Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:49

Heleennn schreef:
ja en dat vind ik zo zonde... maar ik snap het wel, dat niet iedereen gek is op een tuiger

Een Tuigpaard is echt iets Nederlands. In Amerika heb je ook wel showpaarden, maar daar hebben ze liever een iets andere bewegingsvorm. In het buitenland worden de tuigpaarden vooral als menpaard gebruikt. En lang niet ieder tuigpaard is geschikt als dressuurpaard.

Dat maakt dat de markt maar klein is. Ze zitten ook te springen om nieuwe rijders die de sport gaan beoefenen.

AlwaysH

Re: Drie tuigpaardhengsten ingeschreven na eindpresentatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:58

Ik zie wel heel veel Gelderse en ook tuigpaarden in Duitsland terug. Maar Amerika neemt liever onze Friezen. :)

Maakt mij niet uit wat de rijke sportlui er van vindt, mij maak jij blij met een Tuiger of paard met Tuiger-bloed.

Gelukkig wilt niet iedereen hetzelfde, want dan zouden er niet veel rassen en stamboeken overblijven.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:02

De Amish in Amerika gebruiken ook veel Tuigpaarden ;) Denk aan Cazemier die naar de VS vertrokken is voor de tuigpaardenbusiness daar.

En natuurlijk is het belangrijkste wat je zelf wil doen en van je paard vindt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:19

Grappig dat Joop dat wilt gaan doen, en niet dom! Verdades en Zingaro Apple hebben Renovo bloed en zijn beide extreem goede paarden.

Denk wel dat het karakter misschien een aandachtspuntje word...{niet te heet en explosief}

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:42

SophievdV schreef:
De Amish in Amerika gebruiken ook veel Tuigpaarden ;) Denk aan Cazemier die naar de VS vertrokken is voor de tuigpaardenbusiness daar.

En natuurlijk is het belangrijkste wat je zelf wil doen en van je paard vindt :)

gebruiken de amish niet vooral gewone dravers en dergelijken? Of tennessees?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:32

Tenessees niet voor zover ik weet. Ze gebruiken inderdaad wel graag tuigpaardenbloed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:37

Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar mijn beeld van tuigpaarden is wel dat ze vaak vrij heet van karakter zijn en daar moet je wel echt mee om kunnen gaan. Nou zullen ze misschien ook hoog in het voer staan voor de tuigactie, dus wie weet speelt dat mee?
Bij ons in pension stond jaren geleden iemand met drie tuigpaarden en qua omgang was dat echt een vak apart.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:44

Cayenne schreef:
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar mijn beeld van tuigpaarden is wel dat ze vaak vrij heet van karakter zijn en daar moet je wel echt mee om kunnen gaan. Nou zullen ze misschien ook hoog in het voer staan voor de tuigactie, dus wie weet speelt dat mee?
Bij ons in pension stond jaren geleden iemand met drie tuigpaarden en qua omgang was dat echt een vak apart.

Zeker een vak apart. Maar heb zelf wel de ervaring dat het hele vriendelijke dieren zijn. Alleen erg wakker (konden dus wel eens schrikken), maar niet heet zoals 3/4 van de sportpaarden. Maar dat zijn ietwat oudere dieren (oudere lijnen).
Je moet er wel mee willen werken, ja.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:46

Dit was uit de Roodnootstam. Geen idee of dat iets zegt, maar volgens mij bekend?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:50

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:00

SophievdV schreef:
Dat gaat niet gauw gebeuren. Een goed dressuurpaard blijft meer waard dan een goede tuiger. Dan moet je wel een rijke liefhebber hebben die wil investeren.

Fokkers moeten gewoon inzien dat ons dressuurbloed nieuw bloed nodig heeft. Kwestie van erover heen stappen. Er zijn zeker goede bewezen fokkers die echt wel anders durven te denken en te handelen. De rest zal uiteindelijk volgen. Dus heel snel zal het niet gebeuren.

Tot we eens een paar rete goede paarden op hoog niveau hebben die wel anders zijn gefokt.

Dus ja ben het deels met je eens.. maar denk wel dat we uiteindelijk anders gaan fokken.

Zelf ben ik groot fan van om met buitenlandse paarden te fokken. Duits bloed of van verder. Menigeen vindt het niet wat omdat ze de hengst op papier niet kennen... maar uiteindelijk willen we allemaal verbeteren en een goed dier hebben wat niet nog nauwer fokt in de genen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:06

Alles went, ook het hete van een tuigpaard :D Die van mij is ook fel en scherp maar echt met een gouden hart en in de omgang ontzettend braaf. In het werk is zij niet kijkerig en ze heeft veel go.

Maar alles went dus misschien vindt een ander haar wel heel heet. Ik heb haar liever dan een kijkerig dressuurpaard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:08

Knert: met Duitse lijnen fokken vind ik nog wel wat anders dan met een tuigpaard en het ligt ook meer voor de hand. Daar valt nog genoeg te halen volgens mij ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:41

Degene waar ik in 2016 kampioenschap mee heb gereden was 'al' 14 en dus ook nog een lekker robuust type tuiger. Heerlijk dier was dat hoor, super chill in de kop en werd pas echt heet als je hem in wedstrijdhouding aan ging nemen. Als hij dan de omroeper en het publiek hoorde ging hij pas echt sjouwen, maar de eigenares ging er gewoon lekker rustig mee op buitenrit enzo, dus verder echt een heel vriendelijk en rustig paard.

Fototje, niet echt keurig zoals het hoort maar beest had er zulk plezier in om eens helemaal los te gaan :') Lekker plat kruis ook, dat vind ik erg mooi!
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:49

Zo ken ik er nog een. Als er iets gebeurde ging hij er met volle borst in, en sloeg op slot. Maar toch een fijn paard.

Afbeelding

Die kracht is juist wel iets dat ik waardeer. Maar dat is gewoon een mening.
Je moet toch verschillende stamboeken etc houden, en eigenlijk ook nieuw bloed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:51

Wat leuk om te zien dat ze toch echt exact hetzelfde dat koppie er op zetten! :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:52

Is erfelijk. :')

Dit was overigens een directe Larix.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:56

Ze zijn idd er wakker :D
Maar die ik rijd heel erg betrouwbaar.

Op stal hebben wij een Patijn x Ferro (eigen fok) nou zal je vertellen denk dat menig dressuuramazone zo'n paard met zo'n achterbeen wil :D .
Is trouwens afgelopen jaar ster geworden bij de tuigpaarden. Weet niet zeker of ze onder het zadel komt maar het zou echt een super fijn dressuurpaard zijn.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:00

SophievdV schreef:
Alles went, ook het hete van een tuigpaard :D Die van mij is ook fel en scherp maar echt met een gouden hart en in de omgang ontzettend braaf. In het werk is zij niet kijkerig en ze heeft veel go.

Maar alles went dus misschien vindt een ander haar wel heel heet. Ik heb haar liever dan een kijkerig dressuurpaard.

Mijne is niet echt heet, wel weer heel, heel erg kijkerig en snel afgeleid. Daartegenover staat dat ze enorm werkwillig is, snel leert (nu ik nog) en heel graag haar best doet. Daarin wel weer heel betrouwbaar want als ze iets eng vind weet je dat al 100 jaar van tevoren en ze is niet onvoorspelbaar. Ook in omgang verder enorm braaf en lief, zit echt geen kwaad in.

Gave hengsten hoor! Vind het toch altijd machtig mooi om te zien, de tuigpaardendagen en keuringen. Ben ook benieuwd wat ze met de bloedspreiding gaan doen, vind het absoluut geen raar idee om eens wat dressuurpaarden met tuigers te kruisen, denk dat voor beide richtingen voor bloedspreiding kan zorgen. Hou zelf niet van dat hackney achtige en stekerige in de beweging, denk dat dressuurpaarden de "swung" kunnen toevoegen / behouden in de tuigpaarden en dat tuigpaarden het achterbeen van dressuurpaarden kan verbeteren. Maarja wie ben ik ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:44

Ik zou er niet mee om kunnen gaan (ze zijn me echt te heet), maar ik kan er echt vol ontroering naar kijken. Heb mening keer met tranen in mijn ogen langs de kant gestaan bij de hengstenkeuring als op zaterdag de tuigpaarden werden bekroond.