Man vrijgesproken na aanrijding amazone en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:32

Billy schreef:
Lijkt me dat de ouders van het kind ook een douw mogen hebben... een kind van 14 blijkbaar alleen op pad in het donker zonder verlichting.. dan heb je nogal wat laten liggen denk ik zo

Ik denk dat de ouders van de man eerder een douw mogen hebben. Die hebben ook wel wat laten liggen als deze beste man het normaal vindt om bezopen achter het stuur te kruipen :+

Ik ga mee met arno8, hoewel het meisje in fout was, vind ik toch dat de bestuurder fout blijft. Mensen denken idd niet na wat ze kunnen aanrichten met zo'n metalen monster.

Ik rij zelf ook altijd extra als ik een slecht overzicht heb, dat lijkt mij gewoon normaal.
Toch racen de auto's hier in onze straat voorbij aan het dubbel van de toegelaten snelheid.
Daarnaast is hier in België nog altijd die mentaliteit van 'zolang ze mij niet pakken, kan ik dronken achter het stuur'
Walgelijk vind ik het, van mij mag er een nultolerantie ingevoerd worden...

Ineke2

Re: Man vrijgesproken na aanrijding amazone en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 05:50

Als voorbeeld in mijn omgeving: er is een onverlichte 60 km weg met bochten erin, zo smal dat je echt wel een stuk de berm in moet als je met de auto elkaar wil passeren. Ik rijd daar vanaf dat het schemerig is echt een stuk langzamer dan 60, gewoon omdat ik het veel te onoverzichtelijk vind en op tijd remmen met iets onverwachts op de weg dan niet meer gaat...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 03:29

[quote=
Walgelijk vind ik het, .................................................[/quote]

Dat heel veel hier zo ongenuanceerd reageeren.

De rechter heeft geconcludeerd dat een ongeluk onvermijdelijk was.
Dat was niet de schuld van de automobilist!
Buiten het rijverbod is de automobilist ook gestraft met een slepende rechtzaak en waarschijnlijk behoorlijk geschrokken van het ongeval.
Een paard op de motorkap lijkt mij niet iets wat (allen daar) licht vergeten zal worden.
Ook de gevolgen voor de jonge dame (zwaargewond-verlies van het paard) en eventuele angst omdaarvoor veroordeelt te worden is belastend

Mijn sympatie ligt niet bij een bestuurder onder invloed,
maar een snelheids overtreding, dronkenschap of wat dan ook
mag geen kapstok zijn om alle schuld aan op te hangen.
Hoe moeilijk dat vaak ook is.

Ik weet niet of het rijbewijs gelijk bij het ongeval is ingevorderd en hoelang hij het daadwerkelijk kwijt is geweest.
Betroken zijn bij een ongeval onderinvloed mag van mij ook wel iets zwaarder, maar ik ben geen rechter!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:25

BMHP schreef:

Dat is net hoe je tegen gezag aankijkt, maar voor mij zit daar juist het probleem. De rechter kan dat concluderen, maar dat betekent nog niet dat dat zo is. Stel je hebt een onverlichte 80 km weg en midden in de nacht zet je een betonblok op een weghelft. Is het dan onvermijdelijk dat er iemand bovenop botst? Ik heb dat een keer gehad toen ik mijn rijbewijs niet eens zo lang had, plotseling een pallet bakstenen die in mijn koplampen opdoemde. Was even schrikken maar ik kon ruim op tijd remmen. Blijkbaar is een botsing met een onverlicht voorwerp niet in 100% van de gevallen onvermijdelijk, wellicht is zoiets alleen onvermijdelijk als je onoplettend, onverantwoord en beschonken de weg op gaat.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 08:19

arno8 schreef:
BMHP schreef:

Dat is net hoe je tegen gezag aankijkt, maar voor mij zit daar juist het probleem. De rechter kan dat concluderen, maar dat betekent nog niet dat dat zo is. Stel je hebt een onverlichte 80 km weg en midden in de nacht zet je een betonblok op een weghelft. Is het dan onvermijdelijk dat er iemand bovenop botst? Ik heb dat een keer gehad toen ik mijn rijbewijs niet eens zo lang had, plotseling een pallet bakstenen die in mijn koplampen opdoemde. Was even schrikken maar ik kon ruim op tijd remmen. Blijkbaar is een botsing met een onverlicht voorwerp niet in 100% van de gevallen onvermijdelijk, wellicht is zoiets alleen onvermijdelijk als je onoplettend, onverantwoord en beschonken de weg op gaat.

lees je antwoord eens rustig door.
De waarheid is niet een kleur maar verschilt van persoon tot persoon.
Iemand onder de invloed van drank zal slechter presteren in jouw voorbeeld. Tevens iemand die geen topconditie heeft, iemand die medicijnen gebruikt of iemand die niet met zijn gedachten bij het rijden is omdat hij met zijn passagier praat of erger een handy. Al bovenstaande zaken zijn wetenschappelijk te onderbouwen.

De bestuurder is in een situatie gebracht, Het is wetenschappelijk makkelijk te bewijzen dat als de jonge dame aan de andere kant van de weg had gereden (waar ze hoorde), licht en reflecterende kleding had gedragen dat de kans op een ongeluk statistich heel veel lager was geweest.

Dat alles is niet zo, jouw vergelijk is niet rieel voor iemand anders, een andere situatie met ander licht of voor max verstappen.

Het laatste wat ik wil is een beschonken persoon verdedigen.

Er zijn meerdere reconstructies geweest als ik het goed heb begrepen, de rechter is niet zomaar op een stoel gaan zitten. Dat is niet eenvoudig, een andere rechter had misschien gedaan wat veel hopen, zwaarder straffen maar met minder inzicht in de problematiek.

Ik wil alleen dat mensen nadenken voordat ze alle schuld bij een partij neerleggen.
dronken --> schuldig
verkeerde kant van de weg --> schuldig
zie dat geeft hier geen antwoord, het is alleen een keuze van wie jij sympatieker vind, of wat jij erger vind.

dat is niet de juiste insteek, jouw insteek is: ik kon stoppen, iemand die niet gedronken heeft kan ook stoppen. Ik vind dat een onlogisch en een verkeerd uitgangspunt.

Als een rechter een uitspraak doet mogen anderen in dezelfde situatie daaraan refereren zodat er een eerlijk rechtssysteem ontstaat. Als jij een probleem heb met het gezag betekent het niet dat al jouw hypotesen waar zijn, maar dat je jouw vooroordelen hoger plaatst dan de wetgeving.
Je moet je afvragen of jouw "waarheid" jouw de goede antwoorden geeft.

een rechter krijgt altijd achteraf de zaak, nooit volledig en nooit alle feiten. Het is makkelijk om te zeggen dat het anders is, te makkelijk.
Je mag bewijzen hoe fout de dronken bestuurder was, maar soms is het niet genoeg om een ongeluk te voorkomen. Integendeel in slechts een heel klein deel van alle ongelukken is alcohol in het spel.

walgelijk vind ik het: als iemand zich beschonken achter het stuur begeeft.
walgelijk vind ik het: als mensen vals beschuldigd worden.
Walgelijk vind ik het: als mensen kortzichtig zijn.

walgelijk vinden veel mensen mij omdat ik niet mijn mond kan houden.

Er valt altijd wel ergens op te schieten. Er komt een beetje geluk bij kijken als je de eerste keer de roos treft.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:13

@BMHP: ik mis een beetje nuance juist in het heel verhaal. De schuld ligt niet óf bij de een óf bij de ander. Wanneer je beschonken achter het stuur kruipt, met een verminderd reactievermogen, vergroot je de kans op een ongeval. In dit geval heeft de rechter desondanks 100% van de schuld van het ongeval bij de ruiter gelegd. Dat kan ik zelf gewoon niet begrijpen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:09

mylittlejoy schreef:
@BMHP: ik mis een beetje nuance juist in het heel verhaal. De schuld ligt niet óf bij de een óf bij de ander. Wanneer je beschonken achter het stuur kruipt, met een verminderd reactievermogen, vergroot je de kans op een ongeval. In dit geval heeft de rechter desondanks 100% van de schuld van het ongeval bij de ruiter gelegd. Dat kan ik zelf gewoon niet begrijpen.

Er is in de OP verwezen naar een nieuwsartikel met uitleg.
[VN] Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

De man is niet schuldig aan het veroorzaken van het ongeluk, wel voor een overtreding van de wet nl dronken achter het stuur.

kan je mij jouw nuance uitleggen als je in het donker in de regen zonder verlichting en zonder reflecterende kleding op een donker paard op de verkeerde weghelft gaat rijden?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:31

Wat maakt de verkeerde weghelft in dit geval uit? Neem aan dat als je op de weg rijdt je stapt, het snelheidsverschil met een rijdende auto is dusdanig groot dat het niet uitmaakt of je de auto tegemoet of juist er vandaan stapt. Misschien reed ze wel aan de goeie kant tot het paard zich ineens omdraaide?
De rechter zal echt niet over één nacht ijs gegaan zijn, maar de bestuurder heeft niet geanticipeerd op medeweggebruikers, of dit nou fietsers, wandelaars of ruiters zijn. Triest. Denk dat zo’n chauffeur in NL er minder makkelijk vanaf komt.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:40

Citaat:
Er is in de OP verwezen naar een nieuwsartikel met uitleg.
[VN] Aanrijder amazone (16) wil vrijspraak

De man is niet schuldig aan het veroorzaken van het ongeluk, wel voor een overtreding van de wet nl dronken achter het stuur.

kan je mij jouw nuance uitleggen als je in het donker in de regen zonder verlichting en zonder reflecterende kleding op een donker paard op de verkeerde weghelft gaat rijden?

Ik quote voor het gemak even wat uit dat topic:

Citaat:

“Wat was de invloed van de alcoholintoxicatie van Serge R. op het ongeval?”, vroeg advocaat van de burgerlijke partij Joachim Vanspeybrouck op zijn beurt. “Hij had 1,61 promille in zijn bloed. Zelfs als het slachtoffer opvallende kleding gedragen had, zou het ongeval gebeurd zijn. Er is namelijk geen enkele aanwijzing dat R., zelfs binnen de straal van dertig meter, geremd heeft of uitgeweken is. Dat is de essentie van heel de zaak.

1,61 promille en geen aanwijzing dat hij geprobeerd heeft te remmen of te ontwijken....wat logisch is als je ziet hoeveel alcohol hij in zijn bloed had. Een nuchter persoon had het reactievermogen gehad om iets te doen, los van of dat voldoende was geweest. Maar dan voor 0% verantwoordelijk voor het ongeval? In mijn optiek heeft de rechter het bij het verkeerde end.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:25

mylittlejoy schreef:
1,61 promille en geen aanwijzing dat hij geprobeerd heeft te remmen of te ontwijken....wat logisch is als je ziet hoeveel alcohol hij in zijn bloed had. Een nuchter persoon had het reactievermogen gehad om iets te doen, los van of dat voldoende was geweest. Maar dan voor 0% verantwoordelijk voor het ongeval? In mijn optiek heeft de rechter het bij het verkeerde end.

ik hoop dat je verschil kan maken tussen jouw emoties en hoe dingen geregeld zijn in de wet.

Voorts is het knap dat jij kan beoordelen dat de rechter het fout heeft, de rechter is minimaal 2x op de plaats van het ongeval geweest, als je kijkt naar het aantal procesdata (ca 20) kan je moeilijk beweren dat deze rechter over een nacht ijs is gegaan.

De schuldvraag is maar voor een ding belangrijk, niet voor de schade aan een van beide personen of voor de auto of de medische kosten, alleen voor een vergoeding van het paard.

Voor de wet is het paard een ding zoals een auto.
een auto rijd 60, met licht en een beschonken bestuurder, op de plaats waar je de auto mag verwachten. De Paardauto, is onverlicht en om voor welke reden dan ook niet aan de rechterkant van de weg en wordt bestuurd door een minderjarige zonder rijbewijs.

De door jouw aangehaalde essentie (volgens de advocaat van de jonge dame, niet de rechter) van de zaak bewijst slechts een ding. De dronken bestuurder heeft het paard en het meisje niet gezien. Ik denk dat iedereen problemen heeft om in 30 meter te stoppen als ze 500 kg paard op je motorkap droppen.

De jonge dame heeft op zoveel zaken een situatie gecreerd waardoor een ongeluk onvermijdelijk was! De rechter heeft de krasjes in haar Paardauto niet vergoed omdat de schuldvraag voor hem duidelijk was. Hij heeft de jonge dame niet beboet voor het rijden zonder licht of zonder de juiste begeleiding, Hij heeft alleen de schuld van het ongeval niet bij de bestuurder gelegd. Die wel is bestraft voor zijn overtredingen.

Voor de wet is een paard een ding, dood levend maakt niet uit, de wet heeft daarin geen emotie.
Een paard dat schrikt, daar houd de wet geen rekening mee.

De rechter heeft het ongeval onvermijdbaar genoemd, het gaat niet om of een dronken bestuurder minder goed reageerd, het was al te laat.

Als er iemand een ongeluk had kunnen vermijden dan is er veel mogelijk;
draag duidelijk zichtbare kleding op een paard
reflectie in de staart / halster, verlichting,
ook verlichting voor de begeleidster (op de fiets).

Maar als je op een paard klimt is eraltijd een kans op een ongeluk, schuif die kans niet af op anderen maar zorg dat je gezien wordt!!!!!!!!!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:35

Er geen reden om persoonlijk of belerend te doen, we zijn hier gewoon als twee volwassenen aan het discussieren.

Ik zeg niet dat de rechter over één nacht ijs is gegaan; ik kan mij niet vinden in zijn eindconclusie. Nu ben ik mij terdege bewust van dat ik niet het complete dossier hier heb, dus wellicht niet beschik over alle informatie, doch - hetzij herhaald - vind ik de rechter te makkelijk over de dronkenschap van de bestuurder stappen.

Dat de bestuurder niet heeft geprobeerd te ontwijken of te remmen, is wellicht te wijten aan zijn dronkenschap. Hij reed 60 km/u, met verlichting. Met een gemiddelde reactietijd van een normaal mens van 0,2 seconden had hij 3m gereden voor hij zou reageren en dus zou remmen, neem 10m om aan de safe kant te zitten. Echter passeren er nog minimaal 20m zonder enige reactie.

Bovenstaande situatieschets gaat dan alleen nog maar uit van 30m, juist met een goed verlichte auto kan je verder kijken dan 30m. Niet voor niets mag je mistlampen pas aandoen als het zicht minder is dan 50m. Is het zicht zo slecht, dan dien je je snelheid aan te passen.

Nogmaals, ik ontken niet dat het meisje ook zeker schuld heeft aan dit ongeval. Ik heb ik echter in deze media nog geen feiten gezien waardoor ik van mening ben dat de automobilist hier géén schuld aan heeft.

Daarnaast vind ik tevens een rijverbod van 20 dagen en een boete (hoogte onbekend) voor iemand die meer dan 3x de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed heeft zitten bijzonder laag.

Bovenstaande staat los van mijn emotionele band met paarden, voor mijn part had ze op een skelter gezeten, dat doet er totaal niet toe.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:37

Misschien gaapte die man wel net vanuit zn tenen... kost ook een paar seconden en 30m is dan zo voorbij, ook als je niet dronken bent....
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen drinken en dan rijden, maar als die man niet gedronken had was het maar de vraag of het ongeluk voorkomen had kunnen worden...