Gloa schreef:Topsport is topsport en daar gaat veel geld in om en liggen de prioriteiten heel anders dan bij de particulier en is in mijn ogen niet te vergelijken.
Dus ik denk dat deze tak van de paardensport echt wel iets leuks toe kan voegen voor veel mensen. Laagdrempelig, niet eng en een leuke afwisseling voor de minder getalenteerde paarden.
En daar heb je het dus mis. Een hunter moet juist een heel goed paard zijn, daarom brengen ze ook veel geld op en is er veel handel in. Een hunter moet in het hoofd helemaal perfect zijn en daarnaast perfect in de manieren springen en ook nog voorzichtig zijn. Goede hunters worden door handelaren er vaak al vroeg uit gepikt en zullen dus vooral op professionele stalken staan.
Ik denk dus dat de hunterrubrieken in Nederland juist interessant gaan zijn voor de profs die handel doen in dit soort paarden. Ik denk dat het voor de gemiddelde hobbyruiter veel te frustrerend gaat zijn. Hunterrubrieken zijn nou eenmaal niet echt eenvoudig.
Even een opsomming wat punten aftrek geeft in een hunterrubriek:
Een schakeling in tempo. Een beweging van het hoofd of staart, ook als dat is omdat er een vlieg zit, hij een paard hoort, kijk erg is, vrolijk is, etc. Een iets te dichte of grote afzet. Een niet perfect changement. Een keer briesen. Het aantikken van een balk. Het hoofd te hoog dragen. Te veel knieactie of te veel van de grond galopperen. Niet met de voorknie ten hoogte of hoger dan de elleboog springen. Niet genoeg basculeren. Een changement waar het niet hoort. In de verkeerde galop landen. Hinniken. Kijkerig zijn. Een zichtbare hulp. En ga zo maar door. Het paard moet als het ware als een robot door het parcours bewegen en daar gaat ontzettend veel voorbereiding aan vooraf. Ik geloof niet dat Nederlanders daar zin in gaan houden. Zo is de hunterrubriek die jaren op Jumping Etten-Leur gehouden werd ook doodgebloed helaas.
Equitation zou hier misschien wel werken. Dat is in principe gewoon een rijstijl rubriek, maar die hebben we al in het BB en B, dus zie niet helemaal wat dat toe gaat voegen. Bovendien klagen er al ontzettend veel deelnemers over de oneerlijke jurering daarin (wat ik overigens onterecht vind, want leer maar gewoon fatsoenlijk rondrijden). Dus dat probleem gaat in de hunter- en eq-rubrieken ook aanwezig zijn hier.
Maar we zullen het wel zien, ik vind de toevoeging van deze rubrieken op zich wel leuk. Dan heb ik tenminste ook een competitief doel met de vele hunters bij ons op stal