ik nou niet kiezen

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Bowo op 29-06-18 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:51

Speedibeet is ook met koud water met ca 15 minuten klaar hoor.
En als je de gewone variant hebt maak je het thuis toch alvast klaar?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:02

Maar niet alle bietenpulp is speedibeet, dus ik zou niet zeggen dat je het even onderweg klaar kunt maken. Als iemand onbewerkte bietenpulp heeft, dit bericht leest en verder niet kijkt naar de zak, dan heeft het paard wel een probleem(en als ik kijk hoe simpel sommige mensen zijn, zou het me niet verbazen als dat daadwerkelijk gebeurt).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:17

Bowo schreef:
Maar niet alle bietenpulp is speedibeet, dus ik zou niet zeggen dat je het even onderweg klaar kunt maken. Als iemand onbewerkte bietenpulp heeft, dit bericht leest en verder niet kijkt naar de zak, dan heeft het paard wel een probleem(en als ik kijk hoe simpel sommige mensen zijn, zou het me niet verbazen als dat daadwerkelijk gebeurt).

Ja is dat niet zo met heel veel dingen die ze zelf maar half lezen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:22

Vergis je niet in de temperaturen, die 25 graden is gemeten in de schaduw,in de volle zon kan je er gerust minstens 10 graden bij tellen. Daarbij is de zon vele malen krachtiger en heter dan járen geleden. hang eens een thermometer in de volle zon,zal je zien hoe hoe die stijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:48

kiki1976 schreef:
Dat de organisatie de verantwoording bij de ruiters legt vind ik niet raar. Ze kunnen het toch nooit goed doen, je hebt nog altijd de groep die koste wat kost door wil gaan.

Juist omdat je dat soort mensen hebt moet je dat als organisatie niet willen faciliteren.
Ik vind dat de organisatie zelf een visie moet hebben en daar ook voor moet staan, in plaats van "iedereen doet maar waar ie zin in heeft en wij bemoeien ons nergens mee".
Door zelf een standpunt in te nemen geef je als organisatie een goed voorbeeld. Er zijn ook mensen die denken "het wordt niet afgelast, dus dan zal het nog wel kunnen".

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:09

Nikass schreef:
kiki1976 schreef:

Juist omdat je dat soort mensen hebt moet je dat als organisatie niet willen faciliteren.
Ik vind dat de organisatie zelf een visie moet hebben en daar ook voor moet staan, in plaats van "iedereen doet maar waar ie zin in heeft en wij bemoeien ons nergens mee".
Door zelf een standpunt in te nemen geef je als organisatie een goed voorbeeld. Er zijn ook mensen die denken "het wordt niet afgelast, dus dan zal het nog wel kunnen".

Maar wie beslist er wanneer het niet meer kan? Dat doe je volgens mij als eigenaar zelf. Als je paard fit is en je houdt rekening met de warmte (o.a. minder lang losrijden en goed koelen erna) kan je prima een proefje rijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:14

Nikass schreef:
kiki1976 schreef:

Dan nog is het naar mijn mening de verantwoording van de ruiter en niet van de vereniging.

Maar goed dan een ander punt wat erbij komt kijken, benieuwd hoe daar over gedacht word?
Er word namelijk dan wel verwacht dat het startgeld terug gestort word.
De vereniging maakt op voorhand vaak al veel kosten (bekers, rozetten, etenswaar, vergunningen etc) waarvan lang niet alles is door te schuiven naar een andere datum, en hiermee zitten.
Moet de vereniging hier dan zelf maar voor opdraaien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:21

Hier is de warmte niet het grootste probleem, maar de enorm toegenomen insecten wel. Paarden worden er echt helemaal gestoord van, het word ieder jaar erger en ze gaan er niet eens door de wei op.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:58

Volgens mij heeft mijn paard weinig last van de warmte. Hij zweette gisteren niet veel meer dan normaal.

Ikzelf vind het alleen niet fijn en heb echt weinig zin om heet en zweetend op mn paard te zitten. Aangezien ik komende dagen niet de mogelijkheid heb vroeg of laat op de dag te rijden sla ik maar even over denk ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:16

Denk dat een wedstrijd organisatie op zijn minst wel een advies de deur uit kan laten gaan via mail ofzo naar de deelnemers en daarin een advies kan geven omtrent de zorg voor het dier op wedstrijd terrein met deze temperaturen.
Ken er nog zat die een paard de ganse tijd in de trailer binden en zelf lekker gezellig in de kantine blijven zitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:36

Bij Akasha (manege) worden de wedstrijden geanulleerd als de temperatuur hoger is dan 28 graden. Hoe ze dat doen met gemaakte kosten en startgeld weet ik niet, maar ik vind het wel een goede zaak dat ze aan het welzijn van de manegepaarden en -pony's denken.