Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Stichting Dier&Recht maakt zich zorgen om manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:30

omdat mensen er zich toch niet druk om maken? Blijkbaar is het belangrijker dat we daar dan toch willen paardrijden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:31

Sunnda dat zijn geen excuses. Ik geloof direct dat er maneges zijn waar het niet goed geregeld is en ik geloof ook dat er meer op paardenwelzijn gelet mag worden. Maar dit is weer zo'n nietszeggend flut onderzoek en roepen in de media, kenmerkend voor deze stichting.

Er zijn 53 maneges onderzocht en daarvan was het bij 28 zo dat paarden eigenlijk helemaal niet buiten komen. Zij noemen dat dan direct 'bij de meeste maneges lopen paarden niet los'. Maar dat is bij de helft van de al kleine populatie die ze onderzocht hebben zo.

Dan staat er dat in bijna 25 procent van de maneges de paarden niet schoon konden liggen. Wat is schoon? Als je bij mijn paard twee uur na het uitmesten zijn stal bekijkt ligt er vast ook alweer mest of een natte plek. Wat is niet schoon? Waren het echt ontzettend smerige stallen?

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik zo'n onderzoek ingeleverd had op het HBO hadden ze mij heel hard uitgelachen.

Daarnaast hebben zij eerder iets geroepen over kalversterfte bij melkveebedrijven en gooiden ze allerlei vreselijke foto's op social media. Foto's van andere landen en welke totaal niks met de melkveehouderij in Nederland te maken hadden. Maar toch creëer je zo een heel slecht imago voor de hele tak en dat vind ik zonde. Net als dat ze nu een slecht imago creëeren voor maneges.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:33

Het ging trouwens over maneges die niet aangesloten waren bij de fnrs. Dus dan zou iedere manege lid moeten worden

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:34

Kinke schreef:
omdat mensen er zich toch niet druk om maken? Blijkbaar is het belangrijker dat we daar dan toch willen paardrijden.

Omdat je het je haast niet kan voorstellen, maar er zijn een heleboel mensen zonder enig verstand van paarden en paardrijden. Dat wil niet zeggen dat zij het niet belangrijk vinden, maar dat ze het simpelweg niet weten.

Mijn collega's vragen nog steeds waarom paarden muilkorven dragen, wat galop is (dat heet rennen toch)
en waarom paarden geen deken ophoeven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:37

Jildau schreef:
Sunnda dat zijn geen excuses. Ik geloof direct dat er maneges zijn waar het niet goed geregeld is en ik geloof ook dat er meer op paardenwelzijn gelet mag worden. Maar dit is weer zo'n nietszeggend flut onderzoek en roepen in de media, kenmerkend voor deze stichting.

Er zijn 53 maneges onderzocht en daarvan was het bij 28 zo dat paarden eigenlijk helemaal niet buiten komen. Zij noemen dat dan direct 'bij de meeste maneges lopen paarden niet los'. Maar dat is bij de helft van de al kleine populatie die ze onderzocht hebben zo.

Dan staat er dat in bijna 25 procent van de maneges de paarden niet schoon konden liggen. Wat is schoon? Als je bij mijn paard twee uur na het uitmesten zijn stal bekijkt ligt er vast ook alweer mest of een natte plek. Wat is niet schoon? Waren het echt ontzettend smerige stallen?

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik zo'n onderzoek ingeleverd had op het HBO hadden ze mij heel hard uitgelachen.

Daarnaast hebben zij eerder iets geroepen over kalversterfte bij melkveebedrijven en gooiden ze allerlei vreselijke foto's op social media. Foto's van andere landen en welke totaal niks met de melkveehouderij in Nederland te maken hadden. Maar toch creëer je zo een heel slecht imago voor de hele tak en dat vind ik zonde. Net als dat ze nu een slecht imago creëeren voor maneges.

Geloof jij echt daadwerkelijk dat het bij de andere manege's beter is?
Dat klinkt mij naief in de oren.

Sterker nog, ik denk dat als je alle 1000 manege's beoordeelt de stand niet 50/50 blijft. Maar eerder 70/30 wordt in het nadeel van de manege's.
Zeker in de wintermaanden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:40

Christiene schreef:
Niet elke manege heeft grond genoeg. En kan alles bij elkaar zetten in een kudde.

Misschien geen manege beginnen dan? :)*

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:40

Dan mogen ze de pensionstallen ook wel eens gaan controleren...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:47

Tja. Land is duur, zeker in de wat dichter bevolkte gebieden in NL. En laten dáár nou de meeste klanten wonen. Die ook nog eens het liefst maximaal 15 euro per uur willen betalen en geen cent meer. Moet jij eens proberen daar een hypotheek mee af te betalen. 20 manegepaarden hebben al snel 5 ha nodig. Dat is 750.000 eurootjes. Als er al grond beschikbaar is.

Het is net zo als met de bio-industrie, vraag en aanbod. De vraag is er, en het aanbod past zich aan aan de prijs die men er voor over heeft.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-04-18 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:47

Christiene schreef:
Manege is ook een bedrijf. De paarden zorgen voor inkomen dus ze zullen echt niet zomaar slecht behandelen.

Niet elke manege heeft grond genoeg. En kan alles bij elkaar zetten in een kudde.

Die stichtingen of diergroepen.. met hun media aandacht.

Goh, heb op een manege gestaan waar paarden gewoon als vuil behandeld werden hoor. Paarden bleven natuurlijk wel gewoon braaf meelopen in de lessen dus wat is je punt?

Als je niet genoeg grond hebt moet je maar geen paarden kopen. Ik ga toch ook geen konijn in een hamsterkooi steken 'omdat ik niet genoeg ruimte heb'?

Als je al het nieuws van tegenwoordig hoort vraag ik me soms af hoe diervriendelijk het nog wel is om paard te rijden. Ik vind dat er alleszins veel strengere regels moeten komen wat betreft het houden van paarden, dat zou al een heel begin zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 20:51

Hier rond Utrecht zijn er gelukkig maneges die beweging en naar buiten gaan en onderling contact belangrijk vinden, en die dat ook wel weten te realiseren, en dit is niet de goedkoopste omgeving.
(En ik kan het alle maneges aanraden, want de omgang met paarden is zoveel fijner!)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:18

inspecteurs van de stichting...... en welke opleiding en recht geeft het hen te veroordelen en dan zo een rapport uit te geven? als die mensen bij ons zouden komen, schop ik ze meteen het erf af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:24

Getup schreef:

Nou, inderdaad. Ik ken genoeg pensionstallen waar de paarden amper buiten komen, in relatief kleine boxen staan of zonder soortgenoten in een paddock staan. Lees het ook vaak genoeg hier op bokt. Ik verbaas me er dan ook vaak over dat de mensen dat heel normaal vinden. Wst betreft de sportstallen: de paarden komen misschien wel buiten maar zelden met soortgenoten. Stel je voor dat ze een blessure oplopen. Bij deze stallen is prestatie dus ook belangrijker dan het welzijn van de paarden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:27

Ach ja laatst nog allemaal ohhs en aaahs bij dat verhaal over die chique Amerikaanse stallen, maar er wordt maar even overheen gelezen dat de paarden zelden buiten komen, nooit in een wei staan en als ze buitenkomen dat dat alleen is.

Van mij mogen er strengere regels komen op het houden van paarden. Boeren met koeien of varkens moeten ook aan tig voorwaarden voldoen en met paarden kan bijna alles qua houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:35

Jildau schreef:
Ik werk op een manege en onze paarden staan gewoon buiten. Zomers dag en nacht en in de winter gewoon overdag in een paddock en als het weer het toelaat in het weiland. Precies zoals de pensionpaarden.. Manege waar ik hiervoor werkte stonden alle manegepaarden dag en nacht in een grote paddock met schuilcontainers. Ik herken dit dus ook totaal niet.

Ik herken het beeld totaal wel. Zowel van de maneges die ik ken als van de pensionstallen. In de regio Amsterdam/Amstelveen/Ouderkerk ad Amstel/Aalsmeer is het zoeken naar een speld in een hooiberg als je een manege of pensionstal wil waar de paarden een paar uur per dag hele jaar buiten komen. (Los van het feit dat ik "een paar uur" te weinig vind)
Ik ben dus blij dat er aandacht voor is. Heb geen ervaring met de organisatie dier&recht, maar het lijkt me prima dat ze dit onder de aandacht brengen en pleiten voor minimale kwaliteitsnormen.

NB: trouwens niet alleen in die regio. Ook in het oosten van het land, waar je toch meer ruimte verwacht staan paarden met name in de winter vaak niet buiten.

Ibbel: 15 euro? Ik betaalde 15 jaar geleden al heel wat meer per les.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-04-18 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

cowboy7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:41

Maar ondertussen wel 5 sterren op je gevel hebben zitten...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:43

cowboy7 schreef:

Idd...als je na het rijden maar je patatje kan halen.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:45

Orchidee14 schreef:
Getup schreef:

Nou, inderdaad. Ik ken genoeg pensionstallen waar de paarden amper buiten komen, in relatief kleine boxen staan of zonder soortgenoten in een paddock staan. Lees het ook vaak genoeg hier op bokt. Ik verbaas me er dan ook vaak over dat de mensen dat heel normaal vinden. Wst betreft de sportstallen: de paarden komen misschien wel buiten maar zelden met soortgenoten. Stel je voor dat ze een blessure oplopen. Bij deze stallen is prestatie dus ook belangrijker dan het welzijn van de paarden.

Het voorkomen van het oplopen van een blessure is ook een stukje welzijn :j Even in het algemeen (iets off topic misschien), maar wat is er toch mis met een (sport)paard elke dag op de weide hebben maar met een draadje tussen zijn vrienden? Snuffelen en kroelen gaat, trappen niet. Ideaal lijkt mij^^

Verder kan ik zo’n onderzoek niet serieus nemen helaas. De organisatie heeft zichzelf de opdracht gegeven onderzoek te doen, heeft het zelf uitgevoert, geanalyseerd en er conclusies uit getrokken. Nergens een controlerende partij of dergelijke...Daarnaast zoals aangehaalt is het onderzoek gedaan over een bijzonder klein percentage aan manege’s, het zou mij eerlijk niet verbazen als ze de manege’s eigenhandig hebben uitgekozen om er zo voordeel uit te halen aan hun zijde.

En betreft witte plekken en singelnijd...tjah 1x de deken in de nacht verkeerd, de boel ligt open en je hebt een witte plek helaas. Zo snel gaat het. Singelnijd hebben er hier ook een hoop, maar dat heeft al van zadelmak maken af aan goed passend en degelijk tuig en geen nare ervaringen. Goed vreten, weidegang en gaatje voor gaatje aan singelen. Niet alles is te verkomen of hoeft persé een negatieve oorzaak te hebben, het blijven beesten.

Neemt daarbij absoluut niet weg dat wat in de filmpjes getoont is acceptabel is en er zeker een hoop verbetert mag worden op veel locaties :x

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:46

bij mijn ouders in de buurt zit een 5 sterren (!) manege waar de manege paarden meerdere uren les per dag lopen, en alleen somers snachts naar buiten gaan wel in groepen . pension paarden somers alleen overdag. swinters niet. paarden krijgen niet bijster veel hooi, tuig is oud. beste instructrice daar kan zelf nog geen m2 proef rijden maar de tarieven zijn torenhoog. kennissen van ons staan daar met hun paard, dier staat inneens te knikken (stalondeugd) maar kunnen in de buurt nergens anders terecht met binnenbak als harde eis.
stallen zijn wel licht ruim en schoon.
denk dat de fnrs hun controlle beleid ook maar eens bij moet gaan stellen want ik vind dit absoluut geen 5 sterren waard als ik naar het niveau van lesgeven en rijden alleen al kijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:47

cowboy7 schreef:

Ja dat is inderdaad verbazingwekkend, maar dat klopt inderdaad. 5 sterren maneges waar de paarden "de winter" (dit zijn zeven maanden in het jaar) niet buiten komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:48

Het onderzoek is een wassen neus. Niet representatief en ook rare percentages: 3.8% had lichamelijke mankementen. Het ziekteverzuim op een gemiddeld bedrijf is hoger, dat vind ik dus niet slecht.
Graag zou ik meer details willen lezen: wat is slecht voer? Beschimmeld hooi? Hoe groot waren de boxen dan? Waren er nog stands in gebruik?
Wat voor drukplekken? Waardoor veroorzaakt?
Waarom zijn er geen FNRS-maneges onderzocht?

Het komt op mij over: snel een onderzoek doen en de publiciteit zoeken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:55

Nikass schreef:
Ik herken het beeld totaal wel. Zowel van de maneges die ik ken als van de pensionstallen. In de regio Amsterdam/Amstelveen/Ouderkerk ad Amstel/Aalsmeer is het zoeken naar een speld in een hooiberg als je een manege of pensionstal wil waar de paarden een paar uur per dag hele jaar buiten komen. (Los van het feit dat ik "een paar uur" te weinig vind)
Ik ben dus blij dat er aandacht voor is.

Kom uit dezelfde regio maar ben blij dat ik zelf bij 2 stallen heb gereden waar dit wel van belang was. De ene heeft de paarden vrijwel altijd los lopen en bij de ander gaan de paarden dagelijks in de paddock en hebben ruimte tussen de stallen om elkaar te zien

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:57

Er zijn hier in de omgeving ook echt nog wel maneges waar zowel manegepaarden als pensionpaarden nauwelijks los komen, ik vermoed zelfs geen 4 uur per week...

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:59

Ik ken geen 1 manege waar de paarden meer dan 1 uur per dag buiten komen (soms komen ze in dagen niet buiten). Sommige pony's staan zelfs met zijn tweeën in 1 box. Ik vind dat 4 uur per dag verplicht moet worden. Zo niet hele hoge boetes en als dat niet helpt verbieden om paarden te houden.

Wij gaan de mens toch ook niet oplsuiten in een 3 bij 3 hok?

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:20

Vlakbij hier is een manege waar de paarden nooit maar dan ook nooit buiten komen. Zelfs niet even los in de bak of zo.... Beestjes staan daar maar in de stal te loeren. Vreselijk. En als ze dan een keer daglicht zien zijn de beestjes totaal over de toeren en dan maar bekken op de dieren of op mensen die hun paarden aan het schrikken maken....Acuut verbieden deze manier van houden. Daarin tegen ken ik ook maneges waar de paarden iedere dag naar de wei gaan. Zomer en winter. Dus ja er zijn grote verschillen. Maar als zij als paardenliefhebbers nu eens gewoon de maneges die ze maar ophokken links laten liggen dan zijn ze zo failliet. Dan maar iets verder rijden voor een goede manege zou ik zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:27

Orchidee14 schreef:
Getup schreef:

Dat is dan een fout van de paardeneigenaar die voor deze stalling kiest.

Niemand komt op voor manegepaarden.

En over sportstallen, denk dat welzijn en prestatie hand in hand gaan. Als jij niet goed in je vel zit kan je ook niet goed presteren.