Blindengeleidepaard naar Europa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Blindengeleidepaard naar Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:40

Voordeel is wel dat ze ouder worden dan honden en dus langer meekunnen.

Aan de andere kant vind ik het ook wel sneu.
Ze horen niet in huis te leven maar lekker bij de soortgenoten in een wei.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:28

Fenrir schreef:
Eight schreef:
Ik vind het echt weer onzin, waarom een paardje (kuddedier) in deze situatie brengen terwijl het 1. Vluchtdieren zijn 2. Duurder zijn in aanschaf en onderhoud 3. Honden gewoon veel meer te leren is...

Mensen die allergisch zijn voor honden, moslims (en sommige anderen) die geen hond mogen aanraken van hun geloof, levensduur etc. er zijn meerdere redenen voor mensen om een paardje te verkiezen boven een hond.

Ik heb een aantal vrienden die moslim zijn en die gaan gewoon met honden om. Hoe zit dat dan? (geen aanval, gewoon interesse :) )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:42

Honden zijn onrein volgens de Islam (vooral hun speeksel meende ik) en daarom willen veel moslims ze niet in huis. In hoeverre je je daaraan houdt en of je verder wel honden aait enz. zal ook afhangen van hoe streng gelovig je bent.
De vrouw in het filmpje die ik hierboven postte heeft een pony omdat haar ouders dus geen hond in huis wilden vanwege hun geloof.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:29

Het eerste wat ik dacht bij het lezen van het artikel: Kan een blind mens niet zelf een wasmachine leegmaken en een broodzak open maken?

Mijn dochter van 7 is sinds een jaar blind en ze kan zelf gewoon een boterham smeren (incl broodzak openmaken) en helpt mij ook wel eens met de was ophangen :') .

Bij blinden ligt de hulpvraag meer bij het bewegen buitenshuis, daar lijkt mij een pony daarvoor net zo geschikt als een hond met als voordeel dat ze langer leven. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat de voorwaarde voor het krijgen van een getrainde blindegeleidepony in Amerika dat je landelijk woont, en dat bij de pony altijd een maatje meegeleverd word.

Als ik naar de situatie van mijn dochter kijk lijkt me een blindegeleidehond veel praktischer dan een pony als zij later volwassen is. Hulphonden worden al vaak genoeg geweigerd in restaurants en winkels, denk dat dat met een hulppony nog veel erger zal zijn. Maar ik begrijp het wel als iemand heel erg landelijk woont en als hobby graag wandelt buiten en ook nog eens gek is op pony's dat een blindegeleidepony daarvoor een uitkomst zal zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:24

Een mens hoort ook niet blind dus net zo goed sneu ragdolca. Die paardjes vinden het vast heerlijk om lekker te werken en de hele dag vertroeteld te zijn. Voor een blinde is het blindegeleidedier zijn alles dus die hebben echt een goed leven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 10:57

piezze schreef:
Een mens hoort ook niet blind dus net zo goed sneu ragdolca. Die paardjes vinden het vast heerlijk om lekker te werken en de hele dag vertroeteld te zijn. Voor een blinde is het blindegeleidedier zijn alles dus die hebben echt een goed leven.

Het is en blijft sneu, het is geen barbie wat je een hele dag moet vertroetelen en kammen.
Wanneer ze landelijk wonen en een soortgenoot bijgeleverd wordt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:06

Ragdollcat schreef:
piezze schreef:

Het is en blijft sneu, het is geen barbie wat je een hele dag moet vertroetelen en kammen.
Wanneer ze landelijk wonen en een soortgenoot bijgeleverd wordt is het een heel ander verhaal natuurlijk.

Tsja zelfde werkt toch eigenlijk voor honden, dat zijn ook sociale dieren die eigenlijk niet alleen gehouden zouden mogen worden imo.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:25

Ik vond het eerst een leuk idee. Maar na het zien van een film heb ik er geen goed gevoel aan over gehouden. Zeker niet ten opzichte van het paardje..

Het gaat om deze film: Apple of My Eye
https://www.youtube.com/watch?v=nrMXTKe-C1s

Oké, het is een film en veel zal zeker uit het context gehaald zijn.
Maar ik zie het zo voor mij gebeuren in het echte leven ook, en het voelt dan zeker niet meer zo goed aan.
Je kan een paardje toch onmogelijk bij nacht op je bed laten slapen, dit is toch helemaal niet meer zo praktisch en natuurlijk.

Maar aan de ander kant, ik ken totaal niet de bedoeling van dit opzet. Voor hetzelfde geld worden de paardjes enkel ingezet tijdens de dag, en maar bij bepaalde activiteiten.. Iets meer op een therapeutische manier zeg maar. Wat dan wel weer een heel ander licht opsteekt in dit geval.

Ik heb er een dubbel gevoel bij.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 11:50

Fijn dat mensen op deze manier geholpen worden! Bij de opleiding zullen ze wel merken welke mini het aan kan en leuk vindt om te doen en welke mini er niet geschikt voor is. Dat doen ze met honden ook :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:16

KiVa schreef:
Ik vond het eerst een leuk idee. Maar na het zien van een film heb ik er geen goed gevoel aan over gehouden. Zeker niet ten opzichte van het paardje..

Het gaat om deze film: Apple of My Eye
https://www.youtube.com/watch?v=nrMXTKe-C1s

Oké, het is een film en veel zal zeker uit het context gehaald zijn.
Maar ik zie het zo voor mij gebeuren in het echte leven ook, en het voelt dan zeker niet meer zo goed aan.
Je kan een paardje toch onmogelijk bij nacht op je bed laten slapen, dit is toch helemaal niet meer zo praktisch en natuurlijk.

Maar aan de ander kant, ik ken totaal niet de bedoeling van dit opzet. Voor hetzelfde geld worden de paardjes enkel ingezet tijdens de dag, en maar bij bepaalde activiteiten.. Iets meer op een therapeutische manier zeg maar. Wat dan wel weer een heel ander licht opsteekt in dit geval.

Ik heb er een dubbel gevoel bij.

Nou nee, zo gaat het dus zeker niet :')
Die dieren hebben gewoon een eigen stal bijv.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:45

Fenrir, honden zijn niet te vergelijken met paarden/ ponys.

Honden zijn heel anders en willen het liefst een hele dag bij de baas zijn.
Dan is een hond een betere keuze........

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:08

Ragdollcat schreef:

Neemt nog niet weg dat een mens eigenlijk nooit een soortgenoot echt kan vervangen, het is alleen meer geaccepteerd ze alleen te houden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:29

Fenrir schreef:
Ragdollcat schreef:

Neemt nog niet weg dat een mens eigenlijk nooit een soortgenoot echt kan vervangen, het is alleen meer geaccepteerd ze alleen te houden.

Dat ben ik met je eens.

Het is en blijft sneu als er dieren ingezet worden om een mens te helpen.
Dat kunnen mensen ook, in de vorm van thuiszorg/verpleger, buddy, familie, vrienden en buren.

Ik heb vaak genoeg blindengeleidehonden gezien, en vind ze altijd zo kalm en niet echt vrolijk, altijd opletten en hun werk doen.

Terwijl ik precies zelfde rassen zie die dit soort werk niet hoeven te doen altijd zo uitbundig zien doen en blij te doen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:52

Maar Ragdollcat, als jij het sneu vindt om dieren in te zetten om de mens te helpen, dan is paardrijden toch net zo slecht? Alsof er ooit één paard is geweest die het leuk vond om een bit in te krijgen en ingereden te worden. Blindengeleidehonden doen ook uitbundig en blij, ze zijn niet altijd aan het werk, maar hebben ook 'vrije tijd' en zielig? Welnee, hun baasje is hele dag bij ze. Als je zo redeneert zouden we ook huisdieren enz. maar compleet moeten afschaffen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 18:59

Mazida schreef:
Maar Ragdollcat, als jij het sneu vindt om dieren in te zetten om de mens te helpen, dan is paardrijden toch net zo slecht? Alsof er ooit één paard is geweest die het leuk vond om een bit in te krijgen en ingereden te worden. Blindengeleidehonden doen ook uitbundig en blij, ze zijn niet altijd aan het werk, maar hebben ook 'vrije tijd' en zielig? Welnee, hun baasje is hele dag bij ze. Als je zo redeneert zouden we ook huisdieren enz. maar compleet moeten afschaffen.

Het ligt er aan van hoe je met je paarden omgaat en houdt, in sommige gevallen is het inderdaad sneu.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:05

Mazida schreef:

Een paard hoort meerdere uren per dag te eten en niet te lang zonder eten te zijn.
Een hond kan gerust 12 uur zonder eten en gezond blijven.

Rijden is in Nederland niet te vergelijken met een blindengeleiderpaardje wat uren (zonder eten/drinken) mee op sleeptouw moet.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 19:07

Maar @brainless waarom niet te vergelijken? Hoeveel ruiters rijden niet urenlang per dag met hun paard? Waarom zou het voor een minipaardje minder leuk zijn iemand door het verkeer te helpen dan voor een paard om er op te gaan zitten? En een hond 12 uur zonder voedsel laten zitten doet ook geen enkele blinde. Of de hond het nu wel of niet opeet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 06:29

Voor een minipaardje is het toch niet zo lastig om wat voer mee te nemen op de dagen dat zijn blinde baasje voor langere tijd met hem weggaat. Ik zie het probleem daarvan in elk geval niet zo.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:11

Deze discussie wordt ondertussen respectloos naar mensen die een beroep moeten doen op zulke dieren zovele shetjes die louter voor de slacht gefokt worden. Die immer in weer en wind / bradende zon in een open veld staan? Zou zo'n dier biet liever kiezen voor aandacht?