Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

En ik vind het wel makkelijk om mijn hand omheen te doen als ik de pony's moet leiden aan het hoofdstel. Dat is eigenlijk echt alles, ze zitten dus ook zo los dat ik makkelijk mijn 4 vinger er tussen kan doen om de pony aan de neusriem vast te houden, haha.
MarianneW schreef:callippo schreef:Goed dat hier weer aandacht voor is!
Afgelopen zondag was ik bij een dressuurevenement waar de bondscoach op allerlei (historische) regels hamerde, die vóór het welzijn van het paard zijn opgesteld (fijn, neus voor de loodlijn enzo). Helaas vond hij 1 vinger echt meer dan voldoende ruimte voor het paard, terwijl in 'de boekjes' toch ook altijd 2 vingers als minimum wordt genoemd. "Als het maar niet echt strak wordt aangesnoerd" was zijn antwoord op de vraag waarom hij de 2 vingers niet aanhield.
Bijzonder dat je dit zegt.
Heb je wel gezien dat hij liet zien hoe los de neusriemen van zijn eigen paarden zaten?
Lous schreef:Mijn persoonlijke voorkeur gaat zelf inderdaad ook uit naar gewoon geen neusriem.
Maar wat de meeste die zonder neusriem rijden dan wel weer vergeten is een kinriempje te bevestigen. Geen neusriem en kinriempje is dan nog irritant voor het paard, aangezien dat riempje ervoor moet zorgen dat het bit stil in de mond van het paard ligt.
Resistance schreef:Ik reed vandaag een wedstrijd (F10), en ik rijd bewust nooit met sperriem omdat ik oprecht het nut er niet van inzie. Daarbij merk je duidelijk aan het betreffende paard dat hij het prettiger vindt zonder sperriem.
Staat er bij het jurycommentaar: "waar is de sperriem?"![]()
Ik vind dat jammer.
mooney schreef:Voor de vraag of 2 vingers naast elkaar hetzelfde is als op elkaar. Dat is dus niet zo, ik had als klein meisje ook geleerd dat de vingers naast elkaar moeten. Na het uitkomen van het onderzoek besproken in dit artikel heb ik nogmaals gecheckt en twee vingers op elkaar paste niet op mijn gewone gaatje (dus die van twee vingers naast elkaar). Twee vingers op elkaar bovenop de neusbrug is echt een stuk losser dan wat je gemiddeld langs ziet komen. Ik probeer dat nu wel als maat aan te houden.
Ik gebruik een hoge neusriem, daarbij gaat de twee vingers op elkaar prima. Ik kan me bij een sperriem wel voorstellen dat de paarden met flexibele kinnen ze op die maat af kunnen wiebelen.
Eerder een gedachtekronkel of het gebruik van een sperriem mogelijk is als je de richtlijn aanhoud of dat het enkel gaat irriteren (en er dus misschien voor een ander type neusriem gekozen 'moet' worden). Mijn pensioenado wiebelde de sperriem altijd af als deze los zat, daarom reed ik vaak zonder. TinGu schreef:Ik rijd ook zonder neusriem, maar heb me nooit bedacht er dan wel een kinriempje aan te doen. Wat is de functie hiervan? En wordt het dan zo'n kettinkje, of zijn er ook zachte riempjes? En hoe bevestig je zoiets dan, zit dan strak of juist niet? Ik vind de kinkettinkjes bij stang en trens hoofdstellen altijd erg strak zitten, terwijl ik me bij een kinketting bij een westernhoofdstel vaak afvraag wat voor functie het heeft, zo los zit het...
Hilary schreef:TinGu schreef:Ik rijd ook zonder neusriem, maar heb me nooit bedacht er dan wel een kinriempje aan te doen. Wat is de functie hiervan? En wordt het dan zo'n kettinkje, of zijn er ook zachte riempjes? En hoe bevestig je zoiets dan, zit dan strak of juist niet? Ik vind de kinkettinkjes bij stang en trens hoofdstellen altijd erg strak zitten, terwijl ik me bij een kinketting bij een westernhoofdstel vaak afvraag wat voor functie het heeft, zo los zit het...
Een kinriempje zorgt er in ieder geval voor dat het bit niet door de mond getrokken kan worden. Zo hard wil je natuurlijk niet trekken, maar in een noodsituatie of bij een schrikreactie terwijl je het paard aan de teugel vast hebt terwijl je ernaast loopt, kan altijd natuurlijk.
Ik had een gewoon leren riempje met gespje als kinriempje, gekocht bij CountryMill. Een leren touwtje kan ook, dat gebruikten ze op mijn stageadres.
Bij mijn leerbit (Voest) zit een kinriempje aan het leren mondstukje; die kan je wat strakker vastmaken, je trekt namelijk de bitringen niet naar elkaar toe. Het kinriempje zorgt dan ook voor stabiliteit.
xyzutu2 schreef:Wat noem je heel los als het zo irriteert? Bedoel je dat de wind eronder komt en het om het hoofd gaat wapperen?
Ik vind het een mooi artikel, zeker ook omdat het eens alle feiten op een rij zet. Op Bokt heerst toch nog vooral het idee dat 'die grand prix dressuurruiters weten echt wel hoe het hooit, dus niet zeiken over paarden met een deuk in het neusbot als de neusriem af wordt gedaan' (een topic van kort geleden). Nu weten we dus 100% zeker; bij elke internationale dressuurproef zit 93% van de neusriemen misdadig strak, ook al zouden de ruiters beter moeten weten en zouden de juryleden al helemaal beter moeten weten en daar mensen ook op af moeten straffen.
Nu de lage Duitse neusriem weer helemaal in is zie je helaas op Bokt ook schrijnend veel foto's van veel te lage en te strakke lage neusriemen, van gewone beginners tot bij de grote Boktidolen. Ik was nooit echt fan van de gecombineerde neusriem omdat het zoveel riemen zijn over zo'n gevoelig deel van het paardenlichaam, maar nu ik zie hoe laag de lage neusriem nieuwe stijl wordt vastgesnoerd ben ik weer erg voor de gecombineerde neusriem geworden, daar doe je nog net iets minder schade mee aan neusbeen en ademhaling als je die verkeerd/te laag vastsnoert.
Bij veel Boktpaarden zit de lage neusriem inmiddels zo laag dat de neusgang net boven de neusopening half dichtgedrukt wordt door de te lage neusriem, wat helemaal gestoord is omdat het paard zo dus veel minder zuurstof binnenkrijgt en dus ook veel minder goed kan presteren. Maar daar worden toch echt dressuur en zelfs springwedstrijden mee gereden, en dat terwijl renpaarden juist pleisters op de neus krijgen om de neusgaten nog verder open te houden om nog meer zuurstof binnen te krijgen bij elke ademhaling.
Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?
Heleennn schreef:xyzutu2 schreef:Wat noem je heel los als het zo irriteert? Bedoel je dat de wind eronder komt en het om het hoofd gaat wapperen?
Ik vind het een mooi artikel, zeker ook omdat het eens alle feiten op een rij zet. Op Bokt heerst toch nog vooral het idee dat 'die grand prix dressuurruiters weten echt wel hoe het hooit, dus niet zeiken over paarden met een deuk in het neusbot als de neusriem af wordt gedaan' (een topic van kort geleden). Nu weten we dus 100% zeker; bij elke internationale dressuurproef zit 93% van de neusriemen misdadig strak, ook al zouden de ruiters beter moeten weten en zouden de juryleden al helemaal beter moeten weten en daar mensen ook op af moeten straffen.
Nu de lage Duitse neusriem weer helemaal in is zie je helaas op Bokt ook schrijnend veel foto's van veel te lage en te strakke lage neusriemen, van gewone beginners tot bij de grote Boktidolen. Ik was nooit echt fan van de gecombineerde neusriem omdat het zoveel riemen zijn over zo'n gevoelig deel van het paardenlichaam, maar nu ik zie hoe laag de lage neusriem nieuwe stijl wordt vastgesnoerd ben ik weer erg voor de gecombineerde neusriem geworden, daar doe je nog net iets minder schade mee aan neusbeen en ademhaling als je die verkeerd/te laag vastsnoert.
Bij veel Boktpaarden zit de lage neusriem inmiddels zo laag dat de neusgang net boven de neusopening half dichtgedrukt wordt door de te lage neusriem, wat helemaal gestoord is omdat het paard zo dus veel minder zuurstof binnenkrijgt en dus ook veel minder goed kan presteren. Maar daar worden toch echt dressuur en zelfs springwedstrijden mee gereden, en dat terwijl renpaarden juist pleisters op de neus krijgen om de neusgaten nog verder open te houden om nog meer zuurstof binnen te krijgen bij elke ademhaling.
Ik heb trouwens altijd geleerd dat je 2 vingers op elkaar gestapeld onder de neusriem moest krijgen, maar blijkbaar is 2 vingers naast elkaar hetzelfde?
Helemaal eens, mijn hart bloedt als ik (als jarenlange gebruiker van dit type neusriem) paarden zie waarbij de neusriem net achter de neusgaten ligt. En dan liefst nog zo strak dat je niet anders kan dan je paard beschadigen... doodzonde en inderdaad gevolg van alweer een domme trend van de laatste twee jaar.