EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:52

gekvanfleur schreef:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... rland.html

Dit is denk een goede uitleg waarom we niet allemaal in paniek hoeven te raken. Paard heeft dit waarschijnlijk al lang (drager) en is bij een routinecheck ontdekt.

Dat stelt me juist eigenlijk niet gerust. Blijkbaar lopen er paarden rond, die nooit echt ziek zijn geweest, maar dus wel de ziekte onder de leden hebben. Wie weet hoeveel meer van die paarden er rond lopen. Nu er getest gaat worden zouden er wel eens meer naar voren kunnen komen.....

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de paarden worden ingeslapen. Paard blijft levenslang drager, maar als de ziekteverschijnselen in lang niet alle gevallen erg zijn (of paarden zelfs niet ziek worden), wat is dan het probleem? Dan maak je toch juist je paardenpopulatie (de paarden die niet ziek worden) sterker. Of denk ik nu te simpel?

In ieder geval hoop ik echt van harte dat het hier bij blijft........

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:52

Kinkt niet best :n

Fitzroy

Re: EIA geconstateerd bij een paardenbedrijf in Vreeland *update

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:13

Je kunt je idd afvragen hoeveel paarden dit ongemerkt in Nederland al hebben.
Ik vind het wel heftig, als je zomaar ineens je paard moet laten inslapen terwijl deze al jaren drager is zonder dat iemand dat weet.
Wat ik me afvraag: moest deze stal testen of hebben ze dit zelf besloten?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:20

gekvanfleur schreef:
http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... rland.html

Dit is denk een goede uitleg waarom we niet allemaal in paniek hoeven te raken. Paard heeft dit waarschijnlijk al lang (drager) en is bij een routinecheck ontdekt.

Het wrange is dat dit paard nog nooit in Duitsland is geweest en al jaren in Nederland staat.’
Het paard –dat oorspronkelijk uit Argentinië komt–vertoonde ook geen ziekteverschijnselen. ‘Waarschijnlijk is het al jaren drager en heeft het zich nooit geopenbaard.’ Ook is er nooit een ander paard in de nabijheid van het besmette paard ziek geworden.

Vraag is of het dier getest is voordat het Argentinië heeft verlaten! :n

Vraag is of er ook op de locatie dekhengsten staan, en of die regulaire getest zijn op EIA. Wat overigens verplicht is binnen EU. EIA is overdraagbaar via sperma!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:21

Fitzroy schreef:
Je kunt je idd afvragen hoeveel paarden dit ongemerkt in Nederland al hebben.
Ik vind het wel heftig, als je zomaar ineens je paard moet laten inslapen terwijl deze al jaren drager is zonder dat iemand dat weet.
Wat ik me afvraag: moest deze stal testen of hebben ze dit zelf besloten?

3 maanden gesloten wegens quarantaine!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:33

Dat vroeg ik toch niet? Ik vroeg me alleen af waarom dat bedrijf getest werd en wie daartoe besloten had.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:43

Peterina ik las net in het artikel dat er geen export restricties zijn voor sperma. Ik neem aan dat dat sowieso altijd getest wordt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:02

Peterina schreef:
Vraag is of het dier getest is voordat het Argentinië heeft verlaten! :n
Paarden vanuit Zuid-Amerika vliegen eigenlijk altijd via Miami en daarvan weet ik dat een coggings test in ieder geval verplicht is. Voor Nederland vermoed ik ook maar dat zou ik op moeten zoeken.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:53

Bah, wat eng dat het nu zo dichtbij komt.
Ik wist wel van mijn vrienden in Florida dat ze een negatieve coggings test moeten hebben om op wedstrijd te gaan.
Ook daar geldt dat je 2 opties hebt als je paard positief test...inslapen of levenslang in quarantaine. Laatste lijkt me geen reële optie :-(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:09

gekvanfleur schreef:
Dus eigenlijk moet je een drager ook ruimen, want een paard levenslang isoleren is imo geen optie.

Ik hoop met mijn hele hart dat het hierbij blijft. Wat naar dat het nu ook hier in NL is. Wel 'gek' dat het dan weer een polopaard is. Als hij niet in Duitsland geweest is zou je zeggen dat die kans niet zo groot is. Zoveel polopaarden zijn er relatief niet in Nederland.

Nou ja; als je als eigenaar van een drager meerdere lotgenoten kan vinden (zoals die kudde in Italie wat hier eerder gelinked werd) en zo meerdere dragers bij elkaar kan zetten, zou isolement wel paardwaardig uitgevoerd kunnen worden.
Je loopt als eigenaar natuurlijk wel (net als bij de net genoemde kudde) de kans dat je je paard nog nauwelijks kunt zien, omdat die opvangplek bv helemaal aan de andere kant van het land is, of zelfs over de grens.

Maar in alle andere gevallen zou de dood beter zijn ja.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 04-07-17 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 21:09

Paarden uit Argentinië moeten normaliter bij import naar de EU getest worden op EIA.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:06

Geldt die test ook voor paarden binnen de eu want er komen ladingen vol uit portugal, spanje etc?

Vind het heel erg voor de eigenaar van dit paard, je kan er per slot van rekening niks aan doen..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 22:57

Het probleem met testen bij invoer een momentopname is, als een paard negatief is wil dat zeggen dat op het moment van testen geen antistoffen gevonden zijn. Echter duurt het tot 3 maanden voordat antistoffen zichtbaar zijn in het bloed.
3 maanden quarantaine houden is geen optie voor sportpaarden, maar ik snap niet dat ze de paarden 3 maanden na invoer niet nog een keer testen. Dan sluit je se incubatietijd uit en voorkom je dat een geïnfecteerd dier jaren lang in NL verblijft zonder te weten dat hij drager is.

Paarden uit Europese risicolanden worden ook getest.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:02

Wrange vind ik dat er dus mogelijk paarden zijn die het al jaren hebben als drager zijnde, dat nooit problemen heeft gegeven, immers nooit echt een uitbraak van heel zieke paarden bekend, nu in de paniek toevallig omhoog komt en je paard dan opeens met worden afgemaakt uit voorzorg...... Misschien moet een groot percentage wel geruimd worden als je nu alles preventief gaat testen terwijl ze stiekem allemaal al jaren drager zijn? Das toch zot of zie / begrijp ik iets verkeerd

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:07

Als er zoveel dragers zouden zijn dan zouden er ook zieke dieren (lijders) moeten zijn. Die zijn nog niet aangetroffen dus ik verwacht dat het aantal dragers wel meevalt.

Het alsnog testen van importpaarden uit risicolanden zou een optie zijn, maar met het gebrekkige I&R systeem is het lastig deze dieren op te sporen.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 00:49

Als sommige paarden al jaren drager zijn? Is er de afgelopen jaren überhaupt wel een paard er ziek van geworden? Als geen een paard tot nu toe echt ziek is geworden snap ik niet helenaal dat ze worden ingeslapen...

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 02:45

Bij ons in de US moet er jaarlijks een Coggins test worden gedaan als je mee wilt doen aan wedstrijden, buitenritjes ed. Op sommige locaties wordt een halfjaarlijkse Coggins test verlangd. Ook paarden die ik importeer vanuit Nl. worden voor vertrek op deze ziekte getest, anders komt het niet de USA in. Misschien alle paarden die reizen een verplichte jaarlijkse Coggins test laten afnemen, zo houd je het onder controle.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:08

Het is de vraag of een uitbraak van EIA altijd als zodanig herkend wordt door een DA of eigenaar. Ook omdat Nederland tot nu toe vrij zou zijn.
Symptomen lijken best op andere ziektes of ouderdomsklachten zolang er geen bloedtesten wordt gedaan. Paard is op, laat inslapen en niemand die iets door heeft.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:47

Tancreda4 schreef:
Wrange vind ik dat er dus mogelijk paarden zijn die het al jaren hebben als drager zijnde, dat nooit problemen heeft gegeven, immers nooit echt een uitbraak van heel zieke paarden bekend, nu in de paniek toevallig omhoog komt en je paard dan opeens met worden afgemaakt uit voorzorg...... Misschien moet een groot percentage wel geruimd worden als je nu alles preventief gaat testen terwijl ze stiekem allemaal al jaren drager zijn? Das toch zot of zie / begrijp ik iets verkeerd

Er zullen niet heel veel dragers zijn in Nederland. Exportpaarden worden getest en bij slachtpaarden wordt er steekproefgewijs getest en er is maar 1x eerder een paard positief getest in Nederland.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:36

Toby schreef:
Bah, wat eng dat het nu zo dichtbij komt.
Ik wist wel van mijn vrienden in Florida dat ze een negatieve coggings test moeten hebben om op wedstrijd te gaan.
Ook daar geldt dat je 2 opties hebt als je paard positief test...inslapen of levenslang in quarantaine. Laatste lijkt me geen reële optie :-(

Als wij naar Italië op wedstrijd gaan moet je ook verplicht de cogginstest laten doen. Ik geloof naar Polen ook en in Duitsland was dit ook een tijdje terug.
Ze zouden het verplicht door heel Europa moeten doen vind ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:25

Ik snap alleen het afmaken niet. Het is eigenlijk geen ernstige ziekte, gewoon net zoiets als rhino. Pech als je paard er aan overlijdt, maar je kunt verspreiding toch niet voorkomen.
Je hebt vast meer dragers, maar daar weet je het niet van. en die dragers zijn gewoon gezond.

Met droes mag je overal gewoon heen, en is isolatie niet verplicht. Je hoeft het niet te melden en je kunt gewoon van en naar een stal met droes.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:42

germie schreef:
Ik snap alleen het afmaken niet. Het is eigenlijk geen ernstige ziekte, gewoon net zoiets als rhino. Pech als je paard er aan overlijdt, maar je kunt verspreiding toch niet voorkomen.
Je hebt vast meer dragers, maar daar weet je het niet van. en die dragers zijn gewoon gezond.

Met droes mag je overal gewoon heen, en is isolatie niet verplicht. Je hoeft het niet te melden en je kunt gewoon van en naar een stal met droes.

Verspreiding kan je wel remmen door dragers af te maken. Dit is het eerste geval in Nederland dus tot nu toe is verspreiding redelijk goed voorkomen. Als je dragers laat rondlopen dan heb je het risico dat steeds meer paarden besmet zullen worden en het hier straks een endemische ziekte is. Zodra je dragers gaat laten rondlopen dan is het geen pech meer als je paard aan EIA overlijdt maar dan had het voorkomen kunnen worden door het nu de kop in te drukken. Rhino dragers op die manier afmaken is geen optie omdat we dan heel veel paarden moeten opruimen, EIA is nog in de hand te houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:21

Dit baart me grote zorgen.Ik zou een niet-zieke drager niet willen laten ruimen. Maar ik weet dat je dan problemen krijgt. Een paard is geen object,wat het voor de wet wel is, maar een uniek levend wezen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:50

ja dat klopt, dat zijn alle dieren, ook de mensen in Afrika die als ratten sterven en daar liggen we ook niet meer wakker van. Dit is nu eenmaal de manier om op te treden als er uitheemse ziekten optreden en dat hebben we maar te accepteren. Misschien wordt het tijd dat we in NL ook in het dierziektefonds in gaan betalen als paardenhouder, dan kun je nog een schadevergoeding krijgen.

denk dat het aantal dragers wel meevalt, want dan zouden er ook veel meer lijders moeten zijn.

en de vraag bij al die verplichte testen is natuurlijk, gebeurt het wel op de juiste manier. er kunnen testen verwisseld worden en bij andere paarden bijgevoegd worden, bloedmonsters verwisseld worden, misschien wel helemaal niet getest, who knows....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:23

NenaC schreef:
ja dat klopt, dat zijn alle dieren, ook de mensen in Afrika die als ratten sterven en daar liggen we ook niet meer wakker van. Dit is nu eenmaal de manier om op te treden als er uitheemse ziekten optreden en dat hebben we maar te accepteren. Misschien wordt het tijd dat we in NL ook in het dierziektefonds in gaan betalen als paardenhouder, dan kun je nog een schadevergoeding krijgen.

denk dat het aantal dragers wel meevalt, want dan zouden er ook veel meer lijders moeten zijn.

en de vraag bij al die verplichte testen is natuurlijk, gebeurt het wel op de juiste manier. er kunnen testen verwisseld worden en bij andere paarden bijgevoegd worden, bloedmonsters verwisseld worden, misschien wel helemaal niet getest, who knows....

Vroeger werden mensen die melaatsheid hadden geheel geisoleerd van anderen gehouden,soms zelfs op eilanden waar ze nooit meer af mochten.Molokai bijv. Tegenwoordig zijn er wel medicijnen voor die ziekte.Dan moeten er voor paarden toch ook een medicijn tegen deze ziekte te vinden zijn.