Paardenmarkt Voorschoten onder vuur bij dierenrechtenwebsite

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 14:22

Spaansepony schreef:
Ik wilde eigenlijk niet reageren, maar doe het toch.

Paarden op het filmpje zijn van mij, ja ze likken de grond.

Leuke paarden heb je Spaansepony!

Ik lees dit soort topics wel eens vaker en wat ik dan denk, en soms ook zeg, we moeten eens stoppen om dieren als mensen te behandelen! Daarmee voorkom je juist een heleboel leed.
Vroeger stonden paarden dag en nacht in stands, soms wel en soms niet met drinken. Een paard kan echt wel drie uur zonder hooi of drinken! Liever niet natuurlijk, dat snap ik wel. Maar als het wel een keertje gebeurt dan gaat hij er heus niet dood aan.
Ik maak ook wel eens een rit van 3uur, dan eet of drinkt hij ook niet en dat is een stuk inspannender dan 3 uur stil staan.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:16

Wie kan mij dan eens vertellen wat het nut is van paardenmarkten vandaag de dag?
In mijn ogen is het namelijk het zelfde als een cavia in een bouwmarkt kopen.
Een hondje op de Antwerpse vogeltjesmarkt

@ Danzzz; Aangevallen voelde ik me niet door jou.
Ik dacht misschien behoeft mijn bericht een betere uitleg?

Verder ben ik niet aangesloten bij welke dierenorganisatie dan ook.
Behandel ik mijn dieren alles behalve als mensen, en vraag ik me af waarom "mega stallen " niet benoemd mogen worden.
Ze zijn er, en iedereen zou zich daar net zo bewust van moeten zijn als het feit dat de melk van de koe komt en niet uit de supermarkt.

Spaansepony

Re: Paardenmarkt Voorschoten onder vuur bij dierenrechtenwebsite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:26

Nut van zo markt is dat alle handelaren makkelijker handel doen. Elkaar weer zien want dat gebeurt alleen op markten, elkaar makkelijker hun dieren kunnen aanbieden en tegelijk laten zien. Daarnaast het 'jonge' volk en kleinkinderen de wereld van de handel laten zien hoe zoiets in zijn werking gaat, wat overigens veel meer is dan alleen 'handjeklap'. En nog eens ontzettend leerzaam.

Waarom zou je de markt verbieden, in alle voorgaande jaren is dit al zo verbetert. En waarom mag het geen vermaak zijn waar mensen graag overheen lopen om te kijken? Zolang ze netjes behandeld worden hoeft zoiets helemaal niet afgeschaft te worden.
Ik wil je dan ook graag eens uitnodigen om het eens mee te maken achter de schermen en op zo dag mee te lopen met mij/ons.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:33

RaafSmits schreef:

gelukkig, want dat was absoluut niet mijn bedoeling

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:55

danzzz schreef:
RaafSmits schreef:

gelukkig, want dat was absoluut niet mijn bedoeling

Mijne ook niet.....bij niemand. _/-\o_
Zowel mijn mening als vragen zijn oprecht, waarom ook niet?
Vraag me alleen af waarom sommige lieden zo fel reageren......als een rode lap op een stier als er een puntje van kritiek voorbij komt.
Alleen dat wekt in mijn ogen al argwaan.
En ik vind het ook een leuk aanbod van Spaansepony, lijkt me alleen niet te realiseren ivm afstand en vervoer.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:01

RaafSmits schreef:
Wie kan mij dan eens vertellen wat het nut is van paardenmarkten vandaag de dag?

Ik ben niet perse voor het kopen van een dier in een winkel of op een markt hoor, maar als tuincentra voortaan gaan samenwerken met opvangen en asiels voor de "verkoop" van dieren dan heb je bijvoorbeeld al een vrij grote stap vooruit gemaakt. Dat is imo wel beter dan de handel in dieren helemaal uit het zicht laten gaan. Zelfde met de markten goede regulatie van handel is makkelijker als het een beetje op een centrale plek gebeurt. Markten met kermis achtig gebeuren zijn wat mij betreft dan ook inderdaad weer niet nodig. Maar hier is regelmatig gewoon een markt op een terrein bij een vee vervoerder, daar gebeurt verder niets geks en je hebt er nog een beetje zicht op.

Ik snap trouwens niet waarom een markt zoveel kwalijker zou zijn voor een paard dan een ander evenement. Op de meeste evenementen met paarden kan je toch wel een paard vinden wat aan een trailer staat zonder dat hij continue bij water kan, of is een er ergens wel een paard met schaafwondje, die misschien is natgeregend, een paard wat voor het eerst mee is en wat onrustig oogt etc. Daar kan je ook een heel dramatisch artikel bij schrijven. Bij dingen als ringsteken is ook vaak een kermis achtig gebeuren en bij echt grote concoursen ook. Volgens mij is het enkel makkelijk om handelaren op een markt te demoniseren omdat je ze makkelijk kan beschuldigen van een totale desinteresse in de dieren en enkel geldbelustheid, het gaat verder niet om wat er echt gebeurt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:00

liedje89 schreef:
RaafSmits schreef:

Ik ben niet perse voor het kopen van een dier in een winkel of op een markt hoor, maar als tuincentra voortaan gaan samenwerken met opvangen en asiels voor de "verkoop" van dieren dan heb je bijvoorbeeld al een vrij grote stap vooruit gemaakt. Dat is imo wel beter dan de handel in dieren helemaal uit het zicht laten gaan. Zelfde met de markten goede regulatie van handel is makkelijker als het een beetje op een centrale plek gebeurt. Markten met kermis achtig gebeuren zijn wat mij betreft dan ook inderdaad weer niet nodig. Maar hier is regelmatig gewoon een markt op een terrein bij een vee vervoerder, daar gebeurt verder niets geks en je hebt er nog een beetje zicht op.

Ik snap trouwens niet waarom een markt zoveel kwalijker zou zijn voor een paard dan een ander evenement. Op de meeste evenementen met paarden kan je toch wel een paard vinden wat aan een trailer staat zonder dat hij continue bij water kan, of is een er ergens wel een paard met schaafwondje, die misschien is natgeregend, een paard wat voor het eerst mee is en wat onrustig oogt etc. Daar kan je ook een heel dramatisch artikel bij schrijven. Bij dingen als ringsteken is ook vaak een kermis achtig gebeuren en bij echt grote concoursen ook. Volgens mij is het enkel makkelijk om handelaren op een markt te demoniseren omdat je ze makkelijk kan beschuldigen van een totale desinteresse in de dieren en enkel geldbelustheid, het gaat verder niet om wat er echt gebeurt.

Wat jou vergelijk met concoursen en eventen aangaat denk ik dat er één wezenlijk verschil is, en dat je dán als eigenaar uiterst zorgvuldig met je dier omgaat en op stap gaat.
Juist dat mis ik bij zo een paardenmarkt.
Dan is het opeens "handel "

En er zal zeker verschil zitten tussen een goed paard of goede pony, en tussen de dieren die tussen wal en schip vallen en voor een knip voor de neus verkocht worden.
Dát steekt me.
Bij een goed dier is men zorgvuldig en correct, een minder dier wordt soms letterlijk bij kop en kont gepakt om ergens in een hoekje bij de rest van de kneusjes te worden gesmeten.
Dat!!
Echt niet dat ze uren zonder water staan, transport wondjes oplopen, of uren vast staan.
Dat snap ik nog wel......alleen de houding van de kopende of verkopende partij irriteert me al.
Het is handel wat de klok slaat en opeens doe je er als dier niet meer toe.
En ik snap best dat je zo nu en dan niet om de handel heen kan, maar ik snap niet dat er best veel mensen dan opeens zo een andere persoonlijkheid lijken te krijgen.......over de rug van een dier.

Als een dier handel is en je handelt in of met dieren snap ik bést dat je niet bij elk verkocht dier krokodillentranen gaat huilen, maar respectvol en zorgzaam blijven naar het dier toe is wel het minste.
En dát mis ik vaak.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:12

en toch durf ik best te beweren dat het dier daar niet warm of koud van wordt, dat juist dat "respectloze" voor dat dier een heel, heel stuk minder interessant is dan die bak water. Dat respectloze heeft die niks van, zolang hij zijn bak water maar heeft, van respect blijf je niet leven en zonder water ga je dood. Zo banaal instinctief "denkt" een dier.

Ondanks dit wetende, ben ik het nog steeds met je eens, maar dan wel met de wetenschap dat dit MIJN emotie is en niet dat van het dier en daarom heb ik altijd de moeite met emoberichtgeving van dit soort organisaties, het beïnvloed zelfs mij. Tegen beter weten in voel ik het precies als jij maar weet ik dat het verstandelijk onzin is. gek he?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:16

Dus mag het en is het oké??

Oeps.........daar wordt ik nu even naar om.
Want in dat geval moet er in jou ogen veel "oké "zijn zoals wij met onze dieren omgaan.
Sorry.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:19

??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:38

Ik denk dat je handelaren daarbij wel heel erg over een kam scheert. Ik ken een handelaar die misschien meer passie heeft voor het handelen zelf dan voor ponies, maar een onderdeel daarvan is voor hem wel degelijk met ook het verschijnen met het beste paard bij een keuring of markt en dat paard ook heel netjes presenteren en er dus normaal mee om gaan. Bovendien is zo'n markt strikt gezien nog steeds helemaal niet het probleem maar de handel in kneusjes is daar gewoon echt zichtbaar en anders kan je m negeren :=

Ik ken trouwens ook gewoon ruiters die ivm prestige nog wel eens vergeten om respect uit te dragen naar hun paard op wedstrijd ed. Imo is de tegenstelling tussen geld en prestige helemaal niet zo groot, bovendien is er op sommige sportevenementen op de achtergrond echt wel flink handel bezig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:40

RaafSmits schreef:

Je hebt veel keuze op 1 dag (als koper) en kan veel potentiële klanten (als verkoper).

Ik heb met Pinksteren nog een leuke pony gekocht om op den duur voor het karretje te zetten.
Dit jaar met de zuidlaarder paardenmarkt gaat ook de trailer mee en hoop ik 2 onbeleerde 2 1/2 jarige mee te kunnen nemen.

Het is gewoon snelle handel en de prijzen zijn aantrekkelijk.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:41

Zoals ik het lees maakt het in jou ogen dus niet uit of je respect hebt voor het dier of niet, zolang hij zijn natje en droogje maar heeft wat dat heeft bepaald of hij blijft leven?

Corrigeer me maar als ik het verkeerd begrijp.
( sorry.....dubbele post )
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 03-08-17 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:42

RaafSmits schreef:
Zoals ik het lees maakt het in jou ogen dus niet uit of je respect hebt voor het dier of niet, zolang hij zijn natje en droogje maar heeft wat dat heeft bepaald of hij blijft leven?

@ Danzzz Corrigeer me maar als ik het verkeerd begrijp.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:47

liedje89 schreef:
Ik denk dat je handelaren daarbij wel heel erg over een kam scheert. Ik ken een handelaar die misschien meer passie heeft voor het handelen zelf dan voor ponies, maar een onderdeel daarvan is voor hem wel degelijk met ook het verschijnen met het beste paard bij een keuring of markt en dat paard ook heel netjes presenteren en er dus normaal mee om gaan. Bovendien is zo'n markt strikt gezien nog steeds helemaal niet het probleem maar de handel in kneusjes is daar gewoon echt zichtbaar en anders kan je m negeren :=

Ik ken trouwens ook gewoon ruiters die ivm prestige nog wel eens vergeten om respect uit te dragen naar hun paard op wedstrijd ed. Imo is de tegenstelling tussen geld en prestige helemaal niet zo groot, bovendien is er op sommige sportevenementen op de achtergrond echt wel flink handel bezig

Ik denk dat je daar ook zeer zeker gelijk in zal hebben ( wat beide argumenten betreft. )
Ik denk ( hoop ) alleen dat men iemand die bij een vereniging over de scheef gaat eerder op zijn of haar nummer zet als op een paardenmarkt.
Op een paardenmarkt lijkt het of de handelaars de dienst uit maken, het is een ons kent ons gemeenschap.
Ik heb wel heftige opnames gezien van buitenstaanders die commentaar gaven op de manier van doen bij markten.......dat werd best een partij intimiderend.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:03

RaafSmits schreef:

nee niet in mijn ogen, het IS gewoon zo.

in mijn ogen ben ik net als jij en vind ik dat niet ok, maar het is niet zo dat omdat ik dat zo voel dat het ook daadwerkelijk zo is.

Onderaan de streep interesseert respect een dier helemaal niks maar is die emmer water wel belangrijk. Het is even omdenken, maar als je dat eenmaal kan dan zie je pas hoe je gemanipuleerd wordt.

Ik vind respect naar dieren toe een van de grondvoorwaarden om met dieren om te mogen gaan, maar dat is mijn emotie.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 10:33

Utixo schreef:
Kom op zeg, paarden die op een markt gaan liggen?

En die paarden op dat filmpje de grond staan te likken kunnen net zo goed de grond gewoon lekker zout vinden. Vind het wel goed gevonden "zo'n dorst dat ze probeerden het regenwater van de grond af te likken".

niet van de grond, van de paaltjes. Er wordt ook duidelijk gesteld dat er wel een drinkwatervoorziening aanwezig was maar dat men daar geen gebruik van maakte. Ik snap die afgunst jegens dierbescherming etc nooit zo erg, altijd die smalende opmerkingen. En er zijn op markten zat paarden die gaan liggen. Uitputting van de reis, jonge dieren net gespeend en hop de markt op dus uitputting van de stress. Natuurlijk gaat een paard wat lekker in zijn vel zit niet zomaar even lekker liggen daar omdat ie zin heeft in een dutje.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:08

farahdiba46 schreef:
Utixo schreef:
Kom op zeg, paarden die op een markt gaan liggen?

En die paarden op dat filmpje de grond staan te likken kunnen net zo goed de grond gewoon lekker zout vinden. Vind het wel goed gevonden "zo'n dorst dat ze probeerden het regenwater van de grond af te likken".

niet van de grond, van de paaltjes. Er wordt ook duidelijk gesteld dat er wel een drinkwatervoorziening aanwezig was maar dat men daar geen gebruik van maakte. Ik snap die afgunst jegens dierbescherming etc nooit zo erg, altijd die smalende opmerkingen. En er zijn op markten zat paarden die gaan liggen. Uitputting van de reis, jonge dieren net gespeend en hop de markt op dus uitputting van de stress. Natuurlijk gaat een paard wat lekker in zijn vel zit niet zomaar even lekker liggen daar omdat ie zin heeft in een dutje.

Maar dieren die zo uitgeput zijn van de reis komen niet eens de markt op die zakken al door hun hoeven bij de controle aan de 'deur'.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 11:12

danzzz schreef:
RaafSmits schreef:

nee niet in mijn ogen, het IS gewoon zo.

in mijn ogen ben ik net als jij en vind ik dat niet ok, maar het is niet zo dat omdat ik dat zo voel dat het ook daadwerkelijk zo is.

Onderaan de streep interesseert respect een dier helemaal niks maar is die emmer water wel belangrijk. Het is even omdenken, maar als je dat eenmaal kan dan zie je pas hoe je gemanipuleerd wordt.

Ik vind respect naar dieren toe een van de grondvoorwaarden om met dieren om te mogen gaan, maar dat is mijn emotie.

Met respect moet je altijd omgaan met dieren dus ook met veemarkt of paardenmarkt paarden.
Maar een dier voelt echt niet hoe hij van achter word bekeken en dat daar handjeklap gedaan word.
Dat je ze netjes moet behandelen zonder te meppen en slaan staat natuurlijk voorop, wij meppen ze zelfs niet eens de wagen in want dan blijven ze thuis.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 15:41

RaafSmits schreef:
Paarden/dierenmarkten zijn niet meer van deze tijd.
Goedkoop volksvermaak over de ruggen van dieren.
Of de markt deze keer nu wel of niet door de beugel kon lijkt me niet ter zaken.
Sorry.
Mijn mening.

Maar dat is toch puntje bij paaltje de kern van paardrijden als hobby?
Goedkoop is het niet, maar je haalt je vermaak letterlijk over de rug van een dier :)