Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kinke schreef:omdat mensen er zich toch niet druk om maken? Blijkbaar is het belangrijker dat we daar dan toch willen paardrijden.
Jildau schreef:Sunnda dat zijn geen excuses. Ik geloof direct dat er maneges zijn waar het niet goed geregeld is en ik geloof ook dat er meer op paardenwelzijn gelet mag worden. Maar dit is weer zo'n nietszeggend flut onderzoek en roepen in de media, kenmerkend voor deze stichting.
Er zijn 53 maneges onderzocht en daarvan was het bij 28 zo dat paarden eigenlijk helemaal niet buiten komen. Zij noemen dat dan direct 'bij de meeste maneges lopen paarden niet los'. Maar dat is bij de helft van de al kleine populatie die ze onderzocht hebben zo.
Dan staat er dat in bijna 25 procent van de maneges de paarden niet schoon konden liggen. Wat is schoon? Als je bij mijn paard twee uur na het uitmesten zijn stal bekijkt ligt er vast ook alweer mest of een natte plek. Wat is niet schoon? Waren het echt ontzettend smerige stallen?
Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan maar als ik zo'n onderzoek ingeleverd had op het HBO hadden ze mij heel hard uitgelachen.
Daarnaast hebben zij eerder iets geroepen over kalversterfte bij melkveebedrijven en gooiden ze allerlei vreselijke foto's op social media. Foto's van andere landen en welke totaal niks met de melkveehouderij in Nederland te maken hadden. Maar toch creëer je zo een heel slecht imago voor de hele tak en dat vind ik zonde. Net als dat ze nu een slecht imago creëeren voor maneges.
Christiene schreef:Manege is ook een bedrijf. De paarden zorgen voor inkomen dus ze zullen echt niet zomaar slecht behandelen.
Niet elke manege heeft grond genoeg. En kan alles bij elkaar zetten in een kudde.
Die stichtingen of diergroepen.. met hun media aandacht.
Getup schreef:Dan mogen ze de pensionstallen ook wel eens gaan controleren...
Jildau schreef:Ik werk op een manege en onze paarden staan gewoon buiten. Zomers dag en nacht en in de winter gewoon overdag in een paddock en als het weer het toelaat in het weiland. Precies zoals de pensionpaarden.. Manege waar ik hiervoor werkte stonden alle manegepaarden dag en nacht in een grote paddock met schuilcontainers. Ik herken dit dus ook totaal niet.
Orchidee14 schreef:Getup schreef:Dan mogen ze de pensionstallen ook wel eens gaan controleren...
Nou, inderdaad. Ik ken genoeg pensionstallen waar de paarden amper buiten komen, in relatief kleine boxen staan of zonder soortgenoten in een paddock staan. Lees het ook vaak genoeg hier op bokt. Ik verbaas me er dan ook vaak over dat de mensen dat heel normaal vinden. Wst betreft de sportstallen: de paarden komen misschien wel buiten maar zelden met soortgenoten. Stel je voor dat ze een blessure oplopen. Bij deze stallen is prestatie dus ook belangrijker dan het welzijn van de paarden.
Nikass schreef:Ik herken het beeld totaal wel. Zowel van de maneges die ik ken als van de pensionstallen. In de regio Amsterdam/Amstelveen/Ouderkerk ad Amstel/Aalsmeer is het zoeken naar een speld in een hooiberg als je een manege of pensionstal wil waar de paarden een paar uur per dag hele jaar buiten komen. (Los van het feit dat ik "een paar uur" te weinig vind)
Ik ben dus blij dat er aandacht voor is.
Orchidee14 schreef:Getup schreef:Dan mogen ze de pensionstallen ook wel eens gaan controleren...
Nou, inderdaad. Ik ken genoeg pensionstallen waar de paarden amper buiten komen, in relatief kleine boxen staan of zonder soortgenoten in een paddock staan. Lees het ook vaak genoeg hier op bokt. Ik verbaas me er dan ook vaak over dat de mensen dat heel normaal vinden. Wst betreft de sportstallen: de paarden komen misschien wel buiten maar zelden met soortgenoten. Stel je voor dat ze een blessure oplopen. Bij deze stallen is prestatie dus ook belangrijker dan het welzijn van de paarden.