Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cemlys schreef:Het onderzoek zal vast niet over deze ene foto gaan, meerdere paarden, meerdere sprongen zijn vergeleken met speciale meetapparatuur.
Fijn dat er naar gekeken wordt, wat mij betreft mag er nog heel veel gaan veranderen in het tuigage in de sport. Al zullen er genoeg ruiters zijn die stug doorrijden met tuig wat al 100 jaar bestaat, want zij van wc eend...
Overigens is die hele voorhand zo belangrijk in het rijden/springen. Niet meer dan logisch dat druk de beweging zal veranderen.
Cemlys schreef:Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.
Cemlys schreef:Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.
Citaat:In the landing phase, the joints of the hind legs flex more in an attempt to clear the fence and the legs appear ‘cramped’
Citaat:the horse’s hind legs are “cramped” in the landing phase, with the joints flexing more in an attempt to clear the fence
Cemlys schreef:Ik lees hier niet dat ze als beste uit de bus komen maar dat ze onderzoek hebben gedaan naar hoe zo n voortuig de beweging beïnvloedt en naar aanleiding van de resultaten een tuig hebben ontwikkeld/ontworpen die dat dus vermijdt. Blijkbaar is dat volgens hun gelukt en wordt de beweging beter.
Cemlys schreef:Ik lees hier niet dat ze als beste uit de bus komen maar dat ze onderzoek hebben gedaan naar hoe zo n voortuig de beweging beïnvloedt en naar aanleiding van de resultaten een tuig hebben ontwikkeld/ontworpen die dat dus vermijdt. Blijkbaar is dat volgens hun gelukt en wordt de beweging beter.
Schoentje schreef:Cemlys schreef:Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.
Nee, geen onzin. Wel een 'gekleurd' onderzoek. Als je echt goede resultaten hebt, kun je ook echt eerlijke foto's laten zien. Dan hoef je niet de ene foto op een net ander moment te plaatsen, zodat het lijkt alsof er een gigantisch verschil is, want dat verschil zou er dan op precies hetzelfde moment moeten zijn.
Dan zouden er ook slowmotion filmpjes naast elkaar kunnen zijn, etc. Kortom, ik zie dit als een leuk marketing praatje. Ik heb trouwens ook nog nooit verschil in sprongverloop gemerkt, met of zonder borsttuig. Maar bij mij zit die er dan ook alleen maar aan voor de martingaal en de bevestiging aan het zadel is ervoor om het halsstuk niet naar voren te laten schieten.
Cemlys schreef:Nogmaals ik vind het bijzonder dat er zo vastgepind wordt op een foto. Het onderzoek is gebaseerd op meetresultaten, niet alleen die ene foto. Ik denk alleen maar zolang je het hele onderzoek niet gezien hebt kun je er weinig van zeggen. Het artikel staat in een tijdschrift, dit is nog steeds niet het onderzoek.
Billy schreef:Ik vraag me dan ook af of het martingaal gedeelte het probleem is of het gedeelte over de borst...
davinci2412 schreef:Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.
[ [url=m/555tkn.png]Afbeelding[/url] ]
Schoentje schreef:Cemlys schreef:Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.
Nee, geen onzin. Wel een 'gekleurd' onderzoek. Als je echt goede resultaten hebt, kun je ook echt eerlijke foto's laten zien. Dan hoef je niet de ene foto op een net ander moment te plaatsen, zodat het lijkt alsof er een gigantisch verschil is, want dat verschil zou er dan op precies hetzelfde moment moeten zijn.
Dan zouden er ook slowmotion filmpjes naast elkaar kunnen zijn, etc. Kortom, ik zie dit als een leuk marketing praatje. Ik heb trouwens ook nog nooit verschil in sprongverloop gemerkt, met of zonder borsttuig. Maar bij mij zit die er dan ook alleen maar aan voor de martingaal en de bevestiging aan het zadel is ervoor om het halsstuk niet naar voren te laten schieten.
Knert schreef:davinci2412 schreef:Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.
[ [url=m/555tkn.png]Afbeelding[/url] ]
Die foto kan net zo weinig zeggen als dat het wel wat zegt.
Zijn de overige factoren identiek?
De afzet, plek van afzet, snelheid, ruiter, paard.
Hoeveel verschillende paarden? Waren die paarden er niet te gevoelig voor ten opzichte van het representatieve?
De hoeveelste sprong met, de hoeveelste sprong zonder? Inrijden en inspringen was identiek?
Dus nee als ik een plaatje zie met een kleine onderbouwing... vooral door een niet onafhankelijk bureau... ben ik echt niet overtuigd!