Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Fenrir schreef:Eight schreef:Ik vind het echt weer onzin, waarom een paardje (kuddedier) in deze situatie brengen terwijl het 1. Vluchtdieren zijn 2. Duurder zijn in aanschaf en onderhoud 3. Honden gewoon veel meer te leren is...
Mensen die allergisch zijn voor honden, moslims (en sommige anderen) die geen hond mogen aanraken van hun geloof, levensduur etc. er zijn meerdere redenen voor mensen om een paardje te verkiezen boven een hond.
)
.piezze schreef:Een mens hoort ook niet blind dus net zo goed sneu ragdolca. Die paardjes vinden het vast heerlijk om lekker te werken en de hele dag vertroeteld te zijn. Voor een blinde is het blindegeleidedier zijn alles dus die hebben echt een goed leven.
Ragdollcat schreef:piezze schreef:Een mens hoort ook niet blind dus net zo goed sneu ragdolca. Die paardjes vinden het vast heerlijk om lekker te werken en de hele dag vertroeteld te zijn. Voor een blinde is het blindegeleidedier zijn alles dus die hebben echt een goed leven.
Het is en blijft sneu, het is geen barbie wat je een hele dag moet vertroetelen en kammen.
Wanneer ze landelijk wonen en een soortgenoot bijgeleverd wordt is het een heel ander verhaal natuurlijk.
KiVa schreef:Ik vond het eerst een leuk idee. Maar na het zien van een film heb ik er geen goed gevoel aan over gehouden. Zeker niet ten opzichte van het paardje..
Het gaat om deze film: Apple of My Eye
https://www.youtube.com/watch?v=nrMXTKe-C1s
Oké, het is een film en veel zal zeker uit het context gehaald zijn.
Maar ik zie het zo voor mij gebeuren in het echte leven ook, en het voelt dan zeker niet meer zo goed aan.
Je kan een paardje toch onmogelijk bij nacht op je bed laten slapen, dit is toch helemaal niet meer zo praktisch en natuurlijk.
Maar aan de ander kant, ik ken totaal niet de bedoeling van dit opzet. Voor hetzelfde geld worden de paardjes enkel ingezet tijdens de dag, en maar bij bepaalde activiteiten.. Iets meer op een therapeutische manier zeg maar. Wat dan wel weer een heel ander licht opsteekt in dit geval.
Ik heb er een dubbel gevoel bij.

Ragdollcat schreef:Fenrir, honden zijn niet te vergelijken met paarden/ ponys.
Honden zijn heel anders en willen het liefst een hele dag bij de baas zijn.
Dan is een hond een betere keuze........
Fenrir schreef:Ragdollcat schreef:Fenrir, honden zijn niet te vergelijken met paarden/ ponys.
Honden zijn heel anders en willen het liefst een hele dag bij de baas zijn.
Dan is een hond een betere keuze........
Neemt nog niet weg dat een mens eigenlijk nooit een soortgenoot echt kan vervangen, het is alleen meer geaccepteerd ze alleen te houden.
Mazida schreef:Maar Ragdollcat, als jij het sneu vindt om dieren in te zetten om de mens te helpen, dan is paardrijden toch net zo slecht? Alsof er ooit één paard is geweest die het leuk vond om een bit in te krijgen en ingereden te worden. Blindengeleidehonden doen ook uitbundig en blij, ze zijn niet altijd aan het werk, maar hebben ook 'vrije tijd' en zielig? Welnee, hun baasje is hele dag bij ze. Als je zo redeneert zouden we ook huisdieren enz. maar compleet moeten afschaffen.
Mazida schreef:Maar Ragdollcat, als jij het sneu vindt om dieren in te zetten om de mens te helpen, dan is paardrijden toch net zo slecht? Alsof er ooit één paard is geweest die het leuk vond om een bit in te krijgen en ingereden te worden. Blindengeleidehonden doen ook uitbundig en blij, ze zijn niet altijd aan het werk, maar hebben ook 'vrije tijd' en zielig? Welnee, hun baasje is hele dag bij ze. Als je zo redeneert zouden we ook huisdieren enz. maar compleet moeten afschaffen.