[FOTO]Spaanse Rijschool in Ahoy in beeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg blij was met dit voorprogramma. De vorige keer in de Ziggo Dome was het Scapino ballet in het voorprogramma. Ik vond dit een stuk leuker om te zien en heb een erg leuke avond gehad.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 00:06

Jaime_ schreef:
Ik ben vandaag ook geweest via VakantieVeilingen en ik vond het zeker een leuk uitje! De Spaanse rijschool is wel iets wat je een keer gezien moet hebben :j

Eerste show uit het voorprogramma met het Friezen showteam Phaidra vond ik fijn om te kijken, natuurlijk waren niet alle 16 ruiters/amazones even rijkunstig onderlegd maar de choreografie was leuk. Duidelijk te zien dat het geen amateurclubje was maar een gepassioneerd showteam.

De Zorro act vond ik persoonlijk een tegenvaller, bij Zorro verwacht je actie en geen ballet. Het concept met doek/tegenlicht/silhouet was gaaf, maar de uitwerking ervan teleurstellend. Bij Zorro is een steigerend paard wel het minste dat je kan verwachten en zelfs dat ontbrak.. rijkunstig wel netjes maar geen spektakel.

Bastiaan de recht op zijn KWPN'er vond ik een genot om naar te kijken, hoe hij reed leek het zo simpel allemaal.. niet dan klasse.. leuke uitleg ook! Zijn act/dans met lippizaner en gitarist viel me eerlijk gezegd wel tegen. Wel knap gitaarspel.

Dat Friese dressuurpaarden fonds? Of wat het ook was vond ik een blamage en geen promotie voor het Friese paard, getrek en gepluk en de stangteugel lekker strak. Duidelijk contrast met de Spaanse rijschool (en dan heb ik het niet enkel over de kleur van de paarden :+ )

Spaanse rijschool vond ik geweldig om te zien, paar keer een prachtig uitgevoerde levade gezien, persoonlijk mijn favoriete hoge school oefening. Het quadrille was ook prachtig, zo mooi. De ontspanning, samenwerking, het respect, de rijkunst.. allemaal geweldig om eens in het echt te zien. En hun houding/zit zo perfect, ultieme balans, onafhankelijkheid en de hulpen zo verfijnd, ik ben jaloers! :D

Ik was er vanmiddag ook, en ben het helemaal met je eens :j
Jammer van de storing bij Phaidra, maar zeer netjes opgelost, ik was de weg totaal kwijt geweest :+

Het gepluk bij het Friezen Showteam is me gelukkig niet opgevallen, wel dat ze inderdaad behoorlijk opgekropte waren in de hals

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:19

idion schreef:
Het voorprogramma was mat. Weinig actie.

Maar wat willen jullie dan zien in het voor programma.

De Spaanse paardenshow was was top.

Ik vond de uitleg van Bastiaan over waar dressuur vandaan komt erg leuk.
Als paardenkenner weet ik dat al maar voor de leek was het weer iets nieuws.

Als gevolg hierop had ik graag een topruiter met een garrocha gezien. Want ook dat is dressuur en gezien de afstamming van de lippizaner had het er prima bij gepast.

Actie hoeft van mij niet, harmonie en eerlijk paardrijden is al mooi genoeg.

Gwenvd

Re: [FOTO]Spaanse Rijschool in Ahoy in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:38

Wat ik ook zo mooi vond (is al wel eerder genoemd over de rust) was dat als een oefening niet lukte of niet goed ging dat ze gewoon nog een keer gingen. Gewoon nog een kans.

Ik vond de top dressage friezen wel erg leuk om te kijken, er liepen er ook een paar die wel echt lekker konden sjouwen!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 08:45

Ik ga helemaal mee met Jaime.
Aan de andere kant; die mensen rijden daar wel, geeft denk ik ook extra druk en spanning, ook bij je paard. Dus wellicht dat er iets meer druk in de handen lag dan bijvoorbeeld thuis. (en ja, hoe train je zoiets; door te doen. Wordt lastig vrees ik, je hebt niet wekelijks de kans om even in Ahoy te rijden...)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:46

De mensen en paarden doen het allemaal wel, tuurlijk. En ik doe het ze niet na. Echter wanneer je naar een rijkunst als Spaanse rijschool gaat vind ik de keuze van het voorprogramma niet handig.

Wel ben ik verbaasd. Bas de Recht een naam welke op het moment toch erg hoog aangeschreven staat. Ik vond het echt niet prettig om te zien vrijdag. Paard viel continu stil, werd echt op getrokken en harmonie heb ik geen seconde gezien,... Weet niet hoe het zaterdag en zondag was, maar voor mij echt een no no.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:48

Suzan_bobar schreef:
De mensen en paarden doen het allemaal wel, tuurlijk. En ik doe het ze niet na. Echter wanneer je naar een rijkunst als Spaanse rijschool gaat vind ik de keuze van het voorprogramma niet handig.

Wel ben ik verbaasd. Bas de Recht een naam welke op het moment toch erg hoog aangeschreven staat. Ik vond het echt niet prettig om te zien vrijdag. Paard viel continu stil, werd echt op getrokken en harmonie heb ik geen seconde gezien,... Weet niet hoe het zaterdag en zondag was, maar voor mij echt een no no.

Dat was zondag ook.
Pas toen het paard lekker een stuk mocht galloperen zag je het dier ineens een stuk blijer.
Ik ken die hele bastiaan verder niet en hoor zo nu en dan eens zijn naam voorbij komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:53

Was dat de KPWN merrie van die goser die uitleg gaf?

Die was zaterdag superontspannen. In het appuyement, de piaffe, noem maar op.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:03

Janneke2 schreef:
Was dat de KPWN merrie van die goser die uitleg gaf?

Die was zaterdag superontspannen. In het appuyement, de piaffe, noem maar op.

Die KWPNer was zaterdagavond inderdaad heel ontspannen. De Lipizzaner was al geschrokken bij binnenkomst door de spot en dat zag je heel de show terug. Die liep gespannen in zijn rug en gebruikte daardoor zijn achterhand niet goed. Hierdoor kwamen een hoop oefeningen niet lekker uit de bus. Maar Bastiaan straalde plezier uit en probeerde er het beste van te maken. Was wel een goede ervaring voor de Lipizzaner.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:23

Ik was er ook zaterdags, en in zijn opterden met Vivendi wist Bastiaan echt mijn aandacht te vangen (en dat heb ik niet snel met hedendaagse dressururtoppers ...)
Het tweede paard kwam duidelijk minder uit de verf, ik vroeg mij af hoe lang hij die al reed?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 13:31

Ik was gister in Ahoy en ik vond de Spaanse Rijschool echt een verademing. Zó is dressuur bedoeld. Die harmonie tussen ruiter en paard, de kleinste hulpen. Een lichte verbinding en lucht van voren.

Je ziet gewoon hoeveel tijd en training er in heeft gezeten.

Maar dan de Friezen. Vreselijk. Opgekrulde nekken, valse knikken, open monden, getrek. Zowel bij de carroussel als bij de top dressage.
Waarbij 1 dame van het top dressage team ten eerste behoorlijk moet gaan afvallen (als je zoveel weegt kan je nooit goed mee zijn in de beweging) en ten tweede eens moet leren zitten in plaats van te stuiteren.

En nee ik ben ook geen topruiter, maar als dit een voorbeeld moet zijn van hoe een paard gereden dient te worden vind ik het zeer triest.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:18

Vond zaterdags de kwpnr inderdaad fijn lopen, licht en blij. Bij de lippizaner zag je de onervarenheid, maar vond het idee van die show leuk en werd er het beste van gemaakt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 16:16

Ik heb echt genoten vrijdagavond van de Lippizaners, wat een rust en harmonie en wát een rijkunsten. Gewoon wauw. Stille handen, losse stangteugel en onwijs gebalanceerde zit. Echt wat een ruiters en wat een paarden, prachtig!
Inderdaad viel ook echt de rust tijdens de sprongen op. Lukt het niet helemaal, paard krijgt een beloning voor de poging en even door en later gewoon nog een keer proberen. Ik zag allemaal happy athletes. :) paarden én ruiters.

Bastiaan deed het erg leuk. De schimmel was duidelijk nog wat gespannen maar hij reed hem wel heel fair. De merrie was heerlijk om naar te kijken!
De friezen was ik niet wild van, vooral de wedstrijdshow niet. :o je zag veel spanning bij zowel ruiters als paarden. Maar hee, ik zal het ze ook niet nadoen in zo'n venue te rijden :o

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:24

Mrs_Midnight schreef:
Ik ga helemaal mee met Jaime.
Aan de andere kant; die mensen rijden daar wel, geeft denk ik ook extra druk en spanning, ook bij je paard. Dus wellicht dat er iets meer druk in de handen lag dan bijvoorbeeld thuis. (en ja, hoe train je zoiets; door te doen. Wordt lastig vrees ik, je hebt niet wekelijks de kans om even in Ahoy te rijden...)

Ik kan je verzekeren, mijn normaal über relaxte voorwaartse paard was 3 dagen super heet! Rijden onze Phaidrashows normaal op mijn pinkjes maar Ahoy had ik toch echt wel wat in mijn handen. Toch bleef hij netjes te sturen en aan de hulpen maar ik heb nu wel spierpijn

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:11

Het is ook wel wat, avond aan avond een show rijden in zo'n entourage.

En dat geeft ook aan hoeveel routine en vooral oersterke basis die Lippizaners hebben.

Ik denk wel dat wanneer je elk van die ruiters zou vragen of hun paard elke avond even goed was, dat je heus te horen krijgt dat er een avond bij zat dat het niet goed ging.
Alleen omdat de basis zo sterk is, valt het bij ' niet goed' nauwelijks op.

Je ziet op wedstrijden combinaties compleet door het ijs zakken als de basis niet goed is, dan lukken de trucjes niet en blijft er niet veel meer over dan spanning.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 10:20

Ik ben vrijdag ook geweest!

Over de Spaanse rijschool heb ik niks te zeggen, dat was echt super om te zien! Ik wou ze al heel lang is zien, dus dit was echt soort droom die uitkwam.

Maar dat voorprogramma :o
Ik kom voor de Spaanse Rijschool, niet voor 3 kwartier aan Friese paarden die allemaal ongeveer hetzelfde doen (ja oké de een beter uitgevoerd dan de ander). Het idee van de uitleg waar dressuur vandaan komt vond ik best heel leuk, zeker voor mensen die daar zitten en het niet weten. Maar de uitvoering had van mij wel heeeel wat beter gemogen voor iemand die "de" klassieke dressuur goeroe is. Passage was eigenlijk niet zichtbaar, Piaffe vol tactfouten. Dat vond ik persoonlijk behoorlijk jammer.

Wat ik daarnaast heel erg had, maar dat zal per persoon verschillen, is dat het voorprogramma zo lang en "intens" was, dat ik toen de echte Spaanse Rijschool kwam eigenlijk wel weer klaar was met het uitgebreid kijken , alle muziek en het klappen. :+

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:04

Ik vond het een leuke middag, maar was blij dat ik via vakantieveilingen kaarten heb verkregen.

Eerste friezen show met de jurken vond ik wel mooi, dat top dressageteam vond ik niks. En bij Zoro snapte ik er niks meer van hoor...
Maar de spaanse rijschool, oooh wat geweldig mooi was het!! <3