Jurylid Leif Törnblad kritisch over Nederlandse dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:10

CharleyT schreef:
Anoeska schreef:
Nou ja, deze man kan 1000x gelijk hebben, daar betwist ik niks van. Maar het geeft natuurlijk geen echt onbevooroordeeld beeld van zijn jureren. Ik snap wel dat de KNHS/Rien daar wat van vindt.

Een jurylid moet jureren wat hij op dat moment in de ring ziet. Als deze man al zulke uitspraken doet over Nederlandse ruiters, kan je dat dan nog objectief doen?

Deze jury is lekker recht voor zijn raap. Steekt zijn nek uit om iets heel essentieels aan te kaarten. En elk, maar dan ook elk jurylid heeft zijn/haar voorkeuren.
Zolang je je mening maar voor je houd ben je ''onpartijdig'' blijkbaar, zodra er iets van naar buiten komt ben je bevooroordeeld??

Ja, als je specifiek namen gaat noemen in een negatief daglicht (ik vind dat Edward geen clinics zou mogen geven) dan heb je in ieder geval de schijn van bevooroordeeld tegen je.

Aangeven dat je LDR training b.v. niks vind, kan prima, maar het specifiek benoemen van ruiters die je wel/niet goed vindt, vind ik niet passend voor een jurylid.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:11

ingvdh schreef:
Persoonlijk vind ik de vraagstelling in het interview zeer suggestief. Aan de andere kant neem ik aan dat eea in overeenstemming geplaatst is en hij dus achter de uitspraken staat.

Je kan het wel helemaal eens zijn met zijn uitspraken, maar als jurylid behoor je onpartijdig te zijn. Hoe kan hij nu volgende keer in het juryhokje gaan zitten en zeggen dat hij onbevooroordeeld de proef van Edward gaat punten?

Ik snap wel dat de KNHS hier een klacht over indient en ik snap zeker de reactie van de bondscoach.

Voor dit interview zal hij dezelfde mening hebben gehad maar wist niemand dat=onpartijdig???. Nu weten we het en is hij niet meer in staat een proef onbevooroordeeld te jureren??

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:13

Billy schreef:
Niks geen ballen hebben. Als jurylid moet je onpartijdig zijn, en beoordelen wat je op dat moment in de ring ziet. Als je vooraf mensen al in de media bekritiseert, ben je niet objectief.

En als hij het stiekum voor zich houd jureert ie wel objectief??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:15

CharleyT schreef:
Billy schreef:
Niks geen ballen hebben. Als jurylid moet je onpartijdig zijn, en beoordelen wat je op dat moment in de ring ziet. Als je vooraf mensen al in de media bekritiseert, ben je niet objectief.

En als hij het stiekum voor zich houd jureert ie wel objectief??

Nee zeer zeker niet en zo zullen er juryleden zitten die dezelfde mening zijn toegedaan en dit voor zichzelf houden. Wat op zich, als je jurybaan je lief is, het handigste/veiligste is. Of het eerlijk is, is een tweede. Vind het persoonlijk wel fijn dat er een omslag plaats lijkt te vinden in de dressuursport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:18

Je kan het als jury toch nooit goed doen. Als je iemand op 1 plaatst dan zal je diegene wel persoonlijk kennen. En als je iemand lage punten geeft dan heb je de pik op hem of vond je het paard niet leuk, of de kleur of het ras of weet ik wat.

Anoniem

Re: Jurylid Leif Törnblad kritisch over Nederlandse dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:20

Nee Suzanne, het gaat meer om de manier van rijden... Er zijn genoeg geluiden uit de paardensportwereld te horen die pleiten voor een omslag hierin.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:32

Ja, we roepen constant dat in de dressuursport alleen maar gepunt wordt op voorbeengezwaai en dramatisch gespannen paarden, nu is er een jurylid die inziet dat er iets moet veranderen kwa jurering, dat er een strengere standaard moet komen over hoe het wel of niet moet, is het nog niet goed?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 14:40

Veel van de uitspraken worden in het interview gedaan door de interviewer en weerlegt of afgezwakt door het jurylid.

Iets zegt mij dat het jurylid deze discussie wil aanzwengelen en het niet zo erg vindt als hij geschorst gaat worden....... het komt namelijk heel goed uit dat hij steeds meer instructie wil geven op grand prix niveau en dat kan nu eenmaal niet als hij jurylid blijft. Ik denk zo dat internationaal les geven meer duiten oplevert.

:D :o

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:41

Suzanne F. schreef:
Je kan het als jury toch nooit goed doen. Als je iemand op 1 plaatst dan zal je diegene wel persoonlijk kennen. En als je iemand lage punten geeft dan heb je de pik op hem of vond je het paard niet leuk, of de kleur of het ras of weet ik wat.

Maar kennelijk is het dus wel zo.
Hij geeft zelf aan hieraan schuldig te zijn, oa door jureren van OS enkele jaren terug, waarbij de nr 1 en 2 discutabel waren. Toch ook hij heeft daaraan gepunt.
Dus effectief hebben naam en dus aanhang een voordeel en staat dus los van het rijden zelf of uberhaupt de geleverde prestatie op dat moment.

En dat is iets wat momenteel de grote boosdoener is in de sport.
Het is 1 pot nat, trainers, ruiters, jury's, organisaties etc. Allemaal belangen en de ene al invloedrijker dan de andere.
Het is 1 grote lobby en die kan je dus aan een gewone ruiter, laat staan een leek, niet uitgelegd krijgen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:45

Een betere wereld begint bij jezelf en dat is in dit geval je werk als jurylid goed doen. Dus consequent rechtvaardig zijn in het jureren van álle nationaliteiten zodat jij als jurylid het juiste voorbeeld geeft.
Publiekelijk moddergooien wordt echt niemand beter van.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 15:56

moorcats schreef:
Ja, we roepen constant dat in de dressuursport alleen maar gepunt wordt op voorbeengezwaai en dramatisch gespannen paarden, nu is er een jurylid die inziet dat er iets moet veranderen kwa jurering, dat er een strengere standaard moet komen over hoe het wel of niet moet, is het nog niet goed?

Nee, dat hij in zijn algemeenheid de manier van jurering ter discussie brengt is prima +:)+ . Maar het had gebracht moeten worden zoals jij het nu schrijft: objectief, op waarneming. Dat is spelen op de bal.

Maar er worden ook namen van ruiters en paarden gekoppeld aan deze beelden en dat is spelen op de persoon. En dat is niet netjes en maakt je positie als jurylid discutabel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:00

Roodvos, maar hij zegt het ook niet zo letterlijk.
Het word hem wel echt in de mond gelegd als je dat Engelse interview leest

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:11

ik vind de ver/hertaling werkelijk schandalig slecht! Het oorspronkelijke interview geeft idd een heel ander beeld dan de tekst in de OP.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:13

Los van de vertaling wordt er toch op naam/combinatie gespeeld en dat is niet correct.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:25

Er zijn zat onderzoeken gedaan die aantonen dat als je bepaalde vooroordelen hebt (bv tov allochtonen, of bepaald voedsel, of in dit geval bepaalde ruiters), je continue op zoek gaat naar bevestiging van die vooroordelen en daar dan ook negatief op reageert. Maw, de kans is sterk aanwezig dat zo'n jurylid bij iets wat hem aan dat vooroordeel doet denken bij een specifieke (nederlandse) ruiter hij die ruiter zwaarder zal bestraffen dan iemand waar hij dat vooroordeel niet over heeft.

Dat lijkt mij einde oefening voor zo'n jurylid. Zelfs als hij niet zo reageert is de schijn alleen al heel vervelend.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:53

Volkomen terecht dat de KNHS een klacht indient. Hij is jurylid en zou dus (voor zover mogelijk) objectief naar de proeven van alle ruiters moeten kunnen kijken. Op het moment dat je beweert dat HP en Gal geen goede ruiters zijn en vindt dat Gal geen clinics moet geven, kun je mij niet wijs maken dat je ze op dezelfde manier kunt beoordelen zoals je een "goede amazone" als Dorothee Schneider beoordeelt.
De interviewer probeert hem uiteraard van alles in de mond te leggen, maar de jury is juist degene die met de namen komt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:56

Wordt er dan momenteel überhaupt objectief geoordeeld door de jury dan? Als ik zie wat er zoal door de ring zwalkt (voorbeengezwaai, onzuiverheden, harde handen, neusriemen aangesnoerd ed) vind ik het knap dat daar winstpunten uit komen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:02

magda_90 schreef:
Wordt er dan momenteel überhaupt objectief geoordeeld door de jury dan? Als ik zie wat er zoal door de ring zwalkt (voorbeengezwaai, onzuiverheden, harde handen, neusriemen aangesnoerd ed) vind ik het knap dat daar winstpunten uit komen...

Precies.

Ik denk overigens dat geen een jury onpartijdig/ objectief jureert. Ook als het niet uitgesproken wordt.
En wat er nu de afgelopen jaren steeds op het podium heeft gestaan is niet door het volgen van de FEI reglementen en hoe het beschreven staat hoe de harmonie van ruiter en paard hoort te zijn en de daaruit vloeiende bewegingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:23

En dat niet onpartijdig begint helaas al op B/L niveau. Zo vaak paarden zien winnen met voorbeen langs de oren, kin op de borst. En daar moet de omslag komen, in de basis. Dan komt er ooit een generatie toppers die misschien wel een happy athlete kan tonen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 18:31

Of juist bij de top, die toch moeten laten zien hoe het hoort. Zodat de basis sport het goede voorbeeld kan volgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:26

bruintje123 schreef:
Of juist bij de top, die toch moeten laten zien hoe het hoort. Zodat de basis sport het goede voorbeeld kan volgen.

Het gaat meestal fout in de basis(imo) natuurlijk hint hij ook op het imitatiegedrag(in de krul rijden) van de grote namen. Maar wanneer de basis echt goed zit dan werkt dat op een gegeven ogenblik ook door richting de top. Los dat alles mee moet werken, instructie, jury enzenz en dus is er een hele lange, misschien wel onmogelijke weg af te leggen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 00:48

Ik vind vooral de suggestieve manier van vragen stellen en de vertaling daarvan het meest schokkend.. man man man..
Het lijkt wel of de vertaler niet de twee verschillende lettertypen heeft gezien en bedacht dat ze het allemaal konden vertalen als uitspraken van Tørnblad.

In het interview is hij veel genuanceerder en duidelijker, de interviewer enorm suggestief en zijn mening doorduwend, en nu wordt Tørnbladaan alle kanten aangevallen omdat hem nu woorden in de mond gelegd werden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 09:29

Drifter schreef:
Ik vind vooral de suggestieve manier van vragen stellen en de vertaling daarvan het meest schokkend.. man man man..
Het lijkt wel of de vertaler niet de twee verschillende lettertypen heeft gezien en bedacht dat ze het allemaal konden vertalen als uitspraken van Tørnblad.

In het interview is hij veel genuanceerder en duidelijker, de interviewer enorm suggestief en zijn mening doorduwend, en nu wordt Tørnbladaan alle kanten aangevallen omdat hem nu woorden in de mond gelegd werden.

Helemaal eens!
Ik heb wel drie keer moeten lezen/kijken wie nu de interviewer was en wie de geïnterviewde.
De woorden werden behoorlijk in de mond gelegd, en inderdaad deels door Törnblad zelfs afgezwakt.

Neemt niet weg dat het niet netjes/verstandig is om zo precies naam en paard te noemen, hij had het algemener moeten houden. :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 12:04

bigone schreef:
En dat niet onpartijdig begint helaas al op B/L niveau. Zo vaak paarden zien winnen met voorbeen langs de oren, kin op de borst. En daar moet de omslag komen, in de basis. Dan komt er ooit een generatie toppers die misschien wel een happy athlete kan tonen.

Heel herkenbaar, en als jury daar niet in meegaan vraagt een sterk karakter weet ik uit eigen ervaring

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:15

Meneer Törnblad is juist een capabele en de aangewezen persoon om verandering ten goede tot stand te brengen en de kwaliteitswaarborgen te ontwikkelen voor goede jurering en dit vast te leggen in de statuten van de FEI zodat de juryleden beter geschoold worden en op één lijn komen. Duidelijkheid komt van boven af en Leif Törnblad is een van de hoge priesters van de FEI die dit kan en wil. De Australische interviewer Carl heeft met zijn suggestieve vraagstelling haat gezaaid. Dhr. Törnblad heeft daarentegen dit juist niet gedaan met zijn antwoorden.