Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:49

bruintje123 schreef:
Ik geloof het direct dat paarden eerder zware blessures oplopen in de wei.
Als ik zie hoe hard het er soms aan toe gaat. Zeker met wat ruinen samen.
Maar ik heb liever dat mijn paard 10 word en een heerlijk leven heeft gehad dan dat hij 21 word en altijd solitair gehouden is door mijn angst.

Volledig eens

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:02

NinaCharlie schreef:
bruintje123 schreef:
Maar ik heb liever dat mijn paard 10 word en een heerlijk leven heeft gehad dan dat hij 21 word en altijd solitair gehouden is door mijn angst.

Volledig eens

Precies hoe ik er ook over denk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 10:39

Ik zie ze gek doen die alleen de halve dag buiten lopen maar ook degene die 24 uur buiten staan.

De duurdere sportpaard loopt toch vaak alleen in een stuk. Hier te vaak gehad dat ze ijzers aftrappen of blessure op liepen op te grote stukken. Dan kan je weer een half jaar niks weer opbouwen. .. kwa carrière voor wedstrijden werkt dat niet voor iedereen.

Nu gewoon kleinere stukken met gras. Scheelt een hoop.

Deel kan samen maar dat brengt ook risico's mee om Ze elkaar te leren kennen eerst draad ertussen. Heb gezien dat sommige zo ruw spelen dat ze toch apart bleven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:27

Echt super heftig als het je overkomt, een botbreuk, maar het zou voor mij nooit een reden zijn om een paard alleen te zetten. Dat vind ik echt paardonterend.

Ook wordt in dit artikel niet gesproken over alle voordelen van je paard in de wei zetten. Hoeveel blessures (en mentale problemen) voorkom je er wel niet mee?

Wel een reden om altijd goed te kijken naar de groepssamenstelling, inrichting van weiland en paddock en te zorgen dat elk paard een echt sociale opvoeding krijgt. Dat betekent meestal langer bij de moeder laten en ze na het afspenen niet in een kleuterklas zonder begeleiding zetten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:40

Christiene
Ik heb op een stal gereden met genoeg leuke sportpaarden van bedragen tussen 50.000 en 125.000 en die liepen gewoon samen in de wei.
De kans dat ze een keer verkeerd in een sprong lande was bijna net zo groot.
En misschien wel veel geluk, maar op een ijzertje aftrappen na is daar nooit wat (ernstigs) gebeurt.

Dus ook niet overal doen ze alsof het porseleinen popjes zijn.
Paard fit in het hoofd loopt ook een beter parcours of proef.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:45

bruintje123 schreef:

Een betere reactie dan dit gaat er in dit topic niet komen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:49

Liever dat mn paard een paardwaardig bestaan heeft gehad in kuddeverband op het land en dan iets breekt dan eeuwig solitair gehouden (in z'n eentje los of op stal opgesloten.)

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:51

Helaas kan ik het originele onderzoeksartikel niet vinden, maar als ik de test lees dan heb ik het gevoel dat er een foutieve conclusie is getrokken. Ze hebben namelijk een groep van paarden met botbreuken onderzocht en de conclusies getrokken van de percentages. Ze hebben niet de percentages vergeleken met de hoeveelheid paarden die buiten staan/rijden. Daarnaast hebben ze ook geen rekening gehouden met de verschil in duur (paard wordt over het algemeen korter gereden dan dat het in de wei staat).

Dus om kort samen te vatten; als er een miljoen paarden buiten staan en hiervan zouden 10.000 een botbreuk krijgen, dan is dit percentage veel lager dan wanneer er 500.000 paarden gereden worden en 10.000 paarden van deze groep een botbreuk krijgen. Ook heeft een paard die een uur gereden wordt minder kans om een botbreuk te krijgen dan wanneer het paard langer in de wei staat.

Nu ben ik benieuwd of er statistici zijn die hier meer over weten :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 11:57

Saar88 schreef:
Ik weet wel waar die breuken vandaan komen. Hele dagen opgehokt en dan 1 uurtje onder toezicht los in de wei of paddock. Dan breekt er wel eens iets ja :=

En in veel gevallen vol gepropt met krachtvoer.. Waar komt al die energie dan toch vandaan? :roll:

Of een paddock van 15×15 met 2 voerplekken en 10 paarden ofzo. Daar zou ik die van mij niet tussen willen hebben. :=

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:01

Mijn paard stond 24/7 buiten in een kudde. Ik haalde hem op woensdag binnen en zag dat hij een lelijke wond van een trap had, ter hoogte van zijn griffelbeen. De DA laten komen, die heeft het gehecht en vertelde dat als hij de volgende dag nog kreupel zou lopen het beter zou zijn om foto's te maken. Vrijdag hebben we toen foto's laten maken en daar was niks op te zien. Hadden we hem nu maar het weekend op stal gehouden en later foto's laten maken, dan was het haarscheurtje in het bot wel te zien geweest. Nu heeft hij, door een schrikreactie, alsnog zijn been op die plek gebroken en konden we hem in laten slapen. Hij stond toen apart in het weiland om zijn wond te kunnen laten genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:24

sanne83 schreef:
Echt super heftig als het je overkomt, een botbreuk, maar het zou voor mij nooit een reden zijn om een paard alleen te zetten. Dat vind ik echt paardonterend.

Ook wordt in dit artikel niet gesproken over alle voordelen van je paard in de wei zetten. Hoeveel blessures (en mentale problemen) voorkom je er wel niet mee?

Wel een reden om altijd goed te kijken naar de groepssamenstelling, inrichting van weiland en paddock en te zorgen dat elk paard een echt sociale opvoeding krijgt. Dat betekent meestal langer bij de moeder laten en ze na het afspenen niet in een kleuterklas zonder begeleiding zetten.

Nou inderdaad, voor mij zou dat nooit een reden zijn om mijn paard maar alleen te zetten omdat ik bang ben voor ongelukjes. Dan heb ik liever een gelukkig paard dat wat minder oud wordt.

Die van mij staan heel veel buiten, in principe 24/7, alleen met slecht weer gaan ze op stal. Ik heb een hele rustige 'kudde' van drie merries. Die doen eigenlijk nooit gek, als ze één keer per week een paar rondjes rennen is het al veel :') Ook eigenlijk nooit echt verwondingen gehad. Alleen op stal liepen ze nog wel eens wat kleine wondjes op door het hoofd te stoten of iets dergelijks. Wel één keer gehad dat mijn pony met haar mond vast zat aan de voorsluiting van de deken, maar zoiets kan op stal ook voorkomen. Mijn paarden hebben juist sterke spieren en pezen door het vele bewegen. Ze kunnen hun energie gedoseerd kwijt en doen daardoor lang niet zo gek als wanneer ze veel op stal staan en dan naar buiten gaan. Dat is onder het zadel ook heerlijk, je kan na maanden niet rijden gewoon zo opstappen en wegrijden zonder een tikkende tijdbom onder je te hebben. *\o/*

Ik denk dat je ook al veel kan voorkomen door huisvesting en voeding. Als ik mijn paarden op stal zet, ze kilo's krachtvoer geef en ze één voor één naar buiten doe worden ze ook knettergek. Zet je ze vervolgens met zijn tienen op een kleine paddock met maar één voerplek, dan vraag je om problemen. Ze moeten ruimte hebben om elkaar te mijden en meerdere voerplekken hebben zodat ieder paard wat te eten krijgt. Daarmee voorkom je ook al een boel ruzie.

Lekker veel naar buiten in een stabiele groep, contact met soortgenoten en de ruimte om hun eigen ding te doen, daar wordt een paard gelukkig van. Ik vraag me dan ook af hoeveel paarden er breuken oplopen in zo'n soort huisvesting t.o.v. de 'traditionele' huisvesting. Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn, zoals paarden die gaan knokken, als een idioot rondjes gaan rennen en dergelijke, maar ik denk dat je zo echt al veel kan voorkomen. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:38

XJitskee, niet alle paarden zijn vanzelf mak als ze 24/7 buiten staan zonder krachtvoer :+
Mijn schimmel tijdbom tikt gewoon verder op de wei en gaat dan volledig uit haar plafond na een tijdje niet werken ;)

Popstra

Re: Grootste deel botbreuken ontstaan in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 12:45

....zit net een artikel te lezen over het paard CrackerJack wat tijdens eventing door een val meerdere breuken heeft opgelopen en is ingeslapen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:01

Sizzle schreef:
XJitskee, niet alle paarden zijn vanzelf mak als ze 24/7 buiten staan zonder krachtvoer :+
Mijn schimmel tijdbom tikt gewoon verder op de wei en gaat dan volledig uit haar plafond na een tijdje niet werken ;)

Dat zeg ik toch ook nergens? Ik zeg dat die VAN MIJ dat zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:09

Popstra schreef:
....zit net een artikel te lezen over het paard CrackerJack wat tijdens eventing door een val meerdere breuken heeft opgelopen en is ingeslapen.......

En dat is relevant omdat?

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:13

Billy schreef:
Popstra schreef:

En dat is relevant omdat?

Dat is niet relevant mi en ook niet helemaal correct. Een misstap was de oorzaak, geen val)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:21

Enige overeenkomst is dat dat overal kan gebeuren... botte pech!!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 13:23

Ik ben altijd bang met kort gras en gladde kleiondergrond...paarden met ijzers op nat gras...bevroren ondergrond die paarden nog niet gevoeld hebben en met afremmen in de problemen komen...feitelijk allemaal heel plausibel...paard rent en komt in molshoop of gat in de wei....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:13

Mijn nu overleden merrie had dus achteraf gezien ook een gebroken ruggenwervel opgelopen in de wei.
Heeft mij er ook nooit van weerhouden om ze lekker in de wei te laten en te houden, juist niet. Precies zoals Bruintje123 zegt; beter een kort en goed leven, dan lang en ongelukkig...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:05

deess schreef:
Daarom staan onze paarden allemaal apart..ze kunnen over het draad met elkaar kroelen maar vanwege de risico's en verschillen in voer behoeften staan ze allemaal in hun eigen landje. Als er genoeg gras is zomers staan ze wel eens met zn 2en en letten ze niet opelkaar maar verder willen we geen ruzies en dekens stuk of wonden of niet bij het hooi of middageten mogen.. De 1 mag onbeperkt hooi en de ander juist minder, weer een ander is enorm klierig en jaagt maar door, we proberen het wel eens hoor maar vrij vlug delft 1 het onderspit of gebeurt er iets en dan gaan ze weer apart en zijn ze weer tevreden en rustig. En dat hebben we liever want we zijn verantwoordelijk voor andermans paarden ook , en iedreen hier heeft wel een akelige ervaring van hun paard in het weiland op een andere stal gehad. Onze paarden staan geen uurtje buiten hoor, maar gaan halverwege de ochtend naar buiten meestal en eind vd middag naar binnen behalve in de zomer hitte dan gaan ze op het heetst naar binnen en later nog een poos na zonsondergang

Dan werk je juist de problemen in de hand en hou je het ook nog eens in stand.

Ze worden nooit echt totaal sociaal en ze kunnen niet onderlinge rangorden gaan uitvinden/ uitvechten.
Is steeds met slechts 2 en dan is de focus heel sterk op 1 ander paard en gaan ze juist klieren, want geen hulp, correctie, bescherming en opvoeding vanuit een groepje paarden.

En het steeds weer op stal zetten en weer buitenzetten op 1 dag werkt ook veel onrust in de hand.

Nee hoor, die van mij lekker 24/7 op land in de zomer in een kudde, die het goed met elkaar kunnen vinden en ze voldoende ruimte te geven.

Het risico is helaas altijd aanwezig, maar dat gebeurd ook als je rijdt.

Grootste deel gebeurt nog altijd tijdens het gebruik en of rijden van het dier, zo alles bij elkaar incl. de blessures en of problemen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:17

Popstra schreef:

Niet door een val, gewoon tijdens het galopperen. Het bericht hier op bokt is onvolledig tegenover die op Facebook.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:19

niet alle reacties gelezen

Mijn merrie liep ook een breuk op in de wei, in de zomer, de hele kudde liep dan 24/7 buiten..
Wat er gebeurt is geen idee, gelukkig is alles goed gekomen.

Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik nu een eigen stuk huur en ik mijn 2 pony's samen heb lopen. Er gebeurt nooit meer wat. In grotere groepen had ik toch altijd ellende met haar

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:20

Het probleem met paarden in de koppel buiten is vaak dat mensen teveel willen regelen en te veel willen veranderen. ij ons wordt de hele koppel op dezelfde dag buiten gegooid, ip komen er daarna voor die zomer geen nieuwe paarden bij. Grootste deel van deze koppel staat al meer jaren samen, dus kennen elkaar. Maar sommige mensen willen er nieuwe paarden bij ingooien, ook halverwege het seizoen, en dan krijg je ellende is mijn ervaring

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:26

En mijn ervaring is dat er altijd wel paarden zijn die met regelmaat iets oplopen.. helaas
Ik vind zeker dat paarden bij elkaar moeten lopen en niet alleen maar naast elkaar maar het moet wel goed bij elkaar passen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 15:32

"Bijna 40% van de breuken bij rijpaarden gebeuren in de wei, bijna drie keer zo vaak als in de stal of paddock"

Bijna 60% van de breuken ontstaan buiten de wei. Dus eigenlijk is het paard óp de wei juist het meest safe?

Het leven an sich is gevaarlijk en zelfs dodelijk. Het lijkt misschien een goed idee om paarden dan maar altijd op stal of hooguit solitair op een weitje te houden. Net zoals we kinderen voortaan binnen houden en niet meer laten rennen of klimmen. Net zoals je na het behalen van je rijbewijs 10 jaar lang niet mag deelnemen aan het verkeer per auto. Net zoals mensen ouder dan 65 geen huishoudtrapjes meer mogen gebruiken. Laten we vooral alle risico's gaan uitsluiten en alle levensvreugde in de kiem smoren :/