LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:07

Veehouders zullen moeten gaan kijken hoe er in het buitenland waar wolven, beren, en lynxen nooit weg zijn geweest omgegaan wordt met wilde roofdieren en kuddes schapen/geiten/runderen.
Daar heeft de veehouder een roedel honden om zijn dieren te beschermen.
Als dat goede kuddewakers zijn (sommige rassen zijn daar eeuwen op gefokt) zal dat met verloop van tijd een verstandhouding tussen roofdieren en honden geven. De roofdieren komen er namelijk achter dat wild een veel veiliger maaltje is dan zo'n lekker spekkig door mensen gehouden hapje dat beschermd wordt door honden.

Anoniem

Re: LTO Nederland maakt zich zorgen over wolf in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 06:23

Ik snap echt al die hetze tegen wolven niet. Wolvin Naya zit letterlijk bijna in mijn achtertuin en ik ben nog geen seconde bang geweest. Noch voor mijn paarden, noch voor mijn honden. Mijn tuin is goed omheind en op mijn wei staat er fatsoenlijk stroom op de draad. We hebben hier ondertussen al gemerkt dat Naya heel goed weet wat stroom is. Ze is vorige week met een wildcamera gefilmd aan een wei die omheind is met stroomdraad en blijft er heel ver uit de buurt. 2 boeren zijn schapen aan haar verloren en beiden vragen geen schadevergoeding. Ze is en ze blijft welkom in onze regio en boeren verklaren gewoon dat ze zich wel zullen aanpassen aan haar.

Snap echt die haat tegenover deze prachtige dieren niet. Hoe zij doden, is hoe een roofdier doodt. Ze lopen niet op 2 benen en hebben niet geleerd hoe ze met een geweer hun prooi moeten neerleggen. Nu ja, net alsof alle menselijke jagers zo goed kunnen mikken. Mensen zijn gewoon niet meer gewoon dat de natuur ook belangrijk is, we hebben ons te lang het recht toe geëigend om alles wat we niet willen zien, uit te roeien in plaats van er mee samen te leven. En dat blijf je nu zien. En wolf doodt vee en we willen de gemakkelijkste oplossing, het beest moet dood of wij gaan bepalen hoeveel dieren er mogen leven. We zouden beter ons verstand gebruiken om onze dieren te beschermen. Maar ja, uw dieren beschermen kost tijd en moeite en natuurlijk ook geld dat we liever in iets anders als hun veiligheid investeren. Dus roepen we "afknallen die handel" en zaaien we haat tegenover een dier dat we niet willen begrijpen, ondanks het feit dat het een nuttig dier is.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 07:20

julius_juut schreef:
Veehouders zullen moeten gaan kijken hoe er in het buitenland waar wolven, beren, en lynxen nooit weg zijn geweest omgegaan wordt met wilde roofdieren en kuddes schapen/geiten/runderen.
Als dat goede kuddewakers zijn (sommige rassen zijn daar eeuwen op gefokt) zal dat met verloop van tijd een verstandhouding tussen roofdieren en honden geven. De roofdieren komen er namelijk achter dat wild een veel veiliger maaltje is dan zo'n lekker spekkig door mensen gehouden hapje dat beschermd wordt door honden.

Kbh zou een oplossing kunnen zijn, maar sommige kuddes lopen in toeristische gebieden. Helaas willen mensen alles aaien wat er pluizig uitziet.
https://www.google.nl/amp/s/www.rtvnoor ... -wolven-af

Leuk dat iedereen bij Lto ook op 1 lijn zit ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:40

Een wolf kan een hoogte bereiken van 70-80cm met een gewicht van 60-80kg. Dat is niet "klein" te noemen.

Om mensen die tegen de komst vd wolf zijn, als roodkapje syndroom weg te zetten vind ik belachelijk. Dan zouden we de voorstanders romantische zweefteven kunnen noemen?

Maak je geen illusies. De wolf is een prachtig dier maar geen aaibaar schoothondje.

Juist om de wolf te beschermen moeten we niet willen dat ie zich in Nederland gaat vestigen.

Er is geen ruimte voor de wolf hier. Dat gaat onherroepelijk ellende geven.
Mocht ik dieren hebben die in de wei lopen en ze worden gepakt door een wolf dan zou ik er ook voor zorgen dat dat t laatste avondmaal was vd wolf...
Datzelfde geldt trouwens ook voor loslopende honden die zich aan mijn dieren te goed doen.
En ik ben bang dat er veel mensen met dieren zo over denken..

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:51

SVRL schreef:
Ik snap echt al die hetze tegen wolven niet. Wolvin Naya zit letterlijk bijna in mijn achtertuin en ik ben nog geen seconde bang geweest. Noch voor mijn paarden, noch voor mijn honden. Mijn tuin is goed omheind en op mijn wei staat er fatsoenlijk stroom op de draad. We hebben hier ondertussen al gemerkt dat Naya heel goed weet wat stroom is. Ze is vorige week met een wildcamera gefilmd aan een wei die omheind is met stroomdraad en blijft er heel ver uit de buurt. 2 boeren zijn schapen aan haar verloren en beiden vragen geen schadevergoeding. Ze is en ze blijft welkom in onze regio en boeren verklaren gewoon dat ze zich wel zullen aanpassen aan haar.

Snap echt die haat tegenover deze prachtige dieren niet. Hoe zij doden, is hoe een roofdier doodt. Ze lopen niet op 2 benen en hebben niet geleerd hoe ze met een geweer hun prooi moeten neerleggen. Nu ja, net alsof alle menselijke jagers zo goed kunnen mikken. Mensen zijn gewoon niet meer gewoon dat de natuur ook belangrijk is, we hebben ons te lang het recht toe geëigend om alles wat we niet willen zien, uit te roeien in plaats van er mee samen te leven. En dat blijf je nu zien. En wolf doodt vee en we willen de gemakkelijkste oplossing, het beest moet dood of wij gaan bepalen hoeveel dieren er mogen leven. We zouden beter ons verstand gebruiken om onze dieren te beschermen. Maar ja, uw dieren beschermen kost tijd en moeite en natuurlijk ook geld dat we liever in iets anders als hun veiligheid investeren. Dus roepen we "afknallen die handel" en zaaien we haat tegenover een dier dat we niet willen begrijpen, ondanks het feit dat het een nuttig dier is.

Ik volg je bericht volledig. Er wordt in Belgie en Nederland zo anders omgegaan met de wolf. Ik woon ongeveer waar die wolf een paar weken terug is doodgereden, komend uit het bos waar ik veel ga wandelen. Als ik ergens schrik voor heb in het bos is het de overvloed aan wilde zwijnen die aanvallen. Niet voor een wolf. Wat je zegt. de schaaphouders dienen niet eens een claim in omdat ze vinden dat Naya er thuis hoort en passen zich aan. Terwijl als ik Nederlanders er over spreek tijdens een wandeling ze nog net niet in paniek het bos uitrennen.
Op de Facebook pagina van onze stad staan ook overwegend positieve reacties. De enige negatieve die ik las waren dus van mensen die een andere origine hadden en overtuigd zijn dat wolven doelbewust jagen op babies.

Heel apart dat er zo een verschillende perceptie is. Van mij mag de wolf ook blijven, als ze uberhaupt kan overleven met alle auto's en verkeer.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 10:19

Isabonny schreef:
Mijn dochter heeft net haar stage bij een schapenhouderij in Limburg beëindigd. Daar hebben ze ook een schaap gevonden in een van de weides, waar gedeeltelijk hoofd en ribbenkast van was weggevreten. Hebben het vermoeden dat het dus een wolf is geweest, wat goed zou kunnen, want niet lang daarna is er dus vlak over de grens bij België een wolf doodgereden.

Uiteraard helemaal niet leuk voor de schapenhouder. Nu is het maar een enkele wolf die voorbij komt, maar wat als het hele roedels worden. Er zit genoeg wild te eten hier in de omgeving. Wij worden hier in het Zuiden nl. best wel overspoeld met wilde zwijnen.
Maar ik moet er niet aan denken als we een ritje over de Brunssumer Heide gaan rijden met de paarden en we door een roedel wolven omsingeld zouden worden. Of denk ik dan al te veel wildwest?

Mag ik weten waar precies in limburg? Aangezien ik dan dus mijn geitjes ga ophokkwn savonds..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:58

Gek is het dat wij vinden dat er geen plek is voor wolven. Maar dat studie en onderzoek uitwijzen dat het wel zo is. Daarnaast bewijst bv Naya het ook. Die trok weken door nederland, van meppel naar belgie. Niemand merkte haar op.
10 wolven meldingen in de afgelopen 4 jaar zegt dat de kans er groot is dat ze hier gewoon ook echt al leven/lang trekken.

Een wolf kan voor een makkelijke prooi kiezen. Maar dat kan ook klein wild zijn en dat hebben we in nederland in overvloed. In veel van onze natuurgebieden moet actief gejaagd worden om de aantallen in te perken. Daar kan een roedel zich prima mee voeden. In Duits onderzoek bleek een groep wolven 0,8 % te leven van vee. Bijna 80% aten ze herten. Verder haas/konijn, zwijn, waterwild en vogels.
En ja dat zal heus betekenen dat een schapenhouder een paar aanpassingen moet doen, maar is dat zo'n ramp als daarmee weer een natuurlijk evenwicht wordt bereikt?
https://www.wolveninnederland.nl/sites/ ... %20001.pdf

Die wolf hou je niet tegen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:56

Wel als de schapenhouder in Nederland daar ook de ruimte voor krijgt om die aanpassingen in te voeren.

Kuddebeveiligingshonden zijn superleuk, maar mensen blijven nu al niet van mijn collies af terwijl dat duidelijk aangegeven wordt (en die collies aan het werk zijn.)

Verder moeten wij ook aan eisen voldoen qua publiek en omgeving. Een kraal van 2 meter hoog is prima,maar dat krijg je er niet door bij de gemeente. En zo zijn er genoeg zaken waar je tegen aanloopt en met alle liefde zou willen uitvoeren, maar de politiek werkt niet mee.

De wolf is wat mij betreft welkom, die zat er al jaren. Schapenhouders hebben meer schade door loslopende honden en onnadenkende mensen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:00

DiscoDipp schreef:
Isabonny schreef:
Mijn dochter heeft net haar stage bij een schapenhouderij in Limburg beëindigd. Daar hebben ze ook een schaap gevonden in een van de weides, waar gedeeltelijk hoofd en ribbenkast van was weggevreten. Hebben het vermoeden dat het dus een wolf is geweest, wat goed zou kunnen, want niet lang daarna is er dus vlak over de grens bij België een wolf doodgereden.

Uiteraard helemaal niet leuk voor de schapenhouder. Nu is het maar een enkele wolf die voorbij komt, maar wat als het hele roedels worden. Er zit genoeg wild te eten hier in de omgeving. Wij worden hier in het Zuiden nl. best wel overspoeld met wilde zwijnen.
Maar ik moet er niet aan denken als we een ritje over de Brunssumer Heide gaan rijden met de paarden en we door een roedel wolven omsingeld zouden worden. Of denk ik dan al te veel wildwest?

Mag ik weten waar precies in limburg? Aangezien ik dan dus mijn geitjes ga ophokkwn savonds..

Waar precies weet ik niet, want ze hebben door heel Zuid-Limburg weides waar ze nu gedeeltes van hun kuddes hebben staan, totdat ze er weer mee gaan rondtrekken. Maar ze zitten in elk geval rond Maastricht, Geulle, Beek etc. Of het veel nut heeft om je dieren op te hokken weet ik niet, want het gaat misschien net om die ene wolf die al is dood gereden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:06

Je vergeet dat er ook geen hek om Nederland heen staat, wolven zijn hier bijna alleen maar tijdelijk op bezoek. Ze lopen 50 km per dag als ze willen. Zijn ze het zat in Nederland, dan gaan ze naar belgie of Duitsland of verder. Dus hoezo is er geen plek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:29

Ach, schapenhouders krijgen een vergoeding als het een wolf is. Dus ik denk dat de meesten blij zijn als het ook echt een keertje een wolf was en niet de zoveelste losgeslagen hond....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:35

Zeg dat maar tegen de fokker in Limburg, jarenlang fokken in 1 keer weg.

Het gaat hier ook om hobbyschapenhouders en schaapskuddes die worden gebruikt om de natuur in stand te houden, niet alleen de schapenhouder met vleesschapen.

edit: Ik moet er niet aan denken dat ze onze ooien aanvallen, daar zou ik echt goed kapot van zijn.
Buiten de praktische zaken van nieuwe leidschapen opleiden en het aanvullen met rasgoedgekeurde ooien zit je ook met de emotionele waarde.

Het zijn eigen persoonlijkheden met een duidelijk karakter. De schapen die mij volgen zijn hele andere dan de leidschapen van de andere herder(s). Dat zijn schapen die uit eigen wil hebben besloten om te gaan leiden en de dochters daarvan nemen dat ook over. Met die schapen heb je ook een sterke persoonlijke band zoals de meesten dat zouden hebben met hun hond of kat. Dan is een wolvenvergoeding maar een karig iets.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 30-03-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:40

ElCid schreef:
en daar gaan we weer met het Roodkapje syndroom................

Je bedoelt " daar gaan we weer met de Roodkapje syndroom rethoriek".
Er is nauwelijks iemand in de discussie bang dat er kleuters en bejaarden geconsumeerd zullen worden.
En de risico's voor schapen- en andere veehouders zijn zeer reëel, en hebben niets met sprookjes te maken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:17

Oh wauw Beek is echt 20 min rijden van hier.
Achja, hier staat bijna altijd alles binnen snachts, en ja goed, je kunt niet alles buiten houden.

Ik ben in ieder geval een enorme voorstander om de wolven hier te laten, kan best. En mocht er iets opgevreten worden, dan is dat zuur, maar wel de natuur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:31

julius_juut schreef:

Jij hebt blijkbaar zélf nooit goed gekeken naar die veehouderij "in het buitenland".
Dan zou je inzien waarom de door jouw voorgestelde oplossingen zoals een roedel LGD´s in een land als Nederland niet toepasbaar zijn (ik wil daar best dieper op ingaan indien gewenst, maar de informatie over hoe deze manier van predator preventie werkt is overal te vinden, het wordt dan meteen duidelijk waarom dat in Nederland niet echt bruikbaar is).
De illusie dat wild "een veiliger hapje" zou zijn en daardoor geprefereerd zou worden boven door mensen gehouden vee blijkt in de praktijk gewoon niet te kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:04

Maar wat denken de mensen die tegen de wolf zijn te bereiken? De wolven zijn er al, dat ga je niet stoppen, tenzij ze afgeschoten worden maar ik ben blij dat dat niet mag.
Als je dan weet dat er een groot roofdier in NL gekomen is dan moet je toch zelf maatregelen treffen om te zorgen dat je dieren veilig zijn? Dat kan op verschillende manieren maar om maar te stellen dat de wolf niet welkom is omdat jij schapen wil houden snap ik niet.. Het hele mijn schapen mogen niet dood dus de wolf moet dood idee.
Datzelfde idee zit er bij duivenhouders met de slechtvalken ook al wat in en ik snap echt niet dat mensen denken dat het belang van de dieren die beschermd kunnen worden door de eigenaar voorop staat ipv het belang van de dieren in de natuur.. En dan maar blijven janken dat we geen natuur in NL hebben.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:05

SVRL schreef:

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Nederland zal moeten wennen aan het feit dat ze niet meer de enige zijn die gaan over leven en dood. En ja, natuurlijk mag en is iedereen er kapot van als zijn dieren worden gegrepen. Ik heb alleen nog niet terug gevonden dat een wolf, zoals bv een nerts, dood om te doden. Voor zover ik heb kunnen vinden dood een wolf voor voedsel(ook te zien in alle getoonde foto’s in dit topic, die paarden bv zijn ook opgegeten en niet enkel doodgebeten). Kiezen ze dus het zwakste dier uit en laten de rest gaan (voor een volgende keer?) . Wel kan een wolf zeker een paard doden, volgens Wikipedia bestaat het grootste gedeelte van een wolf zijn voedsel uit grote prooidieren ipv hazen etc.

Waarom zou in Nederland geen plaats zijn voor een wolf maar vinden we het wel belangrijk dat tijgers ed worden beschermd in hun leefgebieden? De wolf leeft in Europa.
En kennelijk zijn er toch nog genoeg bedreigingen voor ze want ik geloof niet dat ze de verkeersregels al begrijpen... dus ben niet bang dat er straks gigantische aantallen door de dorpen lopen op zoek naar voedsel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:13

minikatje schreef:

Het gaat hier ook om hobbyschapenhouders en schaapskuddes die worden gebruikt om de natuur in stand te houden, niet alleen de schapenhouder met vleesschapen.

edit: Ik moet er niet aan denken dat ze onze ooien aanvallen, daar zou ik echt goed kapot van zijn.
Buiten de praktische zaken van nieuwe leidschapen opleiden en het aanvullen met rasgoedgekeurde ooien zit je ook met de emotionele waarde.

Het zijn eigen persoonlijkheden met een duidelijk karakter. De schapen die mij volgen zijn hele andere dan de leidschapen van de andere herder(s). Dat zijn schapen die uit eigen wil hebben besloten om te gaan leiden en de dochters daarvan nemen dat ook over. Met die schapen heb je ook een sterke persoonlijke band zoals de meesten dat zouden hebben met hun hond of kat. Dan is een wolvenvergoeding maar een karig iets.

Tsja, dat is heel erg allemaal. Maar pleit je dan ook voor het uitbannen van honden? Want het is zelden een wolf, bijna altijd een hond.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:24

Ik ben persoonlijk helemaal niet tégen de wolf, maar juist omdat ik voor de wolf ben (heb er talloze boeken over en vele beeldjes en prenten van), weet ik dat de wolf in Nederland geen overlevingskansen zal worden geboden. Ja, qua prooi... wat dat betreft is het hier voor de wolf luilekkerland.
Maar zich hier vestigen, overléven, nee, dat gaat nooit lukken, er is simpelweg geen draagvlak voor, niet in zo'n overbevolkt agrarisch landje als Nederland, met zoveel boeren, zoveel wegen, zoveel agrarisch dan wel aangeharkt grondoppervlak.. gaat de wolf het leven kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:12

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:27

safina schreef:
Tsja, dat is heel erg allemaal. Maar pleit je dan ook voor het uitbannen van honden? Want het is zelden een wolf, bijna altijd een hond.

In Nederland?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:08

safina schreef:
minikatje schreef:

Even lezen wat ik zeg, ik pleit niet voor uitbannen of afschieten.

Ik ben wel tegen: ' Naja, dan vreet hij maar een schaapje. Zuur voor je maar je krijgt wel een vergoeding.'

Ik ben ook voor een uitgebreide voorlichting aan 'stadsmensen', niet alles is aaibaar. Onze schapen niet, de collies niet en ook eventuele kuddebeveiligingshonden niet.

Even over dat men maar er voor moet zorgen dat de wolf niet bij de dieren kunnen komen. Ook wij moeten ons houden aan regels en daar wordt je best hard in tegengewerkt als je met opties voor beschermen komt.

Denk aan hoog hek rond de kraal of die kuddebeveiligingshonden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:14

safina schreef:
Onder de schapenhouders is ook verdeeldheid. Deze schapenhouder vindt het bijvoorbeeld niet nodig om ze af te schieten. https://www.destentor.nl/ommen/stroom-e ... ~a59602af/

Deze schapenhouder heeft hele valse kuddebeveiligingshonden, alleen hij kan er in de buurt komen. De rest wordt zonder pardon aangevallen. Is ook een optie, maar niet bij onze publieke schaapskooi.
(Ja, ik ken de beste man en zijn honden :)), hij heeft ook een geweer en de eerste beste wolf gaat bij hem ook plat.)

Welke opties je hebt ligt ook aan de natuurbeheerder waarvoor je werkt en het gebied waar je loopt.

Andre werkt ook veel met rasters de hoedt bijna alleen als de schapen verplaatst worden.

Wij hoeden bijna non-stop en de schapen gaan snachts in een kraal.
2 totaal verschillende manieren van schapenhouden.
Wij kijken nu voor lama's bij de kudde :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:29

Och, wacht maar tot het eerste topveulen wordt opgepeuzelt nadat mamma door het draad is gejaagd.
Dan wil ik bokt wel weer horen...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:31

Tja, wolven zijn prachtig maar vrees dat er hier geen plek is voor hun. Moet ook eerlijk bekennen dat ik ze ook liever niet in de buurt heb. We hebben al genoeg overlast van de vossen hier.

Kennissen van mij wonen in de buurt van de grens met Duitsland, , die vertelden mij laatst dat niet alle wolven die gezien worden in NL ook worden gemeld. Er zijn boeren die het ‘probleem’ meteen zelf oplossen met een jachtgeweer en wegwerken onder de grond.