Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:29

Goof schreef:
En staatsbosbeheer vindt dit nog steeds een succesvol natuurgebied??

Precies dit. Want oh we moeten zo nodig een echte 'wildernis' in Nederland. Nou, m'n reet. Lekker veel beesten op een te klein gebied proppen die zich voortplanten als een stel konijnen en dan gaan janken als het er teveel worden. Ik vind het echt te schandalig voor woorden. Allemaal omdat het zo leuk is voor de mens. Ik sta vlakbij de Maashorst en daar hebben ze wisenten uitgezet, maar daar werd er al snel een afgemaakt omdat hij beet. Echt de omgekeerde wereld. Zo'n beest zit niet te wachten op hordes pottenkijkers.

Het is net als met de wolf: dit gaat gewoon niet in Nederland. De Oostvaardersplassen zijn te klein. Natuurlijk is afschieten beter dan ze laten lijden en bijvoeren is ook geen optie, maar dan maar gewoon geen grote grazers. Of een kudde merries met een ruin voor mijn part. Gooi er gewoon even een geboortestop op. Waarom moeten er elk jaar nieuwe beesten bijkomen als ze toch worden afgeschoten? Pak het bij de bron aan. Ik snap dat je wild schiet, maar de Oostvaardersplassen zijn wat mij betreft toch wel een ander verhaal. Als het omheind is is het inderdaad geen natuurgebied... Dit is alleen leuk voor de wandelaars. Sneu.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:35

Citaat:
Zo'n soort natuur werkt gewoon niet...
Als niet elk niveau, van grazer tot predator, vertegenwoordigd is werkt het gewoon niet.

Zo hartgrondig mee eens

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:46

Anoeska27 schreef:
Knert schreef:
Nou prima toch? Als ze maar goed en vlug afgeschoten worden door geoefende jagers.

Een Mooier scharreldier kun je niet krijgen.

Mooier scharreldier kan je niet krijgen? Nee, dank je. Deze dieren zijn compleet ondervoed, geef mij maar gewoon een goed doorvoed en met liefde grootgebracht scharreldier.

Stomme opmerking, je proeft echt niet aan het vlees of het met of zonder liefde is grootgebracht..

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:48

bigone schreef:
eva1969 schreef:
Drama, het hele gebied daar. Dit zou serieus verboden moeten worden. In mijn ogen is voor dit gebied de enige mogelijkheid om er een gereguleerd natuurgebied van te maken waar je geboortebeperking hanteert en bijvoert. Wanneer wordt Nederland wakker?

Nederland is allang wakker, alleen Staatsbosbeheer/Natuurmonumenten/Politiek hebben een plank voor de kop.

Dus moeten ze er een gigantische kinderboerderij van maken? Ik hoop dat ze nu gewoon gaan zorgen dat er regelmatig dieren worden verplaatst of geschoten om dit soort uithongering te voorkomen!!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:52

Nou prima toch? Als ze maar goed en vlug afgeschoten worden door geoefende jagers.

Een Mooier scharreldier kun je niet krijgen.
[/quote]
Mooier scharreldier kan je niet krijgen? Nee, dank je. Deze dieren zijn compleet ondervoed, geef mij maar gewoon een goed doorvoed en met liefde grootgebracht scharreldier.[/quote]

Stomme opmerking, je proeft echt niet aan het vlees of het met of zonder liefde is grootgebracht..[/quote]

Maar dan moet er wel vlees aanzitten.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:01

_Reneee schreef:

Zeker waar, maar of het nu met liefde is groot gebracht of niet, dat verschil proef je toch echt niet..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:03

CharmingS schreef:
Anoeska27 schreef:
Mooier scharreldier kan je niet krijgen? Nee, dank je. Deze dieren zijn compleet ondervoed, geef mij maar gewoon een goed doorvoed en met liefde grootgebracht scharreldier.

Stomme opmerking, je proeft echt niet aan het vlees of het met of zonder liefde is grootgebracht..

Wow, je kan ook gewoon niet reageren ipv me gelijk voor stom uit te maken. Ik zeg ook niet dat je het proeft (al zijn de meningen daarover verdeeld), maar voor mijn gevoel maakt het zeker wel heel veel uit.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:04

Ik vraag mij dan altijd af wat ze met de kadavers doen. Gaan die naar de dierentuinen ofzo?

Mizora

Re: Bijna 700 dieren in Oostvaardersplassen afgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:08

Die laten ze liggen. Die verteren gewoon en worden opgegeten door insecten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:15

Mizora schreef:
Die laten ze liggen. Die verteren gewoon en worden opgegeten door insecten.

Afschot wordt afgevoerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:17

anjali schreef:
Hieruit blijkt dus dat dit project niet goed is voor dieren.Iets wat omheind is,is geen natuurgebied,en dan gaat het nooit goed.Alleen maar leuk voor jagers.

Ook als er geen hek staat vermeerderen dieren zich (zonder predator) ontzettend.
Kijk maar eens naar de wilde zwijnen op de Veluwe.
Zo mogen minder worden afgeschoten en ze lopen nu rustig in het dorp rond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:19

CharmingS schreef:
_Reneee schreef:

Zeker waar, maar of het nu met liefde is groot gebracht of niet, dat verschil proef je toch echt niet..
Dit proef je wel degelijk, zeer goed zelfs :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:21

anjali schreef:
Sodera schreef:
@anjali, wil je ze dan een hongerdood laten sterven??????? Meen je toch niet serieus hoop ik...

Nee,bijvoederen natuurlijk!!!!

1. en wie gaat dat betalen?
2. dan puilen de dieren over een paar jaar over de hekken.

Het is gewoon een bagger project en er moet een structurele oplossing komen. Bijvoeren is een tijdelijke oplossing en het probleem wordt alleen maar groter.
De enige optie die er is, is echt de natuur nabootsen, dus zorgen voor meer uitval in de kuddes of een groter gebied. Dat laatste is geen optie, dus moet het het eerste worden.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:24

AbbyBlues schreef:
BMHP schreef:
het probleem is dat er niets gedaan wordt om de aantallen grazers fatsoenlijk te beperken.

Eilatan schreef:
jager met geweer is ook een predator. werkt dan prima ;)

Dit dus. Een goed beheersplan moet er komen.

Nee dat is het niet. Je kan als jager elk willekeurig dier afschieten, terwijl er met een roofdier de echt zwakke ertussenuit pakt.

En dat niet alleen. Maar de grond is zo kapot gelopen en gegeten, dieren zoals paarden moeten kunnen trekken van plaats naar plaats, en dat kunnen ze niet. Ze zitten vast op een voedingsloze bodem. land heeft nooit de kans te herstellen, dus de dieren zullen in hongersnood moeten leven.

Walgelijke bedoeling vind ik het

De dieren die afgeschoten zijn hebben geluk, maar de rest
..
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 07-02-18 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:25

CrazyCat schreef:
Beter afschieten als laten creperen. Al moet het gehele beleid van deze projecten eens grondig op de schop.

Precies dit. Ik hoor liever dat die dieren geschoten worden, ondanks dat stress in de kuddes en het gebied geeft, dan dat al die dieren uithongeren en sterven door gebrek aan voer en kou, omdat wij zo nodig wilde diertjes willen kijken in een gebied wat er niet geschikt voor is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:33

of zoals ze in Dulmen doen, ieder jaar paarden eruit vangen en verkopen.
kan met alles wat er loopt. als je dat met beleid doet voorkom je overbevolking.

zonder ingrijpen verdubbeld een kudde paarden zich iedere 4 jaar, mager hoeft niet te betekenen dat het de zwakste is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:46

Anoeska27 schreef:
CharmingS schreef:

Wow, je kan ook gewoon niet reageren ipv me gelijk voor stom uit te maken. Ik zeg ook niet dat je het proeft (al zijn de meningen daarover verdeeld), maar voor mijn gevoel maakt het zeker wel heel veel uit.[/quote]

Sorry, ik vind jou niet stom hoor ;). Jouw opmerking wel. Maar he, jij mag best jouw mening geven hoor.. Doe ik ook :)

@Ailill: Sorry maar ik vind dat echt grote onzin.. Het enige waar je verschil in kunt proeven is of het biologisch is of niet.. Heb je uberhaubt wel ooit paard gegeten? Daarnaast staat het ook niet op het pakje van de supermarkt of slager hoevaak het dier geborsteld is en knuffels heeft gehad.
Ben erg benieuwd hoe jij dat verschil merkt/proeft ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:49

Volgens mij proef je het alleen als een dier stress heeft tijdens het slachten. Maar excuse me if i'm wrong.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:52

_Reneee schreef:
Volgens mij proef je het alleen als een dier stress heeft tijdens het slachten. Maar excuse me if i'm wrong.

Inderdaad als het dier veel stress heeft gehad voor het word geslacht dan proef je dit inderdaad in het vlees, vanwege de adrenaline die dan door het lijf gaat..

Dat heeft niets te maken met liefde, koeien krijgen toch ook geen liefde zoals wij die aan onze paarden geven. Maar die smaken mij ook prima hoor :D

Pff krijg er honger van }:0 :Y)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:52

_Reneee schreef:

Leeftijd etc doen ook een boel. Het schijnt bv dat jonge paarden minder lekker zijn dan oudere dieren. Maar daar heb ik dan net weer te weinig verstand van. Stress tijdens het slachten zie je inderdaad direct terug. Ik vraag me af wat de invloed van langdurige stress (hongersnood) doet met het vlees.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:53

Ja hongersnood is inderdaad een goede, maar deze dieren worden dus ook niet opgegeten? Of ja wat er aan zit aan vlees :+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:55

_Reneee schreef:
Ja hongersnood is inderdaad een goede, maar deze dieren worden dus ook niet opgegeten? Of ja wat er aan zit aan vlees :+

Mager vlees.... is gezonder, maar of ze dat er mee bedoelen? :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:55

_Reneee schreef:

Volgens mij gaan ze naar de destructie. Wat aan de ene kant jammer is, want het vlees, ookal is het misschien niet lekker genoeg voor de mens, kan prima als hondenvoer oid worden ingezet. Maar uiteraard niet als het dier vandaag geschoten wordt en pas morgen in het slachthuis hangt. Dan moet je ze ook direct netjes slachten, darmpakket verwijderen etc.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:58

CharmingS schreef:
_Reneee schreef:

Inderdaad als het dier veel stress heeft gehad voor het word geslacht dan proef je dit inderdaad in het vlees, vanwege de adrenaline die dan door het lijf gaat..

Dat heeft niets te maken met liefde, koeien krijgen toch ook geen liefde zoals wij die aan onze paarden geven. Maar die smaken mij ook prima hoor :D

Pff krijg er honger van }:0 :Y)

Ik denk dat jij een ander beeld hebt bij liefde voor het dier dan ik. Liefde noem ik de boer die iedere dag door zijn kudde loopt, ieder dier kent en eventuele problemen probeert te voorkomen. Die ziet of ze goed in hun vel zitten of niet. Dat heeft niets te maken met kusjes, poetsbeurten of knuffels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:23

De hele Hoge Veluwe is nep op dat gebied en dat is niet van de laatste jaren. In de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw werden de herten ook al bijgevoerd.