De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: De neusriem, waarom zit deze bij het hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:17

Mooi en interessant artikel. Ik ben ook zeker voor losse neusriem. Alleen vandaag voor het eerst gelongeerd met kaptoom. En deze ging schuiven als hij los zat. Dus strakker moeten doen. Hoe lossen andere dit op? Want ik kreef er geen 2 vingers meer tussen. Maar op die manier schoof hij niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 00:02

Dat is dus de verkeerde manier. :)

Als je neusriem niet hoger/lager/losser kan, dan past hij niet bij de vorm van je paardenhoofd of is hij gewoon fout ontworpen (en dat geldt voor 90% van de kaptomen, zeker ook de academische varianten met kettingen en al helemaal de bitloze hoofdstellen). Hetzelfde geldt voor neusriemen waarvan het neusstukje te kort is waardoor de bakstukken over de jukbeenderen richting de ogen lopen; die zijn gewoon fout.

Als je een kaptoom wilt die netjes blijft zitten en niet meedraait dan heb je er een nodig met een neus die niet te zwaar is (gaat omlaag hangen en trekt de vorm uit het hoofdstel) maar wel goed voorgevormd waardoor hij niet mee kan draaien. Zeker bij kaptooms heb je een kaakriem nodig die ter hoogte van de ogen begint en die goed vastzit, want dat houdt de bakstukken uit het oog en zorgt ervoor dat de neusriem stabieler blijft. Mijn persoonlijke favoriet is de Equizaum, die blijft ook met twee vingers op elkaar vrij goed zitten tijdens het longeren. ALs je heel veel geluk hebt dan heeft je paard een hoofd waar ook een niet-voorgevormde kaptoom op blijft zitten zonder te draaien, maar de meeste paarden hebben toch wel wat versteviging nodig om de neusriem loszittend op zijn plek te houden.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:26

Mooi artikel. Moet bekennen dat het stukje van een bloeddrukband me toch wel emotioneel maakte.
ALLEEN de vraag is het nu 2 vingers naast of op elkaar of is het het zelfde. Ik denk het zelfde als je ze op elkaar zet rekt de neusriem verticaal uit. En als je 2 vingers naast elkaar ligt horizontaal. Denk dat als je het naast elkaar doet dat je dan dus het beste kan beoordelen of hij niet te strak zit??
Ik draag mijn neusriem/sperriem voor de sier vind het er mooier uit zien. Hij zit zo los dat ze alles kan en strak genoeg dat het bit stabiel ligt. Maar na dit artikel ga ik het nogmaals dubbel checken. Wil niet op me geweten hebben dat hij te strak zit

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:48

Goed artikel ; Daarnaast wat mij trouwens soms opvalt is dat soms men zich niet bewust waarom hij/ zij voor een bepaalde neusriem kiest ( functie versus mooi) en hoe juist te bevestigen http://paardenbitten.nl/het-bit/neusriemen/ hier staan ze allemaal op een rijtje

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 06:52

Kaptooms is ook mijn ervaring dat ie vaak heel slecht passen en dan moet je ze strak aansnoeren om ze uit de ogen te houden. Geen succes. Paar keer geprobeerd maar jonge pony toch maar gewoon hoofdstel in gegeven, dat vind hij duidelijk prettiger.
Eigenlijk heb ik een neusriem bijna alleen maar voor de sier :+ En ik vind het wel makkelijk om mijn hand omheen te doen als ik de pony's moet leiden aan het hoofdstel. Dat is eigenlijk echt alles, ze zitten dus ook zo los dat ik makkelijk mijn 4 vinger er tussen kan doen om de pony aan de neusriem vast te houden, haha.

Maar wel goed dat er de laatste tijd zoveel aandacht voor is, misschien veranderd er ook wat bij de 'top'.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 07:39

MarianneW schreef:
callippo schreef:
Goed dat hier weer aandacht voor is!
Afgelopen zondag was ik bij een dressuurevenement waar de bondscoach op allerlei (historische) regels hamerde, die vóór het welzijn van het paard zijn opgesteld (fijn, neus voor de loodlijn enzo). Helaas vond hij 1 vinger echt meer dan voldoende ruimte voor het paard, terwijl in 'de boekjes' toch ook altijd 2 vingers als minimum wordt genoemd. "Als het maar niet echt strak wordt aangesnoerd" was zijn antwoord op de vraag waarom hij de 2 vingers niet aanhield.

Bijzonder dat je dit zegt.
Heb je wel gezien dat hij liet zien hoe los de neusriemen van zijn eigen paarden zaten?

Daarom zeg ik het ook, want blijkbaar let hij strikt op andere dingen 'uit het boekje' maar wordt dit essentiële onderdeel van een fijne aanleuning overgeslagen. Die 2 die hij live controleerde (na een vraag) waren de minder strakke van de dag en daarvan was bij eentje (ik neem die van zijn dochter) echt maar 1 vinger ruimte. De paarden die voor les kwamen (dus niet van hem) daarbij zag het er nog strakker uit, maar daar werd dus niets van gezegd.

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 10:32

ik kan er niet tegen als mensen met een neusriem rijden waar nog niet eens een halve pink tussen kan.
zelf(ik zeg het al, zelf) vind ik dat je er je wijs-en middelvinger naast elkaar ertussen moet kunnen steken.
met en sperriem rijd ik zelfs de ponys die ik opleid niet. ook niet bij mijn eigen wedstrijdpaarden.
alleen bij de paarden die zadelmak gemaakt worden(mijn vader heeft een fokkerij) rijden we een week tot een maand met sperriem. daarna ook niet meer.

waarom rij ik zonder sperriem? mijn paarden gaan er altijd door aan het bit hangen.

ik hoop dat andere mensen hier wat aan hebben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 12:21

Ik mis nog een stukje over de rol van de neusriem op het slagveld en het juist voorkomen van letsel aan de kaak.
Een paard wat op het slagveld struikelt en een ruk in de mond krijgt doordat de ruiter uit evenwicht is, zal de mond open sperren.
Bij een buiteling voorover kan het paard dan met wijd open mond op de grond vallen en daardoor zichzelf als het ware ingraven, met een abrupte stop tot gevolg. De energie van de val kan dan niet weg.
Het paard heeft hopelijk alleen zand tussen z'n tanden, maar kaak en zelfs nek breken is niet ondenkbaar.

Bij een dichte mond zal het hoofd over de ronde snuit wegrollen, volledig over de kop of opzij, waardoor de energie van de val beter kan wegvloeien, met minder schade tot gevolg.

Hier wordt het ook nog kort aangehaald: http://paardenbitten.nl/het-bit/neusriemen/

Maar absurd dichtsnoeren werd toen niet gedaan, je paard heeft wel zuurstof nodig op het slagveld en moet ook kunnen slikken.
Kauwen moest ook gewoon kunnen, alleen de mond moest niet wijd open kunnen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:01

Lous schreef:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat zelf inderdaad ook uit naar gewoon geen neusriem.
Maar wat de meeste die zonder neusriem rijden dan wel weer vergeten is een kinriempje te bevestigen. Geen neusriem en kinriempje is dan nog irritant voor het paard, aangezien dat riempje ervoor moet zorgen dat het bit stil in de mond van het paard ligt.

Ik rijd ook zonder neusriem, maar heb me nooit bedacht er dan wel een kinriempje aan te doen. Wat is de functie hiervan? En wordt het dan zo'n kettinkje, of zijn er ook zachte riempjes? En hoe bevestig je zoiets dan, zit dan strak of juist niet? Ik vind de kinkettinkjes bij stang en trens hoofdstellen altijd erg strak zitten, terwijl ik me bij een kinketting bij een westernhoofdstel vaak afvraag wat voor functie het heeft, zo los zit het...

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:33

The Happy Athlete in the Sport

Alles prima, als er maar geen bloed te zien is, toch?

Ik ben hier dus sarcastisch, voor diegenen die dit niet inzagen. Te banaal voor woorden, maar dit is de realiteit in de paardensport.
Voorstel: iedere deelnemende combinatie op strakheid van neusriem controloren en diskwalificeren wanneer te strak. Een te strakke neusriem is niet te rijmen met het streven naar een Happy Athlete, dus moet het niet alleen bij mooie woorden blijven, maar ook daden om dit te bewerkstelligen.

Apropos: ik rijd zelf doorgaans zonder neusriem, maar mag mijn Prix St. George proef niet rijden zonder neusriem. Is verboden.
Het wordt allemaal nog banaler, als je beseft dat in de oorspronkelijke dressuur richtlijnen het zachtjes kauwende paard als doel werd gezien. Er is nu een obsessie met een volledig stille mond, alsof dat het ultieme streven in acceptatie van het bit is. Dus kwam de aansnoer neusriem te voorschijn, want de gewone neusriem kon niet strak genoeg worden gemaakt.
Er was geen probleem om dit als toegelaten harnachement in de richtlijnen op te nemen, maar het rijden zonder neusriem, tja, dat kan toch echt niet toegelaten worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:40

Ik reed vandaag een wedstrijd (F10), en ik rijd bewust nooit met sperriem omdat ik oprecht het nut er niet van inzie. Daarbij merk je duidelijk aan het betreffende paard dat hij het prettiger vindt zonder sperriem.

Staat er bij het jurycommentaar: "waar is de sperriem?" -O-

Ik vind dat jammer.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:48

Resistance schreef:
Ik reed vandaag een wedstrijd (F10), en ik rijd bewust nooit met sperriem omdat ik oprecht het nut er niet van inzie. Daarbij merk je duidelijk aan het betreffende paard dat hij het prettiger vindt zonder sperriem.

Staat er bij het jurycommentaar: "waar is de sperriem?" -O-

Ik vind dat jammer.

Komt dat niet doordat het lusje waar de sperriem zit dan leeg zit?
Volgens mij is het iig bij KNHS namelijk zo dat als het lusje er zit, er dan ook een sperriem doorheen moet zitten. Een gewone hoge neusriem heb ik nog nooit iemand wat over horen zeggen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:02

Voor de vraag of 2 vingers naast elkaar hetzelfde is als op elkaar. Dat is dus niet zo, ik had als klein meisje ook geleerd dat de vingers naast elkaar moeten. Na het uitkomen van het onderzoek besproken in dit artikel heb ik nogmaals gecheckt en twee vingers op elkaar paste niet op mijn gewone gaatje (dus die van twee vingers naast elkaar). Twee vingers op elkaar bovenop de neusbrug is echt een stuk losser dan wat je gemiddeld langs ziet komen. Ik probeer dat nu wel als maat aan te houden.
Ik gebruik een hoge neusriem, daarbij gaat de twee vingers op elkaar prima. Ik kan me bij een sperriem wel voorstellen dat de paarden met flexibele kinnen ze op die maat af kunnen wiebelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:05

mooney schreef:
Voor de vraag of 2 vingers naast elkaar hetzelfde is als op elkaar. Dat is dus niet zo, ik had als klein meisje ook geleerd dat de vingers naast elkaar moeten. Na het uitkomen van het onderzoek besproken in dit artikel heb ik nogmaals gecheckt en twee vingers op elkaar paste niet op mijn gewone gaatje (dus die van twee vingers naast elkaar). Twee vingers op elkaar bovenop de neusbrug is echt een stuk losser dan wat je gemiddeld langs ziet komen. Ik probeer dat nu wel als maat aan te houden.
Ik gebruik een hoge neusriem, daarbij gaat de twee vingers op elkaar prima. Ik kan me bij een sperriem wel voorstellen dat de paarden met flexibele kinnen ze op die maat af kunnen wiebelen.

Maar als het paard hem af wil wiebelen dan zegt dat toch genoeg?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:10

Oh dat was ook inderdaad geen reden om de sperriem maar aan te snoeren hoor :j Eerder een gedachtekronkel of het gebruik van een sperriem mogelijk is als je de richtlijn aanhoud of dat het enkel gaat irriteren (en er dus misschien voor een ander type neusriem gekozen 'moet' worden). Mijn pensioenado wiebelde de sperriem altijd af als deze los zat, daarom reed ik vaak zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:09

Sperriem hoeft er volgens mij niet meer aan, ook niet bij een standaard engels hoofdstel waar wel zo'n lusje aan zit. Tijdje terug was het inderdaad verplicht maar dacht dat dat gewijzigd was.

AQHAProud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:36

Lang leven de westernruiter geen spe of neusriem *\o/*

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:42

Bizzybijtje schreef:
Sperriem hoeft er volgens mij niet meer aan, ook niet bij een standaard engels hoofdstel waar wel zo'n lusje aan zit. Tijdje terug was het inderdaad verplicht maar dacht dat dat gewijzigd was.

Klopt 100% +:)+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:29

TinGu schreef:
Ik rijd ook zonder neusriem, maar heb me nooit bedacht er dan wel een kinriempje aan te doen. Wat is de functie hiervan? En wordt het dan zo'n kettinkje, of zijn er ook zachte riempjes? En hoe bevestig je zoiets dan, zit dan strak of juist niet? Ik vind de kinkettinkjes bij stang en trens hoofdstellen altijd erg strak zitten, terwijl ik me bij een kinketting bij een westernhoofdstel vaak afvraag wat voor functie het heeft, zo los zit het...

Een kinriempje zorgt er in ieder geval voor dat het bit niet door de mond getrokken kan worden. Zo hard wil je natuurlijk niet trekken, maar in een noodsituatie of bij een schrikreactie terwijl je het paard aan de teugel vast hebt terwijl je ernaast loopt, kan altijd natuurlijk.
Ik had een gewoon leren riempje met gespje als kinriempje, gekocht bij CountryMill. Een leren touwtje kan ook, dat gebruikten ze op mijn stageadres.

Bij mijn leerbit (Voest) zit een kinriempje aan het leren mondstukje; die kan je wat strakker vastmaken, je trekt namelijk de bitringen niet naar elkaar toe. Het kinriempje zorgt dan ook voor stabiliteit.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:39

Hilary schreef:
TinGu schreef:

Een kinriempje zorgt er in ieder geval voor dat het bit niet door de mond getrokken kan worden. Zo hard wil je natuurlijk niet trekken, maar in een noodsituatie of bij een schrikreactie terwijl je het paard aan de teugel vast hebt terwijl je ernaast loopt, kan altijd natuurlijk.
Ik had een gewoon leren riempje met gespje als kinriempje, gekocht bij CountryMill. Een leren touwtje kan ook, dat gebruikten ze op mijn stageadres.

Bij mijn leerbit (Voest) zit een kinriempje aan het leren mondstukje; die kan je wat strakker vastmaken, je trekt namelijk de bitringen niet naar elkaar toe. Het kinriempje zorgt dan ook voor stabiliteit.

AH zo, dank voor de verduidelijking. Ik heb rubberen bitringen, dus bit kan sowieso al niet door de mond getrokken worden (al doe ik alleen aan boshobbelen aan een losse teugel) en ligt m.i. daardoor ook al steviger/stiller in de mond. Als ik jouw bericht goed interpreteer zou ik dus niet perse een kinriempje nodig hebben?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:50

Ik heb ook een tijdje rubberen bitringen gehad; mijn instructeur gaf toen aan dat nog een kinriempje erbij wel kon, maar niet per se nodig was. Is bij mij toen ook altijd goed gegaan (ik geloof twee jaar gebruikt).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:41

Fijn artikel, heb de neusriemen meteen nog even gecontroleerd voor de zekerheid. Altijd goed om scherp gehouden te worden met zulke dingen. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 06:58

xyzutu2 schreef:
Wat noem je heel los als het zo irriteert? Bedoel je dat de wind eronder komt en het om het hoofd gaat wapperen?

Ik vind het een mooi artikel, zeker ook omdat het eens alle feiten op een rij zet. Op Bokt heerst toch nog vooral het idee dat 'die grand prix dressuurruiters weten echt wel hoe het hooit, dus niet zeiken over paarden met een deuk in het neusbot als de neusriem af wordt gedaan' (een topic van kort geleden). Nu weten we dus 100% zeker; bij elke internationale dressuurproef zit 93% van de neusriemen misdadig strak, ook al zouden de ruiters beter moeten weten en zouden de juryleden al helemaal beter moeten weten en daar mensen ook op af moeten straffen.
Nu de lage Duitse neusriem weer helemaal in is zie je helaas op Bokt ook schrijnend veel foto's van veel te lage en te strakke lage neusriemen, van gewone beginners tot bij de grote Boktidolen. Ik was nooit echt fan van de gecombineerde neusriem omdat het zoveel riemen zijn over zo'n gevoelig deel van het paardenlichaam, maar nu ik zie hoe laag de lage neusriem nieuwe stijl wordt vastgesnoerd ben ik weer erg voor de gecombineerde neusriem geworden, daar doe je nog net iets minder schade mee aan neusbeen en ademhaling als je die verkeerd/te laag vastsnoert.
Bij veel Boktpaarden zit de lage neusriem inmiddels zo laag dat de neusgang net boven de neusopening half dichtgedrukt wordt door de te lage neusriem, wat helemaal gestoord is omdat het paard zo dus veel minder zuurstof binnenkrijgt en dus ook veel minder goed kan presteren. Maar daar worden toch echt dressuur en zelfs springwedstrijden mee gereden, en dat terwijl renpaarden juist pleisters op de neus krijgen om de neusgaten nog verder open te houden om nog meer zuurstof binnen te krijgen bij elke ademhaling.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?

Helemaal eens, mijn hart bloedt als ik (als jarenlange gebruiker van dit type neusriem) paarden zie waarbij de neusriem net achter de neusgaten ligt. En dan liefst nog zo strak dat je niet anders kan dan je paard beschadigen... doodzonde en inderdaad gevolg van alweer een domme trend van de laatste twee jaar.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:47

Heleennn schreef:
xyzutu2 schreef:
Wat noem je heel los als het zo irriteert? Bedoel je dat de wind eronder komt en het om het hoofd gaat wapperen?

Ik vind het een mooi artikel, zeker ook omdat het eens alle feiten op een rij zet. Op Bokt heerst toch nog vooral het idee dat 'die grand prix dressuurruiters weten echt wel hoe het hooit, dus niet zeiken over paarden met een deuk in het neusbot als de neusriem af wordt gedaan' (een topic van kort geleden). Nu weten we dus 100% zeker; bij elke internationale dressuurproef zit 93% van de neusriemen misdadig strak, ook al zouden de ruiters beter moeten weten en zouden de juryleden al helemaal beter moeten weten en daar mensen ook op af moeten straffen.
Nu de lage Duitse neusriem weer helemaal in is zie je helaas op Bokt ook schrijnend veel foto's van veel te lage en te strakke lage neusriemen, van gewone beginners tot bij de grote Boktidolen. Ik was nooit echt fan van de gecombineerde neusriem omdat het zoveel riemen zijn over zo'n gevoelig deel van het paardenlichaam, maar nu ik zie hoe laag de lage neusriem nieuwe stijl wordt vastgesnoerd ben ik weer erg voor de gecombineerde neusriem geworden, daar doe je nog net iets minder schade mee aan neusbeen en ademhaling als je die verkeerd/te laag vastsnoert.
Bij veel Boktpaarden zit de lage neusriem inmiddels zo laag dat de neusgang net boven de neusopening half dichtgedrukt wordt door de te lage neusriem, wat helemaal gestoord is omdat het paard zo dus veel minder zuurstof binnenkrijgt en dus ook veel minder goed kan presteren. Maar daar worden toch echt dressuur en zelfs springwedstrijden mee gereden, en dat terwijl renpaarden juist pleisters op de neus krijgen om de neusgaten nog verder open te houden om nog meer zuurstof binnen te krijgen bij elke ademhaling.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?

Helemaal eens, mijn hart bloedt als ik (als jarenlange gebruiker van dit type neusriem) paarden zie waarbij de neusriem net achter de neusgaten ligt. En dan liefst nog zo strak dat je niet anders kan dan je paard beschadigen... doodzonde en inderdaad gevolg van alweer een domme trend van de laatste twee jaar.

Mag ik je dan is iets vragen als je er veel ervaring in hebt. Wij hebben voor onze pony een lage neusriem. Ik heb altijd het idee dat hij net niet goed hangt. Volgens de lesgeefster wel. Nu hij zit niet strak je krijgt er met gemak twee vingers onder. En de pony loopt beter op lage neusriem dan een gecombineerde. Maar hangt hij goed van hoogte?

Afbeelding

Afbeelding
Hier nog wel met het vorige bitje waar hij altijd op lag te bijten. Nu hebben we een rubberbit waar hij veel stiller mee is

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:30

kijk dit is nu weer eens een leerzaam stuk, goed voor heel bokt en ieder kan er wat mee!
zelf heb ik geen neusriem voor mijn pony en sindsdien is zij veel rustiger met haar hoofd!, sterker nog ze wil geen ander hoofdstel meer aan!