Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
janderegelaa schreef:Maar als de koppeling in een V stond was hij open. Het is dan raar dat hij op de foto dicht staat.
Of bedoelde je dat de achterkant van de koppelingshendel naar beneden stond?
chrico schreef:janderegelaa schreef:Maar als de koppeling in een V stond was hij open. Het is dan raar dat hij op de foto dicht staat.
Of bedoelde je dat de achterkant van de koppelingshendel naar beneden stond?
Ik dacht dat het duidelijk zou zijn dat als ik schrijf dat de trailer door het bokken en trappen op en neer gaat dat de V en omgekeerde V ontstaat bij het aangekoppelde gedeelte, dus bij de trekhaak en het koppelstuk van de trailer. De trekhaakbol is rond zodat er geen stijve contructie ontstaat en er beweging mogelijk is maar daar is blijkbaar een grens aan
janderegelaa schreef:Nee hoor, daar heb je gelijk in. In principe gaat een aanhanger er niet af en als hij kantelt trekt hij de auto mee. De beweging stopt een keer omdat het bolletje van de trekhaak ook ergens op vastgelast zit.
chrico schreef:janderegelaa schreef:Nee hoor, daar heb je gelijk in. In principe gaat een aanhanger er niet af en als hij kantelt trekt hij de auto mee. De beweging stopt een keer omdat het bolletje van de trekhaak ook ergens op vastgelast zit.
Ook dat is geen gegeven. Niet elk trekkend voertuig gaat om als een aanhanger kantelt. Zoals ik de fotos zie zijn er voertuigen die gewoon op hun wielen staan terwijl aanhangers op de zijkant liggen, ondersteboven liggen, nog vast zijn en die los zijn. Je kan dus alle kanten op.
https://www.google.nl/search?q=gekantel ... 66&bih=922
janderegelaa schreef:En op een voorgaande post over het kabeltje:de losbreekreminrichting is zo gemaakt dat de trailer rechtdoor blijft rijden als hij remt dus als hij omgeslagen is dan komt dat niet daarvan.
Nielojram schreef:Sizzle schreef:Ik hoop trouwens niet dat die grijze auto de trekauto was want dan zou de verzekering wel een problemen kunnen maken.
My thoughts exactly...
Trailer was overigens gehuurd, hopelijk heeft de verhurende partij goed navraag gedaan, mbt trek-auto.
Eilatan schreef:Gut gut wat een gebekvecht hier.
Natuurlijk kan een aanhanger losschieten, ook als hij goed bevestigd is. Bij grote krachten is niet te voorspellen wat er precies gebeurd, of dat de auto omgaat of de koppeling het begeeft. Hangt nogal af van een hoop factoren.
Het feit dat er een rembreekinrichting ontworpen is, zegt al genoeg over dat aanhangers los kunnen schieten.
Eilatan schreef:janderegelaa schreef:En op een voorgaande post over het kabeltje:de losbreekreminrichting is zo gemaakt dat de trailer rechtdoor blijft rijden als hij remt dus als hij omgeslagen is dan komt dat niet daarvan.
Wat een onzin????
Het enige wat dat systeem doet is de rem aantrekken...... Wel eens waar aan beide wielen, maar geen enkele trommelrem remt links en rechts exact even hard. En waar we bij auto's dan nog wel ons best doen met APK en alles om het remverschil (ook van de handrem) onder de 30% te houden (en abs computers etc de remdruk zo beinvloeden dat een moderne auto rechtdoor gaat tijdens remmen), werkt dat bij aanhangers echt niet zo. Die zijn en vaak slecht onderhouden en er word geen enkele trailer op een remmenbank gezet....
En dus gaat ie scheef, en zodra zo'n trailer de berm raakt gaat ie dus ook om. Of als het remverschil zodanig groot is gaat hij alleen van de remactie al om. Dus dat kan wel degelijk de oorzaak zijn.
Ongelukken kunnen door uitzonderlijke situaties nog altijd gewoon gebeuren, hoe goed er ook aan allerlei randvoorwaarden voldaan wordt. Mocht je daar toch over door willen gaan, maak dan een apart topic aan over onderhoud en aankoppelen van de trailer en wat belangrijke punten zijn ten aanzien van preventie of iets dergelijks. Als je anderen iets wil leren, doe dat dan niet over de rug van een ander.
Als er twee paarden in staan lijkt me dat bij een gekantelde trailer nog niet altijd even ongecompliceerd.