Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Supertje schreef:_Reneee schreef:Dit gebeurt ook in Nederland. Vreselijk.
Nee hoor. Is sinds 2013 geloof ik verboden in de EU. Tot die tijd waren er wel een aantal bloedtapperijen in NL, waarvan denk ik van der Rakt / Kantjes in Nistelrode en Ponyland in Friesland de grootste waren. Ik ken een stel handelaren die daar regelmatig pony’s en veulens vandaan hadden. En die pony’s en veulens zagen er echt niet rot uit, kan me herinneren dat die van v/d Rakt nogal eens erg mollig waren zelfs. V/d Rakt hand ook nogal eens leuke sportpony’s, werden gedekt door hun eigen hengsten, 3 maanden bloed getapt en daarna verkocht.
Ponyland had vooral pony’s in aparte kleurtjes en bonten en verkochten veulens voor een paar honderd euro, het fokkerijprincipe daar was niet echt briljant, maar ook geen schrijnende toestanden, goed verzorgde pony’s.
Hier in NL kregen de merries tenminste gewoon medische zorg en werden goed gevoerd. De dracht werd niet afgebroken. De gemiddelde melk of vleeskoe had het slechter denk ik zo.
Maar in de EU mag het intussen niet meer, maar het mag wel geïmporteerd worden en volop gebruikt worden. Ik weet ook nog dat er toentertijd zelfs het argument gebruikt werd dat het in Z-Amerika diervriendelijker zou zijn vanwege de ruimere weidemogeljjkheden daar.
En de bedrijven die het daar produceren hebben gewoon volop subsidie ontvangen van de EU hoor. Dus hier verbieden, want dat soort dingen zien we hier in het de beschaafde EU natuurlijk liever niet, vervolgens wel importeren want levert geld op, en als EU jezelf een schouderklopje geven dat je dierenleed zo goed aanpakt....
Gloa schreef:Kantjes en Rakt brachten ook hele goede pony's voor diverse stamboeken in nederland en hebben in die fokkerijen een flinke stempel gedrukt.
Ben het helemaal met bruintje123 eens. Hier in de EU verbieden we vanalles en dwingen we de productie naar landen zonder toezicht. Kijk maar naar de nertsen. In plaats van het onder eigen richtlijnen te verbeteren, beheersen en controleren helpen we een hele bedrijfstak om zeep. De vraag uit de markt blijft er toch wel en wordt nu voldaan door oa china waar dierwelzijn nog niet eens in het woordenboek staat. Goed bezig EU......
_Reneee schreef:Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat het ook in Nederland met goede regels niet moet kunnen. Ik vind het ethisch gewoon niet verantwoord om een paard te gebruiken als wandelende bloedzak.
Nee hoor. Is sinds 2013 geloof ik verboden in de EU. Tot die tijd waren er wel een aantal bloedtapperijen in NL, waarvan denk ik van der Rakt / Kantjes in Nistelrode en Ponyland in Friesland de grootste waren. Ik ken een stel handelaren die daar regelmatig pony’s en veulens vandaan hadden. En die pony’s en veulens zagen er echt niet rot uit, kan me herinneren dat die van v/d Rakt nogal eens erg mollig waren zelfs. V/d Rakt hand ook nogal eens leuke sportpony’s, werden gedekt door hun eigen hengsten, 3 maanden bloed getapt en daarna verkocht.
Ponyland had vooral pony’s in aparte kleurtjes en bonten en verkochten veulens voor een paar honderd euro, het fokkerijprincipe daar was niet echt briljant, maar ook geen schrijnende toestanden, goed verzorgde pony’s.
Hier in NL kregen de merries tenminste gewoon medische zorg en werden goed gevoerd. De dracht werd niet afgebroken. De gemiddelde melk of vleeskoe had het slechter denk ik zo.
Maar in de EU mag het intussen niet meer, maar het mag wel geïmporteerd worden en volop gebruikt worden. Ik weet ook nog dat er toentertijd zelfs het argument gebruikt werd dat het in Z-Amerika diervriendelijker zou zijn vanwege de ruimere weidemogeljjkheden daar.
En de bedrijven die het daar produceren hebben gewoon volop subsidie ontvangen van de EU hoor. Dus hier verbieden, want dat soort dingen zien we hier in het de beschaafde EU natuurlijk liever niet, vervolgens wel importeren want levert geld op, en als EU jezelf een schouderklopje geven dat je dierenleed zo goed aanpakt....
Azmay schreef:_Reneee schreef:Daar heb je gelijk in. Maar ik vind dat het ook in Nederland met goede regels niet moet kunnen. Ik vind het ethisch gewoon niet verantwoord om een paard te gebruiken als wandelende bloedzak.
Als wandelende melk of voedselfabriek wel?
Waar leg je de grens?
Vooralsnog lijkt me dit vrij "makkelijk" te verbieden, de import en gebruik in Nederland/Europa in ieder geval.
bruintje123 schreef:[naam] schreef:Dan moeten we eerst eens beginnen bij de consument; een normale prijs voor vlees en andere dierlijke producten. Dan zijn deze hormonen ook niet nodig!
Als dat geld ook echt bij de boer komt wel.
Tot nu toe is dat niet, dat blijft elders hangen.
_Reneee schreef:Gloa schreef:Kantjes en Rakt brachten ook hele goede pony's voor diverse stamboeken in nederland en hebben in die fokkerijen een flinke stempel gedrukt.
Ben het helemaal met bruintje123 eens. Hier in de EU verbieden we vanalles en dwingen we de productie naar landen zonder toezicht. Kijk maar naar de nertsen. In plaats van het onder eigen richtlijnen te verbeteren, beheersen en controleren helpen we een hele bedrijfstak om zeep. De vraag uit de markt blijft er toch wel en wordt nu voldaan door oa china waar dierwelzijn nog niet eens in het woordenboek staat. Goed bezig EU......
Maar wat moet de EU dan doen? Het hier maar toestaan? We zullen toch ergens moeten beginnen met het verbeteren van de wereld? Ze moeten gewoon heel dat hormoon in de ban doen. Regulering van bloedtap vind ik ook niet kunnen. Mensen mogen maar een paar keer per jaar bloed geven, maar zo'n pony hangt er zowat elke dag aan. Belachelijk vind ik het.
Citaat:Maar zolang er als een gek varkens, kalfjes en baby's moeten worden geboren zit een ban er natuurlijk niet in. Ik krijg steeds meer het idee dat de wereldpopulatie een soort ziektekiem is die zich over de aarde uitstort. We maken alles kapot en knijpen alles tot de laatste druppel uit.
Citaat:Ik ken overigens een merrie die van vd Rakt kwam en die was helemaal verziekt. Je zult ergens moeten beginnen, maar ik vind het wel krom dat het hier niet wordt toegestaan maar dat we het vervolgens wel gaan importeren.
_Reneee schreef:Maar wat moet de EU dan doen? Het hier maar toestaan? We zullen toch ergens moeten beginnen met het verbeteren van de wereld? Ze moeten gewoon heel dat hormoon in de ban doen. Regulering van bloedtap vind ik ook niet kunnen. Mensen mogen maar een paar keer per jaar bloed geven, maar zo'n pony hangt er zowat elke dag aan. Belachelijk vind ik het.
Maar zolang er als een gek varkens, kalfjes en baby's moeten worden geboren zit een ban er natuurlijk niet in. Ik krijg steeds meer het idee dat de wereldpopulatie een soort ziektekiem is die zich over de aarde uitstort. We maken alles kapot en knijpen alles tot de laatste druppel uit.
Magrathea schreef:Helemaal eens. En FYI: de meeste dierenwelzijnsorganisaties WILLEN ook import verbieden maar dat moet dan natuurlijk wel eerst door de kamer heen enzo, en in het algemeen zijn die daar toch niet zo happig op. Want je zou je handelsverbanden maar aantasten.
Je zegt toch ook niet "laten we Apple maar in Nederland vestigen om hun iPhones door kinderen in elkaar te laten zetten, want die kinderen in Bangladesh hebben het zo slecht, hier gaan ze tenminste nog naar school en hebben ze goed te eten".
Reageer hier aub niet op met "dat kan niet want hier zijn kinderen leerplichtig", dat is natuurlijk niet de reden dat we kinderarbeid ooit hebben afgeschaft in NL