Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Manegehouder zet paard in tuin van wanbetaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:46

Dat is idd even een dingetje!..
Dan maar 25 euro er tegen aan gooien voor de wei eigenaar!!

In dit soort situaties is t paard altijd de dupe!! Sneu!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:57

Wat ik vooral raar vind is dat het paard niet in beslag is genomen als het verwaarloosd word. Ik hoop dat de eigenaar ervan geleerd heeft maar het kan net zo goed op een andere stal ook mis gaan..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:03

Dat is meestal t probleem bij wanbetalers! Ze trekken een heel spoor van wanbetalen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:09

Annet_Dottie schreef:
Wat ik vooral raar vind is dat het paard niet in beslag is genomen als het verwaarloosd word. Ik hoop dat de eigenaar ervan geleerd heeft maar het kan net zo goed op een andere stal ook mis gaan..

Paard werd niet verwaarloosd, houder heeft er netjes voor gezorgd, echter de betaling die daar tegenover hoort te staan is achterwege gebleven en een wanbetaler zijn rekeningen laten betalen is via de wettelijke mogelijkheden vrijwel altijd nutteloos in zulke gevallen. Je kan volhouden totdat je via de rechter het paard mag opeisen en verkopen, maar je zal er altijd flink op verliezen. De verantwoordelijkheid voor de zorg teruggeven aan de eigenaar door paard daaraan terug te geven is de minst kostbare manier om van zo'n klant af te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:25

Shirley schreef:
Dan nog, Polly.

vraag me af wat jij zou hebben gedaan dan. Want als iemand al zo een tijd niet betaald maar zijn paard niet weghaalt.....misschien zijn alle wegen al wel bewandeld en was dit de allerlaatste optie. Nu niet de schuld bij de manegehouder leggen he. Eigenaar had er voor moeten zorgen, kan die er niet voor zorgen moet hij het paard verkopen .Simpel zat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:36

Tja, ik ben zo'n muts die het dier ondanks dat toch zou blijven voeren en onder mijn hoede zou houden.
Vind gewoon dat je dit niet kunt maken tegenover een onschuldig dier.
Wat nu als hij wat giftigs had gegeten of de weg was opgegaan en was verongelukt?

Als er een zakelijke overeenkomst was, dan zal de stalhouder gewoon in zijn recht staan en uiteindelijk toch zijn geld wel krijgen als hij de eigenaar in gebreke stelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:42

Tja van een kale kip kun je niet plukken.
En de kosten lopen met de maanden alleen maar op, die je wellicht nooit terug gaat zien en de tijd en moeite die je er in stopt.

Er is niets gebeurt. Dat had gekund maar er had net zo goed wat kunnen gebeuren als die gewoon op de wei was blijven staan. De stalhouder heeft gewoon de eigenaar weer met z'n eigen paard opgezadeld en die zal wel op de hoogte gesteld zijn dat het zou gaan gebeuren als er niet betaald zou worden. Wat mij betreft is het gewoon de verantwoording van de eigenaar.
De manegehouder kent natuurlijk ook het paard. Als het een stresskip was had hij het vast niet gedaan.
Handig wellicht niet maar je moet wat op een geven moment is het ook wel klaar om voor iemand anders paard te betalen waarvan je vrij zeker weet je er nooit meer wat van gaat terug zien.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 00:32

Ik heb aleens gezien dat er bijna een half jaar niet werd betaald...en een half jaar een paard goed verzorgen is niet bepaald goedkoop.

Dat de staleigenaar deze stap heeft genomen kan ik me tot grote hoogte voorstellen. Het had echter wel meer gesierd als het dier veilig(er) vastgezet was; en zeker niet (kennelijk) in de buurt van een giftige heg. Een grote berg hooi erbij, en dan de politie anoniem bellen.

Nee- leuk is het niet, maar opvanghuis spelen is ook niet de bedoeling.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:05

Manege die ik ken had 2 oude paarden van een niet betaalde klant. Paarden zijn nooit wat te kort gekomen, een was 7 dagen per week voor mij en de ander liep in de manege lessen. Toen hij te oud werd voor de lessen is hij met pensioen gegaan in de loopstal met wei. Andere paard is meerdere keren behandeld aan koliek en uit eindelijk een keer bjj heftige koliek ingeslapen, maar zo op straat zetten is wel heel bijzonder......

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 04:08

Shirley schreef:
Snap die stalhouder niet.
Droppen in een drukke woonwijk achter een misschien wel giftige heg :n

Los het via een normale weg op, maar breng daarmee geen onschuldig dier in gevaar -O-

Hoe dan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 05:01

Precies, hoe dan ?
Een wanbetaler heeft overal maling aan!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:09

Hoe dan? Jurist in de arm nemen eventueel via toevoeging als het inkomen van de stalhouder te laag is. Mocht er dan geen geld zijn bij de eigenaar kan er wellicht besloten worden het paard te verkopen en de opbrengst aan de stalhouder te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:19

Ja, en wat brengt zo'n paard op? 1000 euro? Dat ben je al kwijt aan 4-5 maanden voor het dier zorgen (uurloon van de stalhouder moet je ook doorberekenen)

Stalhouder had ook wel een bui kunnen zien hangen trouwens: wie stalt er nou z'n paard in Brabant terwijl je zelf in Leiden woont? Of was het een pensioenstal?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:29

Ibbel schreef:
Stalhouder had ook wel een bui kunnen zien hangen trouwens: wie stalt er nou z'n paard in Brabant terwijl je zelf in Leiden woont? Of was het een pensioenstal?

Of mensen die in de stad wonen en in het bos willen rijden :j
dat gebeurt nog best vaak hoor..

Overigens, net alsof dat dier daar dagen in die tuin gestaan heeft..
Ik kan me voorstellen dat dat paard in die tuin gezet werd en er binnen een aanzienlijke tijd politie bij was..
Als stalhouder sta je echt een beetje machteloos tegen een wanbetaler..
En Shirley begint een pension voor ongewenste paardjes ;-) ga je sponsoren alvast maar inschakelen (gekheid natuurlijk maar toch, het is soms makkelijker bedacht dan uitgevoerd)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:38

Selka schreef:
Hoe dan? Jurist in de arm nemen eventueel via toevoeging als het inkomen van de stalhouder te laag is. Mocht er dan geen geld zijn bij de eigenaar kan er wellicht besloten worden het paard te verkopen en de opbrengst aan de stalhouder te geven.

In denk dat actie die stalhouder nu ondernomen heeft iets minder kostbaar is

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:43

De vraag was hoe je het op een betere manier op kunt lossen. Niet goedkoper. Goedkoopste manier was na 1 maand niet betalen paard naar de slager. Is niet meteen de beste manier...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:45

Gypsy schreef:
Het meest gehoorde advies op bokt bij wanbetalers toch.... Het had de manege eigenaar gesierd om een hoopje hooi bij het dier achter te laten maar verder snap ik het wel.

Hoop hooi en emmer water voor het dier en de stalinhoud voor de voordeur van de eigenaar.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 07:59

Selka schreef:
De vraag was hoe je het op een betere manier op kunt lossen. Niet goedkoper. Goedkoopste manier was na 1 maand niet betalen paard naar de slager. Is niet meteen de beste manier...

Ik heb het niet over goedkoop. Dat beest heeft de stalhouder waarschijnlijk al klauwen met geld gekost, anders ga je niet over tot het paard aan huis bezorgen, dan is er naar alle waarschijnlijkheid dus geen cent te halen daar en dan een advocaat erop zetten? Denk dat het de stalhouder wel genoeg geld gekost heeft.

Dit is precies de actie die regelmatig geadviseerd word en nu gebeurd het een keer, is het weer niet goed.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:07

Polly schreef:
Dit is precies de actie die regelmatig geadviseerd word en nu gebeurd het een keer, is het weer niet goed.

Dit dus... Die pony heeft niet dagen daar gestaan ga ik vanuit. En een jurist in de arm nemen kost alleen maar nog meer geld. Ik kan wel waardering opbrengen voor deze actie.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:12

Ik vind de stalhouder een held. Eindelijk iemand die de wanbetaler gewoon even ''in het zonnetje'' zet. :j +:)+ +:)+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:14

Selka schreef:

Dat mag niet.. Niet zonder toestemming van de eigenaar.

Kosten traject kort geding; minimaal 1200 euro. Eigenaren kunnen niks betalen en vergoeden, jij hebt kosten gemaakt en zit nog steeds met een paard. Misschien nog wel voor 15 jaar :Y) Oplossing? Die is er niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:21

Citaat:
Hoop hooi en emmer water voor het dier en de stalinhoud voor de voordeur van de eigenaar.

Dan ga je er wel vanuit dat dat paard er een paar uur staat...
Ik denk dat het in een uurtje bekeken is.. hij staat tenslotte bij iemand in de tuin, niet op een verlaten terrein (of in de oostvaardersplassen ofzo :') )

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:32

Het is idd niet echt een diervriendelijke oplossing...
Maar aan de andere kant kan ik me de onmacht voorstellen.
En echt lang staat hij daar niet, er ligt ook geen mest.
Eigenlijk knap dat het beestje zo rustig blijft staan daar, echt stevig staat hij niet vast, vreemde omgeving, geen gras, geen andere paarden...
Ik denk dat het statement wel gemaakt is..
Wie weet stond de manegehouder wel om de hoek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:33

Cer schreef:
(of in de oostvaardersplassen ofzo )

Dan hoef je er geen hooi bij te leggen, dat word voor je gedaan

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:35

Citaat:
Het bleek dat het dier door zijn eigenaar was uitbesteed aan een manege in Brabant. Maar de eigenaar betaalde niet voor het paard en gaf het geen aandacht, meldt de politie op Facebook.

Snap ik niet zo goed.. Ik zou zeggen pony inzetten voor de lessen dan maar.. Of wat word er hier bedoeld met uitbesteed?