Jandreau speelt zijn eigen rodeo-ongeluk na in ‘The Rider’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:34

Kuggur schreef:
Kan je dat uitleggen Charming, ik heb geen verstand van rodeo; ik kan me niet voorstellen dat die paarden zulke bokkesprongen maken omdat ze vrolijk zijn....

Zeker weten, het komt inderdaad regelmatig voor dat de stieren een liesband om krijgen, om ze te laten bokken. Deze geeft een lichte irritatie aan de liezen waardoor ze harder gaan bokken. Wat de meeste mensen niet weten is dat als deze liesband te strak zit de stier dus helemaal niet meer bokt.. Dit omdat het bokken dan pijn doet..

De paarden.. Sommige paarden worden hiervoor getraind, mijn oude werkgever had een stuk of 10 bronc's die op been hulp bokken, maar deze werden vaak alleen gebruikt om te trainen. Maar er worden ook regelmatig paarden gebruikt waar alleen iemand op kruipt tijdens een rodeo.. Ook die paarden worden voorzien van een liesband, op iedere rodeo waar ik ben geweest werd de liesband voorzien van een schapenwollen bandje zodat het niet in de huid snijd, iets wat op sommige rodeo's nog wel gebeurd..

Deze paarden zijn het niet gewend om een zadel of ruiter op hun rug te hebben.. Als wij onze paarden zadelmak maken leren wij ze dat ze niet mogen bokken. Daar word dat die paarden nooit geleerd, ze staan in een cage, poort gaat open paard wil weg en de ruiter van zijn rug hebben. Zo'n paard is nooit langer in de ring dan een minuut en gaat daarna direct terug naar de paddock waar vers water en hooi op hem/haar staat te wachten. Deze paarden komen dan ook niet echt in de hand, alleen wanneer nodig is. Deze paarden worden ook niet geborsteld en ze gaan daar niet om met de paarden zoals wij dat doen.. Het is een cultuur die niet te vergelijken is met onze paardencultuur.

En er zijn ook zeker wel rodeo's waar mensen niet zo kijken naar het dierenwelzijn, daar heb ik ook weinig goeds over te zeggen, en dat geld voor de meeste proffecionals in de rodeo wereld.. Maar ik reageerde eigenlijk om duidelijk te maken dat niet iedere rodeo slecht is, want 80% tegenwoordig heeft dierenwelzijn hoog in het vaandel staan. Door die 20% van idioten word wel iedere keer de rodeo helemaal door het slijk gehaald.. En dat vind ik ontzettend jammer! Heb het geluk gehad dat ik een aantal maanden achter de schermen heb mogen werken op verschillende rodeo's en alles van heel dichtbij gezien, en voor deze mensen zijn de dieren hun kostwinning, de dieren komen niets te kort en hebben een beter leven dan menig sportpaard hier in Nederland!

Maar je hebt wel gelijk Kuggur, deze paarden bokken niet omdat vrolijk zijn. Maar dierenmishandeling is wel een groot woord. Ik zou liever een rodeo paard zijn als een sportpaard in Nederland :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:35

Dank je Charmings en Troi !
Deze kanten nog nooit gezien zoals hoe ze getraind worden enz en is leuk om te zien.
Is hetzelfde met stieren. En wees maar zeker: voor die stieren zorgen ze ook goed. De stieren die het ver shoppen zijn echt heel veel waard en krijgen ook titels en prijzen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:39

troi schreef:
Kuggur schreef:
Kan je dat uitleggen Charming, ik heb geen verstand van rodeo; ik kan me niet voorstellen dat die paarden zulke bokkesprongen maken omdat ze vrolijk zijn....

Het is een aparte tak van sport, en van fokken daar. Het is niet zo dat 'mislukte' rijpaarden maar gewoon bucking horse worden. Net zoals rijpaarden getraind worden om niet te bokken worden deze dieren getraind om wel te bokken. En net zoals een zadel voor een rijpaard het teken is om een bepaald gedrag te vertonen (luisteren naar de ruiter bijvoorbeeld) is de buckingstrap voor de bucking horses het teken om flink te bokken.

Voor een beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=LCY8fd33OPc

En zo worden ze getraind:
https://www.youtube.com/watch?v=67a8oqkhzZY

Door ze te belonen voor flink bokken (doordat het gewicht op de rug loslaat) leren ze dat ze nog veel harder moeten bokken. De meest atletische en spectaculair bokkende paarden mogen naar de rodeo's toe.

Overigens ben ik niet perse groot fan er van (maar goed dat ben ik eigenlijk van geen enkele professionele sport met paarden) maar het is bepaald geen simpel gevalletje van paarden meppen en mishandelen, wat nog wel eens het beeld in NL is.

Mooie filmpjes :)
Wij hadden ook zo'n automatische singel die je op afstand los kon klikken. Maar die blijkt niet bij ieder paard te werken.. Wij hadden een paar paarden die met die singel gewoon als een dooie door de bak heen stapte. En met ruiter er op maakte ze de grootste bokken :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:40

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden CharmingS, en troi.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:46

xLaraaj schreef:
Dank je Charmings en Troi !
Deze kanten nog nooit gezien zoals hoe ze getraind worden enz en is leuk om te zien.
Is hetzelfde met stieren. En wees maar zeker: voor die stieren zorgen ze ook goed. De stieren die het ver shoppen zijn echt heel veel waard en krijgen ook titels en prijzen.

Het probleem is ook, als je een buckinghorse wilt trainen door hem pijn te doen of flink te meppen dan krijg je nooit het trotse en atletische beeld dat ze graag zien bij bucking horses. Sowieso een paard dat pijn heeft is al niet zo fit als een paard dat geen pijn heeft. En een murw mishandeld paard staat eerder in een hoekje te trillen en het allemaal leidzaam te ondergaan dan keihard en vol vechtlust te bokken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:47

Afbeelding

Dit paard hierboven op de foto was een van de leukste en slimste die ik daar heb gezien.
Dat paard had er wel echt lol in. Was ook een super vriendelijk paard, kwam altijd een knuffel halen en dit was een van de weinige die gewoon gepoetst en gewassen kon worden.. Eigenlijk was het ook meer de mascotte van het team want iedereen was gek op dit paard.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:53

Het filmpje van trainen vond ik heel dubbel, aan de ene kant trekt hij de riem strak aan wanneer het paard los gaat maar doordat het paard door het bokken zowel gewicht als riem snel verliest heeft het een uitweg en dat is nog OK.

Toch blijft het voor mij een kwestie van paard pesten/pijnigen met soms dodelijke afloop (paard), alleen maar voor vermaak. De dodelijke afloop heb ik zien gebeuren in Houston, jaren geleden, toen het paard zijn rug brak. Sindsdien ben ik genezen zeg maar.

Overigens zijn er meer takken van paardensport waar ik een soortgelijke sterke mening over heb, steeplechase en eventing horen daar ook bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:56

Marjolein29 schreef:
Het filmpje van trainen vond ik heel dubbel, aan de ene kant trekt hij de riem strak aan wanneer het paard los gaat maar doordat het paard door het bokken zowel gewicht als riem snel verliest heeft het een uitweg en dat is nog OK.

Toch blijft het voor mij een kwestie van paard pesten/pijnigen met soms dodelijke afloop (paard), alleen maar voor vermaak. De dodelijke afloop heb ik zien gebeuren in Houston, jaren geleden, toen het paard zijn rug brak. Sindsdien ben ik genezen zeg maar.

Overigens zijn er meer takken van paardensport waar ik een soortgelijke sterke mening over heb, steeplechase en eventing horen daar ook bij.

Het dubbele gevoel heb ik ook hoor. Al geldt dat voor bijna alle takken van (zeker professionele) paardensport. Je wilt een bepaald gedrag van het paard en zit hem net zo lang te drijven/ pushen/ irriteren/ vragen (wat is het verschil??) tot hij dat gedrag laat zien ('braaf' is). En of dat dan draven is met de voorbenen flink de lucht in, een sprong maken op precies de goede manier of hard bokken. Het is wat mij betreft 1 pot nat..

Maar is het daarmee ook mishandeling? Dat betwijfel ik sterk (en is wellicht ook een andere discussie :) )

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:04

Mijn eerste reactie was misschien wat fel maar toen ik hier termen als 'hij is een soort van fluisteraar' voorbij zag komen schoot ik even uit de bocht. De man zit misschien helemaal niet slecht in elkaar maar hij doet wel mee aan een tak van paardensport die nergens verenigbaar is met 'fluisteraar'. Zijn ongeluk, hoe naar ook, is er wel een van 'wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten'.

Vandaar dus mijn irritatie.

petraaken

Re: Jandreau speelt zijn eigen rodeo-ongeluk na in ‘The Rider’

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:14

Waarom zou hij niet beide kunnen zijn? Die mannen en vrouwen (want ook barrelraces zijn niet altijd zonder risico) weten maar al te goed waar ze aan beginnen en kennen de risico's van hun vak. Ik wil hun rug niet voelen hoor op mijn leeftijd. Er zijn maar weinig sporten waar een topsporter lichamelijk lang kan doorgaan aan de top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 11:29

Als we toch gaan vergelijken, denk ik dat een potje flink bokken natuurlijker is dan hindernissen springen of een uitgestrekte draf doen :P
Ik heb sowieso veel meer respect gekregen voor deze takt van sport (maar dan met stieren) door het zien van de series Fearless.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:41

Wat wordt er veel info gedeeld hier, fijn! Wat ik nog niet helemaal snap... de paarden die hij traint, zijn dat rodeo-paarden zoals CharmingS uitlegde, of juist paarden die zadelmak gemaakt worden? Sorry, de term "temmen" kan ik bij de eerste optie niet helemaal plaatsen - en bij de tweede krijg ik daar een akelig gevoel van ;(

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:34

JorineV schreef:
Wat wordt er veel info gedeeld hier, fijn! Wat ik nog niet helemaal snap... de paarden die hij traint, zijn dat rodeo-paarden zoals CharmingS uitlegde, of juist paarden die zadelmak gemaakt worden? Sorry, de term "temmen" kan ik bij de eerste optie niet helemaal plaatsen - en bij de tweede krijg ik daar een akelig gevoel van ;(

Citaat:
Of we combineerden beide gewoon: als ik een wild paard moest temmen voor een klant, dan filmden we dat soms, zodat we die beelden ook in de film konden gebruiken. Daarom ziet het er dus zo echt uit.”

Denk dat je hier op doelt..

Die paarden die hij moest "temmen", daar bedoeld hij waarschijnlijk gewoon zadelmak maken mee.. Maar deze tekst is waarschijnlijk zo vertaald vanuit het engels dat niet-paardenmensen een idee hebben van wat hij bedoeld..

Als ik aan iemand die geen verstand van paarden heeft uitleg wat zadelmak maken is dan zeggen ze meestal "ahh, dus dat is het zelfde als temmen"..

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:35

Ah dubbel vertaald dus ;) dan wil er nog wel eens wat nuance verloren gaan. Dankjewel!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 23:28

troi schreef:
Het is een aparte tak van sport, en van fokken daar. Het is niet zo dat 'mislukte' rijpaarden maar gewoon bucking horse worden. Net zoals rijpaarden getraind worden om niet te bokken worden deze dieren getraind om wel te bokken. En net zoals een zadel voor een rijpaard het teken is om een bepaald gedrag te vertonen (luisteren naar de ruiter bijvoorbeeld) is de buckingstrap voor de bucking horses het teken om flink te bokken.

Voor een beeld:

Door ze te belonen voor flink bokken (doordat het gewicht op de rug loslaat) leren ze dat ze nog veel harder moeten bokken. De meest atletische en spectaculair bokkende paarden mogen naar de rodeo's toe.

Overigens ben ik niet perse groot fan er van (maar goed dat ben ik eigenlijk van geen enkele professionele sport met paarden) maar het is bepaald geen simpel gevalletje van paarden meppen en mishandelen, wat nog wel eens het beeld in NL is.

Bedankt voor de uitleg!
Ik zie op een aantal filmpjes (waar het uitgelicht wordt) mensen die met zo'n veeprikker of taser nog even een stootje geven. Meestal is dat verdekt; ik ga er dus van uit dat het niet algemeen geaccepteerd wordt, of is die non-acceptatie meer voor het publiek en is het onderling 'wel ok'?

Dat soort dingen, bij stieren en paarden, ben ik dan weer fel op tegen, maar ik denk dat zo'n bokpartij inderdaad niet slechter hoeft te zijn dan verschillende andere sporten die hier meer geaccepteerd zijn

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:09

khirshanta schreef:
troi schreef:

Voor een beeld:

Bedankt voor de uitleg!
Ik zie op een aantal filmpjes (waar het uitgelicht wordt) mensen die met zo'n veeprikker of taser nog even een stootje geven. Meestal is dat verdekt; ik ga er dus van uit dat het niet algemeen geaccepteerd wordt, of is die non-acceptatie meer voor het publiek en is het onderling 'wel ok'?

Dat soort dingen, bij stieren en paarden, ben ik dan weer fel op tegen, maar ik denk dat zo'n bokpartij inderdaad niet slechter hoeft te zijn dan verschillende andere sporten die hier meer geaccepteerd zijn

Kan het gemist hebben, maar ik zie nergens een veeprikker of taser.. Zie ook niet echt het nut van het gebruiken van stroom om een paard harder te laten bokken..

Maargoed, in iedere discipline worden onorthodoxe methodes gebruikt, springpaarden worden met bamboe tegen hun benen geslagen om ze voorzichtiger te maken. Dressuur paarden worden voor hun benen gemept om ze te leren piafferen. Om nog maar niet te spreken van "the bick lick" bij tennesee walking horses.. Overal zijn helaas gemene trucjes om dieren te laten doen wat wij graag willen zien.

Maar ik vind het dan zo jammer als een bepaalde discipline door het slijk word gehaald omdat er een aantal droeftoeters rondlopen die niet in de buurt van dieren horen..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:35

Ik doel met een taser niet op deze film, maar je ziet het vaak uitgelicht worden bij de 'sentatie' filmpjes over rodeo.

Het is dus geen gangbaar iets om nog even een stoot te geven terwijl de poort open gaat? (ook niet voor 'intimi alleen')?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 11:51

Dit is allemaal volstrekt nieuw voor mij! Het is niet anders dan prikkers in peesbeschermers, of andere ‘straf’ die de paarden in de dressuursport/springsport moeten ondergaan. Overigens ben ik tegen dat soort methodes. Al rijd ik zelf wel met zweepje dus daar kun je dan ook je vraagtekens bij stellen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:26

In dat filmpje waar de paarden getraind worden, wordt er net als de poort open gaat door 1 man nog een touw aangetrokken, wat is dat precies?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:45

Veraaaaah schreef:
Dit is allemaal volstrekt nieuw voor mij! Het is niet anders dan prikkers in peesbeschermers, of andere ‘straf’ die de paarden in de dressuursport/springsport moeten ondergaan. Overigens ben ik tegen dat soort methodes. Al rijd ik zelf wel met zweepje dus daar kun je dan ook je vraagtekens bij stellen.

Belachelijke 'straffen'/ 'aansporingen'. Erg lullig dat het door sommige instanties als een veelvoorkomend, stiekem gedoogd iets wordt gezien- wat ik hier heb geleerd is een heel ander beeld dan hoe rodeo toch vaak geschetst wordt.

Ik wist bijvoorbeeld al niet dat er bucking horses waren :o

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:48

Prikkers in peesbeschermers?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:46

khirshanta schreef:
Het is dus geen gangbaar iets om nog even een stoot te geven terwijl de poort open gaat? (ook niet voor 'intimi alleen')?

Absoluut niet gangbaar in mijn ogen in ieder geval, moet ook niet nodig zijn.. Er zijn genoeg paarden die goed uit zichzelf bokken.. Daarom snap ik ook niet dat dit gedaan word.. Sowieso lijkt het me ook niet het juiste effect geven. Ze moeten bokken, niet rennen!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:50

Granoek schreef:
In dat filmpje waar de paarden getraind worden, wordt er net als de poort open gaat door 1 man nog een touw aangetrokken, wat is dat precies?

Kan het niet goed zien, maar denk dat het de "flankstrap"is. Maar kan ook zijn dat het bij dat gewicht bij de voorste singel hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:40

Als ik nu een back cinch (achtersingel) aan mn westernzadel zou hangen en die tegen de buik zou laten komen kan ik ook wel raden dat mn paard fiks gaat bokken. Als je dat vervolgens beloont dan ben je er al.. helaas blijft altijd het verhaal rond gaan van 'een scherp touw om de liezen' waarbij volgens sommigens zelfs testikels worden bekneld..
Je hoeft er niet van te houden! Maar geloof vooral ook niet alle verhalen die verteld worden :)