Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Re: Borsttuig beïnvloedt de manier waarop een paard springt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:56

Nu ben ik wel benieuwd welke borsttuigen welk effect hadden, en waar zij mee gaan komen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:05

Bij het plaatje zonder borsttuig is de afzet groter, dus de landing automatisch ook. Daarnaast hebben ze bij het plaatje zonder borsttuig de landing een fractie later weergegeven dan het plaatje met borsttuig. Een later moment van de sprong (beide voorvoeten op de grond) is uiteraard verder dan een eerder moment (nog geen voet op de grond).

Daarnaast kan een ruiter behoorlijk invloed hebben op het verloop van een sprong. Echt een objectief onderzoek vind ik het dus niet echt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 02:45

Het onderzoek zal vast niet over deze ene foto gaan, meerdere paarden, meerdere sprongen zijn vergeleken met speciale meetapparatuur.
Fijn dat er naar gekeken wordt, wat mij betreft mag er nog heel veel gaan veranderen in het tuigage in de sport. Al zullen er genoeg ruiters zijn die stug doorrijden met tuig wat al 100 jaar bestaat, want zij van wc eend...
Overigens is die hele voorhand zo belangrijk in het rijden/springen. Niet meer dan logisch dat druk de beweging zal veranderen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 03:13

Cemlys schreef:
Het onderzoek zal vast niet over deze ene foto gaan, meerdere paarden, meerdere sprongen zijn vergeleken met speciale meetapparatuur.
Fijn dat er naar gekeken wordt, wat mij betreft mag er nog heel veel gaan veranderen in het tuigage in de sport. Al zullen er genoeg ruiters zijn die stug doorrijden met tuig wat al 100 jaar bestaat, want zij van wc eend...
Overigens is die hele voorhand zo belangrijk in het rijden/springen. Niet meer dan logisch dat druk de beweging zal veranderen.

Wanneer die foto's niet representatief zijn voor het onderzoek, waarom dan plaatsen? Al helemaal wanneer je meerdere paarden hebt 'getest' en vastgelegd op film/foto?

dan doe je toch jezelf tekort in dit verhaal.

Leuke van dit soort 'onderzoeken' is, wanneer je al mensen hebt die of minder presteren of een beetje anti zijn, die haal je overstag met dit soort dingen, en gaan je product promoten. win win situatie.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 06:58

Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:11

Cemlys schreef:
Het hele onderzoek wordt hier op basis van een foto de grond ingetrapt als onzin, ik zeg maar dat je op basis van een foto gewoon niet kunt oordelen zonder de rest te hebben gezien of gewoon het tuig te hebben gezien of de hele studie gelezen te hebben.

Daarom zou ik graag de officiële resultaten zien. Maar is het niet “toevallig” dat fairfax zijn eigen product als beste uit de bus komt? Alweer? Net als de singel destijds?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:19

Ik lees hier niet dat ze als beste uit de bus komen maar dat ze onderzoek hebben gedaan naar hoe zo n voortuig de beweging beïnvloedt en naar aanleiding van de resultaten een tuig hebben ontwikkeld/ontworpen die dat dus vermijdt. Blijkbaar is dat volgens hun gelukt en wordt de beweging beter.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 07:58

Cemlys schreef:

Omdat het in het artikel van HH begint met:
Citaat:
In the landing phase, the joints of the hind legs flex more in an attempt to clear the fence and the legs appear ‘cramped’

Lijken verkrampt
naar op hun site:
Citaat:
the horse’s hind legs are “cramped” in the landing phase, with the joints flexing more in an attempt to clear the fence

Zijn verkrampt

Nu is dat 'lijken' niet echt een wetenschappelijk onderbouwd iets, maar dat het lijken veranderd in zijn is natuurlijk wel raar.

en of ik dat borsttuig nu zo 'prettig' vind ogen...
foto borsttuig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:22

Cemlys schreef:
Ik lees hier niet dat ze als beste uit de bus komen maar dat ze onderzoek hebben gedaan naar hoe zo n voortuig de beweging beïnvloedt en naar aanleiding van de resultaten een tuig hebben ontwikkeld/ontworpen die dat dus vermijdt. Blijkbaar is dat volgens hun gelukt en wordt de beweging beter.

Wat is er mis met WC eend? :D

Als je logisch nadenkt: natuurlijk beinvloedt zo'n borsttuig de natuurlijke beweging van een paard. En alles wat het paard meer comfortabel maakt juich ik toe.
Fijn dat Fairfax dat oppakt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:02

Precies dat.
In mijn werk doen we ook onderzoek om de eigen kwaliteit van werken en resultaten te verbeteren. Dat vind ik eigenlijk heel normaal. Waarom zou dat voor paardenproducten anders zijn?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:46

Cemlys schreef:

Nee, geen onzin. Wel een 'gekleurd' onderzoek. Als je echt goede resultaten hebt, kun je ook echt eerlijke foto's laten zien. Dan hoef je niet de ene foto op een net ander moment te plaatsen, zodat het lijkt alsof er een gigantisch verschil is, want dat verschil zou er dan op precies hetzelfde moment moeten zijn.
Dan zouden er ook slowmotion filmpjes naast elkaar kunnen zijn, etc. Kortom, ik zie dit als een leuk marketing praatje. Ik heb trouwens ook nog nooit verschil in sprongverloop gemerkt, met of zonder borsttuig. Maar bij mij zit die er dan ook alleen maar aan voor de martingaal en de bevestiging aan het zadel is ervoor om het halsstuk niet naar voren te laten schieten.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:55

Cemlys schreef:

Er staat dat de ontwikkelde borsttuig geen negatieve werking heeft, in tegenstelling tot de andere borsttuig.

Zal een paard echt zelf bedenken om meer onder de sprong te lopen omdat hij een borsttuig om heeft?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:15

en per wanneer levert dat voordeel op? bij de B? of pas bij het 1m30 en hoger??? commercieel gezien een heel groot verschil in klanteninteresse...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:25

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:35

Schoentje schreef:
Cemlys schreef:

Nee, geen onzin. Wel een 'gekleurd' onderzoek. Als je echt goede resultaten hebt, kun je ook echt eerlijke foto's laten zien. Dan hoef je niet de ene foto op een net ander moment te plaatsen, zodat het lijkt alsof er een gigantisch verschil is, want dat verschil zou er dan op precies hetzelfde moment moeten zijn.
Dan zouden er ook slowmotion filmpjes naast elkaar kunnen zijn, etc. Kortom, ik zie dit als een leuk marketing praatje. Ik heb trouwens ook nog nooit verschil in sprongverloop gemerkt, met of zonder borsttuig. Maar bij mij zit die er dan ook alleen maar aan voor de martingaal en de bevestiging aan het zadel is ervoor om het halsstuk niet naar voren te laten schieten.

Nogmaals ik vind het bijzonder dat er zo vastgepind wordt op een foto. Het onderzoek is gebaseerd op meetresultaten, niet alleen die ene foto. Ik denk alleen maar zolang je het hele onderzoek niet gezien hebt kun je er weinig van zeggen. Het artikel staat in een tijdschrift, dit is nog steeds niet het onderzoek.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:40

Cemlys schreef:
Nogmaals ik vind het bijzonder dat er zo vastgepind wordt op een foto. Het onderzoek is gebaseerd op meetresultaten, niet alleen die ene foto. Ik denk alleen maar zolang je het hele onderzoek niet gezien hebt kun je er weinig van zeggen. Het artikel staat in een tijdschrift, dit is nog steeds niet het onderzoek.

Er wordt niet alleen vastgepind op een foto, maar de foto is op zijn minst suggestief. Dat is wat wordt gezegd. Deze foto suggereert namelijk dat paarden met borsttuig ten alle tijde dichter naar de sprong lopen ten opzichte van paarden die geen borsttuig dragen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:49

Billy schreef:
Ik vraag me dan ook af of het martingaal gedeelte het probleem is of het gedeelte over de borst...

Dat vraag ik me ook af. Ene borsttuig is het andere niet en blijkbaar hebben ze wel gelet op welke factoren het verschil dan maken.

Heb het onderzoek niet gelezen, dus wie weet kan iemand die dat wel heeft gedaan daar meer opheldering over geven.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:55

davinci2412 schreef:
Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.

[ [url=m/555tkn.png]Afbeelding[/url] ]

Die foto kan net zo weinig zeggen als dat het wel wat zegt.

Zijn de overige factoren identiek?
De afzet, plek van afzet, snelheid, ruiter, paard.
Hoeveel verschillende paarden? Waren die paarden er niet te gevoelig voor ten opzichte van het representatieve?

De hoeveelste sprong met, de hoeveelste sprong zonder? Inrijden en inspringen was identiek?

Dus nee als ik een plaatje zie met een kleine onderbouwing... vooral door een niet onafhankelijk bureau... ben ik echt niet overtuigd!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:57

Schoentje schreef:
Cemlys schreef:

Ik ging er eigenlijk vanuit dat die foto voortkwam uit gemiddelden waar de de beste representatie bij hebben gepakt voor de simpele beeldvorming.
Maar dat is misschien wat naïef :Y)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:27

Voor 293 euro (260 pound) verwacht ik best wel wat van zo'n borsttuigje...
Dat een bepaald type borsttuig verschil kan maken geloof ik best, maar zal ook veel afhangen hoe je het vastgemaakt hebt, (hoe strak), en of het model net bij het paard op een ongemakkelijke plek zit.

Hun singel is zo rond de 248 euro (220 pounds), daarvan stond op de Horse&Hound site dat het 'meegeholpen heeft' met het winnen van de gouden olympische medaille. En ergens anders dat de singel het 'secret weapon' was voor het nationale team. Door dat soort uitspraken ben ik juist meer afhoudend. Een fijne singel voor het paard zal zeker helpen, maar heb niet het idee dat hun singel zo uniek is in model en comfort. En waar in de hemel reed het nationale team ervoor dan mee, stro-touwtjes!? :P

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:57

speurneusc schreef:
en per wanneer levert dat voordeel op? bij de B? of pas bij het 1m30 en hoger??? commercieel gezien een heel groot verschil in klanteninteresse...

Deze vraag kwam bij mij ook als eerste naar boven!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 20:24

Knert schreef:
davinci2412 schreef:
Ik had het bericht al van Horse & Hound gezien en hierin staan ook foto's waarin te zien is hoe het paard zonder & met borsttuig springt,, het beïnvloed dus wel degelijk de manier van springen.

[ [url=m/555tkn.png]Afbeelding[/url] ]

Die foto kan net zo weinig zeggen als dat het wel wat zegt.

Zijn de overige factoren identiek?
De afzet, plek van afzet, snelheid, ruiter, paard.
Hoeveel verschillende paarden? Waren die paarden er niet te gevoelig voor ten opzichte van het representatieve?

De hoeveelste sprong met, de hoeveelste sprong zonder? Inrijden en inspringen was identiek?

Dus nee als ik een plaatje zie met een kleine onderbouwing... vooral door een niet onafhankelijk bureau... ben ik echt niet overtuigd!

Nu ja, bij paarden ga je nooit 100% exact dezelfde omgevingsfactoren hebben. Dus als alle factoren altijd overal identiek moeten zijn voordat je een onderzoek zinnig kan noemen, dan is geen enkel onderzoek dat, want bij paarden geldt meer dan eens dat je nooit twee keer in dezelfde rivier stapt.
Alles wat je op of rond je paard hangt is gemaakt door fabrikanten die constant onderzoek doen naar hoe ze hun producten kunnen verbeteren. Zadels met bredere tussenkanalen, bitten van Myler, Micklem hoofdstellen, peesbeschermers die de lucht beter doorlaten, Freejump stijgbeugels, bodyprotectors die opblazen als je valt, zadeldekjes die de vorm van de rug volgen,... Niemand vraagt in dat geval twintig onafhankelijke onderzoeken op voordat ze overtuigd zijn van de werking, hoogstens wat ervaringen van stalgenoten of Bokkers.

Dit is ook gewoon weer een innovatie. Paardenwinkels hangen vol met tuig en gedoe in alle soorten en maten, er zal vast nog wel een plekje vrij zijn voor dit borsttuig. :D

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:15

Ik merk bij mijn merrie inderdaad dat ze veel vrijer beweegt zonder borsttuig en daardoor ook beter (voorzichtiger) springt. Doordat ze haar lichaam meer kan gebruiken zoals ze van nature gebouwd is, springt ze minder snel een balk af.