Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:32

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Dit wordt nl heel raar voor de mensen die internationaal starten. Die zouden dan hun dure sportpaarden ineens via zon verzamelpunt moeten vervoeren voor zeg een wedstrijd in Duitsland oid.

Marije_jiplover

Re: Belangrijke wijziging paardentransport binnen Europese Unie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 19:52

Nee dat hoeft sowieso niet, want export is mogelijk ofwel vanaf een primair bedrijf (en ik denk dat daar de particulieren ook onder zullen (blijven) vallen) ofwel vanaf een verzamelcentrum.
De meeste internationale ruiters hebben hun paarden op een bedrijf staan, dus dat is verder sowieso geen probleem.

Het erkende verzamelcentrum voor paarden is nieuw. Dit bestond al voor varkens, runderen en schapen en geiten en voor paarden is die er tot nog toe niet.
De veemarkt in bv Leeuwarden is een erkend verzamelcentrum, dus het bij elkaar brengen van schapen en geiten op de markt, of runderen, gebeurt op een erkend verzamelcentrum.

Voor paardenmarkten moet dit nu dus ook op een erkend verzamelcentrum.
Dit schept verplichtingen aan de organisatie van de markt.
Die moet gaan bijhouden welke paarden er zijn aan- en afgevoerd en moeten ook de I&R gegevens gaan controleren en daar registers van bijhouden.
En de markt is dan primair zelf ook verantwoordelijk en aansprakelijk voor bv dierwelzijn.
En zo zijn er nog wel meer regels en consequenties die ik zo 1-2-3 niet uit mijn hoofd weet.

Mocht ik antwoorden krijgen via mijn collega's, laat ik het weten, ook aan de NR.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:30

Marije_jiplover schreef:
Nee dat hoeft sowieso niet, want export is mogelijk ofwel vanaf een primair bedrijf (en ik denk dat daar de particulieren ook onder zullen (blijven) vallen) ofwel vanaf een verzamelcentrum.
De meeste internationale ruiters hebben hun paarden op een bedrijf staan, dus dat is verder sowieso geen probleem.

Jij denkt dus dat particulieren ook als primair bedrijf zullen worden aangemerkt??
Want er zijn meer internationale ruiters dan jij denkt, en die hebben echt niet allemaal een bedrijf, of hun paard op een bedrijf staan. Denk eens aan alle westernruiters die ook veel wedstrijden in Dld rijden. Is ook internationaal ;) :D En daar zit best wel een groep tussen die hun paard(en) gewoon thuis hebben staan.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:19

Angela schreef:
Het klinkt vooral als een hoop extra papiergedoe wat verder weinig nut gaat hebben.

Precies dit. :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 07:37

Ik graaf dit topic even op, omdat ik nog een toevoeging heb.

Ik heb toevallig afgelopen week van collega's eindelijk antwoord dat wanneer je je paarden aan huis hebt staan, dit voor export inderdaad gezien wordt als een primair bedrijf ook al ben je particulier.

Je kunt dus vanaf 1 januari gewoon op internationaal concours vanaf je eigen huis vertrekken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 08:27

Zo dat is nog eens fijn nieuws voor die ruiters. :)