Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Willem Vermaat zoekt verbod op paardensport en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:45

ach dat is je kop in het zand steken. Kom op. :)

Wedstrijden dient geen enkel nut behalve ons plezier. En zelfs dat niet meer in sommige gevallen maar dat is een andere discussie. :) We sluiten maar wat graag onze ogen voor de hoeveelheid kapotte paarden op topniveau onder het mom van "zolang ik het niet rijd mag ik er geen oordeel over hebben.".
En ja, van topsport gaan lijven kapot. Een menselijke topsporter is ook vroeger stuk. Maar die kan stoppen als het hem te veel wordt. Dat dier is over geleverd aan de wil van de mens. Dujardin en Hester zijn een mooi voorbeeld dat topsport en paardenwelzijn gewoon prima samen kan. :) Waarom doet men dat niet meer?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:46

Volgens mij is het juist in de echte top waar de sportpaarden gewoon met pensioen mogen, de alle medische begeleiding krijgen die er mogelijk is en als blijkt dat ze niet op een bepaald niveau kunnen presteren er een stap terug gedaan wordt...

Verder kun je alles wel verbieden als het gaat om dieren... in het wild worden ze gejaagd, platgereden in het verkeer of gaan ze dood door honger of ziekte of ongelukken. Als vee worden ze opgesloten en gebruikt voor melk, vlees, wol etc. Als huisdier te weinig vrijheid en beweging en moeten op cursus, worden platgeknuffeld of juist verwaarloosd en krijgen te veel of te weinig eten of het verkeerde voedsel...

Manmanman...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:47

Geloof je dat echt? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:48

Waarom moet meneer ineens alle pijnpunten in de dierenwereld tegelijk aankaarten? Hij legt nu even de focus op de paardensport.
Als wij onze paardensport moeten verdedigen met het argument 'ja maar, kijk eens naar de slachtindustrie', dan komt de paardenwereld toch wel heel slapjes uit de hoek.

In plaats van meneer belachelijk te maken, zouden we samen duidelijke argumenten kunnen vormen waarom paardensport wel nog geoorloofd is. Zodat we een stevig weerwoord kunnen bieden. Tot nu toe lees ik alleen sarcasme en vingerwijzen naar anderen (slachtindustrie, hondenfokkerij,...).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:51

Gini schreef:
Waarom moet meneer ineens alle pijnpunten in de dierenwereld tegelijk aankaarten? Hij legt nu even de focus op de paardensport.
Als wij onze paardensport moeten verdedigen met het argument 'ja maar, kijk eens naar de slachtindustrie', dan komt de paardenwereld toch wel heel slapjes uit de hoek.

In plaats van meneer belachelijk te maken, zouden we samen duidelijke argumenten kunnen vormen waarom paardensport wel nog geoorloofd is. Zodat we een stevig weerwoord kunnen bieden. Tot nu toe lees ik alleen sarcasme en vingerwijzen naar anderen (slachtindustrie, hondenfokkerij,...).

Het probleem is dat er geen echt weerwoord is. Wie echt luistert en kijkt weet dat. :)
Het moet veranderen alvorens er een weerwoord kan zijn. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:53

Ik denk dus inderdaad ook dat daar het schoentje knelt.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:01

En toch ben ik wel van mening dat het fokken wel behoorlijk aan het doorslaan is.
Bij de toppaarden moet alles zo bizar mogelijk lopen en vooral lekker heet om er vervolgens allerlei bitten en hulpteugels tegelijk in te hangen omdat het dier niet te houden is.

Kijk je naar de recreatiefokkers vraag ik mij echt oprecht af waarom mensen zo door blijven fokken met die shetten mini's. Je komt ze aan de straatstenen niet kwijt en ziet ze overal voor een prikkie te koop staan maar blijven fokken... (en dan nog liefst in een zo speciaal mogelijk kleurtje (die ondertussen alweer zo speciaal niet meer zijn).
Komt dat die dieren zo ten goede ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:07

Ayasha schreef:
Geloof je dat echt? :)

Je kunt over Anky veel zeggen maar een groot deel van haar sportpaarden presteert tot op hoge leeftijd, mag daarna bij haar met pensioen of als leerpaard/clinic paard verder op lager niveau.

Wat er met de trainingspaardje gebeurd geen idee. Maar daar zitten eigenaren achter die rekeningen voor stalling en training moeten betalen, dierenartsrekeningen en hopen winst te kunnen halen.

De beste dierenklinieken, fysio's en hoefsmeden komen er langs. Net als zadelmakers.
En een "harde aanpak" of dierenmishandeling in ruime zin des woords kom je in alle lagen wel eens tegen denk ik. Zowel bij de boeren, fokkers, recreanten, sporters als topsporters.

In de groep er onder op recreatieniveau worden paarden misschien minder gepusht tot het uiterste maar mankeert er vaak veel meer aan de training, begeleiding en omstandigheden. Minder kennis, meer onkunde en minder goede begeleiding over het algemeen. (En minder geld plus ruimte om je oude of geblesseerde paard dierwaardig pensioen te bieden)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:11

oke duidelijke argumenten:

1. in de natuur gaan wilde paarden eerder dood door honger, ontberingen, ziektes en jagers (mens/dier) dan als gedomesticeerd paard

2. ook in de natuur is vrije wil niet echt aanwezig: wilde dieren zijn bezig met overleven, dus voedsel en veiligheid zoeken. Daar hebben ze geen keuze in, het alternatief is doodgaan.

3. een groot deel van de wilde paarden (hengsten) komt niet toe aan voortplanting, dus ook vrije partnerkeuze is daar niet aan de orde. Bovendien zal een hengst om zich te kunnen voortplanten eerst met andere hengsten moeten vechten.

4. de natuur is wreed. Bij ziekte of verwonding leiden dieren vaak ernstig voordat ze doodgaan of voordat ze worden opgegeten.

Gedomesticeerde paarden zouden genoeg voedsel, medische verzorging, vrije beweging etc moeten hebben. Zoals de wet zegt vrij van honger en dorst, pijn en ongemakken en in de gelegenheid hun natuurlijk gedrag uit te voeren.

Mijn mening is dat als je netjes voor je dier zorgt, er geen probleem is. De natuur wordt imo te veel geidealiseerd. We "moeten"allemaal wel iets of je nu paard of hond of mens bent.
Op 1 punt ben ik het wel met deze meneer eens: zodra er geld verdient moet worden met de paardensport gaat het vaak mis. Sommigen zetten de prestatie boven het welzijn van het paard, en dan gaat het mis.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:13

Voordat we extreem allemaal op dit stukje gaan reageren. Ik zou het hele stuk is even lezen en dan vooral de reactie van de voorzitter van de Sector Raad Paarden eronder. Waarbij onderzoek is gedaan dat meneer niet eens is een Dierethicus is op de Utrechtse Dieren Univeristeit, maar een totaal andere taak bekleed op de Universiteit volgens zijn social media account op Linked In en de website van de Univeristeit. Zelf ook nog nagekeken, mag je zelf ook doen natuurlijk.

Even gekopieerd: De heer Vermaat zegt voormalig docent dierenwetenschappen te zijn.
Nochtans een opleiding van die aard is op zijn Linkedin profiel niet te vinden.
De heer Vermaat is opgeleid als Geoloog.
Hij heeft dus vooral veel kennis van zaken wat zich ondergronds beweegt en voltrekt en geen wetenschappelijke opleiding of achtergrond om zich als “wetenschapper” in dierethiek te presenteren.

Ook op de website van de Universiteit Utrecht staat de heer Vermaat niet vermeld als docent dierwetenschappen of docent dierethiek.
Maar als ” Lecturer Copernicus Institute of Sustainable Development – Environmental Sciences”.
De heer Vermaat is dus zelfbenoemde dierethicus. Zoiets als een zichzelfbenoemde hersenchirurg .
Als de heer Vermaat zich voor doet als dierwetenschapper is dat dus een vorm van Kwakzalverij.

Sorry, maar dan kan ik deze man en zijn stuk toch echt niet zo serieus nemen, dan iemand de titel met wetenschappelijke onderlegging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:19

Ik zou het erg interessant vinden om te zien wat er gebeurt als de paardensport wordt afgeschaft. Ik zou het een boeiend experiment vinden. Ik vermoed dat een hele hoop paardenliefhebbers ineens sportliefhebbers bleken te zijn en hun paarden massaal dumpen, of bij de slager of op marktplaats of in het bos. Stallen zouden leeg komen te staan waardoor er misschien meer ruimte komt om de paarden binnen die stallen meer ruimte te geven en paardvriendelijker te worden. Alles wordt natuurlijk dan wel duurder, vooral omdat de afzetmarkt ineens kleiner is geworden. Andere methodes van met paarden omgaan (horse agility, clicker training, noem maar op) zouden meer aandacht krijgen omdat iedereen in de 'grondwerksectie' ook al op zijn blote voeten aanvoelt dat zwaaien met carrot sticks binnenkort ook niet meer gewaardeerd gaat worden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:22

Maar als de paardensport wordt afgeschaft dan mag je ook je hobby paard niet meer houden denk ik dan?
Dus dan mag alles naar de slacht, want je kan ze moeilijk allemaal loslaten op de hei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:26

Wendy schreef:
En toch... waarom zou iemand "ergens verstand van" moeten hebben om het te begrijpen? Natuurlijk wordt een paard in de sport wel als gebruiksartikel gezien. Natuurlijk wordt het goed verzorgd als er eens een pijntje is, maar als het stuk is, wordt het vaak nog eerst even opgelapt totdat het definitief is, en wordt het afgedankt.
Als we dat nou gewoon eens zouden erkennen. Gewoon eerlijk toegeven: ja, in de sport is een paard een gebruiksartikel wat weliswaar goed verzorgd wordt, maar afgedankt als het stuk is. Of als de ruiter denkt dat het paard niet meer past bij zijn of haar ambities (nog los van of het paard daadwerkelijk de beperkende factor is, maar goed).

De reden dat zo'n zelfbenoemde dierethicus kan scoren met zo'n artikel zijn wij zelf... als wij zelfs eens kritisch in de spiegel durfden te kijken, dan had deze man geen podium meer.

Ik wil deze post gewoon even quoten zodat hij op deze pagina ook weer vindbaar is, omdat ik denk dat hier iets heel verstandigs gezegd wordt.

Geef nou toe ook: hoe vaak zie of hoor je van mensen die een paard blijven houden én het dier dezelfde aandacht geven als voorheen, als je er niet meer op kunt rijden vanwege fysieke problemen? Dat is echt meer uitzondering dan regel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:32

NikkiDeKerf schreef:
Wendy schreef:
En toch... waarom zou iemand "ergens verstand van" moeten hebben om het te begrijpen? Natuurlijk wordt een paard in de sport wel als gebruiksartikel gezien. Natuurlijk wordt het goed verzorgd als er eens een pijntje is, maar als het stuk is, wordt het vaak nog eerst even opgelapt totdat het definitief is, en wordt het afgedankt.
Als we dat nou gewoon eens zouden erkennen. Gewoon eerlijk toegeven: ja, in de sport is een paard een gebruiksartikel wat weliswaar goed verzorgd wordt, maar afgedankt als het stuk is. Of als de ruiter denkt dat het paard niet meer past bij zijn of haar ambities (nog los van of het paard daadwerkelijk de beperkende factor is, maar goed).

De reden dat zo'n zelfbenoemde dierethicus kan scoren met zo'n artikel zijn wij zelf... als wij zelfs eens kritisch in de spiegel durfden te kijken, dan had deze man geen podium meer.

Ik wil deze post gewoon even quoten zodat hij op deze pagina ook weer vindbaar is, omdat ik denk dat hier iets heel verstandigs gezegd wordt.

Geef nou toe ook: hoe vaak zie of hoor je van mensen die een paard blijven houden én het dier dezelfde aandacht geven als voorheen, als je er niet meer op kunt rijden vanwege fysieke problemen? Dat is echt meer uitzondering dan regel.

Ik sluit me met liefde aan bij bovenstaande dames. Kijk eens op de advertentiepagina hoeveel mensen hun paard met 'pijn in hart' aanbieden omdat er niet meer op gereden kan worden? Dat met die pijn valt blijkbaar wel een beetje mee dan ;-)
Het dier verdient blijkbaar geen pensioen of verzorging voor bewezen diensten.

Deze man heeft wel degelijk een kern van waarheid te pakken. Als we nog iets willen met die paarden zullen we grote stappen moeten maken, de meeste dieren worden toch intens treurig gehouden... solitair, binnen, weinig frisse lucht, vrijheid, weinige vorm van beweging is onder de ruiter.... eigenlijk middeleeuws wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:35

Of de klassieker; mijn paard heeft een ongeneeslijke blessure en kan niet meer bereden worden maar kan nog wel pijnvrij leven dus mag hij lekker bij mij op pensioen en ik koop een nieuw jong sportpaard om op te rijden. Twee jaar later blijkt dat twee paarden toch wel erg veel werk is en dus mag er een op zoek naar een nieuw baasje.
Raad eens welke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:43

dioni schreef:
Maar als de paardensport wordt afgeschaft dan mag je ook je hobby paard niet meer houden denk ik dan?
Dus dan mag alles naar de slacht, want je kan ze moeilijk allemaal loslaten op de hei...
Sport- en fokverbod zorgt ervoor dat er over een jaar of 20 nauwelijks nog huisdierpaarden zijn. Geen noodzaak om ze nu naar de slacht te brengen.

Moonlight17 schreef:
Voordat we extreem allemaal op dit stukje gaan reageren. Ik zou het hele stuk is even lezen en dan vooral de reactie van de voorzitter van de Sector Raad Paarden eronder. Waarbij onderzoek is gedaan dat meneer niet eens is een Dierethicus is op de Utrechtse Dieren Univeristeit, maar een totaal andere taak bekleed op de Universiteit volgens zijn social media account op Linked In en de website van de Univeristeit. Zelf ook nog nagekeken, mag je zelf ook doen natuurlijk.

Even gekopieerd: De heer Vermaat zegt voormalig docent dierenwetenschappen te zijn.
Nochtans een opleiding van die aard is op zijn Linkedin profiel niet te vinden.
De heer Vermaat is opgeleid als Geoloog.
Hij heeft dus vooral veel kennis van zaken wat zich ondergronds beweegt en voltrekt en geen wetenschappelijke opleiding of achtergrond om zich als “wetenschapper” in dierethiek te presenteren.

Ook op de website van de Universiteit Utrecht staat de heer Vermaat niet vermeld als docent dierwetenschappen of docent dierethiek.
Maar als ” Lecturer Copernicus Institute of Sustainable Development – Environmental Sciences”.
De heer Vermaat is dus zelfbenoemde dierethicus. Zoiets als een zichzelfbenoemde hersenchirurg .
Als de heer Vermaat zich voor doet als dierwetenschapper is dat dus een vorm van Kwakzalverij.

Sorry, maar dan kan ik deze man en zijn stuk toch echt niet zo serieus nemen, dan iemand de titel met wetenschappelijke onderlegging.
Ik snap niet waarom mensen vallen over het feit dat dhr. Vermaat geen filosofie gestudeerd heeft. Het gebeurt in de wetenschap vaak genoeg dat mensen uiteindelijk buiten het veld terechtkomen waar ze in eerste instantie in gestudeerd, of soms zelfs gepromoveerd, hebben. Zat journalisten ook die helemaal geen journalistiek gestudeerd hebben. Maakt hen dat minder geloofwaardig? Lijkt me niet, en de vergelijking met de hersenchirurg gaat dan ook mank. Dat hij beweert iets te doceren wat hij niet doet, vind ik een groter probleem dan het feit dat hij zich ethicus noemt.

Verder ben ik het eens met Wendy. Iedereen staat bij dit soort kritieken meteen op hun achterste benen, in plaats van eens kritisch te reflecteren op de sport en hunzelf. Het kan echt geen kwaad om jezelf af te vragen met welk doel je elke dag op je paard stapt, en dat is niet 'ik wil volgend jaar L1 rijden', maar in de meeste gevallen 'ík haal hier voldoening uit'. Dat is niet per se slecht, maar het lijkt me wel goed om je ervan bewust te zijn dat je alleen maar op je paard stapt voor je eigen plezier, niet om het dier een plezier te doen. Verder haalt NikkiDeKerf ook een goed punt aan: niet alleen in de topsport worden paarden via de achterdeur weggewerkt, dat gebeurt in alle lagen van de paardenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:52

Mkango schreef:
Ik snap niet waarom mensen vallen over het feit dat dhr. Vermaat geen filosofie gestudeerd heeft. Het gebeurt in de wetenschap vaak genoeg dat mensen uiteindelijk buiten het veld terechtkomen waar ze in eerste instantie in gestudeerd, of soms zelfs gepromoveerd, hebben. Zat journalisten ook die helemaal geen journalistiek gestudeerd hebben. Maakt hen dat minder geloofwaardig? Lijkt me niet, en de vergelijking met de hersenchirurg gaat dan ook mank. Dat hij beweert iets te doceren wat hij niet doet, vind ik een groter probleem dan het feit dat hij zich ethicus noemt.

Ik wel, dat is namelijk een van de meest gebruikte drogredenen in een discussie, namelijk de ad hominem. Als jij iets zegt wat mij niet bevalt, dan ga ik niet in op waarom dat mij niet bevalt (en ik ga zeker niet de discussie aan, ben je gek, straks blijkt dat die man nog op bepaalde punten gelijk heeft ook!) maar dan ga ik aantonen dat jij geen recht op een mening hebt omdat jij wel/niet X bent.

Het lijkt me ook mooi als mensen dat eens in zouden zien en gewoon zouden reageren op wat de man zegt, in plaats van zo massaal te vallen voor de makkelijkste en meest misbruikte drogreden aller tijden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:08

xyzutu2 schreef:
Mkango schreef:

Ik wel, dat is namelijk een van de meest gebruikte drogredenen in een discussie, namelijk de ad hominem. Als jij iets zegt wat mij niet bevalt, dan ga ik niet in op waarom dat mij niet bevalt (en ik ga zeker niet de discussie aan, ben je gek, straks blijkt dat die man nog op bepaalde punten gelijk heeft ook!) maar dan ga ik aantonen dat jij geen recht op een mening hebt omdat jij wel/niet X bent.

Het lijkt me ook mooi als mensen dat eens in zouden zien en gewoon zouden reageren op wat de man zegt, in plaats van zo massaal te vallen voor de makkelijkste en meest misbruikte drogreden aller tijden.

Ik val er wel over. Waarom? Meneer zegt dierethicus te zijn, terwijl hij die functie nooit heeft bekleed. Door te zeggen dat hij die functie heeft bekleed, krijgt hij nu de volle aandacht van bokt en mogelijk andere media. Als meneer daar al over liegt, in hoe verre is hij dan nog betrouwbaar in de rest van zijn informatie? Kan zijn dat hij zich serieus heeft verdiept en zijn mening terecht is of hij wil gewoon aandacht. Dan geef ik iemand liever het podium met exact dezelfde geschreven mening die niet liegt over zijn/haar functies in het verleden en bijvoorbeeld hun hele leven interieur verzorgster is geweest.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:23

Is dierethicus een functie dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:25

Welke opleiding of functie moet je dan volgens jou hebben om jezelf dierethicus te mogen noemen, Moonlight17 :) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:27

Dierethicus is geen officiele functie en geen beschermd beroep. Het is niet alsof meneer zegt dat hij dierenarts is. Meneer zegt ook niet dat hij diergedragswetenschapper is. Meneer liegt dus nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:30

Bovendien is het een opiniestuk, in hoeverre kan je nou zeggen dat iemands mening wel of niet betrouwbaar is of over 'feiten' spreken. Het is uiteindelijk toch vooral een mening.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:30

Die spuit elf is al eerder op bokt voorbijgekomen, en lokte gelijksoortige reacties uit.
Niet echt serieus te nemen deze zelfbenoemde "dierethicus".

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:31

dioni schreef:
oke duidelijke argumenten:

1. in de natuur gaan wilde paarden eerder dood door honger, ontberingen, ziektes en jagers (mens/dier) dan als gedomesticeerd paard

2. ook in de natuur is vrije wil niet echt aanwezig: wilde dieren zijn bezig met overleven, dus voedsel en veiligheid zoeken. Daar hebben ze geen keuze in, het alternatief is doodgaan.

3. een groot deel van de wilde paarden (hengsten) komt niet toe aan voortplanting, dus ook vrije partnerkeuze is daar niet aan de orde. Bovendien zal een hengst om zich te kunnen voortplanten eerst met andere hengsten moeten vechten.

4. de natuur is wreed. Bij ziekte of verwonding leiden dieren vaak ernstig voordat ze doodgaan of voordat ze worden opgegeten.

Gedomesticeerde paarden zouden genoeg voedsel, medische verzorging, vrije beweging etc moeten hebben. Zoals de wet zegt vrij van honger en dorst, pijn en ongemakken en in de gelegenheid hun natuurlijk gedrag uit te voeren.

Mijn mening is dat als je netjes voor je dier zorgt, er geen probleem is. De natuur wordt imo te veel geidealiseerd. We "moeten"allemaal wel iets of je nu paard of hond of mens bent.
Op 1 punt ben ik het wel met deze meneer eens: zodra er geld verdient moet worden met de paardensport gaat het vaak mis. Sommigen zetten de prestatie boven het welzijn van het paard, en dan gaat het mis.

1. eerder dood dan?? er verongelukken natuurlijk paarden in het wild maar dat staat niet in verhouding tot hoeveel paardenlevens er in de gedomesticeerde variant genomen worden.
2. vrije wil is in de natuur niet aanwezig? Los van of vrije wil bestaat dan zeker. Maar ze hebben wel keuzemogelijkheden, wel of niet in deze haremkudde blijven, wel of niet of wanneer op zoek naar graziger gebieden, wel of niet vriendschap sluiten met een ander paard, enz.
3. in vrije natuur planten veel hengsten zich niet voort. ja dat klopt wel, hoewel het zeker niet alleen de haremhengst is die gaat dekken. Ik durf de stelling wel aan dat juist in het wild meer hengsten de kans krijgen zich voort te planten (zonder allerlei tests dan ook) en zeker inclusief een natuurlijke ontwikkeling als hengst inclusief het leren van zachtheid naar merries.
4. natuur is wreed, je, leven is wreed of hard, daar zit geen verschil in. Allerlei operaties en behandelingen zijn ook wreed.
En genoeg voedsel enz. is een belangrijk ding, zelfbeschikking ook, het recht op het leiden van een eigen, zinvol leven.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 15-12-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:31

Showjumper schreef:
Tijd voor een fokverbod op mensen, wij zijn zelf de 'kern van het probleem'..elk probleem. :Y)

:') :') :') Zo is het wel (let...ik heb zelf 2 kinderen hoor)
Schoentje schreef hier een mooi verhaaltje over op FB....
Ik ben 't eens met een fokverbod als mensen lukraak met krukken of gaan fokken,dwz paarde/pony's met een dermate slecht exterrieur,verschrikkelijk karakter(geen commercieel dier)
Ik zie het helaas maar al te vaak in mijn omgeving,het is om te janken!!

Maar wat hij zo zegt is diep triest.Praat als een kip zonder kop....