Paard ontsnapt uit trailer op A12 bij Veenendaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Paard ontsnapt uit trailer op A12 bij Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 14:56

Of je eet gewoon je halstertouw op. Mijn vriend reed met de trailer voorop en ik reed er met een andere auto achteraan. Zag ik ineens haar kont niet meer. Dus ik bellen dat hij moest stoppen dat er iets was. Ik dacht dat ze gevallen was. Kwamen we net bij een Parkeerhaven, Plop kwam haar koppie over de achterklep, was wel een heel grappig gezicht eigenlijk. Dus voortaan ketting en zeiltje dicht.

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:22

Wat eng zeg. |(
Gelukkig dat alles is goedgekomen

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:22

Het zijn soms absolute Houdini's.

Maar tegelijk als je er over nadenkt; paard, paar 100 kilo massa en spieren.
Ze zijn de meeste tijd meer dan bereid om met ons mee te werken, daarom kunnen we er in de sport ook zoveel mee.
Dat is heel dubbel, aan de ene kant hebben ze daardoor waarde voor ons en zorgen we goed voor hun welzijn, aan de andere kant slaan we de plank nog wel eens finaal mis als we puur naar het welzijn kijken en de behoeftes van het dier paard.

Maar goed, de meeste tijd werken ze mee, passen zich aan in de situaties waar we ze in brengen en je zou daardoor bijna vergeten dat een halstertouwtje (of 2) of een trailerketting zo weg is als die paar 100 kilo even flink alle krachten er op los laat.

Als je bedenkt hoeveel paarden er dagelijks in trailers vervoerd worden.

Staan ze dan, in een hok met niet al te dikke wanden (gewapend beton krijg je niet meer verplaatst tenslotte) wat met zo'n 90 km/u over de weg gaat, terwijl er omheen 120 of harder wordt gereden.
Op een paar meter afstand zeg maar.

Ik heb daar wel eens over nagedacht terwijl ik met trailer en pony onderweg was en ook maar snel weer mee gestopt.

De laatste jaren had ik een camera in de trailer hangen, dat vond ik wel geruststellend.
Je leert geluiden en bewegingen herkennen, je weet wanneer er echt iets is en mij viel op dat zelfs m'n ruintje (echt geen held op de trailer) gewoon af een toe een pluk hooi pakte en vol belangstelling naar buiten stond te kijken (voorraampje).
Hij schrikt niet van tegemoetkomend verkeer, anticipeert op rotondes door mee te kijken en om te stappen.

Met 1 van de jonge merries een keer bijna de sloot in gereden van het lachen, omdat ze pal voor die camera stond te flehmen.

En tegelijk weer verbaast dat ze het allemaal maar pikken.
Als ze even los gaan is zo'n trailer in een paar seconden gereduceerd tot schroot.

Ik reed overigens wel altijd met het zeiltje dicht, ook bij warm weer.
Want daar zie ik ze eigenlijk wel op reageren, (groot) verkeer vlak achter de klep, niet het geluid, maar puur dat ze toch achter zich iets zien.
Ik heb 1 keer een merrie bij me gehad die ontzettend veel omkeek, maar daarbij ook vrij lomp haar gewicht omgooide.
Dat reed best onrustig, dus op de terugweg het zeiltje dicht gedaan en geen probleem meer.

Een zeiltje gaat een paard wat er uit wil niet tegenhouden, maar blijkbaar helpt het wel als ze geen opening boven de klep zien.
De klep is toch de in en uitgang voor ze en er gebeurd van alles achter ze.

Ik weet niet of in dit geval het zeiltje open of dicht was en hoe vaak het dier al mee geweest is en hoe dat altijd gegaan is.
En of de trailer en de halstertouwen goed zijn, ook geen idee.
Het blijven dieren en ineens doen ze zoiets en dan sta je daar.

Lijkt me doodeng, ook met het dier langs die weg lopen, je weet dat mocht ie besluiten om te rennen, dat je weinig in te brengen hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:34

Eigenlijk, als je er even bij stilstaat. Hoe eng moet het paard een trailer eigenlijk wel niet vinden dat die die uitweg verkiest boven rustig stil blijven staan. En "wij" vinden trailerladen de normaalste zaak van de wereld.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:28

Het zal je toch gebeuren! Holymoly! Gelukkig goed afgelopen.

Kwa reizen met paard, Het zeiltje dicht kan ook paniek veroorzaken bij een paard.
Ze zijn al claustrofobisch en sluit je ze nog verder op. Tuurlijk oefening baart kunst, maar toch.
Ik heb het zeil wel vaak dicht met rotweer of hele koud weer, maar zomers wel open dan is zo’n trailertje wel een broeikastje vind ik.

Voor alle veiligheid heb ik een camera in mn trailer laten zetten, dat geeft echt enorm veel rust en kan mn paard zien wat ie doet. :)

Mijn paard vind het wel prettig om even om te kijken wat er achter hem gebeurd.