Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:25

arm dier....gelukkig kwam hij deze mensen tegen
Het is een harde post van die stal, maar meer dan terecht.

Hopelijk zet dit al die mensen die hetzelfde doen eens aan het denken. Ik krijg altijd enigszins wat wurgneigingen als ik de zoveelste 20 plusser op de Boktmarkt zie staan...en dan heel hypocriet de advertentie ook nog beginnen met 'met pijn in het hart'

danzzz

Re: Vandaag heb ik jouw paard in laten slapen - Skip's verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:28

Nou inderdaad. "met pijn in mijn hart" wat een boelscheit

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:30

Echt te triest voor woorden dat een oud paard dit mee moet maken. |(

Waar ik sta met mijn pony's staan ook oudjes van hun pensioen te "genieten". Eigenaren komen eens in de 3 of 4 maanden, kijken er verder niet naar om. En het mag allemaal maar weinig kosten, dierenarts/tandarts hoefsmid die wat vaker nodig zijn is al te duur. Laat staan speciaal voer.
De helft zou als die van mij waren allang naar de eeuwige weides gebracht zijn. Maar je moet het niet in je hoofd halen daar over te beginnen, dan ben je een beul. -O-
Nee, een "leven" als dit is beter. -:(-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:36

In Belgie zijn de afstandsprijzen niet zo hoog in de asiels.Menig hond in kunnen laten slapen omdat de eigenaar het niet aan kon en dan zijn 12/13/14 jarige hond in een asiel dumpt.Woest word ik dan om de krokedillen tranen die ze plempen bij het verlaten van het asiel.

Geen idee in Amerika ,maar voor het inslapen van een paard betaalde ik 100 euro.Dus niet zo'n schokkend bedrag ,het niet kunnen betalen vind ik dan ook geen excuus.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:39

Triets dat dit dier op deze manier aan zijn einde heeft moeten komen... Wat verschrikkelijk dat hij op die leeftijd nog de handel in in gestuurd, de plaatser van het bericht heeft imo dat gedaan aat de oorspronkelijke eigenaresse had moeten doen.

Voor mijn pony is het op de volgende manier geregeld: ik heb een potje, maar mocht dat om wat voor reden dan ook verdwijnen dan sta ik hem af aan mijn huidige staleigenaresse. Hij kan gewoon blijven waar hij is in een voor hem bekende en fijne omgeving met zijn bekende vriendjes en met de juiste zorg.
Maar dat potje zal niet verdwijnen hoor :) en anders heb ik mijn lieve ouders nog.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:40

Er is een verschil tussen niet kunnen en niet willen betalen.
Voor diegene die dat niet kunnen en/of willen is het krijgen van een (kleine) slachtprijs beter dan moeten betalen voor euthanasie. Dus uiteindelijk beter voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:42

Triest, maar ben blij dat het paard een fijne laatste nacht heeft gehad met mensen die wel van hem hielden, ookal kenden ze hem nauwelijks.
Helaas zie ik het erg vaak.. broodmagere paarden die mogen opzouten als weidemaatje omdat ze geld kosten.. mensen willen gewoon hun dood niet meemaken. Dat dier kiest er niet voor om oud te worden..
Laatst een 29 jarig paard op Facebook.. Gewoon ontzettend triest. Snap niet dat mensen dit over hun hart verkrijgen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:49

Greenwood Stables had natuurlijk ook gewoon de longontsteking kunnen laten behandelen,
de schaafwonden kunnen verzorgen, en het dier aangepast voer kunnen geven.

Alleen, dat was natuurlijk veel minder spectaculair geweest dan deze fb-post,
die altijd een paar honderduizend likes zal opleveren.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:53

BigBen schreef:
Greenwood Stables had natuurlijk ook gewoon de longontsteking kunnen laten behandelen,

Ja, want het gaat écht om de likes :roll:

Een paard wat er zo aan toe is; angstig, oud en ziek. Daar moet je niet verder mee klooien. In mijn ogen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:00

BigBen schreef:

Waardeloze reactie dit. Als een dierenarts het besluit neemt, zal er zeker nog wel meer met het paard aan de hand zijn geweest.

Ze laten heus geen paard inslapen als het niet nodig is, en helemaal niet voor de 'likes'!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:02

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Amen, kan ik ook altijd zo boos over worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:11

Billy schreef:
Dat kunnen alle mensen die hun paard als gezelschapspaard willen plaatsen omdat hij oud of niet meer te rijden is in hun zak steken.........

Dit!!!!!

Hoe vaak staan er geen oude afgedankte paarden op marktplaats. Want tja niet meer te rijden. Als ik het geld en de plek had kocht ik ze allemaal. Ik vind het vreselijk dat mensen zo met dieren om gaan!

Dan kijk ik naar m'n merrie van 29 en besef ik hoeveel geluk zij heeft. En geen geld voor euthanasie, sorry maar hoeveel is dat nou? 100/150? Als je dat als paardeneigenaar niet zomaar in één x op kunt hoesten ben je ontzettend dom bezig!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:13

BigBen schreef:

Er komt een tijd dat een paard niet verder kan als wil je het nog zo hard. Als de darmen versleten zijn, kun je erin stoppen wat je wilt maar dan blijft een dier vermageren. Moet je daar dan ook nog gif in stoppen om een longontsteling te behandelen?
Je moet niet willen dokteren met een dier dat duidelijk aan zijn einde is. En ik denk dat de mensen om hem heen prima konden inschatten hoeveel leven er nog in zat en wat zijn kansen waren. 30 is best oud.

Het gaat niet om de likes.
De boodschap is dat je verantwoording moet nemen voor je dier. Het is een morele plicht om een dier uit het lijden te verlossen als het niet verder kan en om het niet de handel in te sturen.
Dit staat zelfs al eeuwen in het zogenaamde "paardengebed" dat ook niet voor niets ontstaan is.

Ik heb zelf twee van zulke oude uitgerangeerde paarden die zijn gebruikt tot ze "op" waren kunnen redden van nog vaker van hand tot hand gaan. Maar er zijn er zoveel, het is gewoon afschuwelijk.
Het is prima dat het een keer openbaar wordt op deze manier.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:21

Amy schreef:
Billy schreef:

Dit!!!!!

Hoe vaak staan er geen oude afgedankte paarden op marktplaats. Want tja niet meer te rijden. Als ik het geld en de plek had kocht ik ze allemaal. Ik vind het vreselijk dat mensen zo met dieren om gaan!

Dan kijk ik naar m'n merrie van 29 en besef ik hoeveel geluk zij heeft. En geen geld voor euthanasie, sorry maar hoeveel is dat nou? 100/150? Als je dat als paardeneigenaar niet zomaar in één x op kunt hoesten ben je ontzettend dom bezig!!!

zo een 3 miljoen mensen zijn blijkbaar ontzettend dom bezig in Nederland, want die hebben inderdaad niet even 100/150 euro op de plank liggen. Sterker nog er zijn mensen die omwille van een tientje eigen bijdrage geen amoxicilline kunnen kopen voor hun keel ontsteking, simpelweg omdat hun leefgeldtoelage zo een grote uitgave niet toestaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:24

@Danzzz: ik hoop van harte dat die mensen dan geen (huis)dieren hebben.

Ik zie dat je ook eerder op me had gereageerd. Nee, zo'n dier moet je nooit verkopen. Dat weten we allemaal wel met ons gezonde verstand.
Als je geen geld hebt voor die laatste stap, terwijl het dier (volgens het FB artikel) zijn hele leven heeft gewerkt voor je, ben je, imo, heel fout bezig. Zo'n dier heeft honderden euthanasieprikken bij elkaar gewerkt. Hij heeft er slechts één nodig.
Laatst bijgewerkt door Palmera op 25-12-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:25

danzzz schreef:
zo een 3 miljoen mensen zijn blijkbaar ontzettend dom bezig in Nederland, want die hebben inderdaad niet even 100/150 euro op de plank liggen. Sterker nog er zijn mensen die omwille van een tientje eigen bijdrage geen amoxicilline kunnen kopen voor hun keel ontsteking, simpelweg omdat hun leefgeldtoelage zo een grote uitgave niet toestaat.

Maar ik mag hopen dat die mensen dan ook geen paard hebben

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:48

In Engeland meen ik dat er voorwaarden zijn aan het houden van een paard (staat me bij).

Zou dat een idee zijn, een soort examen/herinnering van wat er allemaal bij komt kijken voordat mensen overgaan tot koop?

En dan nog een vraag aan de blokkers: wat doen jullie als paardeneigenaar op het moment dat je een wat oudere paard niet meer zelf kunt houden? (Heel eerlijk?)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:51

Dus ze vond het moeilijk, of zielig, om hem in te laten slapen en heeft hem daarom verkocht? Of begrijp ik het verkeerd?

Rust zacht lieve skip <3

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:52

En zelfs als je het geld niet hebt voor een spuitje, zo'n 45% van de Amerikaanse huishoudens schijnen een vuurwapen in huis te hebben. Je kan mij niet vertellen dat je dan niemand in je kennissenkring hebt die zo'n dier een nette, snelle dood door een genadeschot kan geven. Een kogel is nog goedkoper dan een spuitje, en ook heus goedkoper dan de benzine die je verbruikt met je stokoude werkdier naar een veiling brengen.

Citaat:
En dan nog een vraag aan de blokkers: wat doen jullie als paardeneigenaar op het moment dat je een wat oudere paard niet meer zelf kunt houden? (Heel eerlijk?)

Heel eerlijk? Ik heb geen paard meer, maar voor mijn geiten is duidelijk dat wanneer ik onverwacht dood ga, dat zij netjes een spuitje krijgen. Geen geleur met dieren die geen waarde hebben behalve als slachtdier, en zij verdienen geen dood door onverdoofd een mes in de keel. Dan liever gewoon in de eigen stal inslapen en naar de Rendac.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:58

Wat ik niet zo goed begrijp is hoe ze zo precies weten wat het verleden van dit paard is. Het is tenslotte van handelaar naar handelaar gegaan en handelaren interesseert het een biet wat het verleden van zo'n oudje is.

Hoe komen ze aan de details, hoe weten ze dat de eerste eigenaresse er 50 dollar voor heeft gekregen?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:00

Misschien hebben ze gebeld, of hebben ze deze citaten op een website van de manege gevonden?

Knap antwoord Julius_Juut! Ik vermoed dat lang niet iedereen erbij stil staat (of erover na wil denken) dat dit scenario hen ook kan treffen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:01

Een snelle google-actie vertelt me overigens dat euthanasie van een paard in de VS al snel het dubbele is van dat in NL. Ook voor mensen zijn de medische kosten in de VS vaak veel duurder dan hier.
Maar dan nog, je zou altijd een noodpotje moeten hebben voor je dier. En het wil er bij mij ook niet in dat iemand die kennelijk een rijschool/manege heeft in de VS geen geld voor dergelijke kosten zou hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:04

Palmera schreef:
@Danzzz: ik hoop van harte dat die mensen dan geen (huis)dieren hebben.

Ik zie dat je ook eerder op me had gereageerd. Nee, zo'n dier moet je nooit verkopen. Dat weten we allemaal wel met ons gezonde verstand.
Als je geen geld hebt voor die laatste stap, terwijl het dier (volgens het FB artikel) zijn hele leven heeft gewerkt voor je, ben je, imo, heel fout bezig. Zo'n dier heeft honderden euthanasieprikken bij elkaar gewerkt. Hij heeft er slechts één nodig.

Die mensen hebben misschien een huisdier gekocht toen ze nog in goede doen waren, en ik heb eerder op je gereageerd, klopt. Ik vroeg je of jouw leven precies zo gelopen is als je twintig jaar geleden voor ogen had, met nog het zelfde vriendje, zelfde baan, nooit ziek geworden. NIEMAND koopt een dier met de wetenschap dat ze er een jaar later niet meer voor kunnen zorgen, niemand.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:06

Eliine schreef:
danzzz schreef:

Maar ik mag hopen dat die mensen dan ook geen paard hebben

je moet ze de kost geven, alleen hier op bokt al lopen er genoeg rond die echt een heel, heel karig inkomen hebben maar wel paarden

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 15:07

Ik vind het heel lief van Greenwood Stablestraat dat ze dit paard een fijne laatste dag hebben gegeven en hem uit zijn lijden hebben verlost. Ik vind het wel Jammer dat ze de eerste eigenaar publiekelijk in zwart licht zetten en dat bokt daaraan mee doet. In mijn ogen was het netjes geweest om de eerste eigenaar gewoon persoonlijk te confronteren zonder dat de rest van de wereld daar ook bij te betrekken.