Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Rex_Rolfo schreef:Sewri schreef:Hetzelfde geldt voor WFFS, dat het nu één van de antwoordmogelijkheden is van de 4 bij een drager x drager combinatie betekend niet dat 25% van de veulens het daadwerkelijk zal krijgen. Het werkelijke percentage zal heel anders liggen hoogstwaarschijnlijk
Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiekjanderegelaa schreef:Er worden weinig veulens met WFFS geboren omdat de meesten al eerder aborteren.
Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?
NatasjavE schreef:Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De wet van de grote getallen geld hier.
De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.
Quir schreef:Rex_Rolfo schreef:
Mijn advies: schoolgeld terughalen. In elk geval het deel voor Inleiding Statistiek
Waar ik me niet ingelezen heb: is dat vaak zo vroeg dat je het als fokker nauwelijks merkt of meestal later in de dracht zodat het sowieso een verloren jaar is?
Groot gedeelte wordt niet drachtig of verwerpt het veulen heel vroeg in de dracht. Enkele aborteert het veulen later in de dracht en in heel zeldzame gevallen komt het "levend" op aarde.
Super zeldzaam is het echt niet, 10 veulens geboren met WFFS (die dus niet vroegtijdig geaborteerd hebben).
De kans dat je een WFFS veulen fokt is niet zo groot, maar wil je dat risico nemen? Fok je wel een WFFS heb je een niet levensvatbaar veulen, groter risico voor de merrie, emotioneel en ook financieel geen meevallers.
Zeker bij iets wat zo enorm simpel te testen is! Test voor je fokt, dan weet je wat je hebt. En nee dragers uitsluiten is nergens voor nodig, dragers x dragers moet je alleen absoluut voorkomen.
Wat dat betreft is het hier in Zweden een stuk beter. Hier is het gewoon een misdrijf als je twee dragers kruist en bij wet verboden.
Wil je met een drager fokken (merrie of hengst), ben je verplicht aan te kunnen tonen dat de andere geen drager is.
Sewri schreef:NatasjavE schreef:Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
De ene merrie zal bij 10 x dekken 0 dragers ter wereld zetten en een andere merrie zal 4 x op rij een WFFS veulen geven en een aantal dragers.
Denk alleen niet echt dat wet op gaat voor de populatie Gelderse veulens elk jaar, of wel
Sewri schreef:NatasjavE schreef:Serwri,...als maar genoeg mensen 100 keer een muntje opgooien kom je uiteindelijk op een percentage van 50%
Denk alleen niet echt dat wet op gaat voor de populatie Gelderse veulens elk jaar, of wel
Het is namelijk goed mogelijk het het al dan niet “optreden” van WFFS in combinatie gaat met andere genen of factoren, wat allemaal nog niet onderzocht is. Hierdoor kunnen kansen en uitkomsten ook verschillen
AbbyBlues schreef:Het is erg vervelend, en jammer dat enkele grote namen dit gen dragen. Maar ook ik vind het overtrokken. Er is een gentest beschikbaar dus verplicht stellen die hap voordat je gaat fokken! Klaar uit.
Er is ook niks mis met het fokken met dragers zolang je ze paart met vrije paarden. Het zou zonde zijn om de bloedlijnen nog verder te gaan verkleinen in bepaalde rasses cq stromingen om het gen uit te bannen. Je gooit zo het kind met het badwater weg. Veel beter is een gericht fokbeleid waarbij bewust omgegaan wordt het fokken mét dragers met als uiteindelijk doel het uitbannen van het gen maar mét behoud van de overige genetische kwaliteit.
AbbyBlues schreef:vienna1987 schreef:Waarom zou je niet testen? Zo hoog zijn de kosten ook niet.
Ik ga het wel doen.
Omdat niet iedereen op de hoogte is van de ziekte, hoe genen werken, of het onzin vinden. Ik kom uit de hondenfokkerij waar ook diverse testbare ziektes nog steeds opduiken omdat mensen gewoon domweg hun ogen ervoor sluiten.
NatasjavE schreef:Nou fokkers van Gelderse Paarden gaan heus niet bewust WFFS veulens fokken.
Maar we hebben niet de luxe om ineens alle WFFSdragers uit de fokkerij te gooien.
Het is maar een kleine fokkerij.
Het is nu zaak om het binnen deze kleine populatie het er op een verstandige manier uit te fokken zoals dat ook gebeurt met hoefkatrolontsteking en OCD.
NatasjavE schreef:Nou je kan een bepaalde eigenschap met lijnenteelt heel goed vastleggen in een populatie. Goede eigenschappen maar ja klopt ook slechte eigenschappen.
Alleen heeft het met Koss nu net niet meer met lijnenteelt te maken. Hij was juist de bloedspreiding binnen de Gelderse populatie.
En het klopt dat met name in de Tuigpaardenpopulatie veel lijnenteelt(wat, zelfs pure inteelt) gepleegt is.
Maar daar is tot nu toe dit gen nou net niet gevonden.