Kudde Exmoor pony's gaat Drevenbos begrazen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:35

callippo schreef:
Had het probleem van het grasmaaien niet veel mooier en makkelijker opgelost geweest als ze hiervoor de manegeponies hadden ingezet... Voor het hek is blijkbaar toch al geld.

Lijkt mij inderdaad ook een win-win situatie.
Voor de manege, verliest niet de uitrij mogelijkheden en wint wat extra “weide”.
Voor de te uitzetten geen pony’s, geen nare omstandigheden wbt te weinig eten, overschot aan dieren.

En de begrazing op het natuurgebied is er dan toch.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:42

Een groepje manegepaarden ziet er voor de gemiddelde wandelaar/bosrecreant natuurlijk wel minder uniform en wild uit dan een groepje exmoors. Het lijkt me ook niet handig als je les hebt op Speedy of Beauty dat je eerst een paar hectare bos af moet zoeken voordat je kunt gaan opzadelen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:31

Misschien moet ik maar iets minder 'politiek correct' zijn dan. Zelfs als het zo zou zijn dat de gemeente op geen enkele manier zou willen luisteren naar de belangen van de manege (wat ik oprecht niet geloof) dan zou ik dat weliswaar een slechte gang van zaken vinden, maar nog altijd blij zijn dat deze gemeente (die ook mijn gemeente is) het algemeen belang vooropstelt. Uiteindelijk zijn er veel meer mensen gebaat bij een gemeente die de financiën op orde heeft en er samen met inwoners voor zorgt dat het openbaar gebied voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk is dan dat er manegeruiters zijn die van dat bosje gebruikmaken.

Hier staat overigens dat er nog steeds gewoon paardgereden mag worden in het bos. Mijn ervaring in de andere gebieden waar de pony's lopen is dat je behoorlijk moet zoeken om ze te vinden en dat ze mensen uit zichzelf niet opzoeken. Misschien eerst gewoon eens kijken hoe het gaat alvorens moord en brand te schreeuwen?

Daarbij vind ik het eerlijk gezegd nogal ironisch dat mensen een manege op, wat zou het zijn, een optimische 5 hectare waarvan hooguit de helft weiland een prima plek vinden voor een paard, terwijl een bosje van 25 hectare te klein zou zijn voor 4 (en uiteindelijk max. 10) pony's. Ik ben wel eens op de manege geweest en weet in elk geval wel waar ik als pony liever zou lopen.

Het verwarrende is denk ik dat er meerdere organisaties zijn die gebruikmaken van pony's voor begrazing en dat die de zorg voor de dieren allemaal op een andere manier invullen. Misschien dat er daardoor door sommigen gelijk wordt gesproken over kuddes van 30 dieren, terwijl ik inschat dat het er momenteel in totaal ongeveer de helft zijn, verdeeld over 3 gebieden in de gemeente. De vergelijking met de Oostvaardersplassen is echt absurd. Bij mijn weten krijgen alle dieren die door de gemeente voor begrazing worden ingezet waar nodig veterinaire zorg. De Schotse Hooglanders bijvoorbeeld worden regelmatig verplaatst, omdat sommige gebieden te klein zijn om het hele jaar in hun voedingsbehoefte te voorzien. Indien noodzakelijk verwacht ik dan ook dat er gewoon zal worden bijgevoerd, al ben ik in deze gebieden nog nooit een magere Exmoor tegengekomen. Zonde dat mensen zo snel tot conclusies komen die in mijn ogen helemaal niet terecht zijn.

opisop_shop

Re: Kudde Exmoor pony's gaat Drevenbos begrazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:34

Maar de paarden op de manege hebben genoeg voer en dat zal met een goede kudde in dat stukje bos niet lukken lijkt mij.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:42

opisop_shop schreef:
Maar de paarden op de manege hebben genoeg voer en dat zal met een goede kudde in dat stukje bos niet lukken lijkt mij.

Precies, dat is ook wat ik bedoel. Voor 24/7 zonder bijvoeren zijn hele andere vereisten nodig dan voor een paddocksysteem als wat de manege heeft met 24/7 beschikbaarheid in kuilvoer. En die vereisten wordt in die boomgaard niet aan voldaan, niet voor 10 maar ook niet voor 4 pony's (en hoe hou je een 'wilde' kudde op dat aantal, wordt er gecastreerd oid? Of gaat ook hier gewoon alles op zijn beloop gelaten worden? Puur nieuwsgierig.). Gezien de opmerking dat maaien te duur zou zijn, vrees ik dat bijvoeren ook niet bovenaan de lijst van prioriteiten zal staan.

Ik schreeuw overigens niet moord en brand, dank u. Een mening die anders is dan de jouwe is niet per definitie 'schreeuwen', en wat een ander doet aan schreeuwen staat los van mij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:44

Zelfs met het maximale aantal van 10 pony's is er per pony zo'n 2,5 hectare beschikbaar, dus als er al problemen ontstaan verwacht ik eerder dat ze te vet zullen worden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:50

Ik niet, gezien de hoeveelheid en breedte van paden en andere objecten wat in dat bosje zit en de ervaring die ik heb met afmetingen van land (en dat is dan nog fatsoenlijk grasland!) in de opfok tov aantal paarden erop. Als ik daar een beetje optimistisch aan reken, geef ik het alsnog maximaal een half jaar voordat er bijgevoerd mag gaan worden met 10 paarden erop. 4 is uiteraard een ander verhaal, maar ook daar houdt het echt niet over. Het is een pietepeuterig stuk boomgaard, leuk voor een beetje wandelaars maar 'bos' mag het niet heten.

Overigens is het verweiden over de verschillende bosjes wat hier eerder gezegd wordt dan geen gek plan, een (kleine) kudde rouleren. Dan zit je niet met een leeggevreten stuk bosje wat niet meer bijkomt. Dan wordt eea al meteen een stuk haalbaarder.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:58

Dit is een link naar de organisatie die in dit gebied het beheer voor de gemeente uitvoert. Ongetwijfeld is er tussen deze organisatie en de gemeente een overeenkomst waarin staat beschreven hoeveel dieren er in het gebied mogen lopen en wat er dient te gebeuren bij calamiteiten. Voor wie even op de website kijkt zal ook snel duidelijk worden wat er met het teveel aan dieren gebeurt. Er is echt niemand die er belang bij heeft dat daar straks pony's lopen te verpieteren, dus ik begrijp de angst niet zo goed. Mochten er over een tijdje toch ribbige dieren lopen dan zal ik de eerste zijn om toe te geven dat ik ernaast zat, maar volgens mij zien jullie problemen die er niet zijn.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:04

Welke angst? Ik vind het loslaten van een groepje pony's in zo'n achtertuin en het dan 'natuurlijke begrazing' noemen gewoon een bizar plan, verbaas me er oprecht over hoe iemand naar die 10 bomen heeft kunnen kijken en gedacht heeft "mooi voor een natuurlijke omgeving van een groep grazende rondtrekkers, lekker goedkoop en hoeven we niet te maaien :)* '. Vind dat gewoon raar. Verder zal het mij aan mijn achterwerk oxideren, ik gebruik dat bosje zelf niet en kom op de manege zelf ook nooit meer dus hun specifieke problemen deel ik ook niet.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:12

1 van de ponys is mak. Die is gisteren net bij mij van stal gehaald. De anderen iets minder. Ik kan jullie verzekeren dat de dieren gewoon in de gaten gehouden worden. En bijgevoerd mocht dit nodig zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:46

Vientje schreef:
Ik vind het loslaten van een groepje pony's in zo'n achtertuin en het dan 'natuurlijke begrazing' noemen gewoon een bizar plan, verbaas me er oprecht over hoe iemand naar die 10 bomen heeft kunnen kijken en gedacht heeft "mooi voor een natuurlijke omgeving van een groep grazende rondtrekkers, lekker goedkoop en hoeven we niet te maaien :)* ' .

Ben je wel eens in die andere gebieden van de gemeente geweest? Als je alleen maar de grotere natuurgebieden kent kan ik me eigenlijk wel voorstellen dat je er zo over denkt. Bij eerdere projecten werd de term 'dorpsrandpark' gebruikt en die dekt de lading veel beter. Het doel is helemaal niet om die grote natuurgebieden op kleine schaal te imiteren maar om kleine en vaak saaie stukjes 'natuur' in de buurt van dorpen en wijken voor een grotere groep mensen aantrekkelijk te maken. Met als achterliggend doel natuurlijk het verhogen van de betrokkenheid, waardoor buurtbewoners zich het gebied meer eigen maken en ook meer bereid zijn om een deel van het beheer te doen, zodat het de gemeente minder geld kost. Win-win dus als je het mij vraagt. In dat proces met omwonenden ontstaan vaak allerlei leuke ideeën, zoals natuurlijke speelplekken voor kinderen, avontuurlijke wandelroutes, het ophangen van nestkasten voor allerlei vogels en weet ik wat al niet meer. Aangezien de betrokkenheid per project verschilt en overal weer andere ideeën ontstaan is het resultaat overal anders. In alle gevallen kun je het beter vergelijken met een park waar toevallig wat pony's (of andere dieren) lopen die de paden kaal vreten en voor wat open plekken zorgen dan met een groot natuurgebied.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:51

Nee die pony's zullen vast niet zomaar dood gaan, maar ik heb het te vaak zien gebeuren dat er pony's voor natuurlijke begrazing uitgezet worden die uit alle macht moeten bijdragen aan een "natuurlijk" beeld, en dus ook op een zo natuurlijk mogelijke manier gehouden moeten worden, waardoor de gezondheid van de dieren helemaal achteraan de prioriteitenlijst komt te staan.

Overigens staat een goede vriendin van me met haar paard bij nieboer, en er heeft écht niemand met de eigenaresse van de manege overlegd. Zij moest zelf de gemeente bellen met de vraag waarom er opeens klaphekjes bij de ingangen van het bos waren neergezet, daar meerdere lesklanten het bos als route naar de manege gebruiken.
Er was geen mogelijkheid meer tot onderhandelen, de beslissing was al genomen.
Diezelfde vriendin woont in de wijk de dreven (direct naast het drevenbos dus) en die heeft drie week terug een briefje in de bus gehad met de mededeling dat er pony's kwamen, zonder verder enige mogelijkheid tot inspraak of overleg.

(overigens ben ik ook geen geweldige fan van de manege, en ik wil het ook niet perse voor hun opnemen, ik vind het alleen niet kunnen dat dit soort beslissingen die zoveel invloed hebben op de omwonenden niet bespreekbaar word gemaakt)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:14

Ik werk toevallig op woelwijck waar een groep van zo'n 7 pony's rondlopen. Ik heb er werkelijk nog nooit een magere pony zien lopen en ze zijn nog nooit van hun leven bijgevoerd. Het is idd niet te vergelijken met de Oost vaardersplassen.
Wel denk ik dat het drevenbos kleiner is maar heb geen goed inschattingsvermogen;)

Het bos is inderdaad sinds het er staat flink gebruikt door nieboerleden en hoort bijna bij nieboer. Snap zeker dat het rauw op hun dak valt al kunnen ze gelukkig uitwijken naar het 'bosje' naast stal.

Wel hoop ik dat de jongeren die er vaak chillen niet vergeten de hekjes dicht te doen. Dit gebeurt af en toe bij woelwijck maar daar kunnen zie niet direct een weg op.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:38

Wat ik mij afvraag is hoe zit het eigenlijk met besmettelijke ziektes?
Als manege die zo dicht erbij zit?!?
Maneges enz moeten sluiten enz als er wat is maar hoe doe je dat met zulke paarden en alle
Mensen die zo daar in en uit kunnen. En daarna ook nog even een aai over het hek aan de paarden geeft bij de manege ?!?
Even als voorbeeld hoor want een leek heeft totaal geen benul daarvan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 01:55

Zet er astjeblieft alleen wat merries en ruinen neer maar absoluut geen hengst, dan weten we natuurlijk wel weer hoe dit gaat aflopen.

Fijn ook die los lopende honden, want misschien 25% luistert en dan vind ik dat al heel positief genomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 06:35

Joscaa schreef:
Zet er astjeblieft alleen wat merries en ruinen neer maar absoluut geen hengst, dan weten we natuurlijk wel weer hoe dit gaat aflopen.

Fijn ook die los lopende honden, want misschien 25% luistert en dan vind ik dat al heel positief genomen.

Nee, andersom juist. Alleen ruinen en hengsten en absoluut geen merries, hoewel het liefst alleen maar ruinen. Eventueel gewoon overschot uit een ander gebied dat direct met transport gecastreerd is. Zijn die dieren op een passende plek gekomen (slacht is vanwege het papierwerk vaak lastig. Niet gechipt, want wild. Maar niet wild, want paard en die valt niet onder de wild-wetgeving voor vlees. Dus niet geschikt om te slachten, want niet gechipt), en is er geen kans op voortplanting als een of andere grapjas toch er een hengst bij zet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 16:15

Ik krijg de indruk dat Goeroe behoorlijk goed weet wat de bedoeling van de Gemeente is en zoals ik het van haar lees zie ik het probleem ook niet.
Daarnaast lijkt het mij alleen maar prettig als je hond mag (niet moet) blijven loslopen, zo'n losloop bos wil je natuurlijk niet kwijt.
Veel losloopgebieden zijn gedeeld met paarden/ruiters, dus waarom zou dat hier niet kunnen?
(Ik teken voor zo'n bos hier om de hoek!)

Ik vind de reacties op dit soort gebieden vaak erg negatief:
"Echte natuur kan niet in Nederland"
"Als er beheer is wordt het niet goed gedaan"
"Arme paarden hebben honger of wonden"
Hoewel ik zeker vindt dat er enige basis moet zijn voor de paarden, en ik het erg vind als ze de hongerdood sterven, is dat wèl zoals het in "de echte natuur" gaat
Paarden die op een stalletje of weitje dagelijks lijden, wellicht niet creperen van honger, maar wel lijden aan eenzaamheid en het niet kunnen vertonen van natuurlijk gedrag, zijn er imo nog altijd erger aan toe. Start daar maar een handtekening actie (oid) voor.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 17:15

Verhongering is in verreweg de meeste gebieden in de natuur niet aan de orde, daar grijpt predatie in. De oostvaardersplassen is wetenschappelijk een heel interessant fenomeen omdat daar, als één van de weinige of zelfs enige gebied met "wilde" paarden niet alleen de hengsten maar ook de merries vaak met bijtplekken lopen, dat komt door de (veel) te hoge bezettingsgraad. Gelukkig die wel wat aan het dalen door de hogere afschot.

Het komt dus, nog los van het feit dat er een hek omheen staat, op meerdere punten niet overeen met een natuurlijke situatie. En eenzame dieren zijn ook sneu, maar minder gemakkelijk op te lossen doordat je dan met ontzettend veel particulieren moet werken. Er zijn nog zat paarden niet gechipt of wat dan ook, laat staan dat geregistreerd is waar welk paard staat en van wie dat is. Daardoor is het ontzettend lastig om voor particulieren regelgeving in te voeren (en werkelijk te controleren).

Maar zoals een hoop "wilde" paarden gehouden worden is ook niet natuurlijk, want in deze omgeving was het vrijwel geheel bos. Die open vlakten (gecombineerd met deze temperaturen) zijn helemaal dus niet natuurlijk. In dit geval gaat het wel om een bos, maar moeten de pony's open vlakten gaan creëren. Dat doen ze alleen bij overbezetting en met een bos van 32 hectare is dit al heel snel gebeurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 18:15

Sorry Mizora dat is echt onzin. In Afrika sterven elk jaar vele dieren van de honger en de dorst.

Of iets makkelijk is op te lossen is niet mijn punt, ook niet of iets wel of niet als "natuurlijk" kan worden aangemerkt. Wel het meten met twee maten: ik zie hier dagelijks paarden die in hun eentje, graatje mager en/of vol met wormen op een kaalgevreten weitje staan achter prikkeldraad, zonder beschutting.
Wordt daar een topic over geopend?

Het is net als de Spaanse zwerfhonden, ja, ze hebben een hard leven, maar ik vind de Nederlandse huishond, die per dag drie keer aan de lijn een rondje wijk mag lopen en verder voornamelijk in de bench zit toch in veel hogere mate "zielig".

Dus ja, het is een zwaar leven in de OVP, maar wel te verkiezen boven de situatie van het eenzame paard dat ik hierboven beschrijf. (of het paard dat 24/7 op stal staat). En als ik Goeroe mag geloven (en dat doe ik) wordt het voor de exmoor pony's prima geregeld, en helemaal niet zo'n hard leven. Laten we eerst afwachten wat de praktijk uitwijst wat dat betreft.