Rena100 schreef:Ik vraag me wel iets af. Stel je neemt een bijrijder en stelt daarvoor een (provosorisch) contractje op. Deze gaat alleen tussen eigenaar en bijrijder (niet via een jurist of iets dergelijks). Daarin zet je een aantal punten in, zoals bijvoorbeeld dat de bijrijder onder geen beding zelfstandig met het paard buiten mag rijden.
Is in zo'n geval dat de bijrijder toch besluit om buiten te gaan rijden met het paard (het voorbeeld hierboven weer even aanhalend) de eigenaar meer beschermd? Aangezien er afspraken zijn gemaakt over wat wel/niet mag?
Als je afspraken op papier zet tussen ruiter en eigenaar en de ruiter houdt zich daar niet aan, dan verwacht ik zeker dat dat leidt tot een hogere aansprakelijkheid voor de ruiter, wellicht zelfs tot 100%. het moet dan inderdaad gaan om afspraken het is niet toegestaan om buiten te rijden of om te springen. Verstandig om daarbij te noteren dat dat niet kan met het betreffende paard omdat... (toelichting). In die gevallen zie ik een rechter daar wel naar kijken omdat je dan iemand specifiek waarschuwt om bepaalde dingen niet met het paard te doen.
let wel: het blijft feitenrechtspraak dus iedere zaak wordt weer apart beoordeeld op de feiten en omstandigheden.
Het opstellen van een contract en zeggen dat de eigenaar niet aansprakelijk is voor welke val of letsel dan ook, dat is niet rechtsgeldig. Dat is hetzelfde als de bordjes bij de garderobe in discotheken; daarvan is al vaak in de rechtspraak gezegd dat je niet zo maar alle aansprakelijkheid kunt uitsluiten.
Ellen_ov schreef:Interessant om te weten. Ik dacht ook altijd dat de eigenaar eindverantwoordelijk is maar er wordt dus (logischerwijs) rekening gehouden met eigen verantwoording. ik ben inderdaad nog wel even benieuwd naar de casus die upendo heeft aangegeven, blijkbaar zitten er toch wel haken en ogen aan dat 'ruiter-verantwoordelijkheid'
In zaken met ernstig letsel kan aangenomen worden dat de eigenaar van het paard alle schade moet vergoeden; obv de billijkheidscorrectie; zie post hierboven.
wittepit schreef:Even de onnozele harrie uithangen: ik heb een WA-verzekering. Ik neem aan dat die opdraait voor de kosten als mijn bijrijdster iets overkomt. Of zijn er redenen waardoor je als persoon aansprakelijk kan worden gesteld?
Ja je WA-verzekeraar draait op voor die kosten; daar heb je immers de verzekering voor.
Bij het beleren van een jong paard geldt er een hoger eigen risico voor degene die het paard gaat beleren lijkt mij; je weet immers dat het een jong paard is die kan schrikken of gek kan doen tijdens het beleren. Dat zal anders zijn bij een ervaren paard waarvan iedereen weet dat die in heel zijn leven nooit ergens van is geschrokken.
Wb de vraag over het mennen en aansprakelijkheid daarin: daar komt nog een vervolg blog over. Ik ga daar nog in duiken.