D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:45

Dat laatste @xxxcynnxxx

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:57

Ik kan me nog een heel drama herinneren over een dure show-welsh die door een inschattingsfout door een vervoerder een afgestorven staart had. Waardoor de pony niet meer geshowd kon worden.

Dus de oplossing lijkt me simpel. Gewoon voor alle gecoupeerde staarten de toegang tot zulke evenementen verbieden. Of een paard nou onhandig is met trailerkleppen of niet. Dan maar met als reden dat zulke onhandige paarden niet aan de rasstandaard voldoen.

Normaal gesproken heb ik helemaal niks tegen eigenwijze boeren. Maar wel als het dierenwelzijn in het gedrang komt.

git

Re: D66 wil handhaving coupeerverbod paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:32

het toestaan van staartloze dieren, met medisch atest op keuringen,zorg voor onhandige mensen, die staldeuren en trailerkleppen te snel dicht gooien.
Geen staart - geen keuring of show. Dat is in mijn ogen de enige oplossing voor dit dierenleed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:44

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:57

En dan die weinig doortastende reactie van de Minister weer. Ze moet eerst onderzoeken en dan kijken wat de gevolgen zijn, blablabla etc. Zal wel onder druk van bepaalde mensen zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:20

Ik snap daar ook echt helemaal niks van. Stel je voor dat dat nu op kattenshows zou gebeuren, alle katten met de staart eraf. Dan stond iedereen op de achterste poten dat weet ik zeker.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:32

Wat een slap argument alsof er honderden paarden rondlopen zonder staart vanwege medische problemen.
Geen gezeur afschaffen dat belachelijke cosmetische gedoe.

Ik vind het heel slap dat er niet harder tegen wordt opgetreden

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:47

Pantykous schreef:
Joolien schreef:
Klinkt simpel, maar gingen de voorzitters van de fokvereniging daar niet compleet tegenin?

Die moeten niet zo janken. Gewoon verbieden, simpel genoeg.

Die hebben zelf staartloze belgen. Niet allemaal trouwens, maar bijvoorbeeld de secretaris wel. Zelfs veulen(s) zonder staart.
Die is echt niet zonder staart geboren hoor.

Het zou zóó makkelijk zijn om gewoon alles zonder staart te weren van de keuring.
En vooruit, ik wil dan nog wel zo soepel zijn om alle paarden zonder staart geboren voor 1-1-2017 nog wel toe te staan. Die staart is er nu eenmaal vanaf. Eraan plakken wil niet meer. Maar dan zijn alle veulens tenminste beschermd*.

*Eh ja, ik weet dat dit eerder gezegd is en dat er sindsdien nog een hele hoop veulens alsnog via Frankrijk zijn gegaan om te worden gecoupeerd (nouja, hun papieren dan, die staart wordt er gewoon in nederland afgehakt). Maar een mens mag blijven hopen toch?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:04

Inderdaad gewoon alle afgehakte staarten verbieden, medisch of niet. Hoeveel medische gevallen zijn er nou daadwerkelijk? Ik heb er nog nooit van gehoord :o?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:58

Hulde aan D66 om dit aan te pakken!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:15

Rizette schreef:
Hulde aan D66 om dit aan te pakken!

Nou ja, er gebeurt dus eigenlijk nog niets he.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:27

Een heleboel mensen hier roepen: gecoupeerde paarden niet meer toelaten op keuringen. Ik ben het daar niet mee eens. Begrijp me niet verkeerd, ik ben tegen couperen. Dat couperen had in 2001 al meteen klaar moeten zijn. Maar ze zijn er mee door gegaan en nu lopen er Belgische trekpaarden tussen de 1 en 19 jaar oud waarvan er heel veel zijn gecoupeerd. Juist de fokkers zijn de mensen die hun paarden hebben laten couperen. En voor het behoud van het ras zijn er nou eenmaal fokkers nodig. Dus als de gecoupeerde merries en hengsten niet meer op een keuring mogen komen, kan er niet meer mee gefokt worden. De paarden die dan over blijven om mee te fokken (vooral de hengsten, die zijn bijna allemaal gecoupeerd) zullen er voor zorgen dat er heel veel inteelt in het ras komt en dat erfelijke eigenschappen die we nu proberen eruit te fokken misschien wel weer meer terug komen, omdat de hengsten met lange staart welliswaar een lange staart hebben, maar misschien ook wel CPL doorvererven.

Dus wat mij betreft: de nieuwe wetgeving behouden en aanscherpen: veulens vanaf 2017 mogen niet meer gecoupeerd op een keuring verschijnen, wat de reden voor couperen ook is en waar ze ook vandaan komen. En daar zeer streng op handhaven.

Wat ik verder ook wil vragen aan iedereen op bokt en andere paardenliefhebbers: als je een gecoupeerd trekpaard tegen komt of een eigenaar van een gecoupeerd trekpaard: vraag eerst waarom diegene een gecoupeerd paard bezit. Ik rijd op een stal op een gecoupeerd paard. Had ik graag anders gezien, maar ik kan de staart er niet meer aan plakken. Maar moet het paard, wat een schat van een beest is, zeer goede veulens fokt en goede benen heeft, dan maar naar de slacht? De discussie is hier gelukkig nog niet zo hoog opgelopen, maar op social media heb ik me wel eens op die manier moeten verdedigen. We moeten er met z'n allen iets aan doen, maar we moeten er ook voor waken dat er geen haatzaaien bij komt kijken.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:33

Bwa met de regels die er nu aan gaan komen waarbij hengsten niet eens meer gekeurd hoeven te worden maar gewoon in categoriëen verdeeld zullen worden, zal met alles wat kan lopen gedekt worden. Dat vind ik mogelijks nog erger dan het couperen

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:34

Dat ben ik helemaal met je eens..... Het belgisch trekpaard ligt niet alleen onder vuur vanwege het couperen, maar ook vanwege CPL. We zijn heel hard bezig om dat er nu uit proberen te fokken. Als straks met alles gefokt mag worden, is dat ook niet meer te controleren.
Laatst bijgewerkt door tjaakje op 23-02-18 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:35

Maar heb je de staart dan ook geknipt? Onze tinker hebben we jaren geleden gekocht via een stal die hem uit Engeland geïmporteerd heeft en zijn staart is ook gecoupeerd. Joost mag weten waarom en misschien was het bij hem wel echt een ongeluk dat kan. Alleen zijn staart word uiteraard niet geknipt dus hij heeft gewoon een staart alleen een veel dunnere en kortere dan een paard met een hele staartwortel.

Wij hebben hierdoor nog nooit de opmerking gehad waarom hij gecoupeerd is omdat het mensen niet echt opvalt. En zo kan hij ook z’n dingetje beschermen tegen de wind, communiceren met z’n vriendjes en vliegen enigsinds verjagen.

Staart eraan plakken kan idd niet meer maar je kan ze ook gewoon laten groeien dan hebben ze in ieder geval nog iets en krijg je ook vast minder opmerkingen.

Verder ben ik het wel met je eens, laat ze een keer doorpakken dan ook.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:41

Staarten worden niet geknipt als het niet nodig is. Maar ze kunnen hun staart niet heel hoog optillen, dus als de staarten vol schijt komen te zitten, gaat toch de schaar erin. Dat is bij het ene paard eerder dan bij de ander.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:44

In een perfecte wereld hebben alle trekpaarden lange staarten, geen cpl en de perfecte bouw :D
En het zijn éééécht niet alleen de fokkers die staarten er af halen want ga bij eender welke fokker kijken, paarden voor de verkoop worden so-wie-so al niet meer gecoupeerd maar ook voor de eigen paarden zijn ze heel voorzichtig hoor.
Het zit er gewoon aan te komen, ze gaan veel strenger worden dus je moet er gewoon rekening mee houden zo simpel is dat. En voor wie zegt dat er 'niks' aan gedaan wordt, dat is gewoon niet waar. Maar Rome is niet op 1 dag gebouwd

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:48

Jullie wijzen hier met een vinger naar de mensen die hun paard nog laten couperen om een zogenaamde medische noodzaak, maar dit was toch echt de uitspraak van de rechter in december 2016 tussen de KVTH en de NVWA. Die rechter had natuurlijk ook meteen kunnen zeggen dat er überhaupt geen gecoupeerde veulens na december 2016 mochten komen, maar zij hebben er zelf voor gezorgd dat de Frankrijkroute in stand blijft. Dat het nog wordt gedaan begrijp ik ook niet helemaal, de veulens worden steeds moeilijker te verkopen.
Ik meen dat België wel alle gecoupeerde veulens vanaf dit jaar wil verbieden op de keuringen, gecoupeerd om welke reden dan ook.
Oudere paarden die gecoupeerd zijn voor december 2016 moeten welkom blijven om de fokpopulatie in stand te kunnen houden.
http://www.kvth.nl/userfiles/file/nieuw ... 7-KVTH.pdf

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:19

Tjaakje. Je redenering over fokken en keuren gaat mank. Je stelt dat er zonder keuring niet gefokt kan worden.
Tot het afgelopen jaar zijn alle paarden aan de keuring geweest. Met en zonder staart. Die paarden zijn goedgekeurd. (Of afgekeurd). Met die paarden kun je gewoon fokken. Ook als ze nu niet meer op keuring verschijnen toch ;) . Ze zijn tenslotte goedgekeurd en voldoen dus aan de standaard.

Niettemin vind ik ook dat het keurongsverbod voor gecoupeerde paarden zou moeten ingaan voor alle dieren geboren na 1-1-2017.
Ja je beloont dan de coupeerders enigszins, maar imo weegt dat wel op tegen de negatieve impuls die het ras anders krijgt.
Het zou helemaal mooi zijn als het bestuur zich er eens hard voor maakt. En dan niet alleen de hoge pieten, maar ook alle regiobesturen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:22

Dat eerste wat je zegt klopt niet, ze moeten elk jaar opnieuw gekeurd worden. Of is dat niet wat je bedoelt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:29

Granoek schreef:
Het zit er gewoon aan te komen, ze gaan veel strenger worden dus je moet er gewoon rekening mee houden zo simpel is dat. En voor wie zegt dat er 'niks' aan gedaan wordt, dat is gewoon niet waar. Maar Rome is niet op 1 dag gebouwd

Hoe lang is dit al verboden? Wel veeeeel langer dan in 1 dag Rome bouwen in ieder geval. Ik heb ook uit vorige discussies begrepen dat juist de piefen van het stamboek juist tegen zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:31

antje_vip schreef:
Inderdaad gewoon alle afgehakte staarten verbieden, medisch of niet. Hoeveel medische gevallen zijn er nou daadwerkelijk? Ik heb er nog nooit van gehoord :o?

ken er in mijn "hele" leven een paar gevallen.
1 die door een te strakke (of te lang om gelaten) staartbandage een afgestorven staart had.
1 door een klein wondje waar maden in zijn gekomen een amputatie moest hebben.

Heb 1x gehoord van een schimmel waar de staart vanaf moest (door melanomen).
Deze heb ik niet zelf gezien.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:33

Niet het hele topic gelezen. Maar ik zit niet in de showwereld bij paarden, wel met honden. In de meeste landen is het op hondenshows zelfs met dierenartsenatest verboden om een hond met gecoupeerde oren of staart voor te brengen. Kunnen ze dit kiet gewoon doortrekken naar de paardenwereld?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:41

Mooi is dat omdat de fokkers gewoon doorgaan met deze vorm van dierenmishandeling is het bijna niet te verbieden. Dat is toch omgekeerde wereld. Een fatsoenlijke fokker neemt zijn verantwoordelijkheid en fokt goede paarden waar geen cosmetische ingrepen bij nodig zijn.
Dus per direct een verbod op paarden zonder staart. Elke ingaande op 1-1-2018. Vanaf nu mogen er geen jonge dieren meer gekeurd worden als de staart eraf is

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:45

Zoe_97 schreef:
Niet het hele topic gelezen. Maar ik zit niet in de showwereld bij paarden, wel met honden. In de meeste landen is het op hondenshows zelfs met dierenartsenatest verboden om een hond met gecoupeerde oren of staart voor te brengen. Kunnen ze dit kiet gewoon doortrekken naar de paardenwereld?

Dit is wat ik ook niet begrijp! In de hondenwereld is het naleven er van geen issue geweest. Ik snap dus ook niet waarom dit in de paardenwereld niet kan.