Registreren eigenaarschap paard is een must

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:49

kwita schreef:
Ja dat is het zeker, mijn ex vriend is er ooit eens met 3 paarden vandoor gegaan....en ik kon naar ze fluiten want er was dus geen bewijs dat ik ze betaald had en de eigenaar was!
Ook al had ik al iets met paarden voor hem er was onvoldoende bewijs...... Dus ja heel belangrijk ook al lijkt er geen vuiltje aan de lucht.En we betalen toch ook massaal de honden belasting omdat lobbes zo lief is dus tja dat als het er komt mag er ook bij!

Dit is een bijzonder vervelend geval natuurlijk.Maar die ex van jou is dus een dief en dit valt dan onder het strafrecht,want het is diefstal.En het moet ergens aan te tonen zijn dat jij de eigenaar bent.Een betalingsbewijs of zoiets.

anjali

Re: Registreren eigenaarschap paard is een must

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:51

2Kwita: Je hebt toch wel ooit iets voor de paarden betaald waar je nog een bonnetje van hebt? Of getuigenverklaringen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:52

anjali schreef:
2Kwita: Je hebt toch wel ooit iets voor de paarden betaald waar je nog een bonnetje van hebt? Of getuigenverklaringen?

maar je zou hem ondertussen kunnen hebben verkocht, je kan nu niet aantonen dat dat niet zo is, of juist wel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 14:53

Polly schreef:
Als ze eigendomsbewijzen gaan invoeren is het wachten op de belasting..

Als het zover komt dan kap ik met paarden

Precies! Moet je dus niet willen!!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:09

anjali schreef:
anjali schreef:
Ik vrees dat je dan toestanden krijgt zoals nu met koeien.

Boeren mogen nu niet meer zoveel koeien houden als ze willen,koeien gedwongen afgevoerd,etc.Bemoeienis van de overheid met dieren die mijn eigendom zijn vind ik niets.Wat ook eerder mogelijk wordt dan is verplicht ruimen bij bepaalde omstandigheden.En belasting,er zit nu toch al belasting op alles wat je voor je paard koopt?

Dat heeft met de hoeveelheid mest te maken en ons grondwater. Iets met het milieu, niet met belasting of geld innen. Bovendien zie je dat bij honden de belasting juist weer afgeschaft wordt in steeds meer gemeentes. Dus zo logisch is die conclusie niet.

Het "ruimen" vind ik overigens een slecht argument om niet te registreren. Allereerst is het beleid van de overheid om NIET te ruimen bij hobbyhouders, omdat aangetoond is dat die amper invloed hebben op de verspreiding van dierziektes. Maar stel dat er een besmettelijke paardenziekte uitbreekt en jouw paard staat in het gebied en is besmet, dan vind ik het veel asocialer als je het dier stiekem gaat verplaatsen of verstoppen met het risico dat de ziekte zich verder verspreid en andere dieren sterven. Maar dat staat nu al netjes beschreven in beleidsdraaiboeken. Bij besmetting van Afrikaanse paardenpest ben je nu ook al verplicht je dier te laten euthaniseren, los van registratie van het eigenaarschap. Zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aardenpest

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:23

Foss schreef:
Het gaat pas werken als stamboeken hier geen extra regels aan vast zetten ik moet voor mijn paard 180 euro betalen doe geen wedstrijden puur recreatie hij staat dus niet op mijn naam. Al mijn fjorden betaal ik 25 euro voor een overschrijving dat is een normaal bedrag.

Dat bedrag is normaal, betaal jr bij het nmprs ook. mijn kwpn merrie staat ook niet op mijn naam, ze staat als grasmaaier in de wei, ga het kwpn toch niet spekken mrt zoveel geld voor een stempel en een stickertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:24

Ik vind een 'kentekenbewijs deel 3' inderdaad een goed idee. Dan nog normale kosten voor het overschrijven van eigenaar. Van de 3 paarden die ik had stond er maar één op mijn naam. Het is bij sommige stamboeken zo achterlijk duur om een paard over te laten schrijven. Jaar lidmaatschap, aanmeldkosten, kosten voor het registreren van jou als eigenaar, je bent zo een ruime €150 armer voor een stickertje in het paspoort en je hebt nog geen eigendomsbewijs...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:31

Majolen schreef:
cobiie schreef:
Zal waarschijnlijk zo’n systeem als in België worden vermoed ik.

Oh en wat voor een systeem is dat?

In België ben je verplicht om je paard in de databank te zetten. Maar dat gaat over houderschap(dus in feite waar het paard staat), niet eigenaarschap. Juridisch is het geen bewijs van eigendom (maar zou wel eventueel kunnen meetellen als bewijslast bij een rechtszaak) . Je moet een formulier invullen, een betaling doen, dierenarts laten langskomen en dan laten registreren op horseid.be . In theorie zou je adhv chipnummer alle paarden op Belgische grondgebied (muv van die bv tijdelijk verblijven) moeten terugvinden. Maar kwa eigenaarschap bewijst het dus niets. Waarvoor wel? Ik weet het zelf ook niet zo goed :Y) . Ik vermoed een soort van database om te zien hoeveel paarden er ongeveer rondlopen en als je naar het buitenland wilt en gezondheidspapieren moet aanvragen is het voor het voedselagentschap ook verplicht dat ze erin staan dus het zal ook wel iets met voedselveiligheid te maken hebben (enkele speciale gevallen buiten beschouwing gelaten).

Daarom ook altijd iets waar veel mensen laks in zijn, maar voorlopig nog altijd de beste manier om aan te tonen dat jij eigenaar bent: verkoopcontract opstellen. Heel simpel, X verkoopt aan mij dit paard voor de volle 100% met chipnummer dat op datum van die voor het bedrag van dit en beide ondertekenen. Dan is er geen discussie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:22

Er zijn heel wat vage en onderhandse verkopen,verkopen met proeftijd,etc.Daar komen heel wat problemen van maar tot nu toe wordt dat dan toch door de paardenhouders onderling geregeld.Ik heb echt geen zin in een bemoeizuchtige en graaiende overheid.Als het ze nu om dierenwelzijn zou gaan,maar dat is niet zo want ze laten gewoon gezonde dieren verplicht afmaken vanwege economische belangen (van hunzelf.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:31

Misschien opzich wel een goeie.
Dat de mkz is 2001 verder verspreid werd kwam ook door een hobbyhouder. Ging overigens niet om een paard.
Maar zo gesleep van dieren tijdens besmettelijke ziektes voorkomen lijkt me wel een goeie.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:41

beert schreef:
anjali schreef:

Boeren mogen nu niet meer zoveel koeien houden als ze willen,koeien gedwongen afgevoerd,etc.Bemoeienis van de overheid met dieren die mijn eigendom zijn vind ik niets.Wat ook eerder mogelijk wordt dan is verplicht ruimen bij bepaalde omstandigheden.En belasting,er zit nu toch al belasting op alles wat je voor je paard koopt?

Dat heeft met de hoeveelheid mest te maken en ons grondwater. Iets met het milieu, niet met belasting of geld innen. Bovendien zie je dat bij honden de belasting juist weer afgeschaft wordt in steeds meer gemeentes. Dus zo logisch is die conclusie niet.

Het "ruimen" vind ik overigens een slecht argument om niet te registreren. Allereerst is het beleid van de overheid om NIET te ruimen bij hobbyhouders, omdat aangetoond is dat die amper invloed hebben op de verspreiding van dierziektes. Maar stel dat er een besmettelijke paardenziekte uitbreekt en jouw paard staat in het gebied en is besmet, dan vind ik het veel asocialer als je het dier stiekem gaat verplaatsen of verstoppen met het risico dat de ziekte zich verder verspreid en andere dieren sterven. Maar dat staat nu al netjes beschreven in beleidsdraaiboeken. Bij besmetting van Afrikaanse paardenpest ben je nu ook al verplicht je dier te laten euthaniseren, los van registratie van het eigenaarschap. Zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... aardenpest

daar zeg je het al, milieuregeltjes, hoeveel mest produceert een paard wel niet, en wat voor aanslag geeft een paard op het milieu.. er zullen milieuclubjes zijn die daar best een punt van willen maken en evt een prijskaartje aan gaan hangen.

Ik ben op zich voor een goed registratiesysteem. Mijn paarden zijn gechipt en staan bij de stamboeken op mijn naam geregistreerd. Maar er is hier nog nooit een dierenarts of rendac geweest die om een paspoort heeft gevraagd (uitgezonderd bij inentingen). Is dat ook jullie ervaring? Zet jullie dierenarts elke behandeling of medicatie netjes in het paspoort?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:34

Maar die regels zijn er nu ook al:
Citaat:
Heeft u als paardenhouder meer dan 3 hectare landbouwgrond in gebruik en/of houdt u in een jaar gemiddeld meer dan 6,5 paarden of 12 pony’s zonder dat u dierlijke mest aanvoert, dan bent u verplicht om een mestboekhouding bij te houden.

Dus dat verandert niet als je wel of geen eigenaarsakte hebt. Regels rondom mest bestaan allang, ook bij paarden. Alleen zijn kleine houders daarvan vrijgesteld. Ik hoef met mijn drie schapen ook niks bij te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:39

@Juval, nee. Alleen mn ene pony heeft een stempel dat ze uitgesloten voor consumptie is ivm prascend. Maar kreeg ook eens prascend mee waarop de naam van m'n andere paard stond... Verder zetten ze er niks in, alleen entingen.

En rendac net zo, kennis van mij had oud paard zonder chip en paspoort. Werd zo meegenomen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:46

Inderdaad Sjolvir, het eigendomsbewijs in Duitsland werkt prima. Degene met dit papier in handen is de eigenaar van het paard en via dit papier wordt het paard overgeschreven naar de nieuwe eigenaar. Werkt prima.

Als we richting het registreren ala koeien gaan, dan zou er een soort I&R systeem moeten komen waar je bij verkoop via een telefoonnummer het chipnummer op jouw naam afmeld en waar de nieuwe eigenaar via dit telefoonnummer het chipnummer op zijn naam zet.

De Rendac is verplicht een dood dier mee te nemen, dit i.v.m. de volksgezondheid. Het is niet aan hun om te controleren of een paard wel of niet geregistreerd is.

Juval mijn DA registeert ook niets in het paspoort. En daarnaast heb ik ook weleens medicijnen van de koeien gepakt voor mijn paarden zonder eerst een DA in te schakelen :o Dat zal wel vaker gebeuren op een boerenerf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:53

Lillian__ schreef:
goed idee hoor, begrijp me niet verkeerd.

Maar hoe willen ze dat aanpakken met alle achtertuin-shetlanders en paarden die van handelaar naar handelaar gaan?

tamsin, dat of een oormerk -O- maar goed dan zou je als particulier geen paard meer kunnen kopen want volgens mij mogen die oormerken alleen als je een UBN nummer heb en die nummers kunnen alleen aanvragen als je bedrijf.

Nee, zolang je een geschikt perceel in gebruik hebt (huur mag dus ook) en digid kan je zo ubn nummer en ook oormerken aanvragen (kan zelfs per 5 of 10 stuks, hoeft niet in honderdtallen). Daar hoef je echt geen bedrijf voor te zijn. Ben ik ook niet en hoewel ik nog geen eigen oormerken heb liggen, lopen hier wel 2 ooitjes met flappers rond waar eind dit jaar een ram bij gaat.

Verder is het hele eigendomsbewijs bij paarden een lastig iets, en waarom dat nog steeds zo onhandig/niet geregeld is blijft vreemd. Via stamboek is leuk, maar er lopen nogal wat papierloze dieren rondt, hoe moeten die eigenaren dan aan zo'n bewijs komen?

Economisch? Volksgezondheid? Beide twijfelachtig, waarde paard is vleesprijs/kg + wat de gek er voor geeft en dat laatste component zit heel veel ruimte in. En qua volksgezondheid gaat er niet genoeg aan huisdierpaarden na lange behandelingen met van alles naar de slacht hier, daar wordt 9 van de 10 keer doorgedokterd of om andere reden ingeslapen en gaat dier via rendac weg. Voor gevaarlijke medicijnen, etc. zit je eerder in inderdaad oost-europa of andere landen waar grootschalige productie van paarden voor vlees interessant is door zat gratis/goedkoop grasland om ze op vet te mesten. In west-europa is de grond te duur en de vleesprijs te laag om slachtfok rendabel te maken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:08

Een UBN kun je ook aanvragen als particulier hoor. Wij hebben ook een mini koe en wat geiten lopen. Registratie van UBN kost een paar tientjes per jaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:34

Het is zelfs de vraag of het echt gaat om het eigenaarschap. Bij de schapen gaat het er bv. vooral om dat ze exact willen weten wáár de beesten zijn. Ik maak me geen zorgen over belasting, wel over een hoop bureaucratie. Bij de schapen is er nu een sluitend systeem en als er dus iets niet klopt heb je gedoe. Bv. als een schaap wel is geregistreerd als verkocht, maar niet als gekocht.... totdat alles op papier klopt, mag je dan niets met zo'n beest. Niet verplaatsen, niet verkopen... niks. Wel naar de Rendac. En je krijgt een boete (dwz je moet de kosten voor het oplossen van de problemen in de registratie betalen). Ik vrees dat men ook bij de paarden uiteindelijk graag alle 'bewegingen' zal willen registreren, zodat ze bv. na kunnen gaan waar een ziekte vandaan komt. Als dat het geval is kun je bv. iedere keer voor je op wedstrijd gaat een formulier invullen. Ik ben benieuwd, onze ervaring is dat er weinig te doen is aan de regeldrift in NL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:45

Kendra schreef:
Het is zelfs de vraag of het echt gaat om het eigenaarschap. Bij de schapen gaat het er bv. vooral om dat ze exact willen weten wáár de beesten zijn. Ik maak me geen zorgen over belasting, wel over een hoop bureaucratie. Bij de schapen is er nu een sluitend systeem en als er dus iets niet klopt heb je gedoe. Bv. als een schaap wel is geregistreerd als verkocht, maar niet als gekocht.... totdat alles op papier klopt, mag je dan niets met zo'n beest. Niet verplaatsen, niet verkopen... niks. Wel naar de Rendac. En je krijgt een boete (dwz je moet de kosten voor het oplossen van de problemen in de registratie betalen). Ik vrees dat men ook bij de paarden uiteindelijk graag alle 'bewegingen' zal willen registreren, zodat ze bv. na kunnen gaan waar een ziekte vandaan komt. Als dat het geval is kun je bv. iedere keer voor je op wedstrijd gaat een formulier invullen. Ik ben benieuwd, onze ervaring is dat er weinig te doen is aan de regeldrift in NL

Dan mogen ze het i en r systeem eerst eens kloppend maken. Hoe vaak ik wel niet storing heb als ik een koe aan of af moet melden. Niet zo'n ramp want dan probeer je het smiddags nog een keer, of s'avonds. Maar als ik op concours wil ga ik niet eerst zitten wachten tot i en r een keer zin heeft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:49

Paarden worden veel te veel tijdelijk verplaatst om dat bij te gaan houden. Moet je dan bij iedere buitenrit ook een route doorgaan geven?
Genoeg mensen die naast dat ze op concours gaan met hun paard ook bij hun instructie gaan lessen en misschien ook nog eens clubleden nemen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 07:57

Maar als van ieder paard in ieder geval de ‘vaste’ stal al geregistreerd zou staan, dan zouden we toch al veel verder zijn dan nu? Nu is er geen enkel inzicht in waar alle paarden zijn, breekt er nu een keer een zeer besmettelijke ziekte uit dan kunnen er weinig maatregelen genomen worden want niemand weet welke paarden in het besmette gebied staan of bij de besmettingsbron zijn geweest. En tegenwoordig gaan 9 van de 10 wedstrijden via Mijn KNHS, zou toch vast wel een systeem te maken zijn dat dit dan automatisch doorgegeven wordt welke paarden er op een wedstrijd zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:04

Er zijn tig wedstrijden die niet via de knhs lopen. Dus dan loopt het al fout. Bovendien gaat het niemand aan dat ik 5 dagen per week met mijn paard op stap ben of niet. En wat is een buitenrit dan?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:19

cobiie schreef:
Paarden worden veel te veel tijdelijk verplaatst om dat bij te gaan houden. Moet je dan bij iedere buitenrit ook een route doorgaan geven?
Genoeg mensen die naast dat ze op concours gaan met hun paard ook bij hun instructie gaan lessen en misschien ook nog eens clubleden nemen.

De reden dat dit gedaan wordt bij vee, is vanwege de insleep van ziektes. Daar is veel economisch belang bij en gevaar voor de volksgezondheid in sommige gevallen. Van jouw paard is dat er niet. Dus dat heeft geen doel om bij te houden en levert onnodige administratie op, zelfs voor de overheid ;-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:31

Kendra schreef:

Misschien wat offtopic, maar hoe werkt dat dan met verkoop van schapen aan particulieren? Moet de koper altijd een UBN hebben? En hoe meldt diegene een schaap dan af na het offerfeest?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:42

Tamsin schreef:
Jahoor, nog meer regeltjes. Straks moet je een nummerplaat op z'n kont hangen!!

:')

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 08:51

juval schreef:
Is dat ook jullie ervaring? Zet jullie dierenarts elke behandeling of medicatie netjes in het paspoort?

De meeste behandelingen hoeven niet in het paspoort vermeld te worden. Daar zijn een aantal regels voor. De belangrijkste zijn "stoffen met en wachttijd langer dan 6 maanden" en hormoon/hormoonachtige stoffen. Een AB kuur hoeft er niet in maar ik dacht een kuurtje buut wel.