Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Re: Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 19:50

Maar dat is eigenlijk toch hetzelfde verhaal met Werth? Dat zij sowieso wint omdat het Werth is? Ben ik het overigens niet mee eens maar je moet voor de grap de comments op Facebook eens lezen wanneer zij (terecht) wint.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:27

Nederlanders zijn ontzettend slechte verliezers en vind dat stukje over de proef van Charlotte ontzettend kinderachtig en ook af en toe ronduit onterecht. Ik vond Dreamboy ook getruct lopen en hier en daar geforceerd. Ik krijg hierdoor de indruk dat we een nog hardere tik nodig hebben voor de komende kampioenschappen want we hebben nog steeds niet begrepen dat harmonie scoort en dat dus ondanks de poging om een bondscoach als Rien aan te stellen. Ik zie er nog steeds weinig, wel iets bij een enkeling, maar nog steeds te weinig van terug.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:42

vur schreef:
Nederlanders zijn ontzettend slechte verliezers en vind dat stukje over de proef van Charlotte ontzettend kinderachtig en ook af en toe ronduit onterecht. Ik vond Dreamboy ook getruct lopen en hier en daar geforceerd. Ik krijg hierdoor de indruk dat we een nog hardere tik nodig hebben voor de komende kampioenschappen want we hebben nog steeds niet begrepen dat harmonie scoort en dat dus ondanks de poging om een bondscoach als Rien aan te stellen. Ik zie er nog steeds weinig, wel iets bij een enkeling, maar nog steeds te weinig van terug.

Maar ze starten wel met jonge hete paarden, dat is wel wat anders dan een oudere ruin of merrie die dit al wat langer doet en meer gezien heeft. Ik vind vooral Ed nu best harmonieus rijden, het is geen catherine en cassidy maar toch.. HP straalt dat toch iets minder uit, ik mag absoluut niet oordelen met m'n l2 maar je ziet het verschil wel tussen een hp en een cathrine vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:02

Het zijn heus niet allemaal hete paarden van nature Harvey1. De paarden worden ontzettend heet gemaakt door degene die erop zit . En aan de voorkant proberen dit soort ruiters hun paard te managen.
Ze proberen controle over de druk te krijgen.
Kijk ook eens hoe angstig de paarden van Edward Gal en Hans-Peter Minderhout weg draven vanuit halthouden. Ze weten van angst niet waar ze met de benen heen moeten. Ik vind dat deze manier van rijden echt wel afgestraft moet worden door de juryleden en door het publiek die dit niet meer willen zien.
Liever zie ik Dujardin rijden maar eerlijk is eerlijk. Als zij een fout maakt moet ook zij daar voor eerlijk beoordeeld worden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:38

Monique schreef:
Het zijn heus niet allemaal hete paarden van nature Harvey1. De paarden worden ontzettend heet gemaakt door degene die erop zit . En aan de voorkant proberen dit soort ruiters hun paard te managen.
Ze proberen controle over de druk te krijgen.
Kijk ook eens hoe angstig de paarden van Edward Gal en Hans-Peter Minderhout weg draven vanuit halthouden. Ze weten van angst niet waar ze met de benen heen moeten. Ik vind dat deze manier van rijden echt wel afgestraft moet worden door de juryleden en door het publiek die dit niet meer willen zien.
Liever zie ik Dujardin rijden maar eerlijk is eerlijk. Als zij een fout maakt moet ook zij daar voor eerlijk beoordeeld worden.

Ja. Daar heb je wel een punt.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 06:54

Fokfanaat en Vur: ben het met jullie eens

En nee, ik doe dit niet na. Ik kan het niet ,en ik wil het niet. Niet zo.
Bij ons in de buurt is er een jonge GP combinatie, waar ik uren naar zou kunnen kijken: harmonisch en lichtvoetig.
En je ziet in dit deelnemersveld toch ook een gigantisch verschil in harmonie etc? En dat er op dat punt nog veel te verbeteren is?

Vraag me echt af, wat "we" gaan doen in Tyrone.
Misschien Zinardi, Zonik....en wie nog? Jonge GP combinatie?Avanti NOP ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:26

Riel schreef:
Geplaatst: Gisteren, 19:44
Charlotte Dujardin is ten minste eerlijk en vriendelijk naar haar paard toe. Dat is veel meer waard

Als je zo'n analyse wil maken, lijkt het mij eerlijker dat hij dit voor alle ruiters doet EN tijdens verschillende wedstrijden.

ben het met je eens Riel, als je -objectief - iets wil doen/schrijven moet je van meerdere combinaties analyses maken

maar daar zijn we niet zo goed in

Charlotte en ook Carl alsmede Juliette Ramel hebben hun paarden voorwaarts en als er een fout gemaakt wordt dan is de correctie altijd voorwaarts, paarden gaan met een goed gevoel en inspiratie de ring uit
dat is toch wat de FEI voorschrijft!!

Monique schrijft:

dat maak het verschil, ook in jureren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:47

@MCE, even over je onderste alinea.

Ik vind helemaal niet dat ruiters die een paard met druk en angst door de baan heen rijden hiervoor gestraft worden. Zij zouden veel lager moeten eindigen. Als een paard geen happy atlete is en door druk en spanning tussen de hekjes zijn kunstjes moet uitvoeren zouden ze niet eens winst mogen rijden.
Ik heb zelf ook op hoger nivo wedstrijden gereden maar kan mij niet identificeren met de huidige dressuursport. Ik ga daardoor ook niet meer naar de wedstrijden, ook niet naar de grote concoursen om te kijken en ben er zelfs voor om de dressuursport maar helemaal af te schaffen. Ik schaam mij dat ik zelf ook zo nodig met mijn paarden persé naar concours moest. Dit terwijl mijn paarden dit echt niet altijd konden waarderen. Ik vind eigenlijk dat een sport met dieren niet meer zou mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:06

Anoniem schreef:
@MCE, even over je onderste alinea.

Ik vind helemaal niet dat ruiters die een paard met druk en angst door de baan heen rijden hiervoor gestraft worden. Zij zouden veel lager moeten eindigen. Als een paard geen happy atlete is en door druk en spanning tussen de hekjes zijn kunstjes moet uitvoeren zouden ze niet eens winst mogen rijden.
Ik heb zelf ook op hoger nivo wedstrijden gereden maar kan mij niet identificeren met de huidige dressuursport. Ik ga daardoor ook niet meer naar de wedstrijden, ook niet naar de grote concoursen om te kijken en ben er zelfs voor om de dressuursport maar helemaal af te schaffen. Ik schaam mij dat ik zelf ook zo nodig met mijn paarden persé naar concours moest. Dit terwijl mijn paarden dit echt niet altijd konden waarderen. Ik vind eigenlijk dat een sport met dieren niet meer zou mogen.

Monique,

heb alleen het verschil in jureren aangegeven, met excuus als ik niet duidelijk was hier in

bij de een ziet men er door heen en bij de ander wordt het uitgelicht, wat u zelf ook al aangaf angst en ellende moet wel gestraft worden maar dat is vaak een probleem, objectief zijn
lukt alleen als je de lijn van de FEI aanhoud tijdens het jureren,

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:13

Dat is een interessante gedachte Monique. Is sport met dieren ethisch verantwoord?

Ik denk dat iedereen die met paarden werkt of hobbymatig rijdt (want dan gaat het ook om het rijden an sich) zich dit regelmatig moet afvragen. In de zin van: het niet vanzelfsprekend vinden dat je op een paard gaat zitten en dan dingen van het paard wil - en dat dat paard dat meestal ook nog eens allemaal voor je doet.
Eens wat verder denken dan alleen je eigen ambitie.
Het hele rij- en wedstrijdgebeuren eens proberen te beschouwen vanuit het perspectief van het paard. Vindt het paard het wel leuk om op wedstrijd te gaan?
Niet alle ongewenste gedrag onder het zadel direct afdoen als ongehoorzaam/ niet aan de hulpen, maar allereerst nagaan of het een uiting van stress of ongemak kan zijn. En daar vervolgens iets aan/mee doen door bijv. je hulpen te verfijnen, de lat wat lager te leggen en/of meer tijd te nemen.
Je eens voor te stellen hoe het is om als paard een bit in je mond te hebben als daar voortdurend druk op staat of aan getrokken wordt als je bijv. niet direct op de gewenste manier terugkomt in een overgang. Zeker nog in combinatie met een hefboomwerking. En dus je stinkende best doen je teugelhulpen te verfijnen.

Of helemaal met paardrijden te stoppen natuurlijk.

Wat betreft de dressuursport, juist deze tak van paardensport richt zich in beginsel, als de klassieke uitgangspunten worden gevolgd, op het ontwikkelen van harmonie en samenwerking tussen ruiter en paard. Op het paard door een zorgvuldige opleiding en verfijnde manier van rijden lichamelijk en geestelijk zo te ontwikkelen dat het in balans en met gratie onder en samen met de ruiter kan bewegen. Als een happy atlete, om dat uitgeholde begrip nog maar eens te noemen.

In de praktijk zie je helaas regelmatig geen happy atlete, maar een op gehoorzaamheid geconditioneerde marionet. Met een voortdurende interne spanning.
Als de dressuur eens ècht terug zou gaan naar zijn beginselen en de hele sport incl. jurering zou herdefiniëren op een manier dat harmonie en happy athete de norm worden, in plaats van spektakel en het zo foutloos mogelijk rijden van een proef, dan zouden er meer Charlotte Dujardins rondrijden. Misschien niet met hetzelfde talent en niveau, maar wel met dezelfde mentaliteit en benadering van het rijden.

Respect voor het paard in àlle opzichten, altijd en overal, daar zou het om moeten gaan. Niet om geneuzel over jurering per onderdeel en de verschillen daarin, en dan ook nog eens aan de hand van een ruiter die wèl het goede voorbeeld geeft. Er is een fundamentelere discussie nodig.

Als dat niet meer doordringt tot diegenen die het binnen de sport voor het zeggen hebben, dan zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat de dressuursport (en wellicht de gehele hippische sport) t.z.t. aan banden wordt gelegd, of zelfs wordt verboden. Men heeft ook nog te maken met een publiek buiten de paardenwereld. En dat is doorgaans nog een stukje kritischer dan de critici binnen de paardenwereld. Logisch, die mensen hebben geen binding met en belangen in de paardenwereld, ze zien alleen wat er daarin misgaat. Het zal ze worst wezen als de paardensport afgeschaft wordt, als dat in hun ogen in het belang is van de paarden.

Maar los daarvan, wat is eigenlijk de lol van paardrijden zonder (te streven naar) harmonie en samenwerking met je paard?
Dat vraag ik me serieus af als ik weer zo'n dressuurprikker in de letterlijke zin van het woord zie rondrijden.
En ik vraag het aan mezelf op de momenten dat mijn eigen rijden iets te veel ontaardt in: ik wil en jij moet.
Nee, de mooie momenten zijn toch echt die 'wij samen' momenten, waarbij het rijden bijna vanzelf gaat en je duidelijk ervaart dat je paard er ook plezier in heeft - voorzover je dat als ruiter en mens kunt beoordelen natuurlijk.
Dat 'wij samen' zou de basis moeten vormen van de dressuursport - en van alle rijden en omgang met paarden.

Yevrah

Re: Minderhoud en Van Silfhout imponeren op CDI Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:20

Omdat harmonie niet altijd scoort misschien? Kijk maar eens naar Jill en haar paarden, prachtig voorbeeld van amazone en paard in harmonie, iemand met respect voor haar paarden. Toch hebben ook haar paarden weleens spanning of angst, niet voor haar maar voor de omgeving of de ring of het bloemetje links bij de jury. Het blijven dieren. Als ik dan naar Jill kijk en hoe fijn zij de proef doorkomt met haar beestjes en dat ze nooit eens wint van haar mede u-25ers dan kan ik dat gewoon niet begrijpen. Het verschil is al zo groot tussen hun, toch ziet de jury liever het spoortje vaker prikken voor een betere piaffe en iets meer teugeldruk om het paard meer bij elkaar te rijden.

Nogmaals, ik ben niemand en heb 0 ervaring maar ik volg dit al een hele poos en heb wel geleerd om te kijken naar combinaties. Ik denk persoonlijk dat jury's jammer genoeg meer show willen zien dan echte harmonie, wil niet iedereen over een kam scheren maar in het algemeen gebeurt dit wel vaak.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 10:13

Monique schreef:
@Askja, ik vind het juist een heel goed punt wat Rick Helmink daar maakt. Het is dan ook niet bedoeld om Charlotte Dujardin is diskrediet te brengen. Zij rijdt gewoon super eerlijk. Maar deze video opnames zegt juist heel veel wat er aan schort wat betreft de jurering.

Het had wat eerlijker gestaan als hij verschillende proeven er uit genomen had ipv alleen die van de winnaar. :(:)
Ik vind het ook een behoorlijk zuur stukje. IMO kan de paardensport in het algemeen nog wat leren van Carl en Charlotte.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:04

Wat mij betreft mag de manier van corrigeren ook meegenomen worden. Charlotte maakt op dit moment misschien nog foutjes met haar nieuwe toppaard maar ik vind dat ze het heel mooi oplost. De rest van de proef zit ook heel mooi in elkaar. Beter zo dan een gespannen/bang paard. Dit dier loopt binnenkort fluitend en correct de piste rond met een heel blij gevoel. Ik kijk er naar uit!
Ik begrijp nu maar al te goed waarom het altijd zo fijn was om naar haar en haar Valegro te kijken! <3

Charlotte verdient een groot aplaus en ik hoop dat er binnenkort meer ruiters op dezelfde manier gaan rondsturen. Een groot voorbeeld voor elke (top)ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 12:59

Riel schreef:
Wat mij betreft mag de manier van corrigeren ook meegenomen worden. Charlotte maakt op dit moment misschien nog foutjes met haar nieuwe toppaard maar ik vind dat ze het heel mooi oplost. De rest van de proef zit ook heel mooi in elkaar. Beter zo dan een gespannen/bang paard. Dit dier loopt binnenkort fluitend en correct de piste rond met een heel blij gevoel. Ik kijk er naar uit!
Ik begrijp nu maar al te goed waarom het altijd zo fijn was om naar haar en haar Valegro te kijken! <3

Charlotte verdient een groot aplaus en ik hoop dat er binnenkort meer ruiters op dezelfde manier gaan rondsturen. Een groot voorbeeld voor elke (top)ruiter.

kan ik zo met je eens zijn,