Hogere btw voor paardenpensions met kuddesystemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:33

joyce B schreef:
Maar hoe zit het dan met groepshuisvesting in de opfokken door pensionstallen? Dat komt er het dichtste bij kwam stallingsvorm. Deel jaar dag en nacht buiten en het delen van een stalruimte. Overigens hebben deze stallen vaak ook een bepaald aantal M2 stalruimte per paard. Ik denk dat je hier best nog wat over in discussie kan gaan.

Opfok van jonge paard is tot nu toe nog belast met 6% btw maar dat dus alleen voor jonge paarden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:39

Effectieve manier om innovatie de kop in te drukken... Waarom zouden de reguliere (lees: hopeloos ouderwetse) stallen niet in een hogere btw schaal moeten vallen? Als een soort boete :+

Ik denk dat het beter is btw gelijk te trekken. Een paard in het algemeen is luxe en als je het gelijk trekt kan je misschien nét die twijfelaar over de innovatie-streep trekken.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:55

Isabel_k schreef:
Effectieve manier om innovatie de kop in te drukken... Waarom zouden de reguliere (lees: hopeloos ouderwetse) stallen niet in een hogere btw schaal moeten vallen? Als een soort boete :+

Ik denk dat het beter is btw gelijk te trekken. Een paard in het algemeen is luxe en als je het gelijk trekt kan je misschien nét die twijfelaar over de innovatie-streep trekken.

Er staat gewoon een goede manier van uitleggen heeft dus ook niks met innovatieve manieren de kop in te drukken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:58

Afbeelding

Ik kreeg dit plaatje onlangs van onze fiscalist toegestuurd. Ik dacht dat hij een grapje maakte :=

plutolover

Re: Hogere btw voor paardenpensions met kuddesystemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:11

Ik hoop echt niet dat t zo ver komt..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 21:51

plutolover schreef:
Ik hoop echt niet dat t zo ver komt..

Het is gewoon fiscale regelgeving en nu al geldig :j

Overigens kan ook een groepshuisvesting met een bak ook gewoon een deel tegen 6% doen.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:35

Het gaat om stalgeld waarvan je dus over 35 % van dat bedrag 0 of 6 % betaald.Dus het gaat meestal nog niet eens over 10 euro....
Je mag als paardenhouder zelf de verdeling bepalen maar je moet het wel kunnen verantwoorden.Diensten(mesten etc) kosten 21 %,box vrijgesteld ,bak en accommodatie 6%

Dit was altijd al zo.Als je kan aantonen dat ieder paard een eigen box heeft (en die hoef je niet te gebruiken)dan heb je over dat gedeelte van je stalgeld vrijstelling.Heb je geen boxen dan betaal je 6 % voor gebruik accommodatie.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:38

Voor de verhuurder is het overigens ook niet altijd gunstig om veel vrijgestelde omzet te hebben. Want in de verhouding belaste omzet/totale omzet is dan voor hem de voorbelasting ook weer niet aftrekbaar. Dus als hij bijvoorbeeld investeringen in de stallen doet krijgt hij daar maar weinig BTW van terug.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:45

Net wat ik ging zeggen.

Het nadeel hier is voir de klanten toch?
Die betalen de btw.
De eigenaar/uitbater trekt de btw terug,als die nu 6 of21% is,dat maakt geen verschil,die btw is alleen voor een particuliere huurder nadelig,dus stallen worden niet 'beboet' door kuddesystemen,klanten betalen meer door de btw.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:39

Zeker, alleen als ze het eerst fout hebben gedaan (want de regeling is natuurlijk altijd al zo geweest) zullen ze de huur niet zo gauw durven verhogen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:54

Heeft natuurlijk niets te maken met nieuwerwetse dingen als hitactief en paddock paradise. Als je een groep paarden op een landgoed hebt leven ze ook in kuddeverband.
Hitactief en dergelijke heeft veel meer te maken met een postzegeltje land toch nog geschikt en leuker maken voor paarden.
Dit terzijde. Waarom er verschil is in op stal houden en buiten voor de belasting is al aangegeven.
Het zal paardenmensen verder echt niet weerhouden van het buitenhouden van paarden.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:43

Typisch gevalletje 'tijd voor nieuwe regelgeving' wat mij betreft... wat een gare gang van zaken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 14:53

Het maakt dus wel uit voor de eindprijs van de stalling voor de particuliere huurder. Want die kan de BTW niet verrekenen. En dus ook voor de concurrentiepositie t.o.v. andere stalling wat betreft prijsstelling. Je hebt bij ruime inloopstallen en goede uitloop en verhardingen en bij Hit Actief nog de investering in voermachinee minstens zoveel kosten als in de box.
Maar als je door de hogere BTW hoger uit komt zullen meer klanten kiezen voor een box ipv groepshuisvesting

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 15:12

Haha...ze hebben weer een melkkoetje gevonden ???
Ik heb trouwens sinds kort geleerd dat wanneer jij je paardje bij de boer mag stallen hij daar voor 2 paarden 1 koe minder mag melken.......

nou ja......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 18:29

joyce B schreef:
Het maakt dus wel uit voor de eindprijs van de stalling voor de particuliere huurder. Want die kan de BTW niet verrekenen. En dus ook voor de concurrentiepositie t.o.v. andere stalling wat betreft prijsstelling. Je hebt bij ruime inloopstallen en goede uitloop en verhardingen en bij Hit Actief nog de investering in voermachinee minstens zoveel kosten als in de box.
Maar als je door de hogere BTW hoger uit komt zullen meer klanten kiezen voor een box ipv groepshuisvesting

Voordeel, op de korte termijn, is dat je de btw over de investeringen terug kunt vragen. Bij boxen die je onbelast wilt verhuren mag dit niet. Ook over de kosten van het onderhoud aan boxen, deel stal en een percentage van de algemene kosten mag de btw niet worden teruggevraagd bij onbelaste verhuur.
Dus in hoeverre er echt een enorm voordeel is?

Mensen kiezen dat soort stallen ook meer vanuit een bepaalde dat tientje meer zal dan geen spelbreker zijn.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:03

Rivano schreef:
Er zijn 3 btw groepen waar een pensionhouder mee te maken kan hebben: 0%, 6% en 21%.

0%= Alleen het verhuur van een paardenbox is vrijgesteld van BTW.
6% = De "gelegenheid geven tot sportbeoefening" als je ook een rij-accomodatie hebt en valt dat in het verlaagde tarief van 6%.
21% = Zijn de "overige prestaties" (zoals voeren en verzorging) wat 21% BTW betreft.

In een kuddesystem heeft het paard geen eigen box, en is dus niet vrijgesteld van BTW, en komt daardoor volgens bovenstaand lijstje automatisch in de laatste groep. Dus niet dat er een speciale BTW groep is gereserveerd voor kuddesystemen omdat het luxe of iets zou zijn. Maar omdat het volgens deze 3 regels automatisch in de 21% valt.

Lijkt me meer dat ze met het opstellen van deze percentages geen rekening hebben gehouden met pensionstallen welke geen fysieke "stallen" zijn.

Betekend dit dat dat als je 24/7 buiten hebt en een bak en het kost bv. 100 euro dat je 50 euro 6 procent mag rekenen (voor de rij accomodatie) en 50 euro 21 procent voor de overige prestaties waar de weide dan in gaat vallen? Of werkt dat zo niet

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:33

typisch geneuzel van pensionklanten,
om een tientje....
Ik denk dat je met je pensionprijs akkoord bent gegaan of niet....
Bij ons gelden al 8 jaar dezelfde tarieven.
Ik hoor er nooit iemand over dat ze wel meer willen betalen als wij weer eens te maken hebben met flucturerende stro en hooi prijzen...
pfffff.
Verzekeringen zijn ook naar 21% gegaan. heb je je paard daarom ook niet verzekerd????

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:39

Kun je niet een grote schuilstal in de paddock paradise zetten, dan huurt de klant gewoon een stukje van die 'stal'?

Waarom ligt die grens zo raar dat een weiland huren meer belast wordt dan een stal huren eigenlijk?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:55

Unleash schreef:
Kun je niet een grote schuilstal in de paddock paradise zetten, dan huurt de klant gewoon een stukje van die 'stal'?

Waarom ligt die grens zo raar dat een weiland huren meer belast wordt dan een stal huren eigenlijk?

Als iederbpaard op een eigen stukje grond staat is dat ook onbelast hoor. Zodra ze in een groep staan is er geen sprake meer van aanwijsbaar onroerend goed.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:22

Lusitana schreef:
Heeft natuurlijk niets te maken met nieuwerwetse dingen als hitactief en paddock paradise. Als je een groep paarden op een landgoed hebt leven ze ook in kuddeverband.
Hitactief en dergelijke heeft veel meer te maken met een postzegeltje land toch nog geschikt en leuker maken voor paarden.

Jammer dat het 'like/wortel' system nog niet bestaat op VN, anders had ik er voor deze post op geklikt. Je bericht bevat een belangrijke nuance.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:15

Probleem is dat veel "land" niet jaar rond geschikt is en dat veel paarden ook niet meer dagen nacht, of zelfs maar hele dagen, op gras kunnen staan. De Hit-actief stallen zijn meestal zo aangelegd dat de paarden jaar rond fatsoenlijk dag en nacht vrij rond kunnen lopen met inloopstallen, tijdgestuurd of individueel gerantsoeneerd ruwvoer verdeeld over veel kleine porties per dag en kleine porties krachtvoer verdeeld over de dag. De betere stallen kunnen zelfs de weidegang individueel bepalen. Er zijn in Duitsland en Oostenrijk echt de meest prachtige accommodaties aangelegd, voorzien van alle luxe voor paard en mens. Die stallen kosten ook gerust 250-350 euro per maand aan pension. Voor de groepshuisvesting. Boxen met individuele uitloop zijn daar ook veel normaler.

Die paarden hebben echt een mooiere leefomgeving met meer ruimte dan het gemiddelde pensionpaard hier dat van mei tot oktober een aantal uren tot 24/7 de wei op mag en de rest van het jaar het moet doen met een gedeelde,soms verregende paddock van 20-20 zonder schuilstal, een dagdeel per dag. En met nog meer pech kom je alleen buiten voor een half uurtje losgooien tijdens het uitmesten

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:00

iamsam schreef:
Haha...ze hebben weer een melkkoetje gevonden ???
Ik heb trouwens sinds kort geleerd dat wanneer jij je paardje bij de boer mag stallen hij daar voor 2 paarden 1 koe minder mag melken.......

nou ja......

nog even en de witteboordencriminelen in Den Haag eisen dat paarden een oormerk in krijgen. Kunnen ze alles controleren en belasten net zoals het bijv. met de schapenhouderij is gegaan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:38

Ik kon geen ander onderwerp vinden specifiek hier over, dus dan maar een schopje.

In april komt de nieuwe wetgeving dat alle paardenhouderijen, particulier én zakelijk, de paarden op stal moeten gaan registreren.

Als je het mij vraagt is het gemaakt om misgelopen belasting terug te winnen door bijv het verschil in 1 of 2 verhuurde boxen.

Ik kan alleen nog steeds niet goed vinden wat nou de belasting regels zijn voor een paddock paradise, met buitenbak.
Ook schijnt dat je alleen het hooi mag doorbelasten als dit door de particulier wordt gevoerd (?!).

Stel je vraagt 300 pp pm incl btw voor een all-in stalling.
Kosten €100 hooi pp pm incl btw.

Wat is in dit geval de verdeling van de btw tarieven, 50/50?
Valt het hooi dan weer in een ander kopje, mag je dit aftrekker van je stalprijs en kom je dan dus op (100-9% minus stalprijs =) 209 EUR.
En verdeel je die 209 dan weer 50/50?

En als klap op de vuurpijl, betaal je naast deze belastingen ook nog inkomstenbelasting over het inkomen uit stalling in kuddeverband?
En kan je vanaf hier ademhalen als pension eigenaar?

Nee, geen zuinige pensionklant, maar iemand die overweegt om binnen een x periode iets kleinschaligs op te gaan zetten en daarnaast te blijven werken.

Zou blij zijn als iemand met een rekenvoorbeeld een uiteenzetting zou kunnen maken :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:54

Er is volgens mij nog steeds een deel belasting vrij qua verhuren, daar onder blijven is de simpelste optie.