Paarden lijden op bloedboerderijen in Zuid-Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:11

maar dat is toch met alles zo?

de bedrijven verdwijnen hier, omdat ze vanwege de strenge regels meer moeten investeren, maar ze moeten vervolgens wel tegen wereldmarktprijs opereren. dat kan gewoon niet uit. Dat gaat hetzelfde met bijv. nertsen, champignons, fruit, eieren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:43

Kantjes en Rakt brachten ook hele goede pony's voor diverse stamboeken in nederland en hebben in die fokkerijen een flinke stempel gedrukt.

Ben het helemaal met bruintje123 eens. Hier in de EU verbieden we vanalles en dwingen we de productie naar landen zonder toezicht. Kijk maar naar de nertsen. In plaats van het onder eigen richtlijnen te verbeteren, beheersen en controleren helpen we een hele bedrijfstak om zeep. De vraag uit de markt blijft er toch wel en wordt nu voldaan door oa china waar dierwelzijn nog niet eens in het woordenboek staat. Goed bezig EU......

bruintje123

Re: Paarden lijden op bloedboerderijen in Zuid-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:45

Goed zo Nederland betreft Nertsen, want daar is alleen een Nederlands verbod.
Maar met de rest totaal eens, geen dier geholpen. Puur maar voor het idee van die mensen die niet nadenken over de landgrens heen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:10

Het gebeurde inderdaad tot 2013 onder streng toezicht ook in Nederland, waarvan van der Rakt de grootste was. Prachtige New Forestpony's heeft hij gefokt en nu nog steeds, bekend tot over de landgrenzen. Het hormoon wordt ingezet in de veehouderij, maar ook bij fokmerries die een zetje nodig hebben om hun follikel te laten rijpen en laten we de dames niet vergeten die graag moeder willen worden, maar waar het allemaal niet gaat zoals gepland. Ook zij gebruiken vaak dit hormoon en dan wordt er echt niet gevraagd waar dit vandaan komt.......

[NF] Fa. van der rakt,bloedtapperij

http://www.horses.nl/algemeen/dierenbes ... shouderij/
Laatst bijgewerkt door suffie op 05-10-17 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:14

Walgelijk. Alles moet lijden voor de mens.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:15

Supertje schreef:
_Reneee schreef:
Dit gebeurt ook in Nederland. Vreselijk.

Nee hoor. Is sinds 2013 geloof ik verboden in de EU. Tot die tijd waren er wel een aantal bloedtapperijen in NL, waarvan denk ik van der Rakt / Kantjes in Nistelrode en Ponyland in Friesland de grootste waren. Ik ken een stel handelaren die daar regelmatig pony’s en veulens vandaan hadden. En die pony’s en veulens zagen er echt niet rot uit, kan me herinneren dat die van v/d Rakt nogal eens erg mollig waren zelfs. V/d Rakt hand ook nogal eens leuke sportpony’s, werden gedekt door hun eigen hengsten, 3 maanden bloed getapt en daarna verkocht.
Ponyland had vooral pony’s in aparte kleurtjes en bonten en verkochten veulens voor een paar honderd euro, het fokkerijprincipe daar was niet echt briljant, maar ook geen schrijnende toestanden, goed verzorgde pony’s.
Hier in NL kregen de merries tenminste gewoon medische zorg en werden goed gevoerd. De dracht werd niet afgebroken. De gemiddelde melk of vleeskoe had het slechter denk ik zo.

Maar in de EU mag het intussen niet meer, maar het mag wel geïmporteerd worden en volop gebruikt worden. Ik weet ook nog dat er toentertijd zelfs het argument gebruikt werd dat het in Z-Amerika diervriendelijker zou zijn vanwege de ruimere weidemogeljjkheden daar.
En de bedrijven die het daar produceren hebben gewoon volop subsidie ontvangen van de EU hoor. Dus hier verbieden, want dat soort dingen zien we hier in het de beschaafde EU natuurlijk liever niet, vervolgens wel importeren want levert geld op, en als EU jezelf een schouderklopje geven dat je dierenleed zo goed aanpakt....

_/-\o_
Iemand die het eens goed snapt

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:17

Mijn pony komt ook van de bloedtapperij af, van Kantjes/ Van der Rakt Nistelrode.
Edit: gelukkig is er met mijn pony niks aan de hand en kan ik alles met haar.

Ik wist dat het in Nederland/ EU verboden was, maar dat het dan wel geïmporteerd mocht worden was ik toch even vergeten.. Vreselijk hoe ze daar worden behandeld..
Laatst bijgewerkt door WiskyBokjes op 05-10-17 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:19

Gloa schreef:
Kantjes en Rakt brachten ook hele goede pony's voor diverse stamboeken in nederland en hebben in die fokkerijen een flinke stempel gedrukt.

Ben het helemaal met bruintje123 eens. Hier in de EU verbieden we vanalles en dwingen we de productie naar landen zonder toezicht. Kijk maar naar de nertsen. In plaats van het onder eigen richtlijnen te verbeteren, beheersen en controleren helpen we een hele bedrijfstak om zeep. De vraag uit de markt blijft er toch wel en wordt nu voldaan door oa china waar dierwelzijn nog niet eens in het woordenboek staat. Goed bezig EU......

Maar wat moet de EU dan doen? Het hier maar toestaan? We zullen toch ergens moeten beginnen met het verbeteren van de wereld? Ze moeten gewoon heel dat hormoon in de ban doen. Regulering van bloedtap vind ik ook niet kunnen. Mensen mogen maar een paar keer per jaar bloed geven, maar zo'n pony hangt er zowat elke dag aan. Belachelijk vind ik het.

Maar zolang er als een gek varkens, kalfjes en baby's moeten worden geboren zit een ban er natuurlijk niet in. Ik krijg steeds meer het idee dat de wereldpopulatie een soort ziektekiem is die zich over de aarde uitstort. We maken alles kapot en knijpen alles tot de laatste druppel uit.

Ik ken overigens een merrie die van vd Rakt kwam en die was helemaal verziekt. Je zult ergens moeten beginnen, maar ik vind het wel krom dat het hier niet wordt toegestaan maar dat we het vervolgens wel gaan importeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:24

Renee dan moeten ze het goed doen in 1 keer.
Hier verbieden plus import.
Of hier toelaten met goede regels (wat in nederland zeker was).
Maar niet (met subsidie) toelaten in van die landen die nooit van dierenechten hebben gehoord.

Nee hier verbannen we het en doen of het oke is. En ja de dierenorganisaties voorop met hoe trotst ze zijn. Zoals met de nertsen.
Terwijl elk nadenkend mens weet dat ze het nu alleen slechter krijgen. Maar daar maken we zeker geen campagne over als organisatie, staat niet leuk.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:28

Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat het ook in Nederland met goede regels niet moet kunnen. Ik vind het ethisch gewoon niet verantwoord om een paard te gebruiken als wandelende bloedzak.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:31

_Reneee schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat het ook in Nederland met goede regels niet moet kunnen. Ik vind het ethisch gewoon niet verantwoord om een paard te gebruiken als wandelende bloedzak.

Als wandelende melk of voedselfabriek wel?
Waar leg je de grens?

Vooralsnog lijkt me dit vrij "makkelijk" te verbieden, de import en gebruik in Nederland/Europa in ieder geval.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:35

Van mij hoeft het ook niet.
Maar ik weet niet hoe het met de vraag zit. Is die alleen in Europa of ook in andere landen?
Als er vraag is word het gemaakt. En dan kun je het vaak maar beter toestaan, maar dan met erg strenge eisen. Anders word het wel gedaan onder omstandigheden die je niet wilt.
Is het in dit geval alleen een Europese vraag is het met een Europees import/ gebruik verbod snel opgelost. Is er een wereldwijde vraag kun je inderdaad beter toch nadenken of het niet beter is om in Nederland het wel toe te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:36

Dan moeten we eerst eens beginnen bij de consument; een normale prijs voor vlees en andere dierlijke producten. Dan zijn deze hormonen ook niet nodig!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:37

Supertje schreef:
_Reneee schreef:

Nee hoor. Is sinds 2013 geloof ik verboden in de EU. Tot die tijd waren er wel een aantal bloedtapperijen in NL, waarvan denk ik van der Rakt / Kantjes in Nistelrode en Ponyland in Friesland de grootste waren. Ik ken een stel handelaren die daar regelmatig pony’s en veulens vandaan hadden. En die pony’s en veulens zagen er echt niet rot uit, kan me herinneren dat die van v/d Rakt nogal eens erg mollig waren zelfs. V/d Rakt hand ook nogal eens leuke sportpony’s, werden gedekt door hun eigen hengsten, 3 maanden bloed getapt en daarna verkocht.
Ponyland had vooral pony’s in aparte kleurtjes en bonten en verkochten veulens voor een paar honderd euro, het fokkerijprincipe daar was niet echt briljant, maar ook geen schrijnende toestanden, goed verzorgde pony’s.
Hier in NL kregen de merries tenminste gewoon medische zorg en werden goed gevoerd. De dracht werd niet afgebroken. De gemiddelde melk of vleeskoe had het slechter denk ik zo.

Maar in de EU mag het intussen niet meer, maar het mag wel geïmporteerd worden en volop gebruikt worden. Ik weet ook nog dat er toentertijd zelfs het argument gebruikt werd dat het in Z-Amerika diervriendelijker zou zijn vanwege de ruimere weidemogeljjkheden daar.
En de bedrijven die het daar produceren hebben gewoon volop subsidie ontvangen van de EU hoor. Dus hier verbieden, want dat soort dingen zien we hier in het de beschaafde EU natuurlijk liever niet, vervolgens wel importeren want levert geld op, en als EU jezelf een schouderklopje geven dat je dierenleed zo goed aanpakt....

Precies. Onbegrijpelijk die "logica" van sommige lui.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:37

Azmay schreef:
_Reneee schreef:

Waar leg je de grens?

Vooralsnog lijkt me dit vrij "makkelijk" te verbieden, de import en gebruik in Nederland/Europa in ieder geval.

Precies... allemaal huilie huilie doen omdat het paarden zijn. Maar vlees en zuivel consumeren voedt dit. Dus dat bakje yoghurt en dat stukje vlees van vanavond draagt er aan bij. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:39

Amy schreef:
Dan moeten we eerst eens beginnen bij de consument; een normale prijs voor vlees en andere dierlijke producten. Dan zijn deze hormonen ook niet nodig!

Als dat geld ook echt bij de boer komt wel.
Tot nu toe is dat niet, dat blijft elders hangen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:42

MarlindeRooz, wat een aannames. Wellicht eten de bewuste bokkers helemaal geen vlees of zuivel.
Ik doe huilie huilie bij ieder dier. Paard, koe, varken etc. Mensen moeten eens ophouden met massaconsumptie. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:43

bruintje123 schreef:
[naam] schreef:

Als dat geld ook echt bij de boer komt wel.
Tot nu toe is dat niet, dat blijft elders hangen.

Ja, dat bedoel ik. Dan kan de boer er tenminste een droog brood aan over houden. Nu moet alles zoveel mogelijk en elke koe zsm drachtig worden om een klein beetje eten op tafel te houden. Maar veel mensen hebben dat niet door...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:45

Nee dat klopt Amy. Die denken dat de boer dat alleen maar doet omdat hij hebberig is of zo.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:47

[/quote]
Waar leg je de grens?

Vooralsnog lijkt me dit vrij "makkelijk" te verbieden, de import en gebruik in Nederland/Europa in ieder geval.[/quote]
Precies... allemaal huilie huilie doen omdat het paarden zijn. Maar vlees en zuivel consumeren voedt dit. Dus dat bakje yoghurt en dat stukje vlees van vanavond draagt er aan bij. :)[/quote]

Ik ben vegetarisch. Als dit bij koeien gebeurde had ik hetzelfde gereageerd trouwens. Of bij varkens. Ik vind de hele melkindustrie ook om te huilen en ik walg van de vleesindustrie. Maar ik denk dat ik liever elke dag gemolken zou worden dan een paar keer per week bloed moest laten prikken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:51

Supertje schreef:
_Reneee schreef:

Vd Rakt fokte goeie pony's, New forest en NRPS.
Pony's zagen er ook goed uit.

Maar Ponyland... de laatste jaren hebben ze zich flink verbeterd moet ik wel zeggen, maar daarvoor was het wat mij betreft ook dramatisch. Dat ben ik niet vergeten.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:16

_Reneee schreef:
Gloa schreef:

Maar wat moet de EU dan doen? Het hier maar toestaan? We zullen toch ergens moeten beginnen met het verbeteren van de wereld? Ze moeten gewoon heel dat hormoon in de ban doen. Regulering van bloedtap vind ik ook niet kunnen. Mensen mogen maar een paar keer per jaar bloed geven, maar zo'n pony hangt er zowat elke dag aan. Belachelijk vind ik het.

Onder goede regulering zou toestaan idd een beter idee zijn dan de huidige situatie. Nu is het probleem alleen maar erger geworden, alleen hoeven we het hier nu niet meer te zien en kan de EU fijn zeggen dat we hier zo beschaafd zijn dat we dat soort praktijken niet toestaan.

Citaat:
Maar zolang er als een gek varkens, kalfjes en baby's moeten worden geboren zit een ban er natuurlijk niet in. Ik krijg steeds meer het idee dat de wereldpopulatie een soort ziektekiem is die zich over de aarde uitstort. We maken alles kapot en knijpen alles tot de laatste druppel uit.

Voor mensen wordt het gelukkig nauwelijks nog gebruikt, het is idd voor de veeindustrie.

Citaat:
Ik ken overigens een merrie die van vd Rakt kwam en die was helemaal verziekt. Je zult ergens moeten beginnen, maar ik vind het wel krom dat het hier niet wordt toegestaan maar dat we het vervolgens wel gaan importeren.

En die laatste zin is dus precies waar het om gaat....
Het is hier verboden, omdat mensen er hier tegen protesteren. Maar het gebruik levert wél geld op voor de NL/EU economie. Dus zorg je dat mensen het niet meer zien, verplaats (en vergroot) je het probleem, en klopt jezelf als EU zijnde vervolgens op de schouder dat je het hebt opgelost, terwijl je er financieel de vruchten nog steeds van plukt.

Het is net zoiets als met plofkippen. Hier in de ‘beschaafde’ EU enorm veel (volledig terecht) protest tegen, dus verbied je het hier. Vervolgens sluit je een deal met de Oekraïne (plofkip is een van de grootste exportproducten) zodat je daar alles makkelijk vanuit kunt importeren en haal de de goedkope plofkip daar vandaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:17

_Reneee schreef:

Helemaal eens. En FYI: de meeste dierenwelzijnsorganisaties WILLEN ook import verbieden maar dat moet dan natuurlijk wel eerst door de kamer heen enzo, en in het algemeen zijn die daar toch niet zo happig op. Want je zou je handelsverbanden maar aantasten.

Je zegt toch ook niet "laten we Apple maar in Nederland vestigen om hun iPhones door kinderen in elkaar te laten zetten, want die kinderen in Bangladesh hebben het zo slecht, hier gaan ze tenminste nog naar school en hebben ze goed te eten".
Reageer hier aub niet op met "dat kan niet want hier zijn kinderen leerplichtig", dat is natuurlijk niet de reden dat we kinderarbeid ooit hebben afgeschaft in NL

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:24

Ze hadden de import eerst moeten verbieden. Dan hadden we hier nog wel bloedtapperijen, maar die dieren hadden het dan in ieder geval minder slecht dan in Zuid-Amerika. Vervolgens hadden ze eens kunnen kijken om het in Nederland te verbieden. Op die manier los je hebt probleem in stappen op in plaats van het alleen maar groter te maken dan dat het is.

Kinderarbeid plots weer toestaan is natuurlijk totaal wat anders. Die vergelijking gaat nou niet bepaald op.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:32

Magrathea schreef:
Helemaal eens. En FYI: de meeste dierenwelzijnsorganisaties WILLEN ook import verbieden maar dat moet dan natuurlijk wel eerst door de kamer heen enzo, en in het algemeen zijn die daar toch niet zo happig op. Want je zou je handelsverbanden maar aantasten.

Je zegt toch ook niet "laten we Apple maar in Nederland vestigen om hun iPhones door kinderen in elkaar te laten zetten, want die kinderen in Bangladesh hebben het zo slecht, hier gaan ze tenminste nog naar school en hebben ze goed te eten".
Reageer hier aub niet op met "dat kan niet want hier zijn kinderen leerplichtig", dat is natuurlijk niet de reden dat we kinderarbeid ooit hebben afgeschaft in NL

Maak in plaats van de vergelijking waarbij kinderarbeid naar Nederland gehaald zou worden, eens een vergelijking waarin (hypothetisch) kinderarbeid in NL nog zou bestaan. En stel dan dat die kinderen wél goed te eten hebben, gezondheidszorg hebben, etc. Is kinderarbeid dan goed? Nee natuurlijk niet. Het blijft kinderarbeid ongeacht de omstandigheden.
Maar stel nou dat we dan die kinderarbeid, uitgevoerd door gezonde kinderen hier afschaffen, maar wél subsidie gaan geven voor exact dezelfde producten als gemaakt door die kinderen, maar dan in het buitenland waar de kinderen harder moeten werken, en ook nog eens zonder eten en medische zorg. En die producten mogen dan wel gewoon hierheen. Heb je dan het probleem opgelost, of heb je het verplaatst en erger gemaakt?

En verder wat Nies_ hierboven zegt.

Toevoeging: het gaat mij er dus vooral om dat de bedrijven die dit hormoon zo produceren in zuid Amerika gewoon subsidie krijgen vanuit de EU om het te produceren. Hypocrisie ten top.