Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Waarom opstijgen met een opstapkrukje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:12

Ja hoor, als je niets anders doet dan een beetje in een bak je figuurtjes draaien is het vast wel te doen.
Ik vind dat je gewoon in staat moet zijn van de grond op te stappen, en je paard moet in staat zijn dat aan te kunnen.
Zo niet, dan zou ik persoonlijk met rijden ophouden (voor mijn gebruik van rijpaarden zijn krukjes totaal onpraktisch).

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:26

Stoppen met rijden omdat je een krukje "nodig" hebt/vindt? Dat vind ik wel heul rigoureus :')

Ik kan (om medische redenen) niet van de grond opstappen. En mijn paard kan dat (om medische redenen) ook niet aan. Mooi stel samen denk ik dan zo :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:28

Kuggur schreef:
Ja hoor, als je niets anders doet dan een beetje in een bak je figuurtjes draaien is het vast wel te doen.
Ik vind dat je gewoon in staat moet zijn van de grond op te stappen, en je paard moet in staat zijn dat aan te kunnen.
Zo niet, dan zou ik persoonlijk met rijden ophouden (voor mijn gebruik van rijpaarden zijn krukjes totaal onpraktisch).

Jij hebt Ijslanders niet? Dat maakt het wat makkelijker dan met mijn 49-jarige lijf op een paard van 1.76. Ik kan er heel best mee rijden, maar opstappen is een uitdaging. Dus nu staat ze keurig stil naast en krukje. En ik geloof zomaar dat het voor haar veel makkelijker en comfortabeler is dan dat gehijs aan het zadel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:31

Frummels schreef:
Stoppen met rijden omdat je een krukje "nodig" hebt/vindt? Dat vind ik wel heul rigoureus :')

Nee, je mist mijn punt. Hoe, waar, en waarom ik rijd maakt het gebruik van een krukje zo goed als onmogelijk. Daarom moet ik van de grond kunnen opstappen.
Natuurlijk is het rijden van ijslanders een praktische zaak in deze. ( we schelen overigens maar één jaar Billy ;) )

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:33

Toch is het wel handig om wel vanaf de grond op te kunnen stappen. Stel dat je er naast ligt en er is geen krukje in de buurt.

Wat ik overigens wel heeeel irritant vind is dat dat krukje vervolgens wel de hele tijd in de bak moet blijven staan. Ik vind het gevaarlijk :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:34

Dit heet nieuws? Is dit niet al 20 jaar bekend?

Daarnaast snap ik de opmerking van Kuggur wel. Prima als je op stal via een krukje opstapt. Maar als je op buitenrit onverhoopt moet afstappen en er is niets in de buurt zullen zowel ruiter als paard het toch zonder krukje moeten klaarspelen. Of gaat iederern dan lopend naar huis? :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:34

Ik stap al 22 jaar op hetzelfde paard ( nu 29) elke dag ZONDER krukje op.
Mijn paard is dermate opgevoed dat hij braaf stil blijft staan.
Mijn paard is ongeveer 1.60 hoog en ik ben niet al te groot, wel te zwaar... weeg ruim 80 kilo.
Paard gaat ieder jaar naar de osteo voor een controle en heeft géén last van zijn rug.
Tevens niet narrig met zadelen of met de singel vastmaken, ik singel niet eens aan.
Ik kan vrij makkelijk opstappen dus wellicht ligt het daaraan.
Voor mij en mijn paard persoonlijk vind ik een opstapkrukje dus niet nodig.

Ik begrijp wel degelijk dat bv lespaarden die 4 keer een ruiter hebben die erop moet klauteren, erg lompe zware mensen die "zwaar" opstappen ( lees het zadel scheef trekken etc) wél een krukje gebruiken

Ik vind die krukjes in de baan mega irritant, ze stappen "ergens" op en dat ding blijft vervolgens in de bak staan...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:36

Ja dan heb je het over ijslanders. Ik zie geen enkele volwassenen helemaal soepeltjes op kunnen stappen bij een groot paard.

Ikzelf gebruik altijd een krukje, met de voornamelijkste reden dat het een stukje training is wat er imo in moet zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:47

vibabu schreef:
Wat ik overigens wel heeeel irritant vind is dat dat krukje vervolgens wel de hele tijd in de bak moet blijven staan. Ik vind het gevaarlijk :)

Want krukjes komen ineens tot leven en vallen je paard aan?

Je kunt er toch gewoon om heen rijden? :') Paard is ook niet blind hoor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:57

ElCamino schreef:
Ik vind die krukjes in de baan mega irritant, ze stappen "ergens" op en dat ding blijft vervolgens in de bak staan...

Ik stijg altijd via een krukje op buiten de rijbak.
Krukjes in de baan vind ik ook niet fijn, maar dat is eenvoudig op te lossen.
Bij mij is wel altijd de bak open, maar daar heeft bijna niemand last van.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:01

Nee maar om wat voor reden kan je paard wel schrikken en in het krukje gaan staan. Plus je moet bij elke oefening rekening houden met dat stomme krukje. Maar goed, zo vind ik mensen die zomaar in een rijbak gaan staan ook gevaarlijk :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:03

vibabu schreef:
Toch is het wel handig om wel vanaf de grond op te kunnen stappen. Stel dat je er naast ligt en er is geen krukje in de buurt.

Buiten is altijd wel een hek of iets te vinden waar je van kunt opstappen, toch? Ik heb het in elk geval nog niet meegemaakt dat ik niets kan vinden om op te stappen. Als ik er in de bak naast lig, dan loop ik gewoon terug naar de ingang om het opstapje te pakken.
Bij ons op stal staat een groot opstap blok voor de ingang van de bak. Dan staat ie ook niet in de weg :)

Kuggur schreef:
Nee, je mist mijn punt. Hoe, waar, en waarom ik rijd maakt het gebruik van een krukje zo goed als onmogelijk. Daarom moet ik van de grond kunnen opstappen.
Natuurlijk is het rijden van ijslanders een praktische zaak in deze. ( we schelen overigens maar één jaar Billy ;) )

Ah, dan had ik inderdaad je punt gemist. Excuses :D

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:07

Ik stap altijd op in de hoek, dan staat dat krukje helemaal niet in de weg. En ik denk inderdaad niet dat ik zonder krukje ooit op mijn paard kom. Hoe dat dan moet op buitenrit? Een boomstronk zoeken, of een picknicktafel/bankje of iets dergelijks. Tot nu toe is me dat altijd wel gelukt. Dat kun je wel dom vinden, maar ik ben inderdaad totaal niet lenig en daarnaast ben ik niet van plan het te gaan oefenen alleen maar omdat ik ooit misschien ernaast lig in het bos. Paard kan stilstaan naast de meest rare opstapplekken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:11

Ik rij op het strand of in de duinen en daar heb je geen opstapjes :') heel af en toe een verdwaald bankje als je mazzel heb.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:13

Millennia lang stijgen mensen al op zonder opstapje, en ook op de vorige maneges waar ik gereden heb gebruikten alleen de mensen die er zonder echt niet op kwamen (lees: te dik waren) een krukje. Sinds een jaar rij ik ergens anders en zie ik bijna iedereen gebruik maken van een krukje. Er zijn misschien wel goede redenen voor, maar toch moet ik erg wennen aan het idee. Het krenkt toch wel een beetje je trots om 'een krukje nodig te hebben'. Aan de andere kant, als het nou echt beter is, waarom zou je het niet doen?
Laatst bijgewerkt door _Ezra op 06-09-17 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:19

Ik ben van het tijdperk dat je zonder cap reed en zonder krukje opstapte. :+
Zeker over een kruikje was geen informatie te vinden dat het niet goed was zonder.
Pas later kwamen er pas berichten dat het voor zowel voor paard als zadel beter was met op te stappen.
En dat ben ik toen ook gaan doen. En gelukkig ook steeds meer mensen dat zien doen.

Ik heb maar een ukkie van een paard, dus ik kom er zonder ook wel op, pas nog gedaan met een buitenrit.
Maar waarom zou ik dat elke keer doen als het niet hoeft?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:35

Ik stapte vroeger -op de manege- nooit op met krukje, op grote paarden kreeg ik een voetje en dat was het :+ Maar de laatste jaren ben ik er wel beter op gaan letten, want mijn huidige bijrijdpaard (1.60 en ik 1.70) vindt het duidelijk fijner dat ik met een krukje opstap, dan gaat ze namelijk niet direct lopen na opstappen. Mijn vorige bijrijdpony van 1.40 was daar heel praktisch mee, want met een opstapkrukje kon ik zonder beugels te gebruiken in het zadel stappen :Y). Overigens kan ik ook gewoon van de grond opstappen, maar ik vind de rug van mijn paard toch belangrijker. Grappig verhaal, laatst kwam de zadelmaker bij een ander paard het zadel aanpassen, kon ze direct zien dat er niet met een krukje opgestapt werd, het zadel was scheef getrokken door altijd links zonder krukje opstappen :+

En een krukje in de bak vind ik niet zo'n ramp. Ik zet hem vaak bij de hindernispalen, dus dan staat hij niet in de weg. Ik probeer zowel links als rechts op en af te stappen, daar hamert mijn instructrice ook heel erg op en daarbij is het ook goed voor je coördinatie :D

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:49

Krukje gebruiken prima, maar:
Ik ben wel van mening dat men bij een degelijke ruiteropleiding gewoon wel moet leren hoe je correct moet opstappen vanaf de grond. Gewoon, zodat je het in geval van nood altijd wel zou kunnen.
(En nee, er is echt niet altijd een voorwerp in de buurt dat je in dat noodgeval als opstapje kan gebruiken)
Wat ik steeds vaker zie, is dat mensen (volwassenen en kinderen) gewoon niet in staat zijn om vanaf de grond op te stappen, en dan niet vanwege een lichamelijk ongemak of handicap.
Gewoon omdat men totaal niet over enige lichaamsbeheersing beschikt. Dat vind ik wel zorgelijk.
Van mijn part leert men die mensen op een turnpaard of dummy of wat dan ook hoe ze toch vanaf de grond kunnen opstappen, in plaats van met een echt paard.
Gewoon omdat het wel erg handig is als je het wel kán.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:03

flitzz schreef:
Ik denk dat Janneke2 bedoeld dat zelfs een olympisch kampioen met een opstapje opstapt..

Ik ging ervan uit dat hij al in het zadel zat (dat staat er namelijk ook) dus snapte niet helemaal hoe dit met op- en afstappen te maken heeft. Is het bij de 'grote paarden' gebruikelijk dat ruiters afstappen voor het volkslied?

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:21

Ik stap altijd via het hek op in de bak. Geen gedoe met een krukje wat in de bak blijft staan. Op wedstrijd vraag ik altijd of mijn vader mij een voetje wil geven. Voor als ik buiten wil rijden staat er een hoge stronk. Ik stap nooit van de grond op. Wel ben ik van mening dat je dit moet kunnen. Als je valt, of als je bijvoorbeeld buitenrijd en je moet om wat voor reden dan ook afstappen. Zels op een paard van ruim 1,80 lukte het mij toen ik onverhoopt buiten moest afstappen. Gewoon de beugelriem op het langste gaatje doen.

Of je moet echt een medische reden hebben en gewoon lekker in de bak blijven rijden. Maar als je op wedstrijden gaat of buitenritten, is het opstappen zonder krukje toch eigenlijk wel bijna een vereiste.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:22

Toen ik jong was lukte opstappen op een paard van 175 ook wel zonder de beugel langer te maken. En dat was nog springmaat ook.
Nu zal ik dat toch niet meer halen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:27

Kuggur schreef:

Ik KAN van de grond op stappen. Ik KIES er alleen voor omdat, indien de mogelijkheid er is om met een krukje op te stappen, niet te doen. :(:)

Op wedstrijd gaat het krukje gewoon mee. Ze hebben tegenwoordig hele fijne plooikrukjes die gewoon mee kunnen. Dus op wedstrijd is het ook geen vereiste. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:55

Tsja als ik een Ijslander had zou ik ook prima vanaf de grond erop kunnen. Maar mijn springgefokte ruin is wel een heel stukje hoger. Buiten zonder krukje is prima te doen, ik parkeer hem voor een bankje, picknick tafel of zet hem in een kuil, en soms biedt een boomstam ook uitkomst. En in de trailer staat standaard een opstapje. Hoe vaak we die op wedstrijd al niet uitgeleend hebben.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:02

Ik vind het eigenlijk veel stoerder dat ik mijn paard met een enkele aanwijzing kan parkeren langs ieder willekeurig krukje, bankje, rots of what ever, dan dat ik op kan stappen zonder krukje. Mijn paard is een van de weinigen bij ons op stal die netjes geparkeerd kan worden, vlak langs de rand waardoor het krukje kan blijven staan en niet in de weg staat. Daarna blijft ze keurig staan, met losse teugel om pas weg te stappen als ik daar toestemming/opdracht toe geef. Deze opvoeding zorgt er ook voor dat ze buiten waar dan ook keurig halt kan houden tijdens het opstappen met of zonder opstapje.

Ik kan ook opstappen zonder krukje maar het gaat inderdaad niet meer zo soepel als 20 jaar geleden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:21

Ik heb een IJslander en kan niet zonder krukje of andere verhoging opstappen. ( door lichte handicap )

Ik ga gewoon op buitenrit en ja als ik er af val of er onverhoopt af moet dan is het zoeken hoe ik er weer op kom. Tot nu toe altijd gelukt hoor dus absoluut geen reden om dan maar " altijd in de bak te moeten gaan rijden"

In de bak stap ik altijd in de hoek op, dus staat er nooit een krukje in de weg.