Eén paard dood en vier andere zwaargewond na Waregem Koerse

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Eén paard dood en vier andere zwaargewond na Waregem Koerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 05:40

Ik loop ook heel graag hard en fleur op als ik mag lopen, maar als ik gedwongen word met 30 graden een te zware wedstrijd op een hoog tempo te lopen heb ik daarna ook zware blessures.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:52

Ohja want een paard is natuurlijk een mens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:57

Ongelofelijk dat zelfs op dit forum er mensen zijn die dit verdrietige resultaat verdedigen :\

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:00

Was mijn vetgedrukte deel nog niet duidelijk genoeg? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:13

Hanne_SP schreef:
Ohja want een paard is natuurlijk een mens.

Nee, een paard heeft door zijn bouw nog veel sneller last van oververhitting. Da's waar ook.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:29

Juist. Maar ik blijf erbij, scheer ze niet allemaal over dezelfde kam. ;) Niet iedereen is heilig dat blijft een feit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:31

Wat heeft heilig zijn er mee te maken?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:39

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:45

Maak je geen zorgen, ik weet wat het betekent. Ik begrijp alleen niet hoe het hier in de context past.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 09:52

Het lijkt er op dat het wellicht te warm was voor deze koers en dat dit zijn tol ge-eist heeft.

Ik weet niet hoe de reglementen in Belgie zijn voor de Waregem Koersen en wat de kwalificatie-eisen zijn, ik ben alleen bekend met de situatie in de UK.

Er zijn alleen twee zaken die ik wellicht recht kan zetten:
1. zoals ik het bericht lees gaat het om 35 paarden die totaal over de hele dag meededen. Op een rendag worden er verschillende koersen gelopen. Dus niet 35 paarden in 1 race.
2. uiteraard worden steeplechasers (renpaarden) ook getraind over heggen/hagen/obstakels die ze tegen komen in de race. Het zou anders levensgevaarlijk zijn, niet alleen voor het paard, maar ook voor de jockey, de andere paarden en de andere jockeys.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 10:02

Blijkbaar is het ook levensgevaarlijk als ze er wel op getraind worden. Dat wordt keer op keer bewezen met doden en zware blessures. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:13

Mensen die dit resultaat "een acceptabel risico" vinden of iets wat gewoon bij de "sport" hoort, zijn het er blijkbaar helemaal dat dieren ter meerdere ere, glorie en vermaak van de mensen die dit soort zogenaamde "sporten" leuk vinden, opgeofferd mogen worden. Of dat ze een levensbedreigend risisco bij het uitvoeren er van lopen.
Geen énkel dier mag opgeofferd worden aan het vermaak van de mens. Geen renpaard, geen draver, geen stierenvechterij, geenhonden gevechten, geen Greyhounds-races en vele, vele sickening vermaaksactiviteiten meer, die niets met welbevinden van dieren te maken hebben.
Die goedpraterij over het inzetten van dieren voor menselijk vermaak vind ik stuitend.

Ook geheel voorbijgaand aan de crux van de zaak is "paarden kunnen in de wei ook een levensbedreigende blessure oplopen/verongelukken". Dat is waar, maar die worden toch nergens toe gedwongen met een opjagende ruiter op de rug? Of een schreeuwende eigenaar?
Dus dan maar nooit meer buiten laten lopen? In de stal kunnen ze zich niet ernstig verwonden? Het slaat nergens op. Het is alles goedpraterij van vermaak voor de mens.

Léven brengt risico's met zich mee, voor elk levend wezen.

Door mensen bedachte sporten schalen de risico's écht wel flink op.
Ik word er misselijk van dat er naar van alles en nog wat gezocht wordt (dat vinden ze leuk, daar zijn ze op gefokt, etc. net als rodeo paarden: nee, die zijn gefokt om te bokken, ja hoor , daarom hebben ze zeker die straps nodig en die varkens-stroomprikkers en zo heel veel voorbeelden meer)om dit soort gedwongen sporten/misbruik van dieren dus eigenlijk, maar een beetje goed te praten.

Ik kan wel weer raden wie zich nú weer aangesproken gaat voelen, ik vind het best, mij overtuig je niet van de "lol" voor zo'n dier van die enorm leuke "ze zijn er op getrained" en "ze zijn er voor gefokt" sporten. Of wat daar voor door moet gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:20

Woogy schreef:
Goed bezig bokt, vooral de negatieve berichten delen _/-\o_ +:)+

Veel andere berichten zijn er niet om te delen over deze bekendste Belgische paardenkoers.

De tol van zes jaar Waregem Koerse:
2017: 1 paard dood, 4 paarden gewond
2016: twee paarden gewond
2015: 1 paard dood
2014: geen slachtoffers
2013: 1 paard dood, enkele paarden liepen verwondingen op
2012: 1 paard dood

Als Jumping Mechelen, Indoor Brabant, CHIO Aken, eender welke wedstrijd, dezelfde cijfers zouden voorleggen, zou er ook kwaad over de springsport gekwaakt worden. Dit heeft niets te maken met de rensport in een kwaad daglicht te willen stellen. Dit zijn gewoon cijfers om niet trots op te zijn.

Dit is toch gewoon niet ok? Ik snap dat als je in die wereld zit, je ook de goede kanten ziet en dat is mooi.
Maar kijk nu eens alleen en objectief naar Waregem Koerse en deze slachtofferaantallen, dat kan je toch niet meer onder de mantel van onschuld bedekken?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:33

Hanne_SP schreef:
Punt 1: Moesten er geen ongelukken gebeurd zijn in deze race, dan zou GAIA met alle eer lopen. Dat is ook grotendeels een mediage*ile groep. Op grote evenementen staan ze er, maar op onbekende terreinen met ergere gevallen (zeg maar een paard in de straat) zijn ze anders niet zo gemakkelijk bereikbaar.

Helemaal mee eens. Ga je GAIA voor een individueel geval contacteren, dan hebben ze daar plots geen budget voor. En ze zijn ook niet bang om beelden te gaan vervalsen voor hun doeleinden (weet ik uit heel nabije bron, ik woon in een dorp waar vroeger drafrennen op straat georganiseerd werden).

Spijtig natuurlijk van die beenbreuk (maar een paard kan ook een been breken al spelend in de wei), maar om nu een pees- of knieblessure af te schilderen als "zwaargewond", nou, dan zouden er in mijn andere sport (hardlopen) heel wat zwaargewonden vallen hoor.