Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:21

ik ben wel benieuwd hoe de reacties zouden zijn als het net andersom was...dus paardrijdwedstrijd, toevallig mountainbikers op het parcour die hoppa...zo een paard met ruiter omver fietsen...

hoe het geschreven wordt doet helemaal niet ter zake...als ik zie dat mensen hier al niet in de schuur durven komen soms, omdat ze bang zijn voor mijn paarden, snap ik dat als er een paard in volle galop achter je zit en je niet bekend bent met paarden je in paniek raakt en als het paard er al vlak achter zit kun je ook niet meer opzij, want dan moet je sowieso eerst afremmen.

Het is gewoon erg rot. En hoe dan ook...je blijft verantwoordelijk voor je paard, er kan altijd iets gebeuren, maar neem dan iig achteraf je verantwoording...beste man is afgevoerd naar het ziekenhuis, dus die meiden zullen heus wel ergens gehoord hebben dat er door hun paard een gewonde gevallen is neem ik aan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:29

Ja er is een parcours uitgezet maar 35 km dranghekken zetten in een bos is onbegonnen werk en dan nog zijn er hoopjes mensen die het idee van een dranghek niet begrijpen.

Ook het "even aan de kant gaan" voor een paard valt niet mee als je met 30km/u tussen de bomen door raast. Voordat je genoeg afgeremd bent zit dat paard al in je nek. Klinkt makkelijker dan dat het is.
Ook zitten de schoenen vaak vast aan de trappers dus dat maakt het ook niet simpel om snel van je fiets te springen.

Het verhaal zal links en rechts wel een beetje aangedikt zijn, maar het hele verhaal zullen we toch niet horen gok ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:39

Sintara schreef:
ik heb medelijden met de wielrenner, vrouw die van het paard was gevallen en het paard.

Ik ook. Arm paard en arme ruiter (waarbij het er natuurlijk geen moer toe doet dat het een vrouw is). Wat een nare ervaring.

En ook arme wielrenner. Wat zielig voor hem dat het zo'n jankende onbenul is. Wat denk je nou, dat een ruiter jou gaat staan verplegen als het bijbehorende paard op hol is geslagen in het bos? 8)7 en genoeg intellect om even aan de kánt te gaan voor een op hol geslagen paard heeft hij ook al niet. Erg zielig.

bruintje123

Re: Boswachter: In de natuur gelden de normale verkeersregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:57

IHN als die mountainbike zo bang is geworden dat hij zijn berijder af heeft geworpen en achter de ruiters aangaat heb ik er ook wel medelijden mee hoor :P :+

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:06

bruintje123 schreef:
IHN als die mountainbike zo bang is geworden dat hij zijn berijder af heeft geworpen en achter de ruiters aangaat heb ik er ook wel medelijden mee hoor :P :+

:D :D :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:36

Probleem wat ik vooral zie is dat MTB-wedstrijden bij voorkeur over ruiterpaden worden uitgezet. Die zijn nl zo lekker hobbelig en maken een wedstrijd dus lastiger/technischer.

Maar als je dat doet moet je dus wél duidelijk communiceren en liefst dus ook alternatieven voor de ruiters kunnen aanbieden. Daar zit de terreineigenaar dan weer niet op te wachten, en dan heb je dus een probleem.

Want je kan wel tegen een groep ruiters zeggen dat hun route niet toegankelijk is vanwege een wedstrijd, maar dan moet er dus wél een alternatieve route zijn. En als die er al is, is dat dus over een wandel- of fietspad. En als dan 'verkeersregels ook in het bos gelden' kan dat dus niet...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:59

In dat andere topic werd trouwens benadrukt dat dergelijke evenementen ook altijd vergunningen moeten aanvragen. De officiele vergunning staat verleend op 7 maart maar blijkbaar gepubliceerd op 13 maart: https://www.apeldoorn.nl/bm-apeldoorn / https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 51686.html

In de vergunning zoals die daar staat, wordt alleen gemeld "Start aan de Ordermolenweg en Otterloseweg in Apeldoorn."
Dat is niet direct een hoeveelheid informatie waar je als omgeving veel mee kunt, zeker niet als die pas na het weekend bekend wordt.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:09

IHN schreef:
ik ben wel benieuwd hoe de reacties zouden zijn als het net andersom was...dus paardrijdwedstrijd, toevallig mountainbikers op het parcour die hoppa...zo een paard met ruiter omver fietsen...

hoe het geschreven wordt doet helemaal niet ter zake...als ik zie dat mensen hier al niet in de schuur durven komen soms, omdat ze bang zijn voor mijn paarden, snap ik dat als er een paard in volle galop achter je zit en je niet bekend bent met paarden je in paniek raakt en als het paard er al vlak achter zit kun je ook niet meer opzij, want dan moet je sowieso eerst afremmen.

Het is gewoon erg rot. En hoe dan ook...je blijft verantwoordelijk voor je paard, er kan altijd iets gebeuren, maar neem dan iig achteraf je verantwoording...beste man is afgevoerd naar het ziekenhuis, dus die meiden zullen heus wel ergens gehoord hebben dat er door hun paard een gewonde gevallen is neem ik aan.

Ik als menner ben is bijna overhoop gereden door endurance rijders... Deze stoppen idd ook echt niet! Mijn paard flink over de zeik want het rustig passeren (tegemoet komend of vanachter) was er niet bij. In volle galop kwamen ze langs... Helaas is er toen 1 ruiter eraf gevallen, ik voelde me schuldig maar eigenlijk belachelijk.. Paard was bang voor mijn wagen ik riep nog wil je dat ik anders halthoud (was aan het stappen) geen reactie en beest moest er zo hard mogelijk langs... En die besloot dat zonder ruiter te doen, heb nog nagezocht of het diertje wel veilig was opgevangen... Ruiters in wedstrijden zijn net zo bezeten! Gewoon allemaal rekening houden met elkaar... Rustig passeren etc is niet zo moeilijk, dan maar daarna 2 stappen harder! Maar hierin begrijp ik ook nog niet helemaal hoe of wat... Loslopend paard kan altijd gebeuren, al reden ze 300 meter van het parcours paard rent waar die rennen kan... Dacht eerst dat paard op hol ging door hen maar nu lijkt het meer alsof het paard dus al los liep...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 06:39

De MTB-er zou verhalen moeten gaan schrijven. Wat een fantasie zeg.

Op FB en hier op Bokt zijn verhalen van mensen die ook ineens onverwacht in het parcours zaten.

En een hoge snelheid op smalle onoverzichtelijke paden is gewoon vragen om problemen. Zeker als het geen afgezet parcours is.

Hopelijk trekt de organisatie hier lering uit.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:10

Zoals ik het begrijp: groep ruiters komt organisatie mbt tegen. Negeert de verkeersregelaar en rijdt stukje door. Door onbekende reden schrikt het paard en ruiter stapt af. Paard blijft gek doen en breekt los. Los lopend paard komt op de mbt wedstrijd en loopt een mtb'er omver. De mede wedstrijd rijders fietsen verder zonder hulp te verlenen.

Hoe kan de ruiter in kwestie weten dat haar paard een mtb'er omver gelopen heeft? Doorrijden bij een ongeval is in mijn ogen onmogelijk. Natuurlijk gaat de ruiter op zoek naar haar paard! Ze heeft ergens haar gegevens afgegeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:11

IHN schreef:

Om dat te voorkomen worden dergelijke parcoursen afgezet. :(:) :(:)

Ik begrijp de mountainbiker zijn gevoel voor "drama" wel in die zin dat je het in ween geen drama mag noemen. Bokkers zijn gewend met paarden om te gaan, of ze er nu eentje hebben of niet, maar voor iemand die helemaal niks met paarden heeft zijn het gewoon grote, enge, onvoorspelbare beesten. En als je niks weet van hun natuurlijke instincten, dan kan een ophol geslagen paard er effectief uit zien alsof ie achter je aan komt. Dus ik kan me best voorstellen dat de heren een wat spannendere wedstrijd gehad hebben dan ze gewoon zijn. :(:)

Dat hij enkel de ruiters aan spreekt op het feit dat ze niet zijn komen helpen (waren die in de buurt dan ?) vind ik dan weer typisch, dat zijn eigen conculega's niet hielpen is "omdat ze bang waren". Maar gezien hij in de kopgroep zat ga ik er van uit dat er ook nog een groep achter hen zat... Waarom zijn die niet gestopt dan? Die werden niet achtervolgd door een paard want die knol was al lang voorbij.
Als er al hulp was dan snap ik ergens wel dat ze er voor kiezen om achter die knol aan te gaan... Als er aan de schade die er is al alles gedaan wordt wat op dat moment kan, dan is de beste keuze toch om te voorkomen dat er nog meer schade gemaakt wordt? Ik vind beide verhalen een beetje verwarrend maar hoe het ook zij, ik snap de beste man zijn frustratie wel. :(:) Ik hoop echter dat de ruiters niet werkelijk zo'n **** zijn dat ze er bewust voor gekozen hebben iemand te laten creperen.

Het verhaal is voor alle betrokkenen gewoon ronduit klote. Ik hoop dat de beste man snel hersteld en er niet te veel aan over houdt. Hij heeft wel pech, zo kort na het vorige ongeval. :(:)

Edit: snel even een term aangepast. Ze zullen het vast niet waarderen als ik ze wielrenners noem. :D

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:53

ohh dit blijft een eeuwige strijd, wandelaars/fietsers en ruiters komen allemaal met een ander doel naar het bos, dat botst en dat zal het blijven doen ben ik bang.

In ieder geval hopen dat de mountainbiker er snel weer bovenop komt en dat het betreffende paard ook weer heel huids op stal staat.
Maar ik moet toegeven, het verslag van het slachtoffer is wel grappig om te lezen als paarden-persoon :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:15

Het is maar goed dat de rest van de samenleving hier niet meeleest, want het paardrij-egoïsme viert weer hoogtij. Zolang ruiters met deze instelling de weg opgaan is het een kwestie van tijd voordat paarden van de openbare weg geband worden. Want waarom zou de rest van de samenleving deze overlast van een stelletje paardrijprinsesjes tolereren?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:19

Karl66 schreef:
Het is maar goed dat de rest van de samenleving hier niet meeleest, want het paardrij-egoïsme viert weer hoogtij. Zolang ruiters met deze instelling de weg opgaan is het een kwestie van tijd voordat paarden van de openbare weg geband worden. Want waarom zou de rest van de samenleving deze overlast van een stelletje paardrijprinsesjes tolereren?

In dit topic? Ik lees vooral dat men struikelt over de gebrekkige berichtgeving. En dit artikel is nu eenmaal geen journalistiek hoogstandje te noemen, dus dat is deels ook wel terecht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:24

Ik lees hier vooral dat die mountainbiker een zeikerd is, die niet zo moet zeuren en dat die verwondingen best wel meevallen. Dat het vooral de schuld van de rest van de kopgroep is omdat die doorgereden zijn en dat de ruiter vooral sielugh is, omdat haar paard op hol geslagen is.

Ruiters en verantwoordelijkheid nemen is een combinatie die je hier op Bokt maar zelden tegenkomt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:26

Hm volgens mij duidelijk op te lossen door Ruiter en Mountainbike/ Wielren paden te maken.. en dat ieder op zijn eigen pad blijft uiteraard.

Maar een paard op hol..ja dat zijn gewoon onvoorziene omstandigheden en mij ook vaak zat overkomen door juist mountainbikers die ineens snel uit smalle paadjes tussen bosjes door schieten. Dus wie veroorzaakt nu overlast he? in ieder geval horen paarden meer thuis in de natuur dan fietsen imo..

Verder vind ik het naar voor die man dat hij zulke beangstigende momenten heeft beleefd, ik kan me voorstellen dat het extra angstig is als je net hersteld bent van ernstige lichamelijke problemen. Maar hij overdrijft wel..sowieso om voor een paard uit te gaan fietsen tja. Misschien is een cursus hoe om te gaan met paarden/ ruiters ook wel goed voor fietsers die graag door de bossen fietsen en andersom ook.

Voor de ruiter zal het ook angstig zijn geweest om je paard kwijt te raken toen die er alleen vandoor ging. Al met al, gewoon hele vervelende omstandigheden voor alle partijen en iemand de schuld geven is helemaal niet relevant. Beter om te kijken naar oplossingen die goed zijn voor alle partijen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:28

Karl66 schreef:
Ik lees hier vooral dat die mountainbiker een zeikerd is, die niet zo moet zeuren en dat die verwondingen best wel meevallen. Dat het vooral de schuld van de rest van de kopgroep is omdat die doorgereden zijn en dat de ruiter vooral sielugh is, omdat haar paard op hol geslagen is.

Ruiters en verantwoordelijkheid nemen is een combinatie die je hier op Bokt maar zelden tegenkomt...

Lezen wij hetzelfde topic?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 12:32

Nou ja, ik vind het op zich ook wel wat erg dramatisch en sensatiebelust om te schrijven dat men hem 'voor dood heeft achtergelaten.' Dat opent gewoon de deur niet voor een gebalanceerd verhaal en het constructief kijken naar oplossingen.

Het lijkt me een naar ongeluk om mee te maken, en kijken hoe dat te verkomen is (en daarvan is het opvolgen van aanwijzingen een deel, maar betere communicatie over zo'n evenement op voorhand een ander aspect) lijkt me prima, maar met het beginbericht kan ik echt weinig.
En de conclusie dat ruiters en verantwoordelijkheid nemen zeldzaam is vind ik eigenlijk ook een rare conclusie? Ik lees over het algemeen aardig wat discussie over dat soort onderwerpen en VEEL mensen die wel degelijk erg voorzichtig zijn en rekening houden met anderen. Zoals waar ruiters en motorrijders of wielrenners een keertje samenkomen om de paarden gedoseerd te laten wennen en allebei te leren hoe je het beste met elkaar om kunt gaan.

Die dingen gebeuren gewoon ook, dus het is ook niet erg eerlijk om alleen te focussen op de meest dramatische verhalen en dan te concluderen dat de ruiters op Bokt zelden verantwoordelijkheid nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:03

Als je de aanwijzingen van een verkeersregelaar negeert, moet je niet zaniken dat er geen hekken stonden of dat de route niet goed genoeg aangegeven was.

Als een paard op hol geslagen is, dan moet je de schuld van verkeersoverlast niet bij anderen neerleggen, een op hol geslagen paard is verkeersoverlast.

Als jouw paard een ongeluk veroorzaakt en jij je niet om het slachtoffer bekommert, moet je niet naar anderen wijzen, dat die het ook niet gedaan hebben. Als je met acht ruiters bent, kan je prima op de plaats van het ongeluk blijven en de anderen achter het paard aan laten gaan.

Als jij na een training wat microschade aan je spieren hebt, dan zit je niet onder de schaafplekken en loop je niet met krukken. Wielrenners staan er juist om bekend dat ze zelfs met allerlei zware blessures na een val weer op de fiets klimmen. Dus op het moment dat hij blijft liggen omdat hij voelt dat het niet goed is, dan kan je dat echt niet wegzetten als piepen.

En dan heb ik het al helemaal niet over de algemene teneur van dit en vergelijkbare topics, waarin de ruiter altijd als slachtoffer wordt gezien. En dat is ze zeker in dit geval duidelijk niet. Als ze de aanwijzingen van de verkeersregelaar had opgevolgd, dan was het ongeluk niet gebeurd. En toch hoor je hier niemand zeggen dat dit soort ruiters slecht voor de sport zijn...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:19

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je net hersteld bent van nekletsel dat je dan wat voorzichtig bent met overeind komen en weer op je fiets springen. Dat het dan na controle mee blijkt te vallen is alleen maar fijn toch?

Zelf heb ik bij een tocht ook weleens een paar km moeten fietsen met stukjes steen en glas in de pezen van m'n knie omdat er op die plek gewoon geen hulp kon komen.

Kwa veiligheid bij kruisingen hebben ze in de noordwijkse duinen bijvoorbeeld hekjes geplaatst om de mountainbikers af te remmen bij kruisingen (je moet een zigzag maken om erdoor te rijden) en naar mijn idee werkt dat prima. Dit is echter lastig te realiseren als er ook een koets of auto van een boswachter doorheen moet kunnen bijvoorbeeld. Op de Veluwe is het niet te vergelijken met een situatie in het duin waar dan een aparte mountainbike route is uitgezet.
Het is natuurlijk makkelijk zeggen dat de mountainbikers maar op een ander pad moeten gaan rijden, maar waarom de ruiters niet op een ander pad?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:33

Als de ruiters werkelijk zijn gewaarschuwd dat er een wielren wedstrijd aan de gang is daar, dan vind ik het belachelijk dat de betrokken ruiters er tóch zijn gaan rijden!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:56

Naar wat ik begrepen heb uit het eerdere topic waren de ruiters met een tocht bezig. Die moeten ook van A naar B zien te komen. Als er door de verkeersregelaars van de MTB tocht geen alternatief word geleverd, zal je toch iets moeten. Zo komt het in elk geval door het 2de stukje op mij over. Maar in mijn ogen kan niemand hier in dit topic zowel de ruiters als de MTBers veroordelen aan de hand van een nieuwsstukje, wat 9 van de 10 keer zwaar word aangedikt om het interessanter over te doen komen. Het is vervelend wat er gebeurd is, maar ik gok dat zowel de mountenbiker als de ruiters allebei het slachtoffer zijn van een samenloop van omstandigheden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 13:59

palousa_boy schreef:
Het is natuurlijk makkelijk zeggen dat de mountainbikers maar op een ander pad moeten gaan rijden, maar waarom de ruiters niet op een ander pad?

Omdat ruiters niet buiten de ruiterpaden mogen komen, en dus niet mogen uitwijken naar fiets- of wandelpaden (boswachter: in de natuur gelden de normale verkeersregels), en MTB-ers wél als uitwijk de fietspaden hebben. Dan fietsen ze de gewone dagjesmensen van de sokken, dat dan weer wel...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:06

De amazones hebben hun kant van het verhaal niet verteld dus we weten eigenlijk niets. Het zal vast genuanceerder liggen dan we op kunnen maken uit het verhaal van de MTBer.

In zijn algemeenheid weet ik wel dat ruiters zich enorm asociaal kunnen gedragen in het bos, maar dat geldt eigenlijk ook voor veel MTBers.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 14:08

Ibbel schreef:
Want je kan wel tegen een groep ruiters zeggen dat hun route niet toegankelijk is vanwege een wedstrijd, maar dan moet er dus wél een alternatieve route zijn. En als die er al is, is dat dus over een wandel- of fietspad. En als dan 'verkeersregels ook in het bos gelden' kan dat dus niet...

Dat is inderdaad ook hier het probleem. We hebben hier met oud en nieuw de Sylvesterrun, en dat is langs het ruiterpad. Ruiterpad vol volk (toeschouwers) en je kunt die dag echt het bos niet in met je paard. Maar de weken erna ook niet. Ze gebruiken namelijk het ruiterpad (ipv het verharde pad wat er precies naast ligt) om mbv trekkers alle zooi op te bouwen en af te breken. Het zag er meer uit als een mountainbikepad. Lekker hobbelig, snap je wel. Zelfs in stap loopt je paard daar gegarandeerd een blessure op.

Als die verschillende organisaties van evenementen in het bos nou eens bij elkaar gaan zitten met elkaar en met andere gebruikers van het bos. Kan iedereen een boel van leren.