Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:06

Kabayo schreef:
Ik herken mijzelf totaal niet in dit verhaal

19 jaar. 32 uren, 600 per maand. Geen weekenden.
Ik heb niks te klagen hoor

Jeetje, hoe zou je hiervan ooit een dak boven je hoofd moeten betalen? Dan mag je wel 2 banen hebben. :=
Als ik het goed begrijp zit je dan op nog geen 4,50 netto per uur?

Ik vind het maar knap van de mensen die in de paarden werken. Maar vraag me vooral af hoe ze het volhouden..

Anoniem

Re: Meerderheid van grooms verdient minder dan minimumloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:19

Hier nog iemand die tussen de paarden heeft gewerkt.

6 dagen per week van 08:00 tot 17:00, maar vaak uitloop richting 18:00. Inclusief zondag.
Per dag nog geen uur pauze. Dus 48 uur per week.

Ik kreeg er 210 per week voor. Dus 840 per maand. Overuren werden niet uitbetaald en de zondag was een normale dag. Ben daar ook gauw weggegaan. Was toen 20 en kreeg dus 4.25 per uur.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:26

Ik werk gewoon wit.en werk bij een fijne werk gever kwa arbeid en loon.

Maar ik zal niet in sommige periodes alle overuren mee rekenen. Dat wordt niet uitbetaald zoals in andere branches. Ook geen feestdagen of werkend tarieven.

Het is ook mijn hobby ik kan er van leven. Ik kies er zo voor.

Maar er zijn stallen bedrijven waar je zwart werkt of echt hele gekke uren maakt elk weekend feestdagen mee draait. Ik hoor wel eens dingen dat ik schrik zeven dagen.. zwart en ook avond.. na zes uur doe ik zelden nog wat.
Sommige moeten dat nog van alles doen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:30

absque_dubio schreef:
Kabayo schreef:

Jeetje, hoe zou je hiervan ooit een dak boven je hoofd moeten betalen? Dan mag je wel 2 banen hebben. :=
Als ik het goed begrijp zit je dan op nog geen 4,50 netto per uur?

Ik vind het maar knap van de mensen die in de paarden werken. Maar vraag me vooral af hoe ze het volhouden..

Hoef je je geen zorgen om te maken. Woon heerlijk samen met mijn vriend en komen helemaal geen geld te kort

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:46

Ik heb een keer gegroomd voor een dressuurruiter met 5 paarden. Fantastische vrouw en ik train er nu nog steeds bij, ik leer ongelooflijk veel van haar. Dat was dan elke dag die paarden op de weide zetten, of losgooien en in de molen zetten, hooi voeren, etc... en dat deed ik samen met een ander meisje. We werden elk 75 euro betaald per maand. Dat was het loon van haar vaste groom door twee gedeeld. Dus echt goed verdien je er niet mee, maar voor mij staat dat perfect in verhouding met wat je tussendoor allemaal kan leren qua stal management en hoe je kan omgaan met echte sportpaarden en de training ervan. Ik vond het erg leuk om te doen en heb er nooit spijt van gehad.

amke1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:52

75 euro per maand? ik hoop dat dat voor een bijbaantje met heel weinig uren is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:56

Da's voor de eigenaar dubbel winst: De paarden aan huis (gok ik) én toch vrijwel in volpension :P

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:00

Jaar stage gelopen bij een stal. Ben ook gauw gestopt met de opleiding zou me echt niet voorstellen dat ik dat werk zou moeten doen 6 dagen in de week. Begrijp me niet verkeerd hoor maar op de meeste stallen is het gewoon slavenarbeid. Ben erna dierenverzorging gaan doen heb inmiddels een vaste baan in de dierenbranch, zit ruim voor het min. Loon en ik kan mn eigen pony gewoon zelf betalen.

Beter iets doen waar je wat aan heb en waar je ook fatsoenlijk betaald voor krijgt, voor tekent en een CAO voor is. Hoeveel stallen hun personeel zwart laten werken... als een paard je knie stuk trapt kan je zelf gaan dokken en lig je er vaak ook gewoon uit want je kan niet werken.

600 euro voor een 32 uur werk week?! :oo ik verdien het dubbele en werk iets meer dan de helft van jouw uren. En dan is een dierenwinkel echt geen goudmijn voor werknemers

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:05

fohadie schreef:
Ik dacht dat groom zijn vrijwillig was. Nu blijkt het een betaalde baan te zijn! OK, het brengt niet veel geld op, maar volgens mij wel veel mooie ervaringen en kom je op plekken waar je anders wellicht niet zo snelkomt. Het is zoals elk beroep een keuze en als je vind dat je te weinig geld krijgt kun je twee dingen doen: vragen om loonsverhoging of een andere baan zoeken. Sommige beroepen doe je niet voor het geld, maar omdat je het leuk vindt!

en einde van de maand naar de voedselbank zeker? minimum is er niet voor niets. je moet ergens van leven... de eissen zijn hoog de dagen lang. je offert je leven op. daar mag wel iets tegenover staan toch?

hier 16 u per week en meer alle 600 per maand. netjes betaald dus. super bedrijf naar personeel toe.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:09

Lillian__ schreef:
Jaar stage gelopen bij een stal. Ben ook gauw gestopt met de opleiding zou me echt niet voorstellen dat ik dat werk zou moeten doen 6 dagen in de week. Begrijp me niet verkeerd hoor maar op de meeste stallen is het gewoon slavenarbeid. Ben erna dierenverzorging gaan doen heb inmiddels een vaste baan in de dierenbranch, zit ruim voor het min. Loon en ik kan mn eigen pony gewoon zelf betalen.

Beter iets doen waar je wat aan heb en waar je ook fatsoenlijk betaald voor krijgt, voor tekent en een CAO voor is. Hoeveel stallen hun personeel zwart laten werken... als een paard je knie stuk trapt kan je zelf gaan dokken en lig je er vaak ook gewoon uit want je kan niet werken.

600 euro voor een 32 uur werk week?! :oo ik verdien het dubbele en werk iets meer dan de helft van jouw uren. En dan is een dierenwinkel echt geen goudmijn voor werknemers

Mooi dat jij t dubbele verdient maar wij zijn ook niet even oud ;)
Ik ben tevreden met wat ik doe en krijg en heb een geweldige werkgever. Ik wil (nu) voor geen goud iets anders doen.
Geld maakt je ook niet gelukkig. Hoor genoeg verhalen van mensen die 'oh zo veel verdienen' maar dood ongelukkig zijn op het werk of er met grote tegenzin naartoe gaan. Daar heb ik geen last van

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:15

Kabayo schreef:

Dat is volgens mij ook zwaar onder het minimum

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:16

Lillian__ schreef:

Das appels met peren vergelijken. Ik verdien netto bijna het driedubbele van jou. Das net zo gemeeen om te zeggen. Oké ik werk wel 40 uur per week. Maat wij fysici vinden dat de constructeurs het pas goed hebben en wij te weinig.

Dus nee geen dingen roepen die niet gelijkwaardig zijn aan elkaar.

Uiteindelijk moet je gelukkig zijn met je werk. Al ben ik zeker voor minimumloon!!!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 28-09-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:17

Amy schreef:
Hier nog iemand die tussen de paarden heeft gewerkt.

6 dagen per week van 08:00 tot 17:00, maar vaak uitloop richting 18:00. Inclusief zondag.
Per dag nog geen uur pauze. Dus 48 uur per week.

Ik kreeg er 210 per week voor. Dus 840 per maand. Overuren werden niet uitbetaald en de zondag was een normale dag. Ben daar ook gauw weggegaan. Was toen 20 en kreeg dus 4.25 per uur.

Wij kregen ook geen overuren.
In het weekend na 14.00 is eigen tijd.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:17

Ik ben op heden groom en dit al voor 10tal jaar en bovenstaande bedragen van andere binnen de sector vind ik best absurd laag.
Ik werk 20u per week als groom aan 950 netto. Meer uren zijn aan 150%, feestdagen 200%.
Dus mee op wedstrijd, of weekend dienst word gewoon extra betaald. (Dit komt bovenop die 950...)
Alles is ingeschreven, ook mijn overuren.
Ik heb zelf het geluk, dat ik les krijg op hun kosten met hun paarden.

Ik ben al vaak aangesproken geweest om voor andere,groter en bekende stallen te gaan werken, maar als ik begin over loon, dan schrikken ze pas voor hoeveel ik wil gaan starten per uur.
Voor minder doe ik niet eens de moeite om zelfs een gesprek aan te gaan ook al is die stal over het gehele land bekend.

Ik weet en besef heel goed dat ik met mijn job, echt heel veel geluk heb om bij goeie bazen terecht te komen.. Als ik dit werk zou verliezen, dan zit er dik in dat ik geen werk meer vind binnen de paarden die eerlijk betaald is.

Ik combineer deze job met een andere parttime.

Ik ben tussenin nog stalamazone geweest bij een handelsstal. Werd betaald voor de tijd dat ik in het zadel zat. Was ik daar 8u en reed ik daarvan 5u dan werden die laatste uren betaald aan 15 euro per uur
Gestopt wegens te gevaarlijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:32

Als je echt iets wilt bereiken in de paardenwereld, dan begin je gewoon voor een laag salaris of zelfs vrijwillig. Op die manier krijg je ervaring, bouw je een netwerk op en laat je zien uit welk hout je gesneden bent.
Als je dan echt uitzonderlijke kwaliteiten lijkt te hebben, dan krijg je vanzelf aanbiedingen voor een betere functie en/of een beter salaris, zoals je kunt lezen in bijvoorbeeld het verhaal van JustMeKV.
Natuurlijk moet je geluk hebben met waar je terecht komt, maar als je dat geluk dan hebt, kun je eigenlijk geen mooiere baan krijgen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:36

Schoentje schreef:
Als je echt iets wilt bereiken in de paardenwereld, dan begin je gewoon voor een laag salaris of zelfs vrijwillig. Op die manier krijg je ervaring, bouw je een netwerk op en laat je zien uit welk hout je gesneden bent.
Als je dan echt uitzonderlijke kwaliteiten lijkt te hebben, dan krijg je vanzelf aanbiedingen voor een betere functie en/of een beter salaris, zoals je kunt lezen in bijvoorbeeld het verhaal van JustMeKV.
Natuurlijk moet je geluk hebben met waar je terecht komt, maar als je dat geluk dan hebt, kun je eigenlijk geen mooiere baan krijgen.

Inderdaad ja, en dat is ook de reden dat ik het gedaan heb. Naast het feit dat die mevrouw erg lief is en geen slavendrijver, mocht ik ook wel eens mee op training bij bekende ruiters of naar wedstrijden. En er werd wel eens een drankje getrakteerd en dat soort dingen. Je werkt als een team en wordt er ook voor betaald. Als studenten en fanatieke dressuurruiter is dat gewoon leuk om te doen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:40

Citaat:
75 euro per maand? ik hoop dat dat voor een bijbaantje met heel weinig uren is?

Citaat:
Da's voor de eigenaar dubbel winst: De paarden aan huis (gok ik) én toch vrijwel in volpension :P

De paarden staan gewoon op een pensionstal, dezelfde stal als waar mijn paarden staan en ik ook les geef. Het was dus erg makkelijk te combineren. En je bent er natuurlijk wel wat uurtjes mee bezig per week, maar het is niet verkeerd om als jonge dressuurruiter voor een gekende ruiter te werken. Je zet jezelf er natuurlijk niet meteen mee op de kaart, zo snel gaat dat niet. Maar je kan dan toch terugvallen op een persoon die heel wat ervaring heeft en een groot netwerk heeft. Dat is ook veel waard, zeker op lange termijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:49

Nou ik heb ook meerdere jaren in de paarden gewerkt en kreeg goed betaald hoor

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:03

Ligt er aan wat je met groomen bedoeld. Ik zie grooms op meerdaagse wedstrijden die soms maar 4 uur slapen op 1 dag. Die echt uitgeknepen worden en wel door zeer welgestelde mensen met als hobby paarden.
Heb het er mee te doen want nee, ze verdienen in verhouding erg weinig

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:04

Wat ik hier lees herken ik wel uit mijn omgeving. Gelukkig zelf wel altijd minimal loon + extra's (reiskosten, winstuikering en kost en inwoning) gehad alks amazone. Zou het ook niet voor minder hebben gedaan destijds. Het is hard werken, plus redelijk risicovol.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:13

Ja dat is leuk voor je, dat je goed geld verdiende, maar er is nog steeds een verschil tussen werken op een stal en groomen voor een semi-prof ruiter die gewoon enkele paarden heeft om te trainen en uit te brengen maar daarnaast ook nog gewoon een baan heeft.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:15

Heleennn schreef:
Ja dat is leuk voor je, dat je goed geld verdiende, maar er is nog steeds een verschil tussen werken op een stal en groomen voor een semi-prof ruiter die gewoon enkele paarden heeft om te trainen en uit te brengen maar daarnaast ook nog gewoon een baan heeft.

Ik wil niet zeggen dat ik goed verdiende, maar mag niet klagen. Ik bedoel te zeggen dat het een eigen keus is om het wel of niet te doen en te onderhandelen over je inkomsten. Vaak wordt er al snel 'ja' gezegd, omdat het voor velen een grote droom lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:19

Kabayo schreef:

Als ik zo brutaal mag zijn, wat zie jij jezelf over 5 jaar verdienen? En wat voor werk doe je dan?
En werk je zwart of wit? En is die 600 netto of bruto?

Ik zou echt niet voor 600 per maand kunnen leven... :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:27

Kabayo schreef:

Daar kun je niet van leven, dus het is geen goede salaris, tenzij je nog thuis woont bij je ouders.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:36

bobje26 schreef:
Kabayo schreef:

Als ik zo brutaal mag zijn, wat zie jij jezelf over 5 jaar verdienen? En wat voor werk doe je dan?
En werk je zwart of wit? En is die 600 netto of bruto?

Ik zou echt niet voor 600 per maand kunnen leven... :n

19 jaar, dus woont waarschijnlijk nog thuis. Dan is 600 per maand lekker verdiend hoor, dan kan dat gewoon allemaal in je eigen zak om allerlei zaken te betalen voor bijvoorbeeld je eigen paard of andere hobby's.