Kuggur schreef:Kan je dat uitleggen Charming, ik heb geen verstand van rodeo; ik kan me niet voorstellen dat die paarden zulke bokkesprongen maken omdat ze vrolijk zijn....
Zeker weten, het komt inderdaad regelmatig voor dat de stieren een liesband om krijgen, om ze te laten bokken. Deze geeft een lichte irritatie aan de liezen waardoor ze harder gaan bokken. Wat de meeste mensen niet weten is dat als deze liesband te strak zit de stier dus helemaal niet meer bokt.. Dit omdat het bokken dan pijn doet..
De paarden.. Sommige paarden worden hiervoor getraind, mijn oude werkgever had een stuk of 10 bronc's die op been hulp bokken, maar deze werden vaak alleen gebruikt om te trainen. Maar er worden ook regelmatig paarden gebruikt waar alleen iemand op kruipt tijdens een rodeo.. Ook die paarden worden voorzien van een liesband, op iedere rodeo waar ik ben geweest werd de liesband voorzien van een schapenwollen bandje zodat het niet in de huid snijd, iets wat op sommige rodeo's nog wel gebeurd..
Deze paarden zijn het niet gewend om een zadel of ruiter op hun rug te hebben.. Als wij onze paarden zadelmak maken leren wij ze dat ze niet mogen bokken. Daar word dat die paarden nooit geleerd, ze staan in een cage, poort gaat open paard wil weg en de ruiter van zijn rug hebben. Zo'n paard is nooit langer in de ring dan een minuut en gaat daarna direct terug naar de paddock waar vers water en hooi op hem/haar staat te wachten. Deze paarden komen dan ook niet echt in de hand, alleen wanneer nodig is. Deze paarden worden ook niet geborsteld en ze gaan daar niet om met de paarden zoals wij dat doen.. Het is een cultuur die niet te vergelijken is met onze paardencultuur.
En er zijn ook zeker wel rodeo's waar mensen niet zo kijken naar het dierenwelzijn, daar heb ik ook weinig goeds over te zeggen, en dat geld voor de meeste proffecionals in de rodeo wereld.. Maar ik reageerde eigenlijk om duidelijk te maken dat niet iedere rodeo slecht is, want 80% tegenwoordig heeft dierenwelzijn hoog in het vaandel staan. Door die 20% van idioten word wel iedere keer de rodeo helemaal door het slijk gehaald.. En dat vind ik ontzettend jammer! Heb het geluk gehad dat ik een aantal maanden achter de schermen heb mogen werken op verschillende rodeo's en alles van heel dichtbij gezien, en voor deze mensen zijn de dieren hun kostwinning, de dieren komen niets te kort en hebben een beter leven dan menig sportpaard hier in Nederland!
Maar je hebt wel gelijk Kuggur, deze paarden bokken niet omdat vrolijk zijn. Maar dierenmishandeling is wel een groot woord. Ik zou liever een rodeo paard zijn als een sportpaard in Nederland

dan wil er nog wel eens wat nuance verloren gaan. Dankjewel!