Paardensector vraagt om betere registratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 10:55

Amy schreef:
Moeten ze die troep eerst eens goedkoper maken. Heb het laatst uit gezocht en het paspoort laten wijzigen naar de nieuwe eigenaar kost 50 euro. Vind ik best prijzig en heb er twee die nog moeten, maar vind het wel best zo.

50 kom je nog goed mee weg, voor PREs ben je 65 euro per paard + een eigenaarsnummer (€95) of fokkersnummer (€215) kwijt 8)7

Wil best registreren, maar komop..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:04

Abiola schreef:
En het is vast ook handig om daarna alle eigenaren een zogenaamde paardenbelasting aanslag te gaan sturen ;)
Ik heb mijn paard ook niet op mijn naam laten registreren, zonde van mijn geld.

Hier nog eentje, maar de da komt al jaren hier dus bij uitbraak weet hij de mijne ook wel te staan!
En dan nog wat ik heb een buitenlandse pony, de chip klopt in haar papieren/paspoort en haar chip maar ze is nergenst aangemeld...niet hier en ook niet in de 3 landen waar ze is geweest( inculsief bioindustrie bedrijf en dat is en blijft erg vreemd).En het enige positive wat ik me kan bedenken hieraan dat je als koper al je oud eigenaren van je paard kan nagaan en kan weten of ze heeft afgezien .Want ik kwam er dus later achter waarom ze het niet op naalden en spuiten heeft,En dat was handig geweest als we het vooraf wisten( ze heeft echt de DA keihard geschopt, gelukkig liep het goed af!)
maar tja ze heeft de verplichte dingen dus ik vind het goed zo!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:12

Wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Sjemig. Ik vind het eerder raar dat paarden nog niet in de registratie staan, verder staan alle landbouwhuisdieren daar wel in geregistreerd. En nee, dan zit je niet meteen aan allerhande verplichtingen vast wat ik een paar posts eerder las. Bedrijfsbehandelplannen enzo beginnen pas bij een x aantal dieren, de normale paardenhouder komt daar echt niet.

Haal dan ook meteen de stamboeken met hun idiote prijzen uit het plaatje. 50+ euro voor een paspoortboekje en een registratie in hun eigen systeem is te idioot voor woorden, zeker als je helemaal geen behoefte hebt aan een ras-specifiek stamboek voor je paard. Gewoon een landelijk punt met een kostprijs voor de registratie en het papier en mensen die zich wel bij een stamboek aan willen sluiten moeten dat dan fijn doen, met alle kosten van dien.

Overigens is iedereen hier meteen bang voor belastingen. Als de gemeente/staat belasting wil hebben hebben ze daar echt niet zo'n registratie voor nodig hoor. ;) Voor honden komen ze ook zo nu en dan langs om te checken of en hoeveel honden er wonen, dat is met paarden nog veel makkelijker.
Als we het als paardenhouders niet ok vinden dat er een belasting komt kan dat overigens waarschijnlijk ook wel aangevochten worden, zou niet de eerste keer zijn dat de staat met hangende pootjes teruggefloten wordt door rechtzaken die aangespannen zijn door dierhouders wiens hobby geblokkeerd dreigt te worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:24

Het paspoortboekje is dan wellicht niet direct 50 euro kostprijs, maar hoe verwacht jij dat het boekje gemaakt kan worden?50 euro is écht kostprijs, als je ziet hoeveel werk een stamboekorganisatie daar van heeft. Er zit meer registratie achter dan je in eerste instantie zal denken.

Een gezamelijke database is wellicht een overweging maar de hamvraag in deze is: WELKE partij zal er zorg voor dragen? WAT zijn de belangen van die partij? Hebben wij als particuliere paardenhouders wel belang bij één paardenregistratiekantoor, zonder alternatieven of concurrentie? Leren we bijvoorbeeld nu nog niets van de situatie bij KNHS?

Het mooiste zou zijn als het een onafhankelijke overheid is die ervoor zal zorgen, maar wees er maar gerust op: goedkoper wordt het niet, en sneller en/of klantvrienlijker al helemaal niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:29

Als het serieus 50 euro kost om een boekje te drukken moeten de stamboeken mischien zoeken naar een betere manier. :P
Maar waarom überhaupt zo'n boekje? Wat een onzin dat er zo'n compleet boekwerk bij een paard hoort. In deze moderne tijden kan alles digitaal, gewoon een eigendomsbewijs bij een paard (en zelfs dat zou digitaal kunnen door chipnummer aan een persoon te verbinden) is toch genoeg?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:32

Analoog heeft anno 2017/2018 absoluut nog voordelen. Want als je alles digitaal zult willen, dan ook moet je al die individuele dierenartsen ook aangeschakeld zien te krijgen. Want dan moeten alle medische handelingen ook via diezelfde digitale wijze worden bijgehouden.
Zodat jij uiteindelijk met je mobieltje aan de ring de jury kunt overtuigen dat je paard weldegelijk goed en tijdig gevaccineerd is geweest.

Zover zijn we domweg nog niet. Het kan wel, het kan heus. Hoeveel wil jij er als particulier voor betalen?

Kwa kosten voor het stamboek: vrees dat het nog duurder gaat worden. Er zit veel werk in waar personeel voor nodig is. En personeel gaat de komende jaren alleen maar duurder worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:13

Dees schreef:
Een gezamelijke database is wellicht een overweging maar de hamvraag in deze is: WELKE partij zal er zorg voor dragen? WAT zijn de belangen van die partij? Hebben wij als particuliere paardenhouders wel belang bij één paardenregistratiekantoor, zonder alternatieven of concurrentie? Leren we bijvoorbeeld nu nog niets van de situatie bij KNHS?

Het mooiste zou zijn als het een onafhankelijke overheid is die ervoor zal zorgen, maar wees er maar gerust op: goedkoper wordt het niet, en sneller en/of klantvrienlijker al helemaal niet.

Gewoon hetzelfde als bij schapen en runderen. Als je niet bij een stamboek zit, kun (moet) je bij RVO je dieren registeren. DAARNAAST zijn er koppelingen mogelijk met stamboeken of de GD die je kan machtigen jouw gegevens bij te houden. Via het systeem van het stamboek kun je dan uitgebreide gegevens informatie bijhouden die ook bij RVO doorgevoerd kan worden.

Dus je werkt met het systeem van de overheid en kan daar stamboeken aan koppelen.

En waarom zou het niet goedkoper worden? De kosten van runderen en schapen kun je online vinden en ik vind ze erg laag en gebaseerd op het aantal mutaties. Ik kan ook gewoon online gegevens aanpassen via DigiD.

Mensen die beginnen over belastingen etc en mestafvoer. Kijk ook even naar hoe het bij ander vee geregeld is. Dat gaat ook vanaf bepaalde aantallen. En waarom zouden boeren wel moeten betalen voor de afvoer en jij niet?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:01

Dees schreef:
Analoog heeft anno 2017/2018 absoluut nog voordelen. Want als je alles digitaal zult willen, dan ook moet je al die individuele dierenartsen ook aangeschakeld zien te krijgen. Want dan moeten alle medische handelingen ook via diezelfde digitale wijze worden bijgehouden.
Zodat jij uiteindelijk met je mobieltje aan de ring de jury kunt overtuigen dat je paard weldegelijk goed en tijdig gevaccineerd is geweest.

Oh nee, alstjeblieft niet hoor. Helaas te maken met een dierenarts die nogal veel sturing nodig heeft en die geef je liever niet de vrije hand. Ja, als je graag je paard regelmatig laat enten voor god weet wat allemaal. En allerlei onnodige check-ups van je paard :(. Dus zonder duidelijk communicatiekanaal liever nietl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:18

Dees schreef:
Het paspoortboekje is dan wellicht niet direct 50 euro kostprijs, maar hoe verwacht jij dat het boekje gemaakt kan worden?50 euro is écht kostprijs, als je ziet hoeveel werk een stamboekorganisatie daar van heeft. Er zit meer registratie achter dan je in eerste instantie zal denken.

Weet niet of je op mij doelt met die 50 euro, maar dat is voor een naamsverandering in het bestaande paspoort. Voor een nieuw paspoort wat gedrukt moet worden vind ik 50 euro niet gek, maar voor enkel een naam veranderen, vind ik dat van de zotte. Ik heb er twee die nog eigenlijk veranderd moeten worden, maar die 100 euro geef ik dan liever ergens anders aan uit als de registratie sowieso een zooitje is.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:29

Hmm als ik zie dat een Europees dierenpaspoort 3.95 kost, dan vind ik 50 euro voor een paardenpaspoort wel heel erg veel hoor. Zelfs een ID kaart is goedkoper..

Als daar echt zoveel werk in zit, is dat misschien juist ook een reden om te centraliseren. Dan kan een stamboek zich bezig houden met andere dingen dan administratie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:08

Achter het Europese dierenpaspoort zit 0,0 registratie. Je kunt net zo goed een ansichtkaart kopen.

Voor een ID kaart geldt dat er 16 miljoen (17 mln?) gebruikers zijn én de overheid die activiteit zwaar subsidieert. Een ID kaart koop je bij de gemeente onder kostprijs.

Beide voorbeelden, geen vergelijk.

Pipodipo, begrijp ik nu dat jij anti-inenten bent? Dat kun je prima zijn, moet je zelf weten. Maar mocht je deel willen nemen aan evenementen in NL met je paard/pony, dan is inenten gewoon verplicht. Of je nu wilt of niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:28

julius_juut schreef:
Wat een doemdenkers hier allemaal zeg. Sjemig. Ik vind het eerder raar dat paarden nog niet in de registratie staan, verder staan alle landbouwhuisdieren daar wel in geregistreerd. En nee, dan zit je niet meteen aan allerhande verplichtingen vast wat ik een paar posts eerder las. Bedrijfsbehandelplannen enzo beginnen pas bij een x aantal dieren, de normale paardenhouder komt daar echt niet.

ook dat is geen waar.
als je fokt,ook al is dat kleinschalig,dan worden alle veulens op jouw naam geboren.
stuk voor stuk worden ze verkocht,maar worden nooit overgezet.....
en zo kom je heel vlug aan idioot veel paarden op je naam(ook als bedrijf),zonder dat ze er effectief zijn.

tuurlijk kan je dat dan bewijzen met facturen of verkoopovereenkomst ed,maar het is toch te gek voor woorden dat die verkoop paarden maar allemaal op je naam blijven staan omdat de nieuwe eigenaar het te veel geld vindt,of onnodig acht?

terecht ook,ik geef ook geen 10-tallen euro's meer uit om een paard op mijn naam te laten zetten.
(en zeker weten komt er vroeg of laat een belasting of taks op paarden)

in belgie is het 'gecentraliseerd',maar toch betaal nog je nog gek veel(vind ik,als je het idd vergelijkt met bv een paspoort voor mensen die dan chip,.... bevat),daarnaast komt dan nog de chip-prijs,DA bezoek en visitekosten voor het enten en het schetsen,.....

zelf vind ik het een enorm omslachtig iets(registreren online,chippen,da laten schetsen,betalen,de boel opsturen en dan wachten op een paspoort) die enorm veel kost tov wat het maar is en soms maanden duurt tegen dat alles in orde is.

waarom niet een systeem als bv honden?
DA chips,schetst desnoods,plakt chipnummer in boekje,klaar is kees.
DA-en kunnen perfect al hun registraties online doorgeven bv,hebben ze ook alles,kost een boel minder.
eigenaren kunnen zelf,bij verkoop van hun paard,doorgeven dat dier X verkocht is aan persoon Y.
Persoon Y kan ook idem zo zijn paard aangeven.
als geen van beiden het doet,tja,dan is het niet geweten,maar mij lijkt dat altijd wel een van beiden dit door zal geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:49

Het systeem van chippen van huisdieren is werkelijk hét voorbeeld van hoe het niet moet.

Heb ooit een gechipte kat verloren. Ben toen 3 dagen bezig geweest om te achterhalen bij welke registrerende instantie uitgerekend die chip was geregistreerd.... Nooit achter gekomen, de kat is na een week weer teruggevonden, maar die chip was van 0,0 toegevoegde waarde.
Veel contact ook gehad met dierenambulance en ook daar werd bekend: zij hebben ook geen idee bij welke instantie ze het chipnummer moeten doorgeven mochten ze een gechipt dier vinden. Zoveel chip-aanbieders, zoveel registratieloketjes. Iedere DA heeft zijn eigen merk, ze registreren dus overal ergens anders.

Het probleem van registratie van paarden is dat het niet om een "simpel" huisdier gaat, maar om een dier dat ook in de voedselketen terecht kan komen. En daarom gelden er heel andere regels om die registratie heen dan je in eerste instantie zou denken. Dat maakt het duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:15

Dees schreef:
Het probleem van registratie van paarden is dat het niet om een "simpel" huisdier gaat, maar om een dier dat ook in de voedselketen terecht kan komen. En daarom gelden er heel andere regels om die registratie heen dan je in eerste instantie zou denken. Dat maakt het duur.

En daarvoor zou een juiste registratie bij de rvo uitkomst kunnen bieden. Net zoals bij runderen waar alles te achterhalen valt. En laten de dierenartsen ook eens beter opletten; zo krijg ik gewoon cushing medicijnen mee zonder enige vraag voor welke pony het is, en wormenkuren zijn nog steeds voor een pony die er al lang niet meer is en trouwens ook nooit bestaan heeft onder mijn naam (totaal andere naam van de pony). Mijn dieren komen niet in de voedselketen dus ik vind het wel goed, maar slordig is het wel.

tengeltje11

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:42

idd,wie vermeld nu welke medicijn paard x krijgt?

hier bv ook al enkele paarden zware medicatie nodig gehad.
nooit is dat in het paspoort gekomen.

het is nu niet de bedoeling dat ze verkocht of geslacht worden,maar niet iedereen heeft even goeie intenties natuurlijk.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:52

Dit is gewoon een opstap voor paardenbelasting, de overheid wil gewoon weten wie ze straks aan moeten slaan.

Paarden worden in de regel niet geslacht voor menselijke consumptie dus dat hele slachtverhaal is klinklare onzin. Er zijn geen paardenziektes die gevaarlijk zijn voor de mens, dus ook die kan van het lijstje af en paardeneigenaren weten dondersgoed waar overige besmettelijke ziekten zijn die nadelig kunnen uitpakken voor paarden.

Die paar paarden die wel in de menselijke voedselketen terecht komen hebben in iedergeval alle documenten op orde die samenhangen met de chip.

Daarnaast gaat er in de paarden heel, heel veel zwart geld rond, veel crimineel geld en DAT is wat ze willen weten, alleen kunnen ze dat niet zo plompverloren zeggen natuurlijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:06

Wat jij onzin noemt, denken het RVO en de VWA en nog wat van dat soort instanties heel anders over. Tja, en die bepalen de wetten, jij niet.

Ik denk niet dat de gewenste maatregel gaat om meer belastinggeld. Het komt echt uit de paardensector zelf, daar heeft de Belastingdienst geen zitting in.

WIE gaat het dan doen en WELKE belangen zijn daarmee gemoeid?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:18

RVO en VWA zijn wat voor een organisaties, en waar vallen die onder?

Het gaat echt alleen maar om het inzichtelijk krijgen hoeveel zwart geld er in de paarden omgaat, DAT is het belang.

Noem jij maar een belang (een steekhoudend belang dan) bij het beter registreren, die is er niet. Geen mensgevaarlijke ziektes, en binnen de paardenwereld weet iedereen binnen een half uur of er ergens een besmettelijke paardenziekte is, en paarden zonder ingevuld paspoort mogen niet voor menselijke consumptie geslacht worden, wel belang?

het wordt alleen wat makkelijker geslikt als er geroepen wordt dat de paardensector dat wil in plaats van de belastingdienst, en menigeen stinkt er nog in ook.

IK heb er nog nooit iemand over gehoord in de paardensector dat de registratie KUT is, jij wel?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:30

Dees, het klopt dat een id kaart niet helemaal een vergelijking is, maar aan de andere kant zijn er wel 450.000 paarden in Nederland die gesregisteerd moeten worden. Dat moet gewoon goedkoper kunnen dan 50 euro per mutatie. Bij runderen betaal je 1.31 euro voor een geboortemelding en kun je een paspoort gratis printen als pdf. Niet helemaal vergelijkbaar ook, maar ik snap niet goed dat het bij al het andere vee wel betaalbaar geregeld kan worden en bij paarden zo gedecentraliseerd is en daarmee ook enorm kostbaar.

Het zou me ook echt niks verbazen als het die kant uit gaat. Waarom zou je een papieren paspoort bij je paard moeten hebben, als je het ook kan registreren en gewoon printen of dat het er een papieren controle kan plaatsvinden (zoals bij ander vee)?

Paarden registeren gaat niet alleen omdat dieren in de voedselketen kunnen komen, maar bij de uitbraak van dierziektes de paarden opgespoord kunnen worden. Er zijn wellicht ziektes die mensen of ander vee kunnen besmetten of andere paarden. Het gaat dus niet enkel om de dode dieren, maar ook bij leven kan het handig zijn. Er bestaan trouwens wel ziektes die gevaarlijk zijn voor de mens:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_d ... _rij#Paard

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:43

beert schreef:
Paarden registeren gaat niet alleen omdat dieren in de voedselketen kunnen komen, maar bij de uitbraak van dierziektes de paarden opgespoord kunnen worden. Er zijn wellicht ziektes die mensen of ander vee kunnen besmetten of andere paarden. Het gaat dus niet enkel om de dode dieren, maar ook bij leven kan het handig zijn. Er bestaan trouwens wel ziektes die gevaarlijk zijn voor de mens:
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Z/Ziek_d ... _rij#Paard

Diezelfde ziektes zie je ook bij knaagdieren, honden en katten en toch hoor ik uit die hoek niet de roep om een verbeterde registratie met ziekte als onderbouwing? Kan dat zijn omdat er in de knaagdieren, honden en katten niet zoveel fiscaal gerommel is en er niet miljoenen op jaarbasis in omgaan?

Ik vind het niet erg hoor, ik vind het een heel plausibel verhaal als de overheid grip wil krijgen op de geldstromen binnen de paardensector, snap ik heus. Maar om dan de bevolking een of ander lulpraatje aan te smeren onder het mom van veiligheid, ziekte en bla, bla eng en we gaan allemaal DEUD als we het niet doen is gewoon zo het volk onderschatten, zeg gewoon wat je wilt en iedereen werkt eraan mee, en die mensen die er niet aan meewerken die vinden dan wel weer wat anders om in te investeren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:51

danzzz schreef:
IK heb er nog nooit iemand over gehoord in de paardensector dat de registratie poedersuiker is, jij wel?

Ik hoor en lees anders regelmatig dat mensen ervan balen dat er nergens fatsoenlijk (en betaalbaar) bij te houden is van wie een paard is. Dat het systeem waarbij de houder de papieren in bezit heeft en de paardeneigenaar niets (officieels), op dat punt behoorlijk tekort schiet. Dat niet terug te herleiden is waar hun paard in het verleden is geweest voordat het bij een handelaar kwam.

Daar komt nog bij dat allerlei medicatie vaker niet dan wel wordt geregistreerd in het paspoort, en dat niet bijgehouden wordt aan welk paard het wordt toegediend. Nu zegt iemand hierboven dat paarden vrijwel nooit voor consumptie bestemd zouden zijn. In de praktijk krijgen toch echt nog heel veel manegepaarden als ze op/'total loss' zijn een enkeltje slager. Dat terwijl zeker de grotere stallen een behoorlijke apotheek opbouwen/voor handen hebben en ook middelen waarvoor een wachttijd of zelfs uitsluiting van consumptie geldt, vaak gemakkelijk meekrijgen van veeartsen.

Zelfs als het hele belastingaspect en zwart-geldgebeuren buiten beschouwing wordt gelaten, blijft nog steeds de voedselveiligheid en het dierenwelzijn een reden om voor een goede en actuele registratie te zijn. De inspectiediensten van oa NVWA kúnnen nu eenmaal niet controleren of aan veiligheids- en welzijnsrichtlijnen wordt voldaan, wanneer ze niet weten waar überhaupt allemaal paarden gehouden worden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:52

danzzz schreef:

Het gaat echt alleen maar om het inzichtelijk krijgen hoeveel zwart geld er in de paarden omgaat, DAT is het belang.

Noem jij maar een belang (een steekhoudend belang dan) bij het beter registreren, die is er niet. Geen mensgevaarlijke ziektes, en binnen de paardenwereld weet iedereen binnen een half uur of er ergens een besmettelijke paardenziekte is, en paarden zonder ingevuld paspoort mogen niet voor menselijke consumptie geslacht worden, wel belang?

het wordt alleen wat makkelijker geslikt als er geroepen wordt dat de paardensector dat wil in plaats van de belastingdienst, en menigeen stinkt er nog in ook.

IK heb er nog nooit iemand over gehoord in de paardensector dat de registratie poedersuiker is, jij wel?

Dus je vindt het wel onzin, maar hebt geen idee wat RVO en nvwa zijn en wat ze doen? Dan in het kort: de NVWA is er voor handhaving van regels. Dus van controle op paardenpaspoorten tot voedsel. Het staat dan ook voor de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit ;-). RVO voert regelgeving uit rondom o.a. registratie van vee. Beide zijn organisaties van de overheid, maar beide uitvoerend. Zij bepalen dus geen regels, maar voeren uit.

Verder staat in de allereerste regel van dit topic dat dit wordt geroepen door diverse grote paardenorganisaties (dat de registratie beter kan). Om je laatste vraag te beantwoorden.

Qua ziektes gaat het uiteindelijk om de zogeheten aangifteplichte ziektes, dus deze https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierzie ... en-bij-vee

Ik heb niet paraat welke ziektes precies door paarden opgelopen kunnen worden, maar bijvoorbeeld de Afrikaanse paardenpest wordt nog steeds vroeg of laat verwacht. Het West Nijlvirus is er ook zo een die nog niet in Nederland is, maar wel verwacht wordt en ook gevaarlijk voor mensen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:58

beert schreef:
danzzz schreef:

Dus je vindt het wel onzin, maar hebt geen idee wat RVO en nvwa zijn en wat ze doen? Dan in het kort: de NVWA is er voor handhaving van regels. Dus van controle op paardenpaspoorten tot voedsel. Het staat dan ook voor de Nederlandse Voedsel en Waren autoriteit ;-). RVO voert regelgeving uit rondom o.a. registratie van vee. Beide zijn organisaties van de overheid, maar beide uitvoerend. Zij bepalen dus geen regels, maar voeren uit.

Verder staat in de allereerste regel van dit topic dat dit wordt geroepen door diverse grote paardenorganisaties (dat de registratie beter kan). Om je laatste vraag te beantwoorden.

Qua ziektes gaat het uiteindelijk om de zogeheten aangifteplichte ziektes, dus deze https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dierzie ... en-bij-vee

Ik heb niet paraat welke ziektes precies door paarden opgelopen kunnen worden, maar bijvoorbeeld de Afrikaanse paardenpest wordt nog steeds vroeg of laat verwacht. Het West Nijlvirus is er ook zo een die nog niet in Nederland is, maar wel verwacht wordt en ook gevaarlijk voor mensen.

Nee Beert, ik WEET wat ze doen, en ik WEET ook dat het overheidsorganen zijn, daarom stel ik de vraag. Jij denkt dat de belastingdienst (ook overheid) niet met de NvWA en de RVO aan tafel is gaan zitten hoe zij samen kunnen werken om het zwarte geld in kaart te brengen in de paardensector? Geloof me ze zijn al ZEKER 15 jaar aan het broeden, de chip gaf niet het gewenste effect.

Welke diverse grote paardenorganisaties willen dat het beter kan dan? IK ken er geen een, jij wel? Ooit de KNHS horen miepen over de gebrekkige registratie, ik niet hoor.

En ziektes? zie mijn post hierboven

Achterom

Re: Paardensector vraagt om betere registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:01

Ik verbaas me er vooral over dat een zelfopgericht orgaan wat zich 'de sectorraad paarden' gezien wordt als 'de paardensector'. Terwijl belangrijke onderdelen van de paardensector daarin niet vertegenwoordigd zijn...

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:07

oomens schreef:
danzzz schreef:

Ik hoor en lees anders regelmatig dat mensen ervan balen dat er nergens fatsoenlijk (en betaalbaar) bij te houden is van wie een paard is. Dat het systeem waarbij de houder de papieren in bezit heeft en de paardeneigenaar niets (officieels), op dat punt behoorlijk tekort schiet. Dat niet terug te herleiden is waar hun paard in het verleden is geweest voordat het bij een handelaar kwam.

Nee, ik hoor wel eens dat mensen graag op zoek willen naar een paard dat ze weggegeven hebben voor de goede oude dag, en plotseling verdwenen is. Maar ik ben het met je eens dat het een chaos is, en dat is juist de reden waarom er in de paarden zoveel (crimineel) zwart geld rond gaat. Niks is te controleren.

Citaat:
Daar komt nog bij dat allerlei medicatie vaker niet dan wel wordt geregistreerd in het paspoort, en dat niet bijgehouden wordt aan welk paard het wordt toegediend. Nu zegt iemand hierboven dat paarden vrijwel nooit voor consumptie bestemd zouden zijn. In de praktijk krijgen toch echt nog heel veel manegepaarden als ze op/'total loss' zijn een enkeltje slager. Dat terwijl zeker de grotere stallen een behoorlijke apotheek opbouwen/voor handen hebben en ook middelen waarvoor een wachttijd of zelfs uitsluiting van consumptie geldt, vaak gemakkelijk meekrijgen van veeartsen.

Een slager slacht ook voor NIET menselijke consumptie, hondenvoer bijvoorbeeld dus die kunnen prima dat soort middelen tot zich hebben gekregen. Dat staat namelijk wel in het paspoort of het dier wel of niet geschikt is voor menselijke consumptie en een dierenarts past daar de medicatie op aan. Is het paard niet geschikt voor menselijke consumptie kan die in de ochtend nog buut hebben gehad, en in de middag aan de haak hangen en de week daarop bij bello op zijn bord.
Citaat:
Zelfs als het hele belastingaspect en zwart-geldgebeuren buiten beschouwing wordt gelaten, blijft nog steeds de voedselveiligheid en het dierenwelzijn een reden om voor een goede en actuele registratie te zijn. De inspectiediensten van oa NVWA kúnnen nu eenmaal niet controleren of aan veiligheids- en welzijnsrichtlijnen wordt voldaan, wanneer ze niet weten waar überhaupt allemaal paarden gehouden worden.

De voedselveiligheid kan je dus al afstrepen, die smoes doet niet meer mee. Dierenwelzijn?? Volgens mij is er geen enkele sector zo goed in staat om intern het dierenwelzijn hoog te houden als de paardensector, laat jij je paard maar eens een dagje op stal staan. Dat is ook gewoon een drogredenering. Inspecties inspecteren ongeacht de eigenaar, die inspecties komen op een terrein, constateren en handelen. En het is nou eenmaal niet zo dat je een paard in je kelderbox kan houden, gemeenten weten prima waar paarden gehouden worden, daar hebben we niet zo een registratie voor nodig.