Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:41

cobiie schreef:
Anoniem schreef:

Haha ja dat snap ik ;) Maar was er wel beniewd naar, hoe dat werkt als er een contract is tussen eigenaar - rijder.
Dus rijder volgt gewoon de gemaakte afspraken maar valt toch van het paard, is met zo'n contract dan ook de volledige "schuld" bij mij?

Die extra bepaling in de overeenkomst die jij bedacht hebt maakt niet dat je 100% schuld op de bijrijder kan afschuiven.
Zoals ik de op lees dan zal het vaak rond de 50/50 zijn.

Dat denk ik ook, je mag in overeenkomsten geen tegenstrijdigheden tegen de wet afstemmen. Zo mag je dus geen schuld afschuiven in een eigen overeenkomst, omdat in de wet andere bepalingen zijn (zie OP).

Wat je (hopelijk) wel kan voorkomen is als het voorbeeld met het meisje dat van een paard afviel en daarbij hersenletsel opliep, dat jij als eigenaar 100% schuld krijgt, maar dat dit inderdaad een 50-50 of misschien 25-75% regeling wordt. Aangezien je duidelijke afspraken hebt gemaakt, maar de bijrijder er zelf voor kiest om die afspraak niet na te komen, met alle gevaren van dien.

Edit: inderaad je WA verzekering zou hiervoor optreden. Let wel op, niet alle WA verzekeringen hebben paarden vermeld als huisdier, dus vraag dat nog even goed na bij je verzekering!
Laatst bijgewerkt door Rena100 op 12-09-17 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:42

cobiie schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Als het een mondelinge overeenkomst betreft is deze ook bindend. Maar ga dat maar eens bewijzen. Ik ben bang dat je dan als eigenaar aan het kortste eind trekt.

Ik heb gewoon een schriftelijke overeenkomst met mijn bijrijder, waarin regels staan die hij/zij van mij niet met het paard mag doen.
Dus bewijzen wat onze afspraken zijn is makkelijk en als een bijrijder een ongeluk krijgt tijdens een handeling wat niet mag is dan (soms) wel te bewijzen.

Dan heb je het goed gedekt. Ik heb als bijrijder nooit een contract gehad. Achteraf heel dom natuurlijk. Zal mij als paardeneigenaar ook niet meer gaan gebeuren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:00

Apple schreef:
Ik mis in het lijstje eigenlijk de val van het bijrijdpaard/verzorgpaard. Dat is eigenlijk hetgene waar op Bokt de meeste vragen over gesteld worden.

Die mis ik inderdaad ook

Imen inderdaad zorg dat je wa verzekerd bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:05

Ik zat inderdaad fout: wettelijk gezien maakt het inderdaad niet uit of je bijrijder je betaalt of niet, jij bent als eigenaar in grondbeginsel aansprakelijk voor wat je paard uitvreet.

Waar de fout zat; ik bedoelde eigenlijk ook niet het juridische verhaal, maar de verzekeringskant van het verhaal. De verzekering denkt over het bovenstaande vaak namelijk heel anders. Als je een gratis bijrijder hebt die eraf valt dan vergoedt je WA-verzekering de schade vaak omdat het een dier van jou als prive-persoon is, en die schade wordt nou eenmaal door hun gedekt. Als je echter geld vraagt voor het rijden op je paard dan ben je ineens een (zwartwerkend) bedrijf volgens de meeste verzekeringen, en keren ze helemaal niets meer uit als je verzorgster/bijrijder een ongeluk krijgt. Dan moet je die schade aan die ander zelf betalen. Dat was de aansprakelijkheid die ik bedoelde, maar dan gaat het dus niet meer om welke partij volgens de wet voor de schade moet opdraaien, maar om of jij als eigenaar die schade door je verzekering kunt laten betalen of dat die de deur dichtgooit en je alles zelf moet gaan ophoesten.
Dit is in elk geval de conclusie die ik gepresenteerd kreeg toen ik op zoek ging naar een goed pensionstalcontract en ook keek naar de voordelen en verzekeringstechnische risico's van betalende bijrijders - maar het kan zijn dat dit inmiddels is veranderd.

Hier is trouwens nog een artikel dat duidelijk antwoord geeft op de vraag of je gewoon in je contract kunt zetten dat jij nooit aansprakelijk bent voor wat je paard met je (betalende) bijrijder uitspookt: http://www.schelstraete.nl/aansprakelijkheid-bijrijder/
Het antwoord is ja, je kunt in je contract afspraken maken die afwijken van de wet en beide ondertekenen, maar die staan niet boven de wet, dus als er iets gebeurt dan zullen de bepalingen in jouw contract naast die in de wet gelegd worden en wordt er gekeken welke van de twee 'aansprakelijkheidsvisies' in deze situatie redelijker is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:18

Lidewij1977 schreef:
Dank voor de leuke reacties.
Als je van een bijrijdpaard/verzorgpaard afvalt, dan is ook de eigenaar aansprakelijk ogv de risico aansprakelijkheid voor een dier. Of je betaalt voor het rijden of niet, is niet relevant. Je ziet in de rechtspraak dat ook in deze situaties meestal 50% eigen schuld wordt aangenomen voor de ruiter. Je neemt zelf het risico om op het paard te stappen. Met buitenrijden en springen wordt het eigen schuld percentage vaak nog hoger.

Iets wat niet besproken is in de blog omdat die dan wat omvangrijk werd is de billijkheidscorrectie.
Als iemand heel ernstig letsel oploopt en er is sprake van eigen schuld, dan kan men een beroep doen op de billijkheidscorrectie. In de praktijk betekent dat dit de eigen schuld percentage dan naar beneden wordt bijgesteld, tot nihil in sommige ernstige zaken.
Het is namelijk bij ernstig letsel niet redelijk om te zeggen dat alle schade dan voor rekening van het slachtoffer komt; zeker niet als de eigenaar van het paard (of manegehouder) een WA-verzekering heeft die de schade kan vergoeden.
In die ernstige zaken kan het dus zijn dat er eigen schuld is van de ruiter, maar dat toch 100% van de schade wordt vergoed.

Als iemand met een vraag zit, mag je me ook een pb sturen.
groet, Lidewij

En hoe zit dat als de verzorger/bijrijder minderjarig is?

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 03:01

Interessant artikel!!

En hoe zit het als je een soort document opstelt bijv. Dat het dragen van geen cap eigen risico is bij een bijrijder? Of dat wanneer de bijrijder het paard rijdt dit eigen risico is mbt een val o.i.d.?

henshem

Re: Juridisch: 6 soorten letsel tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:29

Ik mis de instructeur. Ook daar kan sprake zijn van aansprakelijkheid ook bij een manege.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 06:50

henshem schreef:
Ik mis de instructeur. Ook daar kan sprake zijn van aansprakelijkheid ook bij een manege.

Dat staat wel in het stuk, dat (meestal) de instructeur niet aansprakelijk is.

Lidewij1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:46

Rena100 schreef:
Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.

Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?

Als je afspraken op papier zet tussen ruiter en eigenaar en de ruiter houdt zich daar niet aan, dan verwacht ik zeker dat dat leidt tot een hogere aansprakelijkheid voor de ruiter, wellicht zelfs tot 100%. het moet dan inderdaad gaan om afspraken het is niet toegestaan om buiten te rijden of om te springen. Verstandig om daarbij te noteren dat dat niet kan met het betreffende paard omdat... (toelichting). In die gevallen zie ik een rechter daar wel naar kijken omdat je dan iemand specifiek waarschuwt om bepaalde dingen niet met het paard te doen.
let wel: het blijft feitenrechtspraak dus iedere zaak wordt weer apart beoordeeld op de feiten en omstandigheden.

Het opstellen van een contract en zeggen dat de eigenaar niet aansprakelijk is voor welke val of letsel dan ook, dat is niet rechtsgeldig. Dat is hetzelfde als de bordjes bij de garderobe in discotheken; daarvan is al vaak in de rechtspraak gezegd dat je niet zo maar alle aansprakelijkheid kunt uitsluiten.

Ellen_ov schreef:
Interessant om te weten. Ik dacht ook altijd dat de eigenaar eindverantwoordelijk is maar er wordt dus (logischerwijs) rekening gehouden met eigen verantwoording. ik ben inderdaad nog wel even benieuwd naar de casus die upendo heeft aangegeven, blijkbaar zitten er toch wel haken en ogen aan dat 'ruiter-verantwoordelijkheid'

In zaken met ernstig letsel kan aangenomen worden dat de eigenaar van het paard alle schade moet vergoeden; obv de billijkheidscorrectie; zie post hierboven.

wittepit schreef:
Even de onnozele harrie uithangen: ik heb een WA-verzekering. Ik neem aan dat die opdraait voor de kosten als mijn bijrijdster iets overkomt. Of zijn er redenen waardoor je als persoon aansprakelijk kan worden gesteld?

Ja je WA-verzekeraar draait op voor die kosten; daar heb je immers de verzekering voor.

Bij het beleren van een jong paard geldt er een hoger eigen risico voor degene die het paard gaat beleren lijkt mij; je weet immers dat het een jong paard is die kan schrikken of gek kan doen tijdens het beleren. Dat zal anders zijn bij een ervaren paard waarvan iedereen weet dat die in heel zijn leven nooit ergens van is geschrokken.

Wb de vraag over het mennen en aansprakelijkheid daarin: daar komt nog een vervolg blog over. Ik ga daar nog in duiken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:01

Bedankt voor je uitleg, helder zo!

Vraagje nog over het laatste, hoe zit het met een betalende bijrijder, iets hierboven werd geopperd dat schade bij een betalende bijrijder niet door je WA verzekering vergoed zou worden, klopt dit?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:12

Wat een interessant en verhelderend stuk!
Ben zelf rechtenstudent, leuk om te lezen. :j

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:15

Heel interessant dit :j hier kan je echt veel van leren.
Echt leuk dat je dit doet Lidewij1977! +:)+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:24

Interessant artikel en heldere verduidelijking.
Maar ben ik dan zo debiel dat ik er nooit over heb nagedacht om iemand anders aansprakelijk te stellen? Ik rij buiten mijn eigen paard ook af en toe een ander paard op buitenrit, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de eigenaar aansprakelijk te stellen als ik er naast zou liggen. Op het moment dat ik op dat paard stap, weet ik dat het risico bestaat dat ik er naast kan komen te liggen. Ik vind het dan ook een beetje raar om dan de eigenaar aansprakelijk te stellen.
Anders vind ik dan weer als er een situatie door een ander veroorzaakt wordt waarbij jij schade ondervindt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:35

Siesjuh, kan zijn dat je verzekering vraagt hoe je aan het letsel bent gekomen en als je dan aangeeft dat het niet je eigen paard was dan kunnen proberen de kosten op de verzekering van de eigenaar te verhalen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:37

Siesjuh schreef:
Maar ben ik dan zo debiel dat ik er nooit over heb nagedacht om iemand anders aansprakelijk te stellen? Ik rij buiten mijn eigen paard ook af en toe een ander paard op buitenrit, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de eigenaar aansprakelijk te stellen als ik er naast zou liggen. Op het moment dat ik op dat paard stap, weet ik dat het risico bestaat dat ik er naast kan komen te liggen. Ik vind het dan ook een beetje raar om dan de eigenaar aansprakelijk te stellen.
Anders vind ik dan weer als er een situatie door een ander veroorzaakt wordt waarbij jij schade ondervindt.

Dat vindt jij, dat vind ik. maar er zijn er genoeg die echt wel naar de rechter zullen stappen. Beetje Amerikaanse praktijken ontstaan hier ook in NL. Het is echt wel heel erg veranderd wat dat betreft.

Ik kan mij herinneren dat in Amerika iemand Red Bull heeft aangeklaagd, omdat hij/zij geen vleugels had gekregen (Red Bull, daar krijg je vleugels van). Heeft ook nog zijn gelijk gekregen 8)7

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:51

Ik ben ook wel benieuwd. Sinds 2 maanden heb ik een bijrijdpaard en zijn we dus ook bij dit issue aanbeland. Samen heel veel uitgezocht hoe het nou precies allemaal zit, komen we tot de conclusie dat in veel gevallen 50/50 zou worden aangehouden.

Dus bedenken we 'nieuwe' ideeën. Lidewij, zou jij kunnen aangeven hoe het in zijn werk gaat als een paard twee eigenaren heeft? De internationale tak van paardensport heeft immers heel vaak meerdere eigenaren. Stel nu, dat ik een bedrag overmaak om een deel te investeren in het paard en dus voor een deel over te nemen. Dan zijn wij beide eigenaar. De vergoeding die ik maandelijks betaal, laten we vastleggen in een contractje als vergoeding voor het onderhouden van het paard, want dan kunnen we dat ook aantonen.

Als ik nu van dat paard val, kan mijn verzekering dan proberen geld te gaan halen bij de 'andere' eigenaar? In principe kan dat dan toch niet? Ik benheel erg benieuwd :D

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 09:52

Siesjuh schreef:

Nee hoor, ik zou dat ook niet doen. Ik rijd naast mijn eigen paard ook af en toe nog de paarden op de manege en zelfs dan zou ik hen niet aansprakelijk stellen. Ik stap er zelf op. Simpel zat voor mij.
Ik kan maar 1 reden bedenken waarom ik een eigenaar wel aansprakelijk zou stellen en dat is als ik van onjuiste informatie ben voorzien waarvan de eigenaar dit wist.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:42

Siesjuh schreef:

Lijkt zo simpel he om het niet te doen. Maar dat is het niet.
Bijna 3,5 jaar geleden werd ik in de wei onderste boven gerend door het paard van een ander. Ik had daar geen schuld aan. Die rechtszaak loopt nog steeds. Eigenaar was niet verzekerd, ik wel. Niet 1x, maar wel 3x. Mijn verzekeringen betalen niet. Voor hen is het simpel, niet mijn schuld, niet hun kosten probleem.

Voor mij is het niet zo simpel. Ik heb een eigen bedrijf, kon 6 maanden helemaal niet lopen. Heb daarna nog maanden gerevalideerd. Ik loop mank omdat ik mijn enkel niet goed meer kan buigen en heb artrose in mijn gewricht... Dan heb je het niet over een paar euro. Dan heb je het over 1000den euro's en het feit dat je dit de rest van je leven gaat merken.
Wel die rechtszaak beginnen was niet zo makkelijk. Heb bakken met ellende over me heen gehad, heb gejankt, gevloekt en na 3,5 jaar is er nog geen einde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:49

Dank je wel weer voor je opheldering +:)+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:07

Maar, dan kun je jouw schade verhalen op de eigenaar van het paard of de hond...
Maar als ik van iemand anders zn paard val en breek iets. Dan ga ik met de ambu naar het ziekenhuis (indien nodig) en daar wordt ik geholpen. Ik maak zorgkosten maar ben verzekerd.
Hoe is dat geregeld dan? Moet ik dan na afloop naar de eigenaar van de hond of het paard gaan en zeggen jij moet een deel meebetalen?
Of doet de verzekering zoiets?
Want het is toch gewoon verzekeringswerk? Ik heb ook een aansprakelijkheidsverzekering speciaal hiervoor afgesloten. Zodat als er ooit iemand een trap krijgt van mijn paard, dat ik verder niks uit eigen zak hoef te betalen qua zorgkosten. Hoe zit dat dan?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:58

Veulen84 schreef:
Siesjuh schreef:

Lijkt zo simpel he om het niet te doen. Maar dat is het niet.
Bijna 3,5 jaar geleden werd ik in de wei onderste boven gerend door het paard van een ander. Ik had daar geen schuld aan. Die rechtszaak loopt nog steeds. Eigenaar was niet verzekerd, ik wel. Niet 1x, maar wel 3x. Mijn verzekeringen betalen niet. Voor hen is het simpel, niet mijn schuld, niet hun kosten probleem.

Voor mij is het niet zo simpel. Ik heb een eigen bedrijf, kon 6 maanden helemaal niet lopen. Heb daarna nog maanden gerevalideerd. Ik loop mank omdat ik mijn enkel niet goed meer kan buigen en heb artrose in mijn gewricht... Dan heb je het niet over een paar euro. Dan heb je het over 1000den euro's en het feit dat je dit de rest van je leven gaat merken.
Wel die rechtszaak beginnen was niet zo makkelijk. Heb bakken met ellende over me heen gehad, heb gejankt, gevloekt en na 3,5 jaar is er nog geen einde.

Maar dan heb je het ook over een ander soort situatie dan ik beschreef in mijn post. In jouw geval had je niets met dat paard van de ander te schaften (ik neem aan dat je je eigen paard ging halen/brengen). Ik had het puur over het feit dat als ik vrijwillig op een paard stap én er gebeurd iets, dat ik het raar vindt dan een eigenaar aansprakelijk te stellen. Ik neem aan dat jij niet op het desbetreffende paard bent geklommen.
Trouwens mooi kut ook dat zoiets zo lang moet duren :n

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 20:20

volgens mij is het niet zo simpel.
Maar vooral een kwestie van wat jou verzekering beslist.
Ookal vind jij dat het je eigen schuld is, kan je verzekering daar anders over denken.
En als jij giga kosten in het ziekenhuis hebt, en zij betalen niet uit, dan gaan ze(of jij) verhaal halen bij de verzekering van de eigenaar van het paard. Hierdoor ben ik extra voorzichtig met bijrijders en komt er iig niemand op onder de 18 zonder toezicht en moeten ze WA verzekerd zijn.
Dat is wat ik er van weet in ieder geval, exacte regels weet ik niet.

Lidewij1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:39

hoi dank nogmaals voor alle leuke reacties.
Van de twee eigenaars moet ik even nakijken. Weet dat daar een uitspraak over is maar moet even kijken wat dat ook al weer was. Ik zit nu op cursus en morgen buitendag dus wordt volgende week dan.
Voor de verzekeringsvraag: je bent verzekerd voor ziektekosten bijvoorbeeld. Je zorgverzekering betaalt dan je ziektekosten. Jij betaalt alleen je eigen risico. De zorgkosten die je verzekeraar heeft betaald, kan de verzekeraar verhalen op de eigenaar. We noemen dat regres. Een werkgever kan dat ook als iemand letsel heeft en niet kan werken door z'n letsel. Loonregres.

Lidewij1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:41

Rena100 schreef:
Bedankt voor je uitleg, helder zo!

Vraagje nog over het laatste, hoe zit het met een betalende bijrijder, iets hierboven werd geopperd dat schade bij een betalende bijrijder niet door je WA verzekering vergoed zou worden, klopt dit?

Je blijft als eigenaar aansprakelijk voor de gedragingingen van jouw dier, ook als iemand betaalt ervoor. Tenzij het zo ver gaat als leasen vermoed ik. Dat iemand alles met het paard kan en mag en de gehele verzorging overneemt. Ik denk dat je dan kan betogen dat het bezit van het paard over is gegaan.

Lidewij1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:48

Veulen84 vervelend om te horen van jouw zaak. Helaas is het een groot probleem dat mensen niet verzekerd zijn.

@siesjuh: Ik moet zeggen dat ik persoonlijk al vaak wat heb gehad met paarden. Kneuzingen en zelfs een gat in m'n trommelvlies na een lancering van een paard maar nooit er aan gedacht om de eigenaar aansprakelijk te stellen. Mijn ouders ook niet. Maar ja als je heel ernstig blijvend letsel oploopt met alle toekomstige gevolgen van dien dan zou ik het wel doen.
Wij merken op kantoor ook dat er steeds meer claims komen. Mensen weten steeds meer dat je iemand aansprakelijk kan stellen.