Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Zizipicoleo schreef:Alane schreef:Jij denkt dat die ingeteelde doorgefokte prezwalski's een gezonde bijdrage zouden kunnen geven als je ze kruist met huispaard?
dat ze niet die grote hoofden met korte halzen doorgeven, strakke bovenlijn enzo?
Maar je denkt dat het product van prezwalski x paard weer vruchtbaar is?
waarom dan niet van een ezel of zebra?
Przewalski en huispaard zijn ondersoorten van dezelfde soort (Equus ferus) en geven dus gewoon vruchtbare nakomelingen. Ezels en zebra's zijn andere soorten.
Fennadev schreef:@Alane nakomelingen met 65 chromosomen zijn meestal wel vruchtbaar. Best wel gek eigenlijk.
danzzz schreef:Super ras, waar heb ik dat eerder gehoord?
Ik vind het vreselijk wat we allemaal kunnen en ben bang voor de toekomst. Het lijkt allemaal schitterend, perfectioneren, alles perfectioneren. Ik noem het Russische roulette, we spelen voor god, moeder natuur en aarde all in one. Dit kan niet goed aflopen.
Nee, ik kan niet zeggen dat ik dit positief spannend vind.
anjali schreef:Ik vind ook dat het geknoei is.Moeder Natuur kan trouwens niet verbeterd worden.Enne,deze mogelijkheden worden nu op hoogstaande zoogdieren als paarden uitgeprobeerd,dit kan dus ook met mensen.Het zou me trouwens niets verbazen als er met mensen al lang proeven gedaan worden. Volgens de Christelijke leer is zoiets verboden.Want God is de Schepper en de mens niet.
goeroe schreef:anjali schreef:Ik vind ook dat het geknoei is.Moeder Natuur kan trouwens niet verbeterd worden.Enne,deze mogelijkheden worden nu op hoogstaande zoogdieren als paarden uitgeprobeerd,dit kan dus ook met mensen.Het zou me trouwens niets verbazen als er met mensen al lang proeven gedaan worden. Volgens de Christelijke leer is zoiets verboden.Want God is de Schepper en de mens niet.
Dat denk en vind jij. Ik vind het een zegen dat er voor mensen met ernstige erfelijke afwijkingen meer mogelijkheden ontstaan om ouder te worden van een kind dat die ziekte gegarandeerd niet hoeft te krijgen of zelfs maar mee te dragen. Ik vind het een stap vooruit als we aangedane embryo's kunnen 'repareren' in plaats van weggooien en alleen gezonde embryo's terugplaatsen, zoals nu al gebeurt. Tegelijkertijd maak ik me zorgen om andere mogelijkheden die nieuwe technieken brengen, maar dat wil niet zeggen dat we alle ontwikkelingen dan maar stil moeten zetten. Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.
danzzz schreef:We zijn met ongeveer 4 miljard mensen teveel op deze aarde, en jij vind het echt een goed plan om alles en iedereen maar in leven te moeten houden en minstens 100 jaar te laten worden? volgens mij vind God het helemaal niet goed dat je aan zijn creaties knutselt.
Ik denk dat we met vuur aan het spelen zijn, en dat die blaren echt zeer gaan doen.
Kuggur schreef:Och, deze specifieke techniek is nieuw, maar er wordt al decennia lang genetisch gesleuteld aan allerlei organismen, met name planten en microörganismen. Menselijk insuline voor diabetici wordt geproduceerd door bacteriën waarin het menselijke gen dat codeert voor dit eiwit is gezet.
Steeph schreef:Er wordt gezegd dat in 2019 (over ruim een jaar dus) pas de eerste veulens geboren gaan worden. Dat betekend dat de merries op dit moment nog niet dragend zijn, ze zullen dus ook nog niet zo ver zijn dat het veulen perfect is.
goeroe schreef:anjali schreef:Ik vind ook dat het geknoei is.Moeder Natuur kan trouwens niet verbeterd worden.Enne,deze mogelijkheden worden nu op hoogstaande zoogdieren als paarden uitgeprobeerd,dit kan dus ook met mensen.Het zou me trouwens niets verbazen als er met mensen al lang proeven gedaan worden. Volgens de Christelijke leer is zoiets verboden.Want God is de Schepper en de mens niet.
Dat denk en vind jij. Ik vind het een zegen dat er voor mensen met ernstige erfelijke afwijkingen meer mogelijkheden ontstaan om ouder te worden van een kind dat die ziekte gegarandeerd niet hoeft te krijgen of zelfs maar mee te dragen. Ik vind het een stap vooruit als we aangedane embryo's kunnen 'repareren' in plaats van weggooien en alleen gezonde embryo's terugplaatsen, zoals nu al gebeurt. Tegelijkertijd maak ik me zorgen om andere mogelijkheden die nieuwe technieken brengen, maar dat wil niet zeggen dat we alle ontwikkelingen dan maar stil moeten zetten. Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.
goeroe schreef:Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.
tamary schreef:goeroe schreef:Aansluitend op wat Kuggur schrijft vindt er al sinds mensenheugenis veredeling van landbouwgewassen plaats, wat feitelijk ook niets anders is dan sleutelen aan wat 'moeder natuur' te bieden heeft. Daaruit is naar mijn idee voldoende gebleken dat er heel wat te verbeteren valt. Overigens vind ik dat niet alleen, maar velen met mij die ook volgens de Christelijke leer menen te leven. Zelfs voor een conservatieveling ben je naar mijn idee dus tamelijk conservatief.
Er is nogal een groot verschil tussen het onder gecontroleerde omstandigheden zelf laten "paren" van variaties waarvan de geslachtsdelen in elkaar passen en de huidige knutselarij waarbij met soorten waarbij die geslachtsdelen niet in elkaar passen toch nageslacht gemaakt wordt. 1e is inderdaad al eeuwen oud, 2e is iets waar wij de gevolgen niet van kunnen overzien en komt voort uit de arrogantie dat wij daar toch controle over hebben. Dat is jezelf godstatus aanmeten en daarvoor ontbreekt ons een groot stuk noodzakelijke kennis. En door dat ontbreken kunnen wij ook de bijbehorende verantwoordelijkheid niet nemen en daarmee is dit iets waar wij inderdaad van af zouden moeten blijven.
Steeph schreef:Kuggur schreef:Och, deze specifieke techniek is nieuw, maar er wordt al decennia lang genetisch gesleuteld aan allerlei organismen, met name planten en microörganismen. Menselijk insuline voor diabetici wordt geproduceerd door bacteriën waarin het menselijke gen dat codeert voor dit eiwit is gezet.
Dankjewel!
Laast nog een presentatie gehouden over CRISPR Cas9. Een geweldige techniek in mijn ogen. Het heeft de potentie om zo veel mensen te helpen.
De techniek is nog wel zeer jong, wat er voor zorgt dat de langetermijn effecten nog niet bekend zijn, en CRISPR kan ook off-target effecten hebben.
Er wordt gezegd dat in 2019 (over ruim een jaar dus) pas de eerste veulens geboren gaan worden. Dat betekend dat de merries op dit moment nog niet dragend zijn, ze zullen dus ook nog niet zo ver zijn dat het veulen perfect is.