Paard slaat op hol met huifkar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 17:52

Jessliey schreef:
Ah bah, harde bewijs dat het toch dieren blijven he..

Twijfelde je daar dan aan...? :D

LadyMadonna

Re: Paard slaat op hol met huifkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:02

Volgens het bericht ging het paard pas echt aan de kletter toen menner en groom eraf sprongen :?
Zelf een keer goed aan de kletter geweest met een wagen, eerste reactie was eraf springen, maar waar blijf je dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:03

LadyMadonna schreef:
Volgens het bericht ging het paard pas echt aan de kletter toen menner en groom eraf sprongen :?
Zelf een keer goed aan de kletter geweest met een wagen, eerste reactie was eraf springen, maar waar blijf je dan?

Op de grond... :D
Maar serieus, ben je blijven zitten, en is het goed afgelopen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:08

Ik ben blijven zitten tot de pony vol tegen een lantaarnpaal liep en ik als een lappenpop van de wagen vloog (snelheid en ineens stil staan wilde niet zo....)
Godzijdank zat de pony toen met het tuig vast in de struiken waardoor ze niet verder kon, anders hadden de gevolgen niet te overzien geweest (hoofdweg van Amersfoort)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:09

Tja, is mij ook overkomen. Ik werd al gelanceerd voor ik er erg in had.
Menner was al overboord toen we een hobbel namen en hij had de leidsels in zijn handen. Zit je dan op een stuurloze bok. De andere eigenaar schreeuwde naar me, wat er ook gebeurd blijf zitten. Ik dacht nog yeah right, we hebben geen stuur, paard kalmeert niet en elke klap hadden we ondersteboven kunnen liggen met alle gevolgen van dien.

Maar paardlief rende stuurloos over de veluwe dwars over een veld waar zwijnen bezig waren geweest. Ho maar, easy boy, het is goed kwam allemaal echt niet aan.
Ik was bezig met een poging om de leidsels te pakken toen ik eraf viel. De laatst staande werd er kort daarna af gegooid bij de volgende hobbel.

In mn hoofd duurde alles een eeuwigheid, maar in werkelijkheid, afgelezen van endomondo en mijn camera, duurde het hele gebeuren nog geen 30 sec.
Wij waren alle drie in verschillende mate gewond, paard wel een trauma, maar verder wel heel. Is gestopt door mij en een omstander met fiets. Op een broekriem na, niks kapot van onze dollemansrit.

Mocht het nog een keer gebeuren dan verlaat ik het rijtuig echt wel vrijwillig hoor. :=

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:27

Waren het wel ervaren menners? Die huifkarren worden ook verhuurd aan complete beginners. Ik weet natuurlijk niet of dit ook een verhuurde huifkar is. Maar dat zou wel kunnen verklaren waarom de koetsier gelijk van de wagen sprong.

Het lijkt me wel doodeng om zoiets mee te maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:34

Ik zou uit doodsangsten ook springen, maar ik vind karren achter paarden dan ook sowieso al geen succes. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:45

tamary schreef:
Touwtje er aan en die naar de menner laten lopen. Ik heb een veiligheids zweng bij mijn weidesleep gekregen die zo werkt, zelfde principe kan hier ook. Nadeel is wel dat je leidsels niet lang genoeg zijn om paard te houden terwijl je op de bok zit dan. Advies 1 is dus die leidselgesp los, zodat bij problemen je geen 1 grote verstriklus rond/achter paard hebt.
Saddlechariot is zo gemaakt, maar gewicht is een beperkende factor in wat los kan bij nood en tegelijk wel alles vast houd als nodig. Rolweerstand chariot ligt onder de 25kg (anders breken de zekeringen in je tuig, aangezien tuig/kar ontworpen zijn om de klappen op te vangen bij problemen), maar huifkar weegt fors meer en ook de rolweerstand (dus hoeveel trekkracht is nodig om ding in beweging te zetten) is flink meer.

Dat veiligheidssysteem klinkt leuk, en zal vast werken als je aan het slepen bent maar op de wagen is dat iets anders. Bij een enkelspan zijn er bijvoorbeeld al 6 verbindingen (strengen, broek en schoftje) en dat zal dus niet zo makkelijk worden met 1 touwtje, of 2, of 3.. dat is een hand vol touwtjes en nog een paar leidsels erbij.
Daarbij staan de sluitingen zelden in een makkelijke hoek naar de menner toe.
De wagen in 1 keer van het paad loskoppelen is ook gewoon gevaarlijk, zowel het paard als de wagen hebben dan geen stuur/rem en zit je dus met 2 ongeleide projectielen.

Zaken die bij "slechts" een paar kilo meer (dan nodig om in beweging te komen) automatisch breken is ook niets, ga je dan een keer een mulle heuvel op dan loopt ineens je paard los, en heb je niets meer om hem mee vast te maken.

Een paard met wagen op hol is idd meer een kwestie van geluk en hopen dat het niet te slecht afloopt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:13

Mij schiet gelijk dit topic over de hertenluisvlieg te binnen. Brr... je moet er niet aan denken dat dit soort ongelukken kunnen gebeuren door een parasiet.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:43

piezze schreef:
Jeetje wat een pech maar ook onverstandig om van de kar af te springen. Ik kan me de reactie wel voorstellen maar je laat het paard en de buitenwereld wel veel gevaar lopen. Er had zomaar een dodelijk ongeval kunnen gebeuren als het paard tegen een auto aanloopt. Zonder koetsier kunnen de gekste dingen gebeuren. Paard heeft natuurlijk niet echt in de gaten wat er allemaal achter hangt. Toch fijn dat het bij materiele schade is gebleven. En hopelijk zijn koetsier en het paard niet te erg geschrokken.

je kunt echt heel weinig doen, helaas spreek ik uit ervaring... ook op fietspad, paard sloeg op hol en we konden helemaal 0,0... totdat doodsbange stalgenote aan mijn linkerleidsel trok en het lamoen daardoor achter een boompje schoot... we gelanceerd werden uit de kar... alletwee met een smak op de grond terecht kwamen, paard scheurde uit tuig... kortom, ellende... we konden door de bomen niet van hoge dijkje af... niet op een ronde trekken, niks... ik had alles zwaar gekneusd, stalgenote ook flink gebutst... echt nachtmerrie om mee te maken zoiets.

heel veel sterkte voor de mensen die het meegemaakt hebben. beterschap gewenst!