Genetisch superpaard op komst in Argentijns laboratorium

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Genetisch superpaard op komst in Argentijns laboratorium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:27

Ik vind het misschien nog het meest bijzonder dat er over oneerlijkheid in de sport gesproken wordt. Ik bedoel, waar gaan we naar toe mensen? Dat je zelf je paard, kind, hond oid kan samenstellen? Dat gerommel met genen moet eens afgelopen zijn.
Als je je voertuig wil samenstellen, dan koop je een auto, en geen paard. In een auto knal je even makkelijk een andere motor.
We gaan al veel te ver met de fok. Al die rasgebonden afwijkingen omdat we niet meer kijken naar de gezondheid, maar alleen naar de prestatie of het perse zuiver willen houden van de bloedlijnen. Als we dan ook nog op genniveau van alles gaan manipuleren. Ongelofelijk...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:32

Het is toch wat op de zaken vooruitlopen. Kunnen knippen en plakken in DNA is één ding, dat dusdanig doeltreffend doen dat je een organisme verbeterd is iets héél anders. Hoe een enorme hoeveelheid genen precies coderen voor de bouw van een organisme is nog lang niet bekend, we weten veel maar nog lang niet alles. Daarmee gaan rommelen om sportprestaties te gaan verhogen zou wel eens behoorlijk moeilijk kunnen blijken te zijn.
Kortom ik zou éérst dat superpaard willen zien voor ik me zorgen ga maken over de gevolgen voor de sportwereld.
Overigens is dat überhaupt één van de laatste dingen waar ik me zorgen over zou maken als deze technologie werkelijk zo een niveau bereikt.....

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 15:58

En.... laten we de ruiters/amazones niet vergeten....die moeten ook verbeterd worden dan toch ?
onrechtmatig gebruik van zweep en sporen en devices die schokken geven als het dier harder moet lopen of hoger moet springen...dat moet dan bij ons er ook uitgefokt worden.....mischien een of ander gen laten verdwijnen kortom eerst maar bij de mens beginnen en dan nog een naar de dieren kijken, grote kans dat het niet eens nodig is om veranderingen aan te brengen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:54

Zizipicoleo schreef:
Alane schreef:
Jij denkt dat die ingeteelde doorgefokte prezwalski's een gezonde bijdrage zouden kunnen geven als je ze kruist met huispaard?
dat ze niet die grote hoofden met korte halzen doorgeven, strakke bovenlijn enzo?

Maar je denkt dat het product van prezwalski x paard weer vruchtbaar is?
waarom dan niet van een ezel of zebra?

Przewalski en huispaard zijn ondersoorten van dezelfde soort (Equus ferus) en geven dus gewoon vruchtbare nakomelingen. Ezels en zebra's zijn andere soorten.

en het maakt niet uit dat een prezwalskii 66 chromosomen heeft en een paard 64?
ezel heeft er 62 en een paard kruizen met een ezel kan maar het product is onvruchtbaar.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:03

Eerlijk gezegd vind ik dit juist ontzettend interessant. Ik zou de technologie misschien niet gebruiken voor een superpaard, maar he je moet ergens beginnen. Hopelijk komt de techniek door dit soort 'oefening' zover dat we er op andere fronten ook wat aan hebben. Lijkt me heel mooi.

Alles heeft voor en nadelen en iedere techniek kan op een slechte manier gebruikt worden. Moeten we daarom dit soort doorbraken gaan verbieden? Ik vind van niet.

Ik wil eerst wel eens zien hoe dat super paard eruit ziet. Zal niet de eerste keer zijn dat dat uitloopt op drie keer niks natuurlijk :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:03

@Alane nakomelingen met 65 chromosomen zijn meestal wel vruchtbaar. Best wel gek eigenlijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:13

Fennadev schreef:
@Alane nakomelingen met 65 chromosomen zijn meestal wel vruchtbaar. Best wel gek eigenlijk.

daarom ook mijn vraag. Omdat ezel x paard = meestal onvruchtbaar (op een uitzonderlijke uitzondering na)

Maar goed, gezien het huidige prezwalskii bestand afstamt van 15 paarden, en alles dus zo'n beetje familie van elkaar is en doorsnee genomen bij sterke inteelt vaak ongewenste eigenschappen naar boven komen, zie ik de meerwaarde er niet van in om een paard (anders dan een prezwalskii ) te kruizen met een prezwalskii

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:37

Alane schreef:
of met een zebra kruizen dan heb je een streepje voor

nice, de leukste reactie tot nu toe :+

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:44

Alane schreef:
of met een zebra kruizen dan heb je een streepje voor

Briljant!
(moest het even kwijt)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:49

Super ras, waar heb ik dat eerder gehoord?

Ik vind het vreselijk wat we allemaal kunnen en ben bang voor de toekomst. Het lijkt allemaal schitterend, perfectioneren, alles perfectioneren. Ik noem het Russische roulette, we spelen voor god, moeder natuur en aarde all in one. Dit kan niet goed aflopen.

Nee, ik kan niet zeggen dat ik dit positief spannend vind.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:00

eens met Danzz, ik vind het ook geen positieve ontwikkeling. Het paard als soort zal er zeker niet mee geholpen zijn. Dit is weer allemaal in het belang van de mens, dus nee; geen positieve ontwikkeling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:50

danzzz schreef:
Super ras, waar heb ik dat eerder gehoord?

Ik vind het vreselijk wat we allemaal kunnen en ben bang voor de toekomst. Het lijkt allemaal schitterend, perfectioneren, alles perfectioneren. Ik noem het Russische roulette, we spelen voor god, moeder natuur en aarde all in one. Dit kan niet goed aflopen.

Nee, ik kan niet zeggen dat ik dit positief spannend vind.

Ik vind ook dat het geknoei is.Moeder Natuur kan trouwens niet verbeterd worden.Enne,deze mogelijkheden worden nu op hoogstaande zoogdieren als paarden uitgeprobeerd,dit kan dus ook met mensen.Het zou me trouwens niets verbazen als er met mensen al lang proeven gedaan worden. Volgens de Christelijke leer is zoiets verboden.Want God is de Schepper en de mens niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:17

Och, deze specifieke techniek is nieuw, maar er wordt al decennia lang genetisch gesleuteld aan allerlei organismen, met name planten en microörganismen. Menselijk insuline voor diabetici wordt geproduceerd door bacteriën waarin het menselijke gen dat codeert voor dit eiwit is gezet.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:33

anjali schreef:
Ik vind ook dat het geknoei is.Moeder Natuur kan trouwens niet verbeterd worden.Enne,deze mogelijkheden worden nu op hoogstaande zoogdieren als paarden uitgeprobeerd,dit kan dus ook met mensen.Het zou me trouwens niets verbazen als er met mensen al lang proeven gedaan worden. Volgens de Christelijke leer is zoiets verboden.Want God is de Schepper en de mens niet.

Dat denk en vind jij. Ik vind het een zegen dat er voor mensen met ernstige erfelijke afwijkingen meer mogelijkheden ontstaan om ouder te worden van een kind dat die ziekte gegarandeerd niet hoeft te krijgen of zelfs maar mee te dragen. Ik vind het een stap vooruit als we aangedane embryo's kunnen 'repareren' in plaats van weggooien en alleen gezonde embryo's terugplaatsen, zoals nu al gebeurt. Tegelijkertijd maak ik me zorgen om andere mogelijkheden die nieuwe technieken brengen, maar dat wil niet zeggen dat we alle ontwikkelingen dan maar stil moeten zetten. Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:38

goeroe schreef:
anjali schreef:

Dat denk en vind jij. Ik vind het een zegen dat er voor mensen met ernstige erfelijke afwijkingen meer mogelijkheden ontstaan om ouder te worden van een kind dat die ziekte gegarandeerd niet hoeft te krijgen of zelfs maar mee te dragen. Ik vind het een stap vooruit als we aangedane embryo's kunnen 'repareren' in plaats van weggooien en alleen gezonde embryo's terugplaatsen, zoals nu al gebeurt. Tegelijkertijd maak ik me zorgen om andere mogelijkheden die nieuwe technieken brengen, maar dat wil niet zeggen dat we alle ontwikkelingen dan maar stil moeten zetten. Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.

We zijn met ongeveer 4 miljard mensen teveel op deze aarde, en jij vind het echt een goed plan om alles en iedereen maar in leven te moeten houden en minstens 100 jaar te laten worden? volgens mij vind God het helemaal niet goed dat je aan zijn creaties knutselt.

Ik denk dat we met vuur aan het spelen zijn, en dat die blaren echt zeer gaan doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:42

en wie heeft de mens zo slim gemaakt dat de mens dat kan?
Dat 'we' niet meer in holen wonen en vol verwondering naar vuur kijken?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:48

danzzz schreef:
We zijn met ongeveer 4 miljard mensen teveel op deze aarde, en jij vind het echt een goed plan om alles en iedereen maar in leven te moeten houden en minstens 100 jaar te laten worden? volgens mij vind God het helemaal niet goed dat je aan zijn creaties knutselt.

Ik denk dat we met vuur aan het spelen zijn, en dat die blaren echt zeer gaan doen.

Ojee, nu word ik bang. Ik denk dat het een zegen is dat in bepaalde erfelijk belaste families eindelijk eens een generatie volwassen mag worden voordat ze hun ouders moeten begraven. Als het jouw god meer behaagt om die ellende te laten voortduren dan laat mij straks maar lekker beneden met vuur spelen, ik zal me in goed gezelschap bevinden.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:51

Kuggur schreef:
Och, deze specifieke techniek is nieuw, maar er wordt al decennia lang genetisch gesleuteld aan allerlei organismen, met name planten en microörganismen. Menselijk insuline voor diabetici wordt geproduceerd door bacteriën waarin het menselijke gen dat codeert voor dit eiwit is gezet.

_/-\o_ Dankjewel!

Laast nog een presentatie gehouden over CRISPR Cas9. Een geweldige techniek in mijn ogen. Het heeft de potentie om zo veel mensen te helpen.
De techniek is nog wel zeer jong, wat er voor zorgt dat de langetermijn effecten nog niet bekend zijn, en CRISPR kan ook off-target effecten hebben.

Er wordt gezegd dat in 2019 (over ruim een jaar dus) pas de eerste veulens geboren gaan worden. Dat betekend dat de merries op dit moment nog niet dragend zijn, ze zullen dus ook nog niet zo ver zijn dat het veulen perfect is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:08

Steeph schreef:
Er wordt gezegd dat in 2019 (over ruim een jaar dus) pas de eerste veulens geboren gaan worden. Dat betekend dat de merries op dit moment nog niet dragend zijn, ze zullen dus ook nog niet zo ver zijn dat het veulen perfect is.

Ze zijn Myostatin aan het down-reguleren, ofwel, net zo goed komt er enkel een volbloed met een Quarterkont uit :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:13

goeroe schreef:
anjali schreef:

@Goeroe: Je hebt gelijk dat ik inderdaad superconservatief ben,en veel conservatiever dan onze huidige Paus.Ik denk dus echt dat het alleen maar narigheid brengt als je aan de oorspronkelijke schepping gaat zitten veranderen.Want alle mogelijkheden tot variaties zitten daar al in.Het ging hier nu over paarden:tot voor kort zijn er toch allerlei types paarden op geheel natuurlijke wijze,door de keuze van de passende merries en hengsten bij elkaar,gefokt? Waarom moet dat nu ineens anders en onnatuurlijker?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:15

Ik zou onbeschermde sex ook meteen verbieden: als je ergens bezig bent met leven creeeren is het wel daarmee.
Twee zweterige scheppers die in het heetst van de strijdt denken dat een kind een goed idee is :P

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:19

goeroe schreef:
Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.

Er is nogal een groot verschil tussen het onder gecontroleerde omstandigheden zelf laten "paren" van variaties waarvan de geslachtsdelen in elkaar passen en de huidige knutselarij waarbij met soorten waarbij die geslachtsdelen niet in elkaar passen toch nageslacht gemaakt wordt. 1e is inderdaad al eeuwen oud, 2e is iets waar wij de gevolgen niet van kunnen overzien en komt voort uit de arrogantie dat wij daar toch controle over hebben. Dat is jezelf godstatus aanmeten en daarvoor ontbreekt ons een groot stuk noodzakelijke kennis. En door dat ontbreken kunnen wij ook de bijbehorende verantwoordelijkheid niet nemen en daarmee is dit iets waar wij inderdaad van af zouden moeten blijven.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:20

tamary schreef:
goeroe schreef:
Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.

Er is nogal een groot verschil tussen het onder gecontroleerde omstandigheden zelf laten "paren" van variaties waarvan de geslachtsdelen in elkaar passen en de huidige knutselarij waarbij met soorten waarbij die geslachtsdelen niet in elkaar passen toch nageslacht gemaakt wordt. 1e is inderdaad al eeuwen oud, 2e is iets waar wij de gevolgen niet van kunnen overzien en komt voort uit de arrogantie dat wij daar toch controle over hebben. Dat is jezelf godstatus aanmeten en daarvoor ontbreekt ons een groot stuk noodzakelijke kennis. En door dat ontbreken kunnen wij ook de bijbehorende verantwoordelijkheid niet nemen en daarmee is dit iets waar wij inderdaad van af zouden moeten blijven.

hear hear. Ik denk ook dat we in een potje aan het roeren zijn dat beter ongeroerd kan blijven.

We spelen met krachten waar we de gevolgen niet van weten, en als dat eenmaal in gang is gezet krijgen we dat nooit meer terug. De aarde zit zo geniaal in elkaar, alles past, alles is op elkaar afgestemd, elk zandkorrelte elke windvlaag. Dat is om een reden, dat is omdat op die manier onze aarde functioneert.

En wij zitten in de fijne motoriek te knutselen en halen de balans eruit, en ik vind dat een enge ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 30-12-17 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:23

Steeph schreef:
Kuggur schreef:

_/-\o_ Dankjewel!

Laast nog een presentatie gehouden over CRISPR Cas9. Een geweldige techniek in mijn ogen. Het heeft de potentie om zo veel mensen te helpen.
De techniek is nog wel zeer jong, wat er voor zorgt dat de langetermijn effecten nog niet bekend zijn, en CRISPR kan ook off-target effecten hebben.

Het is zeker een mooie techniek, de eerste resultaten zijn veelbelovend inderdaad. Maar precies wat je zegt, wat doet het op de lange termijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:24

@Tamary
Correctie: waarvan JIJ VIND dat ze eraf moeten blijven ;)

Niet iedereen deelt jouw mening.