Ruiters in Leusden in de problemen door werkzaamheden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Ruiters in Leusden in de problemen door werkzaamheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:25

Dat lijkt me ook de veiligste oplossing: door de tunnel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:12

liekec schreef:
Niemand rijdt via groot Schutterhoef het bos in, omdat niemand zo gek is om een drukke 80 weg vlak voor een kruising waar je de snelweg over gaat zonder stoplicht in draf over te steken. Laat staan als je terug moet en dan van links moet beoordelen of je kan oversteken door de bomen heen... Ik heb zelf opzich geen problemen met het tunneltje, het wordt alleen wat oefenen. Echter vind ik deze oversteek echt levensgevaarlijk.

Sorry maar ik heb ze anderhalf jaar vrijwel dagelijks langs zien komen. Allemaal van jullie van stal.

En oversteken kan gewoon stapvoets. Het is er ook niet extreem druk enzij je zo dom bent om midden in de spits te gaan. Ter vergelijking: de Arnhemseweg oversteken daar is easy peasy vergeleken met bij voorbeeld de Birkstraat of de Biltseweg. En dat doen ook hele hordes ruiters elke dag. Ook als je uit het bos komt heb je meer dan genoeg plek om even te kijken en te wachten, de berm is breed zat en ook daar bij die opgang is een stuk zonder bomen. Enige nadeel aan dat pad is dat het bij nat weer nogal een moeras wordt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:17

Koper schreef:
liekec schreef:
Niemand rijdt via groot Schutterhoef het bos in, omdat niemand zo gek is om een drukke 80 weg vlak voor een kruising waar je de snelweg over gaat zonder stoplicht in draf over te steken. Laat staan als je terug moet en dan van links moet beoordelen of je kan oversteken door de bomen heen... Ik heb zelf opzich geen problemen met het tunneltje, het wordt alleen wat oefenen. Echter vind ik deze oversteek echt levensgevaarlijk.

Sorry maar ik heb ze anderhalf jaar vrijwel dagelijks langs zien komen. Allemaal van jullie van stal.

En oversteken kan gewoon stapvoets. Het is er ook niet extreem druk enzij je zo dom bent om midden in de spits te gaan. Ter vergelijking: de Arnhemseweg oversteken daar is easy peasy vergeleken met bij voorbeeld de Birkstraat of de Biltseweg. En dat doen ook hele hordes ruiters elke dag. Ook als je uit het bos komt heb je meer dan genoeg plek om even te kijken en te wachten, de berm is breed zat en ook daar bij die opgang is een stuk zonder bomen. Enige nadeel aan dat pad is dat het bij nat weer nogal een moeras wordt.

Je hebt het over de heenweg ja, vanuit het bos naar groot schutterhoef is alles behalve veilig. Én je hebt geen overzicht als ruiter, je moet in een rij achter elkaar gaan staan dus als je daarachter staat kan je niks zien. Én daarbij zie je de auto's ook niet. Nogal een moeras, onbegaanbaar bedoel je. Laatste keer zakte ze 30 cm weg.

En nee, hier gaat niet iedereen (van die stal) daar het bos in. Weet niet of je enige idee hebt hoeveel mensen er staan? Ik kan met zekerheid zeggen dat jij niet eens de helft hebt gezien die naar het bos gaan gezien die allemaal de andere weg pakken. Zodra dat wel gaat gebeuren wordt het alleen nog maar meer onbegaanbaar. Een normale oversteekplaats is geen overbodige luxe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:20

Ik heb er nooit meer dan 2 a 3 mensen tegelijk naartoe zien rijden, en je kunt daar echt wel met z'n drieën naast elkaar staan. Je moet goed uit je doppen kijken en niet te dicht achter dat bord gaan staan maar als je daar gewoon even goed op let is het bos uit op die plek echt niet ingewikkeld.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:22

Op de terugweg met zijn drieën naast elkaar? Nou dan moet je wel heel zeker zijn dat er niks gebeurd, anders heb je echt een probleem. Je kan geen kant op, naar voren ga je de weg op, opzij moet je net voor de weg blijven en naast je zit een sloot. Ik neem het risico niet, hoe braaf het paard ook is.

Ik heb trouwens ogen, geen doppen. Klinkt wat attenter, maargoed ieder z'n communicatiestijl.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:26

Je zult niet de laatste zijn die niet tegen normaal Haags kan :(:)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:29

Pardon? Gaat puur om hoe je overkomt, eigen keus en die van jou is (en was) me eigenlijk al duidelijk :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 04:07

Tja sommige mensen lijken kost wat kost hun "gelijk" te willen halen!
De oversteek op de arnhemseweg ( waar dan ook) blijft ontzettend gevaarlijk!
Er is geen plek waar ik gewoond heb (12jr) waar zovaak de ambulance moest komen!
Als je de mogelijkheid hebt pak dan de trailer, en kan dit niet ga buiten de spits om!
Het stuk tegenover de schuttershoef is inderdaad moeras gebied! 1x gedaan, nooit meer!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 05:45

Haarbal schreef:
Ik woon er niet en ken het niet, maar hoezo zou je als begeleider van een paard (=ernaast lopen) niet door een fietstunneltje mogen? Dan ben je geen bestuurder!

Als je naast je paard loopt, ben je geleider van een rij-, last- of trekdier en val je onder de bestuurders. Als je met je fiets, hond of kind wandelt ben je voetganger, met een paard ben je bestuurder. Die vlieger gaat helaas dus niet op.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 07:43

En het is nou niet alsof het in Soest zo veilig is bij die straten die je noemt, niet zo lang geleden is daar ook nog een paard doodgereden. En er staan inderdaad 80-90 paarden, waarvan echt het merendeel de andere weg pakt. Daarnaast snap ik dat het met een koele IJslander als handpaard vrij makkelijk gaat, maar met mijn sensibele KWPN'er is dat toch een ander geval. En dat heeft niks te maken met opvoeding, want stilstaan doet ie als ik dat vraag, maar als er ineens iets gebeurd wat onverwachts is sta ik liever niet met m'n neus op een 80 weg zoals pistache inderdaad aangeeft. Iedereen z'n eigen visie van veiligheid zullen we maar zeggen. Daarnaast (als ik de plannen goed begrijp) gaan beide fietsstromen ondergronds dus ook om naar groot Schutterhoef te komen moet je gebruik maken van de tunnel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:24

Hilary schreef:
Ik heb de KNHS-regioconsulent ingeseind. Ken de situatie daar niet, maar de regioconsulent ken ik wel :)

Kijk, dat is een goeie! Wie weet kan die nog iets doen.

Ik ben er in het verleden veel overgestoken te paard en het oversteekpunt bij de schuttershoef vond ik enger dan het kruispunt. Vaak is het bij het kruispunt zo, dat er wel een fietser staat te wachten en al op het knopje heeft gedrukt. Dan kan je lekker een paar meter verder naar achter blijven wachten. Daar is wat meer ruimte en het is er voor het gevoel van een paard rustiger.

Ik deed paardlief speciaal voor dit kruispunt een martingaal om :).

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 08:36

Sintara schreef:
Hilary schreef:
Ik heb de KNHS-regioconsulent ingeseind. Ken de situatie daar niet, maar de regioconsulent ken ik wel :)

Kijk, dat is een goeie! Wie weet kan die nog iets doen.

Ik ben er in het verleden veel overgestoken te paard en het oversteekpunt bij de schuttershoef vond ik enger dan het kruispunt. Vaak is het bij het kruispunt zo, dat er wel een fietser staat te wachten en al op het knopje heeft gedrukt. Dan kan je lekker een paar meter verder naar achter blijven wachten. Daar is wat meer ruimte en het is er voor het gevoel van een paard rustiger.

Ik deed paardlief speciaal voor dit kruispunt een martingaal om :).

Precies, en doordat het een kruispunt is en mensen vanuit stilstand gaan rijden liggen de snelheden veel lager. Daarbij heb je bij beide stoplichten daar nog genoeg ruimte om uit te wijken mocht je paard niet stil willen of kunnen staan. Mensen zijn ook oplettender bij het kruispunt omdat je weet dat er overgestoken wordt, bij groot schutterhoef is het niet voor de hand liggend dat er ineens een paard de weg op loopt voor het gros van de bestuurders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 00:23

Als de gemeente een bordje bij die fietstunnel plaatst dat je er met je paard aan de hand langs mag is het toch ook prima? Wij gebruiken hier altijd de fietstunnels als dat veiliger is. Is die te laag dan stap je van je paard en loop je er even naast. Ruitersroutes lopen ook door die tunnels onder opritten en snelwegen door. Als je op tijd bent in de planning kunnen ze een tunnel soms nog aanpassen zodat hij geschikt is voor members of ruiters. Is bij ons nog gedaan met een tunnel die twee delen van het Drents Friese woud verbind. Van fietstunnel naar Huifkartunnel. Hadden ze eerst ook niet aan gedacht en toen toch nog op laatste moment aangepast ivm stimuleren recreatie-routes

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:24

Ik hoor net van mijn moeder dat er wordt geadviseerd je gewoon aan de wet te houden, op de rijbaan rijden! Vooral op de terugweg lijkt me dat een groot succes. Je hebt dan een rijbaan links om linksaf te gaan, een rijbaan rechts om rechtsaf te gaan en eentje in het midden, waar jij dan met je paard staat voorgesorteerd om rechtdoor te gaan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:33

Laat de verschillende staleigenaren/manege eigenaren een gesprek aan gaan met de gemeenteambtenaar ivm de veiligheid van het verkeer voor alle partijen.

Eventueel hulp vragen aan regio consulent van de KNHS.

Als Ruiter/menner ben je zowel recreatief verkeer als zwakke verkeersdeelnemer. Als het voor de veiligheid van fietsers belangrijk is dat er een tunnel komt en een vrij liggend fietspad dan telt dat minstens ook voor paardenverkeer. Een fiets schrikt immers niet en heeft geen eigen wil. Een paard wel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:27

De enige stal die er echt hinder van ondervindt is stal klein heiligerberg..
Daar staan wel veel mensen miss dat die iets kunnen aankaarten!