oomens schreef:danzzz schreef:IK heb er nog nooit iemand over gehoord in de paardensector dat de registratie poedersuiker is, jij wel?
Ik hoor en lees anders regelmatig dat mensen ervan balen dat er nergens fatsoenlijk (en betaalbaar) bij te houden is van wie een paard is. Dat het systeem waarbij de houder de papieren in bezit heeft en de paardeneigenaar niets (officieels), op dat punt behoorlijk tekort schiet. Dat niet terug te herleiden is waar hun paard in het verleden is geweest voordat het bij een handelaar kwam.
Nee, ik hoor wel eens dat mensen graag op zoek willen naar een paard dat ze weggegeven hebben voor de goede oude dag, en plotseling verdwenen is. Maar ik ben het met je eens dat het een chaos is, en dat is juist de reden waarom er in de paarden zoveel (crimineel) zwart geld rond gaat. Niks is te controleren.
Citaat:
Daar komt nog bij dat allerlei medicatie vaker niet dan wel wordt geregistreerd in het paspoort, en dat niet bijgehouden wordt aan welk paard het wordt toegediend. Nu zegt iemand hierboven dat paarden vrijwel nooit voor consumptie bestemd zouden zijn. In de praktijk krijgen toch echt nog heel veel manegepaarden als ze op/'total loss' zijn een enkeltje slager. Dat terwijl zeker de grotere stallen een behoorlijke apotheek opbouwen/voor handen hebben en ook middelen waarvoor een wachttijd of zelfs uitsluiting van consumptie geldt, vaak gemakkelijk meekrijgen van veeartsen.
Een slager slacht ook voor NIET menselijke consumptie, hondenvoer bijvoorbeeld dus die kunnen prima dat soort middelen tot zich hebben gekregen. Dat staat namelijk wel in het paspoort of het dier wel of niet geschikt is voor menselijke consumptie en een dierenarts past daar de medicatie op aan. Is het paard niet geschikt voor menselijke consumptie kan die in de ochtend nog buut hebben gehad, en in de middag aan de haak hangen en de week daarop bij bello op zijn bord.
Citaat:
Zelfs als het hele belastingaspect en zwart-geldgebeuren buiten beschouwing wordt gelaten, blijft nog steeds de voedselveiligheid en het dierenwelzijn een reden om voor een goede en actuele registratie te zijn. De inspectiediensten van oa NVWA kúnnen nu eenmaal niet controleren of aan veiligheids- en welzijnsrichtlijnen wordt voldaan, wanneer ze niet weten waar überhaupt allemaal paarden gehouden worden.
De voedselveiligheid kan je dus al afstrepen, die smoes doet niet meer mee. Dierenwelzijn?? Volgens mij is er geen enkele sector zo goed in staat om intern het dierenwelzijn hoog te houden als de paardensector, laat jij je paard maar eens een dagje op stal staan. Dat is ook gewoon een drogredenering. Inspecties inspecteren ongeacht de eigenaar, die inspecties komen op een terrein, constateren en handelen. En het is nou eenmaal niet zo dat je een paard in je kelderbox kan houden, gemeenten weten prima waar paarden gehouden worden, daar hebben we niet zo een registratie voor nodig.