Promotiefilmpje voor het IJslandse Paard internethit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ierpier

Re: Promotiefilmpje voor het IJslandse Paard internethit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:19

Mooi filmpje, maar hoe is 637 weergaven en 17 likes en internethit? :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:35

Prachtig filmpje! Krijg er spontaan IJsland kriebels van.

Mijn IJslander heeft voordat hij bij mij was op de IJslandse Hoeve in Ommen gestaan, tussen alleen maar andere IJslanders. Dit was omdat dat toevallig een IJslander manege was. Sinds hij bij mij is heeft hij tussen een mengeling van 3 gangers en IJslanders gestaan.

Ik denk dat het inderdaad voornamelijk ligt aan het feit dat IJslanders in zoveel dingen fundamenteel anders zijn dan veel andere rassen.

Ze zijn kleiner: minder hoge omheining
Ze zijn soberder: minder gras en ander voer
Er wordt anders mee gereden: andere instructie en andere voorzieningen

Zo zijn er nog wel meer dingen, ik zou als bijvoorbeeld dressuurruiter niet geïnteresseerd zijn in een IJslander stalling, al reed ik op een D-pony, want wat moet ik met een ovaalbaan? En waarschijnlijk zou het erop uit draaien dat die pony dan in de zomer alleen op het gras stond en in de winter tekorten kreeg.

Het is echt meer een praktisch ding dan dat het een 'elite-IJslander-mensen-ding' is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:46

Prachtig filmpje :) ik heb niet heel veel met IJslanders, wel afgelopen zomer in Noorwegen een IJslander gereden. Verbaasde me echt over hun kracht!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:46

Mooie beelden! Echt gaaf ook om te zien in de natuur en hoe hard ze gaan!
Ik ben opgegroeid met IJslanders in een IJslander familie en op IJslander stallen.. en ik herken het wel, dat ijslandermensen netjes gezegd een 'speciaal' type mensen zijn. Niet allemaal, maar een hele hoop ook wel.
Er zijn een hele hoop paarden en pony's die dezelfde behoeften hebben als IJslanders; sober, in de grote kudde etc.
Mijn e pony die dik wordt van lucht heeft jaren als enige pony in een IJslander groep gestaan en deed het daar prima.

Ze zeggen ook altijd: als je eenmaal het IJslander virus hebt wil je nooit anders meer. Dat geldt voor mij ook niet. Ondanks dat ik er mee ben opgegroeid heb ik zelf een e pony kruising gekozen en zou ik bij een nieuw paard ook geen IJslander kiezen.

Maar ik vind ze wel erg mooi en heel mooi om de beelden zo te zien!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 15:48

Mooi filmpje! Maar wat is dat meisje zwaar opgemaakt!! Welke 10 jarige penny staat er nu met lippenstift en mega wimpers naast haar paard te tutten?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:19

Naast de praktische zaken over de hoeveelheid voer telt ook mee dat ieder ras zijn specifieke kenmerken heeft. Dat communiceert makkelijker met iemand van "je eigen soort" omdat ze in lichaamstaal spreken. Het gaat natuurlijk niet voor ieder individueel paard op, maar vaak zoeken ze aansluiting bij hun eigen rasgenoten, niet alleen de Ijslanders natuurlijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 17:56

Mijn Ijslander staat gewoon met mijn e-pony volbloed en een tinker. Ze kan het goed vinden met mijn e-pony. Met de tinker heeft ze altijd slaande ruzie om het eten }:0 .

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 04:49

Fantastische beelden. Onze ijslander staat met een connemara, een volbloed, en een quarter/appaloosa. Alle 4 24/7 buiten. Ik denk dat de kleurtjes er allemaal niet zo toe doen, het is meer de manier waarop je ze houdt. Opletten op voeding en beweging is voor allemaal belangrijk en omdat ze allemaal in een kudde zijn opgegroeid spreken ze die zelfde taal ook wel. Ik moet wel zeggen dat ik desondanks die overeenkomsten, In vergelijking met de andere rassen de ijslander wel extreem relaxt in omgang vindt. Het lijkt wel of de adrenaline later komt en eerder zakt in onverwachte situaties. Bijkomende extraatje is dat ze dan met rijden dan toch met "vuur" te rijden te zijn, heerlijk!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 05:59

Niet om het 1 of ander maar zelfs jullie verweer op gekvanfleur komen verdedigend over :')

Ik heb een fjord en een shet, worden ook dik van lucht en alle andere argumenten blabla. Oke het enige wat ze ten opzichte van de ijslanders niet hebben is meer dan 3 gangen.

Valt idd op dat mensen met ijslanders heel erg een eigen club hebben.
En dat is niet positief of negatief bedoeld, maar iets wat gewoon opvalt :+

Btw mijn noorderlingen staan in een kudde met 5 ijslanders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 06:38

Fjorden vind ik nou typisch niet bij IJslanders passen. Heb er alleen maar gesteggel mee gezien. Als er iets lomp is in alles, inclusief de communicatie, is het wel een fjord.

Haflingers, friezen, welshen, tinkers, arabieren, allemaal geen probleem. Warmbloeden en allerlei ponies meestal ook niet. Maar een fjord... nee. Niet als het niet hoeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:13

@ koper mijn jonge IJslander heeft anders genoeg keus maar loopt weg met de oude fjordenmerrie. Mijn andere IJslander die onder het zadel is gaat het liefst op pad met een fjordenmerrie van zijn leeftijd. Vooroordelen?

Verder herken ik die groepjes als IJslandereigenaar wel en ik wil daar vooral niet veel mee te maken hebben. Mijn ene IJslander is opgegroeid tussen de Gelderse paarden en nu staan allebei mijn IJslanders in een kudde die verder bestaat uit Fjorden, Tinkers en een Haflinger. Ze staan veel met elkaar maar gaan zeker ook om met alle anderen.