Augustus: bijters en stekers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:22

En dan heb je nog de stalvlieg! Deze zien eruit als een gewone vlieg, maar ze steken erg gemeen. Rotbeesten

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:05

Kaatje_S schreef:
En dan heb je nog de stalvlieg! Deze zien eruit als een gewone vlieg, maar ze steken erg gemeen. Rotbeesten

Ja, de stalvlieg! Deze had in het rijtje stekers moeten staan, goed opgemerkt. Is inderdaad een hinderlijk, bloedzuigend vliegje met een opvallende snuit.. Legt zijn eitjes in de mest. Wachten rustig op stal tot de paarden binnen komen en worden dan actief.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:31

Ik ga ff wbt dazen de knuppel in het hoenderhok gooien :Y) !

Want gezien poelen, water oid : dat is dubieus nl.
Hier kun je nl aan het begin ve dorp (aan rand ve bos) de paarden overdag niet fijn buiten hebben staan of fijn buiten rijden zonder dat je lek wordt gestoken :n
Maar
Aan de andere kant vh dorp (3 km verdrop, ook aan rand van bos en water) en daar kunnen ze overdag gewoon fijn buitenstaan en heb je als je rijdt er 10 ipv 500!!!

Zo ook stukkie verderop: lommelse sahara
Bos en ven en altijd daasvrij?!

Hoe verklaren jullie dit? Want ik snap het niet nl :oo

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:38

Dat is er inderdaad ook een die ik niet begrijp en ook altijd is opgevallen. (wel mooi die lommelse Sahara)
Dan hoor ik mensen zeggen, het ligt er aan of er veel loofbomen staan of veel dennenbomen, ik herken het verschil nog niet.
Ook eens gelezen als je langs een grote stal met veel varkens komt veel dazen, ook nog niet zo ervaren.
Veel mais is veel dazen., plak achter ons heeft elk jaar wat anders, ook nooit verschil gemerkt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:44

Bruintje: die van loof- en naaldbomen hoor ik ook regelmatig!
Ik zie dus dat dat echt niet uit maakt!
In al die genoemde bossen staat er van alles wat :') !

Hier kippen en varkensstallen binnen 1 km; geen verschil!

Ok, het paadje waar we nu door motten voor na bos, staat aan 2 kanten mais dus das iets erger dan normaal. Overigens staat er nu mais 2 m van buitenbak af en geen verschil met andere jaren.
Dus schiet mij maar lek }:0

Heb ook ooit gehoord dat het aan "de soorten ondergrond" gaat?
Nou, dat zou kunnen!!!

Mooi he, de sahara!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:47

Hier een stukje verderop loopt een zandpad, ik zie het verschil aan grond niet. Ook niet aan struiken, beide kanten weiland. Geen huizen/ boerderijen.
Het eerste stuk word je opgevreten, moet je draven.
Dan ineens stoppen ze de achtervolging en kun je rustig stappen.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:54

Evelienepien schreef:
Ik ga ff wbt dazen de knuppel in het hoenderhok gooien :Y) !

Want gezien poelen, water oid : dat is dubieus nl.
Hier kun je nl aan het begin ve dorp (aan rand ve bos) de paarden overdag niet fijn buiten hebben staan of fijn buiten rijden zonder dat je lek wordt gestoken :n
Maar
Aan de andere kant vh dorp (3 km verdrop, ook aan rand van bos en water) en daar kunnen ze overdag gewoon fijn buitenstaan en heb je als je rijdt er 10 ipv 500!!!

Zo ook stukkie verderop: lommelse sahara
Bos en ven en altijd daasvrij?!

Hoe verklaren jullie dit? Want ik snap het niet nl :oo

Het enige waar dazen niet tegen kunnen is wind. Kan het zijn dat het dazenvrije stuk van je dorp precies de kant is die de wind opvangt? Hoe opener het terrein, hoe meer wind, hoe minder dazen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:03

Tja, van hardere wind (en nachttemperatuur kouder dan 15 gr) weet ik maar van windrichtingen weet ik niets :+
En aangezien wind ook draait en op plaats 1 altijd dazen zitten zomers lijkt me dat er niets mee te maken hebben, eerlijk gezegd. Verder alles hetzelfde ..
Sterker nog: plaats 2 en sahara zijn meer omgeven door bos?!

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:27

Evelienepien schreef:
Tja, van hardere wind (en nachttemperatuur kouder dan 15 gr) weet ik maar van windrichtingen weet ik niets :+
En aangezien wind ook draait en op plaats 1 altijd dazen zitten zomers lijkt me dat er niets mee te maken hebben, eerlijk gezegd. Verder alles hetzelfde ..
Sterker nog: plaats 2 en sahara zijn meer omgeven door bos?!

Dan kan de reden ook voedsel zijn. Dieren leven daar waar hun eten is, dazen hebben bloemen nodig (nectar) en de larven van de daas eten eiwitrijk voedsel (slakken, wormen en andere insecten).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:34

Hoeveel wind moet er staan dan willen ze weg gaan?
Wij wonen tussen de akkers. soms een maisveld aangrenzend, maar dat is niet elk jaar.
Mensen uit het dorp die bij ons komen zeggen ook altijd bij jullie waait het altijd. En in de winter zeggen ze bij jullie is het altijd een stuk kouder.

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 16:07

Ze spreken over een 'flinke wind', wat het exact zou moeten zijn durf ik je ook niet te zeggen. Maisvelden geven veel dazen, windvrij en veel voedsel voor de larven.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat bij jullie het verschil maakt dat de dazen ineens stoppen. En over het assortiment bomen, loof-of dennenboom, dat zegt mij niets.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:09

Dan zal het hier niet vallen onder flink wind, maar dat je dan meer richting kust moet denk ik?

Maisveld heb ik hier nog geen verschil in gemerkt.
Niet als de buurman het heeft, niet de jaren op een rij dat we het zelf hadden.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:58

Qua wind? T waait hier vandaag 22 km p u, luchtvochtigheid 65%, af en toe zon, gevoelstemp 25 gr en amper een daas...
Voor begrippen geen harde wind, gevoelsmatig lekker windje, maar langs de mais af, leek het wel de kust :') ! Zou er geen wind zijn, zouden er wel meer hebben gezeten iig...
Afijn, ik snap die beesten gewoon echt niet :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:10

Dit jaar inderdaad heel veel vliegen en dazen.

Ik heb er nog nooit zoveel op mijn erf gehad en dazen heb ik normaal helemaal niet.
Hier staat alles vol met mais maar of dat nu de oorzaak is? Dan zou ik ieder jaar veel dazen moeten hebben.
Dazen zitten wel in Eiken bomen, dat zeker!

Dit jaar had de boer achter mij zijn jongvee heel vroeg al op het land en met de mais nog laag, vlogen ze mijn erf op.
Als de mais al hoog is heb ik geen last van dazen omdat ze dan niet van de koeien over de mais naar mij kunnen komen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 07:22

Ook hier dit jaar veel dazen en vliegen. Wat ik eerder wel heb gemerkt als het s nachts een stuk kouder wordt of het verschil tussen dag en nacht groter wordt houd het op. Dan kan het overdag heerlijk warm zijn maar zijn de nachten kouder

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 07:41

Jet schreef:
Oomens, daar heb je gelijk in, die zitten niet bij paardenbenen, dit zijn dus horzels.

Anna79, waarom je ze daar nu ineens wel zag en anders niet weet ik niet. Bij ons zitten ze niet ( in de kop van Noord-Holland, hier zie je ook nooit gele stipjes op de benen. Bij mijn vorige paard heb ik dat wel gehad als ze mee was op vakantie.

Bruintje, dan denk ik nog eerder dat het met de droge warmte in combinatie met water ( sloten, poeltjes, meertjes) te maken heeft dan met warmte en vocht ( van dauw). Maar goed, veel maakt het niet uit, ze zijn er nu en straks zijn ze weer verdwenen.
zitten hier zeker wel hoor -O- je hebt gewoon mazzel :P jaren in den helder gewoont incl last. Viel me wel altijd op dat ene het wel had en andere niet..ms vinden ze jouwe gewoon niet lekker :D

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 08:29

Wik zitten momenteel in Oostenrijk en ook hier wordt met gegrepen door de dazen. Echt niet normaal. M'n dochter heeft twee maal gereden maar ik niet. We slaan dit jaar over daar ik hier niet gemotiveerd door raak. Dochter onder begeleiding van eigenaresse en aan de lijn. Ze heeft nog niet zoveel ervaring en door de dazen worden zelfs de nuchtere haflingers onrustig. Dus zekere voor het onzekere. Ondanks dat vond ze het wel super.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 20:52

girlyggirl schreef:
Jet schreef:
Oomens, daar heb je gelijk in, die zitten niet bij paardenbenen, dit zijn dus horzels.

Anna79, waarom je ze daar nu ineens wel zag en anders niet weet ik niet. Bij ons zitten ze niet ( in de kop van Noord-Holland, hier zie je ook nooit gele stipjes op de benen. Bij mijn vorige paard heb ik dat wel gehad als ze mee was op vakantie.

Bruintje, dan denk ik nog eerder dat het met de droge warmte in combinatie met water ( sloten, poeltjes, meertjes) te maken heeft dan met warmte en vocht ( van dauw). Maar goed, veel maakt het niet uit, ze zijn er nu en straks zijn ze weer verdwenen.
zitten hier zeker wel hoor -O- je hebt gewoon mazzel :P jaren in den helder gewoont incl last. Viel me wel altijd op dat ene het wel had en andere niet..ms vinden ze jouwe gewoon niet lekker :D

Kennelijk hebben wij geen lekker weiland voor horzels, bij geen een paard in al die jaren dat ik er sta heb ik die eitjes gezien ( staan er + 50). Overigens ook niet toen ik in 't Veld stond en niet toen ik in Callantsoog stond, apart dat het in Den Helder dan weer wel voorkomt/voorkwam. En vroeger in Schagen ook niet trouwens, ook niet bij de manegepaarden van destijds.