Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:30

Ooh ik zou het ook zo willen doen met Bliksem! Lijkt me hartstikke leuk!
Juist doordat ik Bliksem vaak mee heb genomen is dat beestje zoooo relaxt geworden.
Van bang stresskipje naar dappere knuffelkont.
Hij was best mensenschuw en nu staan er soms wel eens 20 kinderen om heen op het schoolplein, hij is daardoor zoveel positief veranderd!! Zoekt mensen nu ook echt op.
Neem juist je paard of pony maar eens mee naar een vreemde omgeving, is alleen maar goed!
Goed voor het zelfvertrouwen van de pony, goed voor de band tussen eigenaar en pony en eens een leuke afwisseling dan alleen maar in wei of bak bezig zijn.
Zo is Bliksem al eens Sinterklaas pony geweest met de Sinterklaasoptocht.
Honderden schreeuwende kinderen, muziek, drumbands, andere paarden, hij is daar juist een super leuke pony van geworden!
Soms moet je echt eens de vertrouwde omgeving uit met je pony. En eens totaal iets anders doen.
Zo leer je elkaar pas goed kennen!
Je pony gaat op jou vertrouwen en jij op je pony.
Kan dit soort dingen dus alleen maar prijzen.
Ik zie het als een win win situarie.
Pony een hoop nieuwe ervaringen en oudjes blij. Mooi toch?
Een springwedstrijd met lawaai, felle kleuren ed is voor een paard de eerste keer ook doodeng. Kwestie van wennen.
En als zo’n pony nou ff een half uurtje op zijn gemak bejaarden besnuffeld of een intensievewedstrijd moet lopen, ik zie het probleem niet.
Daarna mogen ze toch weer fijn hun ding doen in de wei?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:14

Tengeltje11, rij jij paard? OF heb jij ooit paard gereden? Zet je een paard op een kleine en/of middelgrote wei? Doe jij grondwerk met je paard? Doe jij een halster om? Geef je korrel/hooi aan je paard? Laat je de hoefsmid komen? ... ? Dat is ook allemaal onnatuurlijk toch? Een paard in het wild doet dergelijke dingen niet en/of komt met dergelijke dingen niet in aanraking. En toch accepteren ze het en doen ze het maar. Wat maakt het voor zo'n pony toch uit? Ofwel in een manege kindjes ronddragen, ofwel voor een koetsje lopen, ofwel even bejaarden ondersteunen op hun oude dag. Maakt toch niets uit? Volgens mij zorgen ze heel goed voor die diertjes <3. Als ze buiten in werk heerlijk op de wei kunnen etc is het toch goed? Juist goed dat ze wat afwisseling hebben!

Anoniem

Re: Zorggroep zet paardje in bij ouderen met dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:37

Denkend vanuit het oogpunt van alle zorgboerderijen die gebruik maken van paardentherapie vind ik dit helemaal geen gekke gedachte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:50

Wat een gezeur >;) over 'dit is niet natuurlijk', dan moet je toch helemaal geen paarden meer houden en een keer per jaar op vakantie gaan naar Mongolie of zoiets en ze daar bekijken door een verrekijker en zelfs daar is het niet meer natuurlijk sorry wordt daar altijd beetje opstandig van }:0 ^)

Super leuk gedaan en ik weet zeker dat onze bewoners (ik werk ook in de zorg) dit helemaal geweldig zouden vinden :j

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:54

paard kiest er ook niet voor dat wij op zn rug klimmen en dan rondjes gaa rijden zoals wij dat willen. Wordt niet aan paard gevraagd of tie dat leuk vindt. Paardje wordt echt niet minder van de aandacht in het verpeleeghuis. Mensen daat helemaal blij en paardje komt na een uurtje weer lekker op de wei. Ik zie er geen kwaad in.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:18

Nee, met je kont op een paard gaan zitten is wel lekker natuurlijk >;)

Super goed initiatief! Het is meerdere malen bewezen dat paarden een therapeutische werking hebben en een goede bijdrage leveren. Ik volg op facebook een buitenlandse instantie die met minipaardjes werkt en hier ook overal mee naartoe gaan. Hoeveel vreugde die dieren brengen, is onbeschrijfbaar. En naast het werk dat ze doen, leven ze voor de rest gewoon lekker als paard. Niks mis mee dus

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:07

Het gaat hier om dementerende mensen. Om echt contact te krijgen met dementerenden is vaak heel moeilijk. Met een pony kan ik mij heel goed voorstellen dat die mensen weer even een echt contact kunnen krijgen. Is het niet met de pony, is het misschien wel met de begeleiding.

Ik vind het prachtig werk wat deze persoon doet met de pony's. Deze pony's hebben overigens een fantastisch leven waar menig paardje jaloers op zou zijn.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:32

Jaaaaa, ik werk bij de zorggroep!! Super leuk! Ik neem aan dat vanaf nu mijn paard gewoon mee mag als ik moet werken?? *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:24

Ik ga af en toe zelf met m’n IJslander naar de woongroep waar ik werk. Is op stapafstand en hij kan gras in de tuin grazen terwijl verstandelijk gehandicapte cliënten kunnen kijken en aaien.
Na een kwartiertje is hun aandacht verslapt en vindt mijn paard het ook wel weer genoeg. Gaat prima!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 09:26

Mijn hemel wat zitten er een aantal zure reacties tussen :r
Ik vind het een prachtig initiatief +:)+ <3

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:08

Susanne schreef:
Mijn hemel wat zitten er een aantal zure reacties tussen :r
Ik vind het een prachtig initiatief +:)+ <3

Ik ook! Ben trots op onze zorggroep dat ze eens verder denken dan de knuffelhonden en konijnen (die natuurlijk ook super leuk zijn!! <3 ) We hebben ook op vrijwel alle locaties een tovertafel om de zintuigen van onze psychogeriatrische bewoners te prikkelen en gezellig samen een "spelletje" te kunnen doen. Dat dit paardje nu ook langs komt vind ik echt weer een verrijking voor onze bewoners!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:22

Indertijd toen ik in de zorg werkte organiseerden de paar mensen die paarden hadden een heuse paarden middag voor het hele spul. Zo gezellig. In de zomer deden we "show" en dan gingen we met de paarden langs de bewoners en vele wilden dolgraag aaien. Het was een echt spektakel, met pas de deux op muziek, proef rijden op hoog niveau en proef rijden op laag niveau, we hadden een springruiter die parcour sprong en een menner de rond scheurde tot grote hilariteit van de bewoners. Erg warm vaak, de rolstoelen aan de kant achter het lint met vlaggetjes (we hoopten dat de paarden ontzag voor de vlaggetjes hadden en dus mooi binnen de lijntjes bleven lopen→ lukte ook), daar tussen de stoelen met de andere bewoners en bijna alle verzorgende waren erbij want vele kwamen vrijwillig hiervoor terug anders was het bijna niet te organiseren met enkel de vrijwilligers <3 .
Deze kleine pony is super braaf en lijkt geen enkel probleem hiermee te hebben dus ik zie geen enkel probleem dat deze rondloopt op de verpleegafdeling. Van alles kun je een probleem maken, maar onze Hercule is te groot voor de lift, maar die zou er ook geen enkel probleem mee hebben, integendeel, die vindt zoiets machtig leuk.