Paarden lezen én onthouden humeur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:45

tamary schreef:
Apple schreef:
Wat dus ook gelijk de vraag is of het dan niet 'beter' is om paarden voortaan aan de rechterkant te leiden ipv aan de linkerkant.
Als je bedenkt dat de rechterkant de sociale kant is :-)

Inderdaad, zou dat de reden zijn dat we problemen hebben met paarden? Enkel omdat we aan de verkeerde kant staan?

Maar als de linkerkant dreiging ziet en opzij springt ben je plat. Nu sta je dan tenminste tussen de dreiging en het paard. Goede plek voor een leider toch?

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:09

Sophie_Wind schreef:
Hoe kunnen paarden begrijpen dat een lach 'positief' betekend?
Als andere dieren hun tanden laten zien denken paarden toch eerder dat het 'negatief' betekend, dat er gevaar dreigt, waarom dan niet bij mensen ook?

Ik zou zelf denken: waarschijnlijk omdat de dieren niet voor het eerst een blij of boos persoon zagen, en dus al de associatie hebben met de gezichtsuitdrukking en bepaalde daarbij horende acties/consequenties van de mens?

Wb dat laatste: ik denk ook wel dat paardennl het verschil tussen soorten zien en begrijpen, zoals paard/mens/hond/vogel etc.

Floortz

Re: Paarden lezen én onthouden humeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:21

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:22

Sophie_Wind schreef:
Als andere dieren hun tanden laten zien denken paarden toch eerder dat het 'negatief' betekend, dat er gevaar dreigt, waarom dan niet bij mensen ook?

Flehmen betekend ook geen gevaar.
Ik zeg maar wat hoor, maar misschien herkennen ze dit als gedrag van zichzelf.

Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:47

Sintara schreef:
Ik had nooit verwacht dat ze foto´s kunnen begrijpen.
Als ze hadden geschreven dat de paarden de foto´s hadden aangepakt en opgegeten was ik minder verbaasd geweest.

:')

Wel jammer dat je denkt dat dieren minder slim zouden zijn dan "de geweldige mens" ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:51

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:54

Elisa2 schreef:
Floortz schreef:

Klinkt interessant..wat ik dan wel weer apart vind, ik had een paard die juist altijd vanalles schrok met het linkeroog.
klopt dan toch precies? Linkeroog > rechter hersenhelfr > angst

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:04

Sintara schreef:
Als ze hadden geschreven dat de paarden de foto´s hadden aangepakt en opgegeten was ik minder verbaasd geweest.

Dit inderdaad.
Vind het nogal een bedenkelijke onderzoeksmethode.
Maar baadt het niet dan schaadt het niet, toch.
*hangt vanavond gelijk een lachende foto van zichzelf aan de binnenkant van de box*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:07

Sophie_Wind schreef:

Lukt mij heel slecht om mijn oren plat te drukken...

Lachen is wel iets menselijks, en als we het doen, zullen we geen uitstraling naar dieren hebben dat we ze willen opvreten...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:19

Floortz schreef:
http://www.dualaktivierung.nl/dual-aktivierung.html

Klinkt interessant..wat ik dan wel weer apart vind, ik had een paard die juist altijd vanalles schrok met het linkeroog.klopt dan toch precies? Linkeroog > rechter hersenhelfr > angst

Ik las het juist andersom...

"Een voorbeeld: op de heenweg rijd je langs een vuilnisbak en het paard kijkt niet eens, op de terugweg ziet het paard dezelfde vuilnisbak met het rechteroog, schrikt en springt opzij. Het paard zoekt op dat moment het bijbehorende plaatje in de linkerhersenhelft en vindt het niet."

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:22

tamary schreef:
Apple schreef:
Wat dus ook gelijk de vraag is of het dan niet 'beter' is om paarden voortaan aan de rechterkant te leiden ipv aan de linkerkant.
Als je bedenkt dat de rechterkant de sociale kant is :-)

Inderdaad, zou dat de reden zijn dat we problemen hebben met paarden? Enkel omdat we aan de verkeerde kant staan?

Tijdens het wandelen kiest mijn pony vaak ervoor om aan mijn linkerkant te lopen.
Ze kan ook gewoon netjes rechts van mij lopen maar ze vind zelf mijn linkerkant fijner.
Soms heeft ze geen keuze maar als ze mag kiezen dan wil ze vaak links van mij...

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:41

Qerty schreef:
.
*hangt vanavond gelijk een lachende foto van zichzelf aan de binnenkant van de box*

_/-\o_

Goed idee!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:14

antje_vip schreef:
Sintara schreef:

Wel jammer dat je denkt dat dieren minder slim zouden zijn dan "de geweldige mens" ;)

Ik zeg nergens dat de mens geweldig is en ook niet dat paarden minder slim zijn, dus eigenlijk is alleen jouw snelle oordeel over mij een beetje jammer :o . Paarden zijn volgens mij ánders slim dan de mens en voor zover ik weet gebruiken ze hun ogen ook heel anders dan mensen. Alle dieren waarvan ik tot vandaag wist dat ze foto's kunnen interpreteren hebben hun ogen aan de voorkant van het gezicht zitten.

Vandaar dat ik het niet had verwacht..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:37

Sintara schreef:
Alle dieren waarvan ik tot vandaag wist dat ze foto's kunnen interpreteren hebben hun ogen aan de voorkant van het gezicht zitten.

Vandaar dat ik het niet had verwacht..

Een olifant kan dit ook, herkent zichzelf ook in de spiegel. Onderzoek, in het kort vertelt, was een olifant in de spiegel laten kijken later werd er een stip op het voorhoofd gezet, deze probeerde de olifant in de spiegel bij zichzelf aan te raken/weg te vegen met zijn slurf.

NikkiDeKerf schreef:
Ik zou zelf denken: waarschijnlijk omdat de dieren niet voor het eerst een blij of boos persoon zagen, en dus al de associatie hebben met de gezichtsuitdrukking en bepaalde daarbij horende acties/consequenties van de mens?

Wb dat laatste: ik denk ook wel dat paardennl het verschil tussen soorten zien en begrijpen, zoals paard/mens/hond/vogel etc.

Mee eens.

Sophie_Wind schreef:

Honden kunnen ook 'glimlachen', dan tillen ze hun bovenlip op, de rimpeling bij lip optrekken en ontblote hoektanden bij dreigen/waarschuwen, op de neus mist dan, dit betekent zoiets als: wees vriendelijk, ik heb geen kwaad in de zin.

Dieren leren naar ons te kijken en komen er achter wat bepaalde uitdrukkingen betekenen. Positief/neagtief. fijn/niet fijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:00

Een spiegel vind ik wel weer anders dan een foto van een andere diersoort / mens zien en daar alvast op anticiperen.

Ik wist ik al wel dat paarden in een spiegel kunnen kijken, want de shettenhengst doet altijd mega stoer tegenover de spiegel en spiegelende ramen. Roepen, stampen, grootmaken enzo.
Maar volgens mij heeft hij niet door dat het zelf is..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:26

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 06:18

Sophie_Wind schreef:

Het moment dat je lacht veranderd je houding en stemming. Je kan aan iemand zien die geen emoties toont hoe ze zich voelen. Dat zal voor zo'n sensibel dier als een paard niet anders zijn.

Voor mij is dit onderzoek weinig nieuws, als je bedenkt dat een paard kan communiceren door een neusvleugel een fractie op te trekken, is het lezen van ons mensen vele malen makkelijker.

Mijn hengst(kan niet wennen dat het sinds een week ruin is) hoef ik echt niet bij in de buurt te komen als ik een bui heb, ook al probeer ik hem te verbergen, val ik gelijk door de mand zodra ik in zijn buurt kom.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:31

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:16

Wel leuke filmpjes nikki. Alleen kan ik daaruit ook nog niet echt opmaken of het paard weet hoe een bepaalde foto heet, of dat ie herkend wie er op de foto staat.

Qua onderzoek zou het leuk zijn om te zien of hij kan leren een foto te zien (die hij niet eerder zag), en dan naar het juiste paard/mens/hond te wijzen of lopen bijvoorbeeld.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:51

antje_vip schreef:
Sintara schreef:

Ze zijn dommer. Anders stonden ze niet massaal in hun luxe stallen en in de weides. :+

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:59

Wat is de graadmeter van intelligentie? Wie vatten intelligentie samen onder het stukje 'wil om te doen wat opgedragen wordt'.
Een paard is volgzaam van nature...mede door selectie van de mens door de lastige dieren er al vroeg uit te filteren en op te vreten. Maar is het dan noodzakelijk dom?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:04

Woogy schreef:
Wat is de graadmeter van intelligentie? Wie vatten intelligentie samen onder het stukje 'wil om te doen wat opgedragen wordt'.
Een paard is volgzaam van nature...mede door selectie van de mens door de lastige dieren er al vroeg uit te filteren en op te vreten. Maar is het dan noodzakelijk dom?

Niet dom, wel dommer dan de mens.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:16

Ben ik het niet over eens, ze hebben andere vormen van intelligentie dan wij. Wat voor nut heeft het voor een paard om te weten hoe ze een wolkenkrabber moeten maken.
Zij kunnen roofdieren ruiken, zien en horen vanaf hele grote afstand...wij zijn dan allang opgegeten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:20

Woogy schreef:
Ben ik het niet over eens, ze hebben andere vormen van intelligentie dan wij. Wat voor nut heeft het voor een paard om te weten hoe ze een wolkenkrabber moeten maken.
Zij kunnen roofdieren ruiken, zien en horen vanaf hele grote afstand...wij zijn dan allang opgegeten

Onzin, dan zaten we hier namelijk nu niet in onze wolkenkrabbers want dan waren we uitgestorven.
Wij gingen niet rennen, maar bedachten slimmere technieken.
Zoals elk diersoort die niet zo hard kan rennen als een paard.

Wat ons slimmer maakt is onze mogelijkheid vooruit te kijken en daarbij de situatie te beinvloeden. Mensen gaan niet keer op keer rennen of wat dan ook voor een roofdier, maar bedenken vooraf technieken om de situatie in ons voordeel om te buigen. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn. (En of dat wenselijk is even buiten beschouwing gelaten, maar dat is slimmer dan een paard, anders stonden wij wel in de wei en zat het paard in een wolkenkrabber)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:25

Ik raad je aan om The hitchhikers guide to the galaxy te lezen, en dan vooral opletten bij het stuk over dolfijnen :).