Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Paarden gezocht voor uitgebreid onderzoek naar overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:19

Ik kan mijn paard ook niet opgeven. Minimaal 2 paarden per locatie. Nu staat mijn paard niet alleen, maar met 2 enters en een 23jarige.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:21

germie schreef:
Ik kan mijn paard ook niet opgeven. Minimaal 2 paarden per locatie. Nu staat mijn paard niet alleen, maar met 2 enters en een 23jarige.

Ah, dan gaat het feest al niet door. -O-
Ik las maximaal ipv minimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:26

Hier ook geen kandidaten.
Heb er 2 die altijd ruim in conditie hebben gezeten, vorig najaar/winter veel verloren hebben (hoewel vooral bovenlijn) en nu sinds 2 maanden een boost hebben gehad waarbij ze nu weer ruim zitten. Geen cushing, IR geen idee maar lijkt me van niet. Staan nooit op het gras en hebben bepaalde mineralen tekort. Was wel eens nieuwsgierig geweest naar hun advies, maar ze zijn te oud :+

(En misschien maar goed ook, ben er hard mee bezig om alles op de rit te krijgen, bovenlijn is weer ok en bloedwaarden zijn ook stijgende dus verandering is misschien niet goed, maar was toch benieuwd geweest).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:02

Als ze normaal gesproken in de zomer gras krijgen en nu voor het onderzoek ineens niet meer, heb je mi geen betrouwbaar onderzoek. Dan pas je namelijk meerdere factoren aan (doen ze nu eigenlijk ook al met én voer én beweging) en weet je dus niet wat welk effect veroorzaakt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 08:22

Hilary schreef:
Als ze normaal gesproken in de zomer gras krijgen en nu voor het onderzoek ineens niet meer, heb je mi geen betrouwbaar onderzoek. Dan pas je namelijk meerdere factoren aan (doen ze nu eigenlijk ook al met én voer én beweging) en weet je dus niet wat welk effect veroorzaakt.

Als zij na al die jaren voertjes maken nu nóg niet weten wat te doen tegen obesitas kunnen zij zich beter afvragen of zij nog wel door moeten gaan met voertjes maken. En een onderzoek van maar een half jaartje? Geeft een totaal onrealistisch beeld. Gelukkig zijn er allang onderzoeken geweest die minimaal 3 jaar duurden... Crash-dieet voor paarden is nl niet zo gezond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:55

Cowgirl schreef:
Over het algemeen krijgen paarden gewoon het verkeerde voer zoals (voordroog) kuil, engels raaigras in de zomer , veel op stal in de winter en te weinig (vrije) beweging.
Er is geen stimulans om vrij te bewegen en eten te zoeken naast het rijden. Paarden staan maar een beetje stil op hun paddockje.

Daar gaat het mis, niet zo zeer of ik pavo of havens ga voeren.

Inderdaad cowgirl, het gaat mis omdat 1. het gras in NL veel te rijk is (koeiengras) of paarden te rijk hooi/ kuil krijgen maar vooral 2. omdat er te weinig bewogen wordt. Sinds we in Frankrijk wonen heeft onze ruin die altijd tegen hoefbevangenheid aanzat, een soepele zachte nek zolang hij op de grote weide is (anderhalf hectare). Vorige week toen we hem naar huis haalde waar hij minder kan bewegen, om de wei wat rust te geven, werd zijn nek weer wat harder. Gelijk al na 24 uur op de wei, was zijn nek weer zacht.
Dus het bewegen en de hele dag lopen is erg belangrijk en benadert het natuurlijke leven. Helaas is dat in NL vaak onmogelijk vanwege grond schaarste en blijft het bij een luchtje scheppen in de paddock.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:14

Ook ik ben benieuwd of wij erbij horen met mijn belg. 24/7 buiten met een inloopcontainerstal en winters onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:20

Zijn er al mensen die uitgekozen zijn? Voor het eind van oktober wordt iedereen op de hoogte gesteld of ze al dan niet mee kunnen doen aan het onderzoek, deze week zouden de telefoontjes plaatsvinden. Ik ben wel benieuwd of daar overeenkomsten bij zitten qua paardenrassen/ huisvesting/ huidig voerbeleid/ beweging e.d. of niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:22

Ik heb een mailtje gehad dat ik niet ben uitgekozen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:09

Nog niks gehoord
Wel mail gehad dat ze bezig gingen met uitkiezen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:17

Ja, die heb ik ook gehad en gisteren een mail dat ik het niet ben geworden. De mail is overigens niet van Pavo zelf, maar van FM Box Tester.
Daarom had ik 'm in eerste instantie ook verwijderd :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:20

Oh dan kijk ik even in mijn spam!

EDIT

Niks binnen

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:22

Wij horen er wel bij. Ik werd gisterenmiddag gebeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:43

Hoeveel paarden heb je?
Welk ras?
Welke leeftijden?
Hoe houdt je ze?
Wat doe je er mee?
Wat is je huidige voerbeleid (waarmee ze dus te dik zullen zijn gezien dat een vraag/ eis voor deelname was haha)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:56

Cowgirl schreef:
Over het algemeen krijgen paarden gewoon het verkeerde voer zoals (voordroog) kuil, engels raaigras in de zomer , veel op stal in de winter en te weinig (vrije) beweging.
Er is geen stimulans om vrij te bewegen en eten te zoeken naast het rijden. Paarden staan maar een beetje stil op hun paddockje.

Daar gaat het mis, niet zo zeer of ik pavo of havens ga voeren.

Precies.

Daarnaast: als er wordt gesteld dat zwaarlijvigheid leidt tot hoefbevangenheid dan snappen ze het gewoon niet. Hoefbevangenheid en overgewicht kunnen het gevolg zijn van de zelfde oorzaak. Maar niet van elkaar.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:40

Ik heb voor maandag wegen en bloed afnemen afgesproken.Ik ben benieuwd naar alle info die we nog krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 10:28

Spannend!! Voor hoeveel paarden heb jij meegedaan?

Ik ben ook door voor een intake. Bij mij komen ze begin november bloed afnemen en kijken of we in het plaatje passen.
Ik heb 4 paarden waarvan 1 shet met ppid dus die doet niet mee,m. Sowieso 1 fries en de welsh gaan wel, en hopelijk ook de 2e (dikste) fries maar die kampt momenteel met een hoefprobleem dus niet zeker..

Mijn oudste is 13 geloof ik, jongste is 5. Ik houdt ze momenteel overdags buiten, ‘s nachts op stal. Op stal hebben ze onbeperkt hooi.
Het zijn echt hobby-paarden dus geen sportpaarden. We rijden wanneer we zin hebben en hebben 1x per week les.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:37

Hier nog geen antwoord.
Ik ga er vanuit dat ik niet wordt geselecteerd. Hier maar 3 paarden. De andere 2 doen niet mee.
Maar wellicht hebben mensen uit de straat zich ook op gegeven

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:31

Ik heb er 2.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:16

Ik heb ook totaal nog geen antwoord gehad, dat zou ik wel even netjes vinden er zijn hier meerdere paarden...dus dat is het probleem niet!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:35

Mariska_28 schreef:
En gedurende de test mogen ze nog wel op het gras? Die van mij zijn dik, en krijgen niets anders dan gras.. Zie niet hoe ze dunner worden als ik ze brokken bij ga voeren :D

Of aangepast voer bij groeps huisvesting?

Ze mogen op het gras.. zolang er maar niet van gegeten wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:36

De oproep in de zomer en test in de winterperiode zal ook vast niet zonder reden gekozen zijn.. B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 19:38

kwita schreef:
Ik heb ook totaal nog geen antwoord gehad, dat zou ik wel even netjes vinden er zijn hier meerdere paarden...dus dat is het probleem niet!

Volgens mij krijg je ook bericht als je het niet geworden bent.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:02

YAY net gebeld dat we zijn uitgekozen om evt mee te doen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:16

Is dat al bekend ja? Met hoeveel paarden doe je mee en hoe houdt je de paarden momenteel?