Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:47

Maar wat als mijn veulen door zo'n ongevraagde landing in paniek raakt en verongelukt (of de moeder)? Dat kan je met de beste verzekering nooit vergoeden.

Bullebeest

Re: Landingsverbod voor luchtballonnen op FNRS bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:05

Klopt. Helaas loop je altijd risico. Er kan altijd een iets gebeuren waarbij ze in paniek raken en verongelukken. En een piloot zit daar ook echt niet op te wachten. De meesten dan. Overal heb je rotte peren.
Fietsers zitten er ook niet op te wachten om half van hun sokken te worden gereden door iemand te paard of de mest op straat. Bij welke hobby die je beoefent, zie je maar dat anderen ermee kunnen worden benadeelt. Ook wij ruiters hebben rotte peren er tussen zitten.
Daarom laten we ons respectvol naar de ander gedragen ongeacht welke hobby je beoefent en begrip hebben voor elkaar. Een klein gedeelte veroorzaakt deze overlast. Als je daarmee te maken krijgt, is al meer dan vervelend genoeg. Verpest het alleen niet voor diegene die zich wel netjes gedragen dat is nog altijd het grootste deel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:28

Ik dacht dat een luchtballon alleen een Nood landing mag maken op andermans grond?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:31

martine0503 schreef:
Klopt. Helaas loop je altijd risico. Er kan altijd een iets gebeuren waarbij ze in paniek raken en verongelukken. En een piloot zit daar ook echt niet op te wachten. De meesten dan. Overal heb je rotte peren.
Fietsers zitten er ook niet op te wachten om half van hun sokken te worden gereden door iemand te paard of de mest op straat. Bij welke hobby die je beoefent, zie je maar dat anderen ermee kunnen worden benadeelt. Ook wij ruiters hebben rotte peren er tussen zitten.
Daarom laten we ons respectvol naar de ander gedragen ongeacht welke hobby je beoefent en begrip hebben voor elkaar. Een klein gedeelte veroorzaakt deze overlast. Als je daarmee te maken krijgt, is al meer dan vervelend genoeg. Verpest het alleen niet voor diegene die zich wel netjes gedragen dat is nog altijd het grootste deel.

Klopt, maar er zit nog wel een verschil tussen de buitenwereld en op je eigen terrein vind ik. Daar zou je toch veilig moeten kunnen zijn. Spaar je kosten noch moeite voor een veilige afrastering ed en dan komt er zo'n idioot over je land...
Van mij mogen ze het verbieden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:39

Nikass, dat vind ik dus ook. Op je eigen land moet je veilig kunnen zijn. Ik vind het ook raar dat als je al bij het opstijgen zeker weet dat je een "noodlanding" moet maken je eigenlijk gewoon niet moet opstijgen. Nederland is hiervoor echt te dicht bevolkt.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:46

Nikass schreef:
martine0503 schreef:

Klopt, maar er zit nog wel een verschil tussen de buitenwereld en op je eigen terrein vind ik. Daar zou je toch veilig moeten kunnen zijn. Spaar je kosten noch moeite voor een veilige afrastering ed en dan komt er zo'n idioot over je land...
Van mij mogen ze het verbieden.

Helaas kun je dat vanuit de lucht niet altijd goed zien. Zeker als het simpel met paaltjes en draad is afgezet of met slootjes. Als je eenmaal de landing hebt ingezet, zeker met een zweefvliegtuig, kun je op 100 meter hoogte niet meer makkelijk uitwijken omdat je daar geen mogelijkheden voor hebt. Als dan ook nog eens aan 1 kant van de wei bomen staan waar opeens koeien of paarden vandaan komen die je van boven niet altijd kunt zien ben je zelf ook verre van blij. Zelf ook mee gemaakt dat we met man en macht moesten voorkomen dat koeien het toestel van zeer dichtbij wouden “bekijken”. Achteraf konden we er samen met de boer er hartelijk om lachen (zonder kiespijn). Ik ben echter gestopt met die hobby/sport dus mij zul je niet treffen op je land.

Ben echter wel benieuwd hoe sommige ruiters hier reageren als ze zelf zwaar in hun hobby zouden worden beperkt. Geen bosritten meer of op het strand, want ja het is maar een kleine groep dat er gebruik van maakt en ja daar zitten ook weer hele asoruiters tussen. Want ja ook daar kunnen wij weer ongelukken veroorzaken. Paard niet meer onder controle door joligheid van het paard en kind overrijden met alle gevolgen van dien.

En ja mijn paard en ik houden ook van buitenritten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:49

Edit, het aso-gedrag van sommige vaarders en piloten praat ik overigens niet goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:52

martine0503 schreef:
Edit, het aso-gedrag van sommige vaarders en piloten praat ik overigens niet goed.

Het bos is voor/van iedereen. Mijn weiland niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:53

Mazida schreef:
Blijft ook bijzonder vinden dat zo'n ongevraagd op je land mag landen . Ik ga toch ook niet ongevraagd in andermans tuin zitten ?

Maar jij komt dan ook niet meer-of-minder gecontroleerd uit de lucht vallen, toch? :D

Ik denk dat de meeste ballonvaarders zelf ook niet zitten te wachten op paniek en/of schade. Maar een ballon is natuurlijk geen auto of fiets, die je even op een parkeerplaats plant.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:55

Je kunt paardrijden zonder overlast te veroorzaken. En je rijdt als het goed is niet op iemands erf.
Ik begrijp dat er bij ballonnen en zweefvliegen altijd een mogelijkheid is dat je onverwacht moet landen, ook als dat op iemands terrein is. Het lijkt mij gewoon niet verantwoord om deze hobby dan uit te oefenen. Het kan overigens ook een peuter zijn die op mijn erf speelt. Krijg ik dan een "sorry, we konden niet meer uitwijken?"

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:00

martine0503 schreef:
Helaas kun je dat vanuit de lucht niet altijd goed zien. Zeker als het simpel met paaltjes en draad is afgezet of met slootjes. Als je eenmaal de landing hebt ingezet, zeker met een zweefvliegtuig, kun je op 100 meter hoogte niet meer makkelijk uitwijken omdat je daar geen mogelijkheden voor hebt. Als dan ook nog eens aan 1 kant van de wei bomen staan waar opeens koeien of paarden vandaan komen die je van boven niet altijd kunt zien ben je zelf ook verre van blij. Zelf ook mee gemaakt dat we met man en macht moesten voorkomen dat koeien het toestel van zeer dichtbij wouden “bekijken”. Achteraf konden we er samen met de boer er hartelijk om lachen (zonder kiespijn). Ik ben echter gestopt met die hobby/sport dus mij zul je niet treffen op je land.

Ben echter wel benieuwd hoe sommige ruiters hier reageren als ze zelf zwaar in hun hobby zouden worden beperkt. Geen bosritten meer of op het strand, want ja het is maar een kleine groep dat er gebruik van maakt en ja daar zitten ook weer hele asoruiters tussen. Want ja ook daar kunnen wij weer ongelukken veroorzaken. Paard niet meer onder controle door joligheid van het paard en kind overrijden met alle gevolgen van dien.

En ja mijn paard en ik houden ook van buitenritten.

Bekijk je vooraf dan geen kaarten? Als je te paard in een onbekende omgeving gaat rijden kijk je toch vooraf ook waar je wel of niet kan rijden. En je blijft weg van privé-terrein.
Nu heb ik wel de indruk dat zweefvliegers bijna altijd netjes terug op het vliegveld landen. Balonnen daarentegen die komen om het even waar neer. Of komen laag over en geven dan plots veel gas. Paarden in de wei maken dan een sprong van 180°. In de wei is dat niet zo'n ramp, als er iemand op zit wordt dat even wat lastiger. Als er paarden in de stal staan die dat geluid wel horen maar niet kunnen zien kan het helemaal paniek zijn.
Aso's heb je overal, maar het probleem is dat er gewoon veel meer toegelaten wordt, onder het mom van 'noodlanding'.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:03

Nadat een ballon vorig jaar best grote schade aan ons land heeft aangericht door maïs om te varen en gras plat te rijden etc met de wagens. Zijn wij er zeker niet meer zo happig op

Helemaal ook nog omdat ze eerst zonder toestemming alles weg hebben gehaald en daarna pas snel snel aan de deur kwamen. Fles kruidenbitter in mijn handen duwde en weg reden. Tegen de tijd dat ik de schade kon opnemen waren zij al lang gevlogen.

Mooie hobby en activiteit. Maar schade toebrengen aan een ander gaat mij ook te ver.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:05

Nikass schreef:
Je kunt paardrijden zonder overlast te veroorzaken. En je rijdt als het goed is niet op iemands erf.
Ik begrijp dat er bij ballonnen en zweefvliegen altijd een mogelijkheid is dat je onverwacht moet landen, ook als dat op iemands terrein is. Het lijkt mij gewoon niet verantwoord om deze hobby dan uit te oefenen. Het kan overigens ook een peuter zijn die op mijn erf speelt. Krijg ik dan een "sorry, we konden niet meer uitwijken?"

Ze zullen altijd in het weiland zo ver mogelijk van woningen landen. En ja als ze opeens een peuter zien lopen zullen ze alles uit de kast halen om te ontwijken. Dan het hek maar in met alle schade aan beide kanten van dien.

En zeker kunnen de paarden overlast veroorzaken aan andere mensen.

Alleen ballonvaarders landen standaard op ander terrein en zullen daar zoveel mogelijk gebruik maken van terrein waar eventuele afspraken mee zijn gemaakt. Alleen moet de wind dan wel goed staan. Het gros van de landingen verloopt probleemloos. Besef dat wel.

Helaas zal er altijd een kleine groep tegen de ballonvaarders en ongemotoriseerde vliegtuigen zijn. Van de laatste groep landt overigens ruim 99% standaard weer daar waar ie is gestart

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:07

Eloya schreef:
Nadat een ballon vorig jaar best grote schade aan ons land heeft aangericht door maïs om te varen en gras plat te rijden etc met de wagens. Zijn wij er zeker niet meer zo happig op

Helemaal ook nog omdat ze eerst zonder toestemming alles weg hebben gehaald en daarna pas snel snel aan de deur kwamen. Fles kruidenbitter in mijn handen duwde en weg reden. Tegen de tijd dat ik de schade kon opnemen waren zij al lang gevlogen.

Mooie hobby en activiteit. Maar schade toebrengen aan een ander gaat mij ook te ver.

Dit is dan de aso-kant helaas. Het kan zo anders

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:07

Nikass schreef:

Het kan ook een bomexpert zijn die op het punt staat een bom te ontmantelen. Die expert wordt geraakt door de ballon, maakt daardoor een fout, de bom gaat af en 10.000 mensen laten het leven. Vanwege een ballon. Dus ik heb maar eens gegoogeld hoe vaak dat voorgekomen is. Blijkt 0 keer te zijn. Net zo vaak als dat er een peuter onder een landende ballon terecht is gekomen.

Kortom: ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als zo'n ding op je land landt. Het kan zelfs tot (forse) schade leiden. Maar laten we er nou niet weer een 1e Wereld drama van maken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:09

Cowboy55 schreef:
Nikass schreef:

Het kan ook een bomexpert zijn die op het punt staat een bom te ontmantelen. Die expert wordt geraakt door de ballon, maakt daardoor een fout, de bom gaat af en 10.000 mensen laten het leven. Vanwege een ballon. Dus ik heb maar eens gegoogeld hoe vaak dat voorgekomen is. Blijkt 0 keer te zijn. Net zo vaak als dat er een peuter onder een landende ballon terecht is gekomen.

Kortom: ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als zo'n ding op je land landt. Het kan zelfs tot (forse) schade leiden. Maar laten we er nou niet weer een 1e Wereld drama van maken.

Amen!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:11

Je weides kleiner maken? In onze weides kunnen ze niet landen dat is te klein 100x30 en we hebben er 7 van

Ik gok dat ze dan bij de buren landen die hebben hectares open veld en zullen onze paarden geen last van ondervinden

Opstijgen doen ze hier 600m verder en daar hebben de paarden geen last van denk ook niet van het naast gelegen weiland

Maar ik begrijp het heel goed dat het soms niet anders kan maar dat ze dan ook mensen en dieren levens in de gaten houden zeker een gerespecteerde balon vaarder
Maar zoals al gezegd overal heb je rotte appels tussen zitten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:15

Eloya schreef:

Hebben ze dan geen verzekering voor zo iets?
Voor paarden heb je toch ook een verzekering voor het geval ze schade aanbrengen bij iemand anders?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:22

Ja die is er. Vastgelegde afspraken daarover. Via de KNVvL

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:27

Cowboy55 schreef:

Google maar eens op de schade aan gewassen en dieren veroorzaakt door luchtballonnen. Dan zie je dat dit behoorlijk vaak voorkomt. Als mijn paard zijn been breekt doordat hij is geschrokken van een luchtballon is dat voor mij een 1e wereld drama! En voor de ballonvaarder dan waarschijnlijk ook.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:31

martine0503 schreef:

Mooi, dan hoeven ze toch niet slinks te verdwijnen.
Als ze zich netjees aanmelden bij degene waar ze geland zijn, gegevens achterlaten en checken of de verzekering al dan niet aangesproken moet worden maakt toch al een heel andere indruk. Dan nog zal niet iedereen er blij mee zijn, maar je bent ook niet blij als er iemand tegen je auto aanrijdt.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 26-04-18 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:42

Sclimpre schreef:
martine0503 schreef:

Mooi, dan hoeven ze toch niet slinks te verdwijnen.
Als ze zich netjees aanmelden bij degene waar ze geland zijn, gegevens achterlaten en checken of de verzekering al dan niet aangesproken moet worden maakt toch al een heel andere indruk. Dan nog zal niet iedereen er blij mee zijn, maar je bent ook nit blij als er iemand tegen je auto aanrijdt.

Precies. Zo is het maar net.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:44

damian23 schreef:
Cowboy55 schreef:

Google maar eens op de schade aan gewassen en dieren veroorzaakt door luchtballonnen. Dan zie je dat dit behoorlijk vaak voorkomt. Als mijn paard zijn been breekt doordat hij is geschrokken van een luchtballon is dat voor mij een 1e wereld drama! En voor de ballonvaarder dan waarschijnlijk ook.

Ik reageerde op de opnmerking: "Wat als een ballon op mijn peuter landt?" Dat had je gezien? Of dacht je: "Weet je wat, ik pluk gewoon een stukje van het verhaal en geef er mijn eigen draai aan?"

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:53

damian23 schreef:
Cowboy55 schreef:

Als paard zijn been breekt en jij ziet de ballon niet landen (niet thuis of zo), dan is er nog een flinke kans dat ze echt niet een briefje achterlaten waar jij je schadeclaim heen kan sturen. :o Gauw alles inladen en wegwezen is wat ik de afgelopen jaren vooral gezien hebt.

Maar idem is dat voor mensen waarvan hun honden je vee aanvallen in de wei, ook daar meldt het merendeel zich echt niet braaf.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:59

Heerlijk om allemaal te lezen dit! Ben zelf fanatiek met het ballonvaren in het crewteam. En er zijn echt veel verschillen. Ken er ook zat die echt op de snel wegwezen manier werken. Gelukkig doen wij dit niet en zijn wij de “nette” variant om het zo even te zeggen.

Maar ik kan me ook echt goed in jullie frustraties vinden hoor