Texaanse trainer Tommy Manion geschorst na beschieten paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:12

Kan me herinneren dat op Bokt ook iemand gebeten werd door haar hengst in de arm die vloog een ander paard aan terwijl zij er nog tussen stond. Meen dat die ook gecastreerd is daarna terwijl het altijd goed was gegaan.

Hengsten blijven onbetrouwbaar op sommige momenten ik heb een gehad die sprong over de omheining en liep vlak bij twee Ruinen.. duurde wel even voor ik hem kon benaderen.. heel ander paard... Klant vond castreren niet nodig. Later gelukkig wel gecastreerd. Beest kon op de vrachtwagen en op concours maar dat was ook nooit zonder hengstengedrag

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:45

Het meisje bleef toch rond het paard cirkelen? Het was dus niet zo dat er imminent levensgevaar was. Het meisje had ook de keuze kunnen maken om even weg te stappen en de druk weg te nemen. Daarnaast komt er ook nog iemand van boven (de man over de muur) het paard aanvallen.

Het is een aanname maar ik kan me de drukte rond dat paard op dat moment zo voorstellen. Overal mensen, meisje achter hem, trainer langs hem, een man boven hem, waarschijnlijk nog wat toeschouwers, een paar die aan het roepen zijn omdat zij het het beste weten, anderen zijn met hun GSM aan het filmen, etc etc. Niet de ideale situatie om een dier kalm te krijgen! En het enige wat we kunnen bedenken is erop schieten. Achteraf kunnen we het domme, levensgevaarlijke paard de schuld geven. En niet de toptrainer die het paard in die situatie bracht. Dat dat goed is afgelopen berust op toeval en het goede karakter van de hengst. Logische reactie zou namelijk zijn dat de hengst zich nog meer aangevallen had kunnen voelen (PIJN!!) en dan was het hek helemaal van de dam.

We nemen de Engelse tekst erbij:
'I saw a girl trying to approach the horse; however, he was kicking at her. Every time she tried to circle around, he would just keep moving around to try and kick her.'
> Meisje was niet in levensgevaar. Ze besliste zelf om als roofdier rond het paard te cirkelen.

'A man decided to try and help her out by going to the horse’s head from across the wall and try to calm him down. '
> Een vreemde man, onbekend voor het paard, komt als een roofdier van bovenaf aangeslopen en denkt zo het paard te kunnen kalmeren? Seriously? Heb jij ooit al een opgefokt paard weten te kalmeren door meer (vreemde) mensen rond het paard toe te laten die het paard langs meerdere kanten 'aanvallen'?

'However, then the horse turned into a super aggressive maniac and started trying to attack him by diving over the top of the wall, pawing at it, and trying to bite him. The gentleman then moved away,'
> Het was het paard dat in een superagressieve maniak veranderde. Stom, stout paard! De mensen treft totaal geen schuld, zij probeerden gewoon te helpen. En dat moet altijd alles goedpraten, zij probeerden te helpen. Dat zij de situatie juist erger maakte door de druk op het al geagiteerde paard maar blijven te verhogen, dat mag niet gezegd worden, want he, zij deden tenminste iets.

'Over the course of five minutes, Manion shot three to four BBs from the bb gun. After the horse calmed sufficiently, Manion was able to approach the stallion and untie him.'
> Kalmeerde het paard door de BB gun of omdat er niemand in zijn buurt was voor 5 minuten en niemand hem probeerde te grijpen, controleren,...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 11:23

Elisa2 schreef:
Jennyj01 schreef:
Het gedrag is er met dit paard misschien beter op geworden. Maar iemand heeft hem zo gemaakt. En die is nu weer gezellig met de volgende bezig.

En dit is geen aanname? :+

Feit is dat niemand van ons erbij was, dus we allemaal alleen maar kunnen praten vanuit onze eigen ervaringen/ interpretaties.

Wilde net hetzelfde zeggen. Er wordt blijkbaar wel de aanname gedaan dat deze trainer de schuld heeft aan het extreme gedrag van dit paard.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 14:32

Moet wel zeggen: als een hengst over de rooie gaat, dan doet hij dat om te doden. Dan is het een gevecht op leven en dood tussen man en paard. Hier ook ervaring met een hengst die we als slaande weer de stal in moeten jagen hebben. Dat heeft niks met opvoeding te maken, maar met de hormonen m die op een bepaald moment van een brave een monster kunnen maken. Ze zijn op dat moment zichzelf niet meer en dan kan je ze echt niks leren (op harde of zachte manier), ze denken gewoon niet meer na. Enige oplossing: castreren. Terechte straf, en eigenlijk te licht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:52

Gini schreef:
Het meisje bleef toch rond het paard cirkelen? Het was dus niet zo dat er imminent levensgevaar was. Het meisje had ook de keuze kunnen maken om even weg te stappen en de druk weg te nemen. Daarnaast komt er ook nog iemand van boven (de man over de muur) het paard aanvallen.
<knip>

En dan ga je er van uit dat deze mensen zelfstandig of op verzoek van de eigenaar/trainer weg waren gegaan bij dat paard? "Ik heb rechten" is een heel lastig iets om tegen in te gaan en zeker op openbaar terrein waar je wettelijk gezien niks kan anders dan vriendelijk vragen. Als er iets duidelijk is in dit verhaal is het wel dat die 2 mensen niet van plan waren om dat paard met rust te laten, ze hadden bij de eerste reactie weg kunnen lopen (dier stond immers vast) en die man had ook meisje bij de arm kunnen pakken en in veiligheid brengen + donderpreek over stom gedrag liefst. Echter dwongen beide het paard iets te accepteren wat die bedreigend vondt en dan dwing je zo'n dier in vechtmodus. Ik zie de primaire schuld hier dus bij die 2 liggen, niet bij trainer of paard.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:03

Jennyj01 schreef:
Alleen maar aannames. We weten helemaal niet of dit de enige oplossing was. Gelukkig dacht de rechter daar anders over. Die goed praterij wort ik gewoon een beetje misselijk van. Het is een gebrek aan beschaving om zo met mens en dier om te gaan.

Je moet een dier niet vermenselijken. Had de goede man hem moeten aaien tot hij rustig werd? Of had je er een goed gesprek mee willen aanknopen?

Zoals ik dit verhaal lees, met de details die we krijgen, heeft de trainer weinig fout gedaan. Dier heeft geen letsel opgelopen en de gevaarlijke situatie was onder controle.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:07

Ik vermenselijk het dier helemaal niet. Zie ook niet zo goed waar jij dat dan leest. Maar nogmaals een ieder die dit staat goed te praten zou, mijne inziens, toch eens kritisch naar zijn eigen normen en waarden moeten kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:22

Nabster schreef:
Je moet een dier niet vermenselijken. Had de goede man hem moeten aaien tot hij rustig werd? Of had je er een goed gesprek mee willen aanknopen?

Als aaien, een goed gesprek en met een BB gun schieten de enige tools zijn die je als paardentrainer in je gereedschapskist hebt zitten, is het misschien tijd om een andere levensbestemming te zoeken.
Een beetje inleven in een paard en hoe die een bepaalde situatie beleeft kan heus geen kwaad, daar wordt je niet meteen een geitenwollensokken paardenfluisteraar van.